نقش پزشک در درمان ناباروری زوجین

به زوجی نابارور اطلاق می‎گردد که در ضمن فعالیت جنسی (هفته‎ای 2 تا 3 بار) در سال اول بچه‎دار نشوند. در این صورت بعد از یک سال بررسی ناباروری زوجین برای مشخص شدن فرد دارای مشکل باید صورت گیرد.

در سال اول ازدواج ممکن است در 30 درصد موارد به طور طبیعی حاملگی صورت نگیرد، در بررسی ناباروری زوجین ابتدا مرد به فاصله 1-2 هفته باید دو آزمایش نطفه انجام دهد.

تشخیص ناباروری زوجین با آزمایش اسپرم

اصولا آزمایش اسپرم باید در آزمایشگاه انجام شود و یا نمونه را ظرف 15 دقیقه از منزل به آزمایشگاه برساند. معمولا یک زوج نابارور به طور مساوی در ایجاد ناباروری زوجین مقصر و نقش دارند، و لذا شروع بررسی ناباروری با انجام دادن دو آزمایش اسپرم توسط مرد باید صورت گیرد. در آزمایش انجام شده پزشک به سه قسمت مهم آزمایش که تعداد، حرکت و شکل نطفه‎ها می‎باشد باید توجه کند.

تعداد اسپرم طبیعی 15 میلیون، حرکت سریع 30 درصد و شکل نطفه‎های طبیعی باید 4 درصد باشد. اگر دو آزمایش انجام شده اعداد و ارقام فوق را نشان ندهد، باید علت یا عوامل غیر طبیعی شدن آزمایش را بررسی نمود، که معمولا علت شایع وجود واریکوسل می‎باشد، که در قسمت دیگری راجع به آن بحث خواهد شد، هر چه زمان ناباروری زوجین طولانی‎تر شود شانس موفقیت و باروری کمتر می‎شود. زمانی که ریسک فاکتورهای سن بالای 35 در زن و 45 سال در مرد وجود داشته باشد باید بررسی‎های تشخیصی سریعا صورت گیرد به خصوص اگر جراحی اوروژنتیال یا سرطان، واریکوسل، عفوت بیضه و عدم نزول بیضه وجود داشته باشد.

ناباروری و بیماری واریکوسل

رابطه پزشک با زوجین

پزشک مسئول تشخیص، مشاوره و درمان ناباروری زوجین خواهد بود. زمانی که علت احتمالی وجود دارد با زوجین باید یک رابطه دوستانه و امیدوارکننده برقرار کرد.

بدون تردید ویزیت یک زوج نابارور با زمان 3-4 دقیقه حل نخواهد شد، نتیجه آن جمعیت کثیری از زوجین هستند، که هنوز در مطب‎ها سرگردان هستند، و مشکل و علت ناباروری زوجین نامشخص مانده است.

من هم مثل سایر همکاران اولین نکته‎ای که در برخورد با یک زوج نابارور به ذهنم خطور می‎کند، واریکوسل در فرد است، ولی همیشه این طور نیست. به هر حال گرفتن شرح حال دقیق گذشته و حال با امتحان بالینی مرد باید صورت گیرد که مستلزم صرف وقت توسط پزشک می‎باشد.

لذا همکارانی که با ویزیت 100 بیمار در مطب درگیر هستند، انتظار نمی‎رود این زوجین نابارور با یک آینده‎ای روشن و مشخص شده مطب را ترک کنند. در یک زوج جوان سالم در یک دوره قاعدگی 25-20 درصد شانس حاملگی وجود دارد. احتمال حاملگی در 6 ماه اول 80 درصد و در سال اول 84 درصد و در سال دوم ازدواج 94 درصد است. ناباروری زوجین شایع‎ترین مشکل آن ها در دنیا می‎باشد به طوری که 15-13 درصد از آن رنج می‎برند. شیوع در کشورهای پیشرفته و غیر پیشرفته تفاوت دارد. در انگلیس شیوع ناباروری 1 زوج در 6 زوج می‎باشد. 30 درصد زوجین به طور طبیعی در سال اول بچه‎دار نمی‎شوند که زن و مرد به طور مساوی مقصرند.

