نقش درد بیضه در ناباروری مردان

درد بیضه بحث مفصلی است و مردانی که از آن شکایت دارند کم نیستند. اما ممکن است درد ناحیه بیضه ها به علت التهاب اپیدیدیم باشد. برای آشنایی با علت درد در بیضه چپ، درد بیضه راست و درمان های آن با ما همراه باشید.

علت درد در بیضه سمت چپ

 افرادی هستند که فکر می کنند که درد آنها از بیضه می باشد و به علت  این درد برای درمان درد بیضه به پزشک مراجعه می کنند و ماه ها سرگردان و بدون گرفتن نتیجه درمانی از این مطب به مطب دیگر در جستجوی درمان هستند و بسیاری از آنها از درمان ناامید و دچار مشکلات فکری-روانی می شوند.

در قسمت بالا و عقب هر دو بیضه دو زائده نسجی مستطیل شکل که داراری لوله های فراوان بوده، محل ذخیره نطفه(اسپرم) می باشند. پس از ساخته شدن نطفه در بیضه ها توسط لوله های باریکی، نطفه ها وارد این دو زائده نسجی که اپی دیدیم نامیده میشود، شده و سپس نطفه ها به مدت 12 روز در این قسمت متوقف می شوند و پس از تغذیه و فعل و انفعالات شیمیایی روی نطفه ها، بالغ شده و دارای حرکت می شوند و سپس از طریق دو لوله برنده نطفه ها که وازVAS نامیده می شود، نطفه ها به ترشحات منی اضافه می شوند.

التهاب اپی دیدیم

التهاب یا عفونت این دو زائده(اپی دیدیم) اگر به روش صحیح علمی درمان نشود، بیماری طولانی مدت و مزمن می شود و یکی از علل نسبتا” شایع ناباروری مردان التهاب این دو زائده می باشد. موقع معاینه کلینیکی توسط پزشک اپیدیدیم بیمار بزرگ تر از حد نرمال وکاملا” دردناک است. گاهی درد اپی دیدیم فعالیت وکیفیت روزانه آنها را مختل می کند.

التهاب اپی دیدیم به طور معمول در زمان بلوغ و تقریبا در سنین 18 تا 30 سالگی و همین طور بیشتر بعد از 40 سالگی بدنبال التهاب پروستات بوجود می آید، بطوریکه وقتی اساس درمان را براساس التهاب پروستات قرار می دهیم، درد اپیدیدیم هم از بین خواهد رفت. در عفونت اپی دیدیم که می تواند بدنبال عفونت پروستات باشد یا نباشد، درمان باید اصولی و علمی صورت گیرد.

درمان عفونت اپی دیدیم با آنتی بیوتیک

تنگی مجرا

بزرگی بیضه و درد آن

به طور معمول درد بیضه سمت چپ و راست همراه با بزرگ شدن آنها است و هنگام معاینه بیضه توسط پزشک بخصوص در عفونت بیضه و یا پیچ خوردگی بیضه ، بیمار درد شدیدی را حس می کند. بیضه ها دو عضو کاملا”حساس می باشند، بطوریکه با کوچکترین ضربه بیضه درد می گیرد و حتی ممگن است التهاب بیضه ،که بسیار دردناک است، بوجود می آید.

درد ناحیه بیضه یا به دنبال بیماری های خود بیضه بوجود می آید و یا از ارگانهای مجاور مثل اپی دیدیم یا پروستات بوجود می آید. صرف نظر از اینکه علت درد چه عاملی باشد، درد در ناحیه کشاله ران و شکم است. سنگ کلیه و فتق اینگوینال نیز باعث این عارضه می شوند.

علل درد به همراه بزرگی بیضه

  • نروپاتی دیابتیک
  • عوارض بعضی داروها
  • اگر التهاب اپی دیدیم به بیضه منتقل شود ، باعث بزرگی و دردناک شدن بیضه می شود.
  • فتق اینگوینال
  • اوریون که 3 درصد در بچه های زیر 10 سال مبتلا به اوریون، بیضه یا بیضه ها دچار عفونت ویروسی می شوند که دردناک می باشد و پس از بهبودی بیضه ها ممکن است کوچک شوند و در آینده ناباروری ایجاد کنند.
  • سنگ های کلیه
  • سرطان بیضه گاهی باعث درد می شود.
  • پروستاتیت که عفونت حاد پروستات است، ممکن است بیضه را مبتلا کند.
  • بیضه های نزول نکرده
  • ضربه به بیضه ها در بازیهای دسته جمعی که در صورت ضربه، بیضه ملتهب و بزرگ و دردناک می شود.
  • هیدروسل ممکن است باعث درد بیضه شود
  • واریکوسل که وریدهای پرخون بالای بیضه می باشد که ممکن است باعث درد شود.
  • عفونت ادراری می تواند پروستات، اپی دیدیم یا بیضه را مبتلا کند.
  • پیچ خوردگی بیضه (تورشن) در این حالت بیضه مبتلا بزرگ و دردناک می باشد و بطرف بالا کشیده می شود.
  • دردهای ناشناخته بیضه بطوریکه را هم خارج کنیم درد از بین نمی رود.
  • وازکتومی بستن لوله های اسپرم که برای ناباروری انجام می گیرد.
  • یک بیماری خونی به نام HENOCH-SCHONLEIN PURPURA که دراین بیماری عروق خونی دچار التهاب و در نتیجه درد می شود.

علت درد بیضه راست چیست؟

یک از شایع­ترین مردان جوان درد یک طرفه یا دو طرفه بیضه می­باشد و اکثراً طولانی مدت بوده و کیفیت زندگی روزانه آن­ها را مختل کرده است. اگر درد دو طرفه باشد، شایع­ترین علت آن التهاب پروستات حاد یا مزمن می­باشد ولی درد در بیضه راست هم ممکن است به علت التهاب پروستات باشد ولی بیشتر اوقات به دنبال انجام یک کار سنگین می­باشد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر پیام پنجشنبه ۲۰ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من کرونا گرفتم اختلالات گوارشی پیدا کردم یک ماه تحت درمان بودم و خوب شدم ولی هنوز دارو مصرف میکنم
    بعداز یک هفته در ناحیه بیضه راست و کشاله ران احساس درد و گرفتگی خفیفی دارم الان ده روزی میشه،بعضی مواقع کمی اسهال میشم و احساس میکنم بیضه راستم چسبیده ب بدنم ،تورم یا علامت دیگه‌ایی ندارم ،وقتی روی صندلی میشینم ی درد ناگهانی و لحظه ایی خفیفی زیر شکم و مثانه و کشاله رانم میپیچه،
    ۲۴ سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شودده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد

  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، دیروز ظهر خودارضایی کردم و بعد از اون خوابیدم ، بعدش که پاشدم وقتی به کیسه بیضه دست میزنم توی بیضه چپ درد احساس می کنم، ورم نداره ولی گاهی اوقات وقتی راه میرم زیر شکم و بیضه کمی درد می گیره ؛ علائم غده یا ... هم روی بیضه مشاهده نمی کنم. نظرتون چیه؟(تا حالا این مشکل برام پیش نیومده بود و اینکه وقتی که شکمم رو به داخل فرو می کنم اون درد زیرشکم کمی حس میشه)
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي استعمال كنيد ده روز

    2. تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      ممنون....به جای شیاف راه دیگه ای وجود نداره؟؟؟
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      هر ٨ ساعت يك عدد قرص ناپروكسن٢٥٠ ميلي گرم ده روز ميل كنيد

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر احمدی یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    درود به شما و خسته نباشید ، چند روزی هستش که احساس ناراحتی در بیضه راست داشت و اگر درست متوجه شده باشم رگی که به بیضه متصل هستش دچار تورم شده ، البته این تورم در طول روز یکسان نیست گاهی تورم ندارد ، زمانی که تورم هستش درد خفیفی همراه داره گرچه مداوم و شدید نیستش ، موقع ادراد سوزش یا درد هم ندارم آیا جایه نگرانی هستش و بیماری خاصی هستش یا باید برای معاینه حضوری خدمت شما برسم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      اگر مراجعه كنيد بهتر است و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر جوانی ۳۰ ساله هستم دو‌هفته ای است که بیضه سمت چپم درد نه چندان شدید همراه با ورم و بزرگی که نسبت به سمت راست کاملا مشهود دارم و علاوه بر ان زیر شکم و کمرم نسبتا درد دارم .
    رفتم سونو گرافی گفت مشکلی ندارید نه کلیه ها و نه بیضه ها فقط واریکوسل گرید ۱ زده که گفتا طبیعیه
    ولی الان که پشت فرمون میشینم یا مواقعی که التم تحریک میشه دوباره ورم بیضه سمت چپ و کمی درد احساس میکنم
    بنظرتون چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      • روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد
  • تصویر کاربر ناشناس جمعه ۲۰ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 298 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من 21 سالمه دو ماه پیش بیضه راستم درد می کرد و دکتر رفتم و بهم قرص داد و مقداری از درد بیضم رو کم کرد ولی الان هنوز کامل خوب نشده و وقتی که زیاد راه می روم درد میکنه ولی موقعی که نشستم درد نمیکنه باید چکار کنم؟ ایا باید سونوگرافی بدم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۰ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و سونوگرافي هم انجام شود

  • تصویر کاربر وحید شنبه ۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من ۴۳ سال دارم از ۴ روز پیش بعد از اینکه لباس زیر نتگی پوشیدم هنگام نشستن درد خفیفی در بیضه راستم احساس می کنم و هنگام لمس رگهای بالای بیضه درد احساس میشه و به کشاله ران و پایین شکم هم کشیده میشه و به نظر میاد یه کم هم متورم باشه هنگام نشستن در بعضی حالات درد احساس میشه ولی در ایستاده کمتر چون کارمندم و کارم هم ۸ ساعت نشسته هست یه کم دچار مشکل شدم لطفا کمکم کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      عمل جنسي داشته باشيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر البرز پنجشنبه ۲۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 317 مشاهده پرسش
    سلام .۴۳سال سن دارم و مدتی است درد خفیف در بیضه چپ و بیشتر در کشاله ران دارم که بصورت سینوسی کم و زیاد میشود .بعضی اوقات این درد از کشاله تا پشت زانو میاد.یکسال گذشته هم درد در ناحیه زیر شکم داشتم که پروستاتیت تشخیص دادن و ۹ ماه آنتی بیوتیک خوردم خوب نشدوارجاع به پزشک‌گوارش تشخیص به ibsشد کا درد بعد از چند ماه خوردن مبورین حل شد ولی الان فقط درد خفیف بیصه و کشاله ران رو اعصابمه.لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين ١٠٠ ميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر مصطفی جمعه ۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 374 مشاهده پرسش
    با سلام ،،بنده ۳۹ ساله هستم متاهل هستم ،و بیضه سمت چپ نسبت ب سمت راستی ورم دارد و بزرگتر هم هست و الان چند مدتی هست که درد میکند البته یه عمل هم چند سال پیش داشتم برای اسپرمهام ضعیف بوده و در زمان جوانی هم بیضه سمت چپم مشکل پیدا کرد و ورم کرد که با دستور پزشک درد بهتر شد ولی ورم بیضه فرقی نکرده و درضمن بنده ب علت مشکلی که در خانه دارم چندسالی سکس نداشتم ایا امکان دارد تاثیر داشته باشه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      بايد سونوگرافي از بيضه ها انجام شود

  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۱ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام.
    بنده 17 سالمه هست! و درد در بیضه سمت راست دارم. بیشتر وقتی درد میکنه که روی صندلی میشینم.نه حالت تحوه دارم نه زیر شکمم درد میکنه یا چیزی.وقتی روی صندلی میشیم بالای بیضه سمت راستم یک چیزی شبیه نخود هستش که وقتی دست میزنم حالاش تغییر مکینه و دردش خیلی خفیف هستش.احساس میکنم رگ های بالای بیضه راستم یکم درشت تر از چپ هست.این رو لطفا بهم بگید چی هست.باید چیکار کنم!درضمن بیشتر شب ها درد میکنه ،روز های بعضی وقت ها هستش،!ممنون میشم کمکم کنید♡
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد يك هفته رگ ها روي بيضه طبيعي است

  • تصویر کاربر M. چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    خسته نباشید بنده ۲۰ سال سن دارم و طی چند روز گذشته به صورت اتفاقی متوجه وجود غده چربی مانند و نرمی در زیر هر دو بیضه شدم که فقط در صورت نشستن قابل مشاهده هستن و احساس میکنم تماس چندانی با بیضه ها ندارند خواستم بپرسم که آیا نیاز به مراجعه به دکتر برای حل این مشکل هست
    1. تصویر کاربر M. یکشنبه ۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      البته آقای دکتر فقط در صورت لمس قابل مشاهده هستن
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      نيازي به درمان ندارد

    3. تصویر کاربر M. چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      خیلی ممنون اقای دکتر البته یه مشکلی که برام پیش اومده بعد از چک کردن . چند ساعت بعدش تقریبا در همون نقطه و در بیضه سمت چپ احساس دردی برام پیش امد که تا الان حدود 2الی 3 روز ادامه داشته اما درد زیاد شدید نیست و به مرور زمان کمی از شدتش کم شده ولی گاهی بر میگرده اما نه به اون شدت قبل و اخیرا احساس میکنم که در رگ های اطراف کلیه ام و لگنم و کمی در پهلو احساس سنگینی میکنم و انگار متورم شدن ولی به هیچ وجه کلیه سمت چپ و اطراف ان دردی نمیکنه و مشکلی در دفع ندارم و ادرارم هیچ تغییری نکرده و در این چند وقت اخیر کمی خودارضاییم شدید شده بود و تا مدتی قبل در طول روز زیاد ورزش میکردم سوالم این بود که این درد از بین میره ؟
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ديكلوفناك صد ميلي استعمال كنيد ده روز

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر