اختلال جنسی در افراد مبتلا به نارسائی مزمن کلیه

اختلال جنسی که در مردان و زنان مبتلا به نارسائی مزمن کلیه دیده می شود ، به فاکتورهای متعددی ارتباط دارد. در مردان به صورت اختلال نعوظ و کاهش میل جنسی و در زنان به شکل اختلال سیکل قاعدگی و نازائی می باشد.

اختلال جنسی در افراد مبتلا به نارسائی کلیه به دلایل ذیل است :

  • پرولاکتین سرم به علت کاهش دفع از کلیه ها بالا می رود.
  • 75 درصد دچار هیپرپرولاکتینمی می شوند.
  • هایپر تیروئیدی این حالت را تشدید می نماید.
  • با کم شدن اثر LH,FSH بر روی تخمدان ها اختلال قاعدگی ایجاد می شود.
  • تستوسترون سرم کاهش می یابد که به علت کاهش پاسخ سلول های لیدیک به LH می باشد و این حالت در افرادی که تحت درمان با دیالیز هستند ، بیشتر دیده می شود. کاهش فونکسیون سلول های لیدیک شاید به علت مهار LH باشد ، به طوری که با تزریق HCG در مردان ، پاسخ سلول های لیدیک کاهش می یابد.
  • کاهش ترشح Inhibin از بیضه به علت کاهش فونکسیون سلول های سرتولی می باشد و در نتیجه باعث افزایش FSH می شود.

70 درصد مبتلایان به نارسائی مزمن کلیه دچار اختلالات نعوظ هستند که عوارضی نظیر فشارخون بالا ، دیابت ، آترواسکلروز ، اضطراب و افسردگی نیز در به وجود آمدن آن دخیل می باشند.

پیوند کلیه موفقیت آمیز ، کیفیت خوب زندگی را به وجود می آورد و فقط در 50 تا 80 درصد بعد از پیوند کلیه ، اختلالات نعوظ به حالت قبل باز می گردد.

افسردگی ، اختلال خواب و پوکی استخوان از عوارض نارسایی مزمن کلیه می باشند.

افراد مبتلا به ESRD (نارسائی کلیه ) به علت گرفتاری های پیوند کلیه از طرح اختلالات جنسی خود ، خودداری می نمایند به طوری که آمار صحیح مبتلایان به اختلال جنسی در دسترس نمی باشد. شایع ترین اختلال جنسی در مردان ، اختلال نعوظ بوده که در افراد بالای 40 یا 45 سال بیشتر است.

چنانچه بیماری های اورگانیک با نارسائی کلیه همراه باشند، برگشت اختلالات جنسی بعد از عمل کمتر خواهد بود.

در یک مطالعه انجام شده بر روی تعدادی از مبتلایان به نارسائی کلیه ، مشاهده شده که دلیل اختلال جنسی 75 درصد از افراد به علت انسداد عروق کاورنوز (آلت تناسلی ) بوده است.در یک مطالعه دیگر 90 در صد ، علت لیک وریدی گزارش شده است.

علل اختلال نعوظ

علل اختلال نعوظ در افراد مبتلا به نارسائی مزمن کلیه

  • کاهش تستوسترون
  • هیپرپرولاکتینمی (هورمونی است که از هیپوفیز در مغز ترشح می شود و باعث کاهش هورمون جنسی می شود. )
  • دیابت
  • نارسائی شریان کاورنوز ( آلت تناسلی )
  • مصرف داروهای متعدد
  • نروپاتی اعصاب اتونوم و سوماتیک
  • افسردگی و استرس

مدت زمان دیالیز به طور قطع در بروز اختلال جنسی موثر است.

داروهای ضد ایمنی نظیر سیکلوسپورین باعث افزایش سطح پرولاکتین شده و در نتیجه موجب کاهش سطح تستوسترون می گردد.

بعضی داروها با مهار تولید نیتریک اوکساید (NO) مانع شلی شریان کاورنوز شده و با افزایش کلاژن در سلول های اندوتلیال عروق ، موجب فیبروز (انسداد) شریان می شود. افزایش ترشح ترومباکسین A2 نیز اختلال جنسی را به وجود می آورد.

  • FSH,LH و تستوسترون زمانی که فرد از داروی سیرولیموس استفاده نماید ، کاهش یافته و در نتیجه موجب اختلال جنسی می گردد.
  • نوع انتخاب تکنیک جراحی « پیوند کلیه » و استفاده از عروق ایلیاک اصلی یا ایلیاک داخلی ، اختلال جنسی را افزایش می دهد.

 درمان اختلالات نعوظ در افراد مبتلا به نارسائی کلیه

برای درمان باید به موارد ذیل توجه داشت :

  • قطع مصرف سیگار ، الکل
  • کنترل ریسک فاکتورهای آترواسکلروز(رسوب کلسترول در عروق ) مثل دیابت
  • درمان افسردگی
  • درمان فشارخون با داروهای مناسب
  • عدم استفاده بیمار از داروهای رانیتیدین ، سایمتیدین
  • درمان آنمی( کم خونی)
  • استفاده از داروی خوراکی سیلدنافیل سیترات ـ تزریق داروهای وازواکتیو ( پا پاورین ، پروستاگلندین E1 وفنتولامین ) به داخل آلت ـ شیاف آلپروستادیل (MUSE ) به داخل مجرا و جراحی پروتز آلت.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۵ مرداد ۰( 6 روز پیش) تعداد بازدید: 2 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. من40سالم وبیماری دیابت نوع یک دارم حدود20سال. دوسال و نیم که دیالیزی شدم وهم بی میلی جنسی دارم. وهم اختلال نعوظ میخواستم بدونم که چه دارویی مصرف کنم. ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۵ مرداد ۰( 6 روز پیش)

      با سلام يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد

  • تصویر کاربر امین جمعه ۲۵ تیر ۰( 2 هفته پیش) تعداد بازدید: 2 مشاهده پرسش
    اقای دکتر من عدم نعوض و کاهش میل جنسی دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ تیر ۰( 2 هفته پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد

  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 9 مشاهده پرسش
    باسلام وعرض ادب من مشکل جنسی شدید هستم که مدت سه سال کرفتار شدم که درحین ارتباط آلت تناسلی حالت خودراازدست میدهد درصورتیکه ارتباط هم هردو هفته یک بار انجام میدهم و۶۰ سال سن دارم وساکن اصفهان هستم
    1. تصویر کاربر محمد شنبه ۱۲ تیر ۰( 4 هفته پیش)
      باسلام وعرض ادب من مشکل جنسی شدید هستم که مدت سه سال کرفتار شدم که درحین ارتباط آلت تناسلی حالت خودراازدست میدهد درصورتیکه ارتباط هم هردو هفته یک بار انجام میدهم و۶۰ سال سن دارم وساکن اصفهان هستم
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 3 هفته پیش)

      با سلام يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميلي ميل كنيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر خسرو شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 20 مشاهده پرسش
    درود بر استاد قوامی گرامی
    ممنون که پاسخگوی سئوالات هستید.
    من 48 ساله هستم و از زمانیکه به یاد دارم، مشکل زودانزالی دارم.
    طبق دستور شما به مدت سه ماه پاروکسیتین 20 میلی مصرف کردم، اما متأسفانه اثربخش نبوده است و به محض دخول، ارضا میشوم. چه باید کرد؟

    لازم به توضیح است با توجه به اینکه مجرد هستم و بطور مداوم آمیزش جنسی ندارم، بر اثر فشار مجبور به خودارضایی میشوم.
    آیا ممکن است که علت زودانزالی از خودارضایی باشد؟

    ممنون از شما.
    پاینده باشید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰( 2 ماه پیش)

      علت أن خود ارضايي نيست روزي يك عدد قرص پاروكستين٢٠ ميل كنيد سه ماه

  • تصویر کاربر Reza پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 24 مشاهده پرسش
    سلام روزتون بخیر
    آقای دکتر بنده ۲۹ ساله هستم از اول ازدواج کمی زود انزالی داشتم ولی به مرور بهتر شد ولی نه اونقدر که میخوام و قابل قبول الان بعد ۷ سال زندگی متاهلی یه ماهی میشه که نعوظ ندارم اگه هم باشه بسیار ضعیف و از طرفی زود انزالی شدید دارم در حد زیر ۳۰ دقیقه...لطفا اگه ممکنه کمکم کنین...البته ممنون میشم از طریق پیامک باشه چون نیستم تو نت
    و لازم بع ذکر هستش که برای زود انزالی قرص های زیادی هم مصرف کردم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 4 ماه پیش)

      روزي يك عدد قرص پاروكستين٢٠ ميل كنيد سه ماه و يك ساعت قبل از رابطه جنسي يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد

  • تصویر کاربر سیاوش دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۹( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 33 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشی
    ۴۷ سالم ۲۰سال دیالیزمیشم تا۶سال پیش مشکلی جدی نداشتم که زودانزالی وعدم نعوظ دچارمشکل کردوبادستورپزشک ابتداازقرص تادگرا بعد۶ماه قرص سیدلافیل ودرآخراریکتو ۱۰۰مصرف ولی حدودیکسال هست که این قرص اثری نداره شرایط قلبم نرمال ازنظرپزشکی مشکلی ندارمفشارخون ودیابت ندارم ازدستگاه وکیوم نیزاستفاده کردم ولی تاثیری نداشت سپاسگزارم راهنمایی کنید که چه کارباید کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۹( 4 ماه پیش)

      از أمپول تزريقي پاپاورين در ألت استفاده شود

  • تصویر کاربر حمید سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۹( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 28 مشاهده پرسش
    سلام، 54 ساله هستم و 25 سال دیابت دارم وانسولین مصرف میکنم و ۷ ساله که به جهت نداشتن نعوذ، سکس ندارم،درمانهای زیادی هم انجام دادم و قرصهای فراوانی هم مصرف کردم ولی نتیجه ای نگرفتم وبسیار عصبی هستم،
    شنیده ام که آمپولهایی دربازار وجود داره که با تزریق به آلت خیلی سریع نعوذ اتفاق میفته ومیشه سکس انجام داد، لذا استدعایم ازشما اینه که یک آمپول قوی برایم تجویزکنید که با تهیه آن بتوانم عدم نعوذ آلت خودمو درمان مقطعی کنم و با هربار استفاده ازآن بتوانم سکس داشته باشم....ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۹( 4 ماه پیش)

      از أمپول پاپاورين بايد استفاده كنيد

  • تصویر کاربر حسام شنبه ۹ اسفند ۹۹( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 48 مشاهده پرسش
    سلام حسام هستم 29سالمه از 5 سالگی دیابت دارم والانم مدت 3ساله که دارم دیالیز میشم الان مدتیه که نه میل جنسی دارم نه نعوظ دارم وفقط خود ارضایی با فیلم دارم بجز فیلم نمیشه اصلا آلتم بلند شه ومشکل اصلیم اینه که خیلی خیلی زود انزال شدم یعنی بعضی وقتا به دقیقه هم نمیرسه منی که اصلا میل جنسی ندارم
    سوالم اینه که آیا دارویی یا روشی برام وجود دارده که هم خودارضاییم کم شه همم انزالم طولانی تر شه که مطمئنم اگر دیر انزال بشم خودارضاییم خودبخود کم خواهد شد ؟
    ممنون میشم پاسخم را هرچه سریعتر جواب بدبد مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۹ اسفند ۹۹( 5 ماه پیش)

      زود انزالي دارو ندارد روزي يك عدد فلوكستين٢٠ سه ماه ميل كنيد و يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا١٠ ميل كنيد يك ماه

  • تصویر کاربر ایرج چهارشنبه ۲۶ آذر ۹۹( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 39 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده ۷۵ سالمه و امروز متوجه شدم موقع ارضا شدن رنگ منی بنده قرمز مایل به قهوه ای شده و هنگام ارضا شدن وسط التم سوزش حس کردم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۶ آذر ۹۹( 7 ماه پیش)

      روزي دو بار در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر صابز پنجشنبه ۲۹ آبان ۹۹( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بیمار دیالیزی هستم با سابقه ی دیالیز۲سال و تعویض دریچه آئورت و فشار خون پایین(۸،۹،۱۰) .جناب دکتر مشکل من هم زود انزالی هست وهم عدم نعوظ ممنون میشم راهنمایی بفرمائید با توجه به سابقه بیماری اینجانب.در ضمن وار فارین وآ اس آ هم مصرف میکنم.باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۹ آبان ۹۹( 8 ماه پیش)

      روزي يك عدد قرص تاداگرا٢٠ يك ساعت قبل از رابطه ميل كنيد و روزي يك عدد قرص پاروكستين ٢٠ ميلي گرم سه ماه ميل كنيد

درحال دریافت اطلاعات