تأثیر سیگار و الکل بر اسپرم و باروری مردان

باروری

سه عامل مهم باروری

برای بچه دار شدن عوامل زیر مهم هستند:

بیضه ها

بیضه‎ها مرکز نطفه (اسپرم)‎ سازی می‎باشند، در صورتیکه بیضه‎ها سالم و طبیعی باشند یعنی در گذشته به هیچ نوع بیماری دچار نشده باشند و یا بیماری ژنتیک در فرد وجود نداشته باشد،

غذه هیپوتالاموس و هیپوفیز

و دو عامل دیگر دو غده مهم به نام هیپوتالاموس و هیپوفیز در مغز می‎باشند، که با ترشح هورمون‎‎های LH و FSH و تاثیر و تحریک بر روی سلول‎ های بیضه نطفه‎ سازی صورت می‎گیرد. در بعضی افراد نابارور ممکن است این دو غده به علت اشکالات ژنتیکی یا بیماری این دو هورمون را ترشح نکنند و در نتیجه نطفه‎سازی صورت نمی‎گیرد.

LH باعث ترشح هورمون جنسی تستوسترون از بیضه می‎شود، که علاوه بر نقش آن در عمل جنسی در نطفه‎سازی موثر می‎باشد. تولید اسپرم از اسپرماتوگونیا تا زمانی که به حالت اسپرماتوزوای بالغ برسد 60 روز به طول می‎انجامد.

هر گونه اختلال در محور هیپوتالاموس، هیپوفیز و بیضه که منجر به عدم ترشح LH و FSH و اختلال در عملکرد سلول‎های سرتولی و سلول‎های لیدیگ شود، منجر به ناباروری در مردان می‎گردد. بنابراین برای بررسی یک فرد مبتلا به ناباروری باید موارد فوق را از طریق آزمایشگاه بررسی کرد.

اگر یک فرد نابارور که دو آزمایش اسپرم دارد، و هر دو آزمایش نشان می‎دهد تعداد یا حرکت و یا شکل نطفه مشکل دارد و فرد مبتلا به واریکوسل می‎باشد، درجه و شانس موفقیت حاملگی بعد از عمل واریکوسلکتومی بستگی به شدت اختلال در آزمایش دارد و اگر تعداد اسپرم فرد نابارور در آزمایش زیر 10 میلیون باشد، این فرد بعد از عمل واریکوسل 40-30 درصد شانس حاملگی همسر خود را خواهد داشت و چنانچه هیچگونه نطفه‎ای (آزواسپرمی) در آزمایش وجود نداشته باشد، شانسی نخواهد داشت. بنابراین موفقیت حاملگی به عمل واریکوسل خلاصه نمی شود و زوجین را نباید فقط با این عمل امیدوار نمود.

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر افشین چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    افشین ۳۸ تهران من ۹ ماه که ازدواج کردم ۱ هفته پیش رفتم بیمارستان برای ivf
    از من آزمایش اسپرم گرفت بعدش گفت اسپرم شما صفر و نوصفه نشون نمیده
    چه قرصی بخورم اسپرم تولید بشه
    1. تصویر کاربر افشین سه شنبه ۱۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      ممنون میشم و دوست ندارم ivf باشه
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام دارو وجود ندارد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مسعود سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ازمایش اسپرم دادم تعداد اسپرم صفره سونوگرافی انجام دادم بیضه هام سالمه سایزشون راست ۳۸ چپ ۳۶ونیم واریکوسل هم نداشتم علتش چیه دکتر چه راه حلی برای افزایش اسپرم هست ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      ممكن است ژنتيكي باشد و متاسفانه درمان دارويي ندارد

  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    افزایش سرعت اسپرم از ۲۰ میلیون چه دارو مصرف شود
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      روزي يك گرم قرص ويتامين c  سه ماه ميل كنيد

  • تصویر کاربر نیما دوشنبه ۲۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 431 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر، من ۳۰ ساله و مجرد هستم حدود ۲ سال پیش دچار افت میل جنسی شدم(نعوظ صبحگاهی دارم اما در کل مثل قبل به نعوظ سریعی نمیرسم)به دکتر مراجعه کردم و گفت که احتمال زیاد مسائل سایکو باعث اختلال شده و یه سری کارها رو پیشنهاد دادن، اما از همون ۲ سال پیش تست semen خوب نبود
    الان هم تست semenدادم هم ازمایش خون
    میخواستم ببینم الان باید چی کار کنم
    این رو هم اضافه کنم که استرس زیاد و افسردگی دارم و تا الان دارویی مصرف نکردم
    Lh=1/96
    FSH=2/53
    Testestrone=4/68
    Prolactin=26/02
    Tsh=2/94
    FT3=2/52
    FT4=0/9
    دکتر این مرکزی که من ازمایش سمن دادم از آزمایشگاه های خوب مرکز استان اس و ۳ بار هم به فاصله ۱ سال ازمایش دادم که نتیجه تقریبا مشابه این بوده،
    ازمایش تیرویید و هورمون های جنسی رو هم براتون فرستادم
    الان بنظرتون مشکلم چیه؟؟ چه پلنی رو دنبال کنم
    ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      شايد واريكوسل داشته باشيد علت كاهش ميل جنسي جنبه روحي رواني دارد

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    با سلام 46 ساله هستم ازهمان نوجوانی مشکل انزال خشک داشتم وهیچوقت منی ازم خارج نشده. در رابطه زناشویی هیچ مشکلی ندارم. یک سری عکس وسونو برای شما ارسال کردم که فرمودید عکس نشانگر تنگی مجراست وبه اورولوژیست مراجعه کنید.
    الان سوالم این هست که آیا تنگی مجرا قابل عمل و درمان هست. آیا اگرباعمل مشکل من حل میشود وامکان بچه دار شدن من وجود داره،شما این عمل را انجام میدهید جهت ویزیت و عمل خدمت شما برسم. لطفا جواب منو بدین این سوال را یکبار دیگه پرسیدم از خدمت شما جواب ندادین. ضمنا عکس وسونو ها را دوباره خدمت شما ارسال میکنم. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      بايد سيستوسكوپي كنيد

  • تصویر کاربر دانيال پنجشنبه ۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    سلام
    ٣٦سالم هست ٢سال ازدواج كردم آزو اسپرم هستم غير انسداداي بدلائل هورموني ميباشد
    موي بدنم كم هست
    تستوسترون كم ترشح ميشه
    حدود
    ٦ماه داروي hcgو hmg تزريق كردم
    تأثيري نداشت
    راه درمان چيه
    امكان بارداري هست
    و اگر خير
    پيشنهاد شما چيست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      بايد به مركز ناباروري مراجعه كنيد ،،،. روش تسه بايد انجام شود

  • تصویر کاربر سعید دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 431 مشاهده پرسش
    سلام بنده آزمایش اسپرم دادم طی سه مرحله اسپرم سالم من صفر نشون داده وبعد سونوگرافی بیضه رفتم هیچی مشکلی نداشت به نظر شما دلیل اینکه اسپرم سالم ندارم چی هست راه درمانی دارد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      با روش ميكروتسه در مركز باروري امكان درمان وجود دارد

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 408 مشاهده پرسش
    با سلام. مشکل انزال خشک مادرزادی دارم. عکس گرفته شده نشان میدهد تنگی مجرای پروستات دارم. آیا این مشکل قابل جراحی و
    درمان است.اگر جراحی نیاز است شما انجام میدهید. عکس رابرایتان ارسال میکنم. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      سونوگرافي بود عكس نبود ،، قابل درمان است مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر بهروز69 چهارشنبه ۲۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    بنده 31 سال سن دارم و مشکل آزواسپرمی دارم.3 با آزمایش اسپرم دادم و هیچ اسپرمی رویت نشد.آزمایش هورمون دادم و مشکلی نداشت. نمونه برداری بیضه کردم و اسپرمی یافت نشد و در جواب پاتولوژی قید شد که :
    Spermatocytic ARREST 80%
    Normal Spermatogenesis With Sloughing 10%
    Germ CELL Aplasia 10%
    برادر من هم آزواسپرم هست و نمونه برداری انجام داد و اسپرمی یافت نکردن. در ادامه من آزمایش زنتیک Y Micro deletion دادم ولی خوشبختانه حذف کروموزومی نداشتم و ازمایش ژنتیک نرمال داشتم. یک دوره ویتامین C و E به همراه 30 عدد آمپول HMG تزریق کردم ولی باز هم اسپرمم صفر بود. به پزشک دیگری مراجعه کردم و برام یک دوره 2 ماهه ویتامین C و E و فولیک اسید به همراه 10 عدد آمپول HCG تجویز کردند و گفتن بعد 2 ماه عمل میکروتسه انجام بدم.
    خواستم بپرسم به نظر شما امیدی به پیدا شدن اسپرم وجود داره و عمل میکرو تسه هم انجام بدم یا خیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      ميكروتسه انجام دهيد

  • تصویر کاربر حسین شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 344 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من اسپرم ندارم تولید نمیشه دو بار رفتم آزمایش هم دادم تو آزمایش میگه اسپرم وجود نداره تولید نمیشه من چیکار کنم باردار نمیشیم کمک کنید آیا داروی کجا داره درمان بیشیم تو رو خدا کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      به مركز ناباروري مراجعه كنيد با روش ميكروتسه بچه دار مي شويد

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      به مركز ناباروري مراجعه كنيد با روش ميكروتسه بچه دار مي شويد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر