علائم و درمان عفونت بیضه با آنتی بیوتیک | عفونت اپیدیدمیت

عفونت اپی دیدیم  یا اپیدیدیمیت، موجب التهاب و درد در ناحیه اپیدیدیم شده و عموما منشا ویروسی دارد. اپی دیدیم، معمولا به علت عفونت و به طور شایع  از ادرار عفونی یا عفونت مقاربتی پدید می آید.

اپی دیدیم چیست؟

اپی دیدیم زائده ای بالای بیضه است که محل ذخیره نطفه بوده و عفونت آن با یک دوره درمان با داروی ضد میکروب معمولا عفونت از بین خواهد رفت، درمان و بهبودی بطور معمول و کامل صورت خواهد گرفت.

 زائده  اپی دیدیمیس می باشد، که بالای بیضه قرار گرفته و نقش مهمی  در تبدیل نطفه های نارس به نطفه های طبیعی دارد.

بنابراین باید توجه داشت که چنانچه اگر این دو زائده مهم دچار عفونت شود و به موقع درمان  صورت نگیرد، باعث ناباروری مردان خواهد شد.

ناباروری

تشخیص عفونت اپی دیدیم

اپی دیدیمیت به معنی التهاب اپیدیدیم است که معمولا علت عفونی دارد.عفونت در بیضه ها اورکیت نام دارد و ممکن است است با عفونت اپیدیدیم توسط بیمار و همچنین پزشک اشتباه گرفته شود.

چون بیضه و اپیدیدیم در کنار هم قرار دارند، گاهی اوقات برای پزشک مشکل است که تشخیص دهد کدامیک دچار التهاب یا عفونت شده است،

به همین علت اصطلاح اپیدیدیمو-اورکیت بکار می رود. شایع ترین علامت این بیماری عفونی( بیضه و اپیدیدیم )،درد می باشد.

عفونت اپی دیدیم - عفونت بیضه

علائم عفونت بیضه و اپی دیدیم

علائم سریعا بوجود می آیند، ظرف یک یا چند روز. بیضه و اپی دیدیم سریعا ورم می کندو اسکروتوم بزرگ، حساس و قرمز و بسیار دردناک می شود. اگر علت این بیماری بعلت عفونت در جای دیگر باشد، علائم عفونت در بیضه و اپی دیدیم دیده می شود.

اگر چنانچه عفونت ادراری هم داشته باشد، علائم سوزش، تکرر ادرار  و ترشح مجرا نیز ممکن است در فرد وجود داشته باشد. برای تشخیص آزمایش کامل ادرار و کشت و همچنین کشت ترشح مجرا ضروری می باشد.

همیان طور که گفته شد شایع ترین علامت عفونی شدن اپی دیدیم درد در ناحیه بیضه هاست ولی بیمار ممکن است نشانه های زیر را هم تجربه کند :

  • تب خفیف همراه با لرز
  • فشار به بیضه ها
  • درد در ناحیه لگن
  • قرمزی و حرارت در کیسه بیضه (اسکروتوم)
  • غده لنفاوی بزرگ شده در کشاله ران
  • درد در هنگام سکس و انزال
  • درد در هنگام ادرار یا حرکت شکم
  • زود ادراری و ادرار مکرر
  • ترشحات غیر عادی از آلت
  • خون در منی

علل عفونت بیضه و اپی دیدیم و درد بیضه

علت بیماری عفونت است که شامل:

عارضه عفونت ادراری ادرار

عفونی بعلت میکروب ECOLI می تواند از طریق واز(VAS) یا لوله برنده منی وارد اپی دیدیم و بیضه شود و باعث عفونت این دو عضو گردد. این عفونت در هر سنی اتفاق می افتد ولی بطور شایع و فراوان در مردان بالای 35 اتفاق می افتد. بزرگی پروستات که باعث انسداد مجاری ادرار برای خروج ادرار از مثانه می شود، می تواند باعث این عفونت شود. کودکانی که مبتلا به عفونت ادراری هستند، ممکن است به اپیدیدیمیت یا عفونت  اپی دیدیم گرفتار شوند.

عفونت مقاربتی (جنسی)

شایع ترین علت عفونت  اپی دیدیم، عفونت مقاربتی است که در جوانان بیشتر دیده می شود، اگرچه در هر مردی که از نظر جنسی فعال می باشد،اتفاق می افتد.

عفونت ویروسی بیضه (اورکیت ویروسی)

یکی از علل شایع عفونت در اپیدیدیم مخصوصا در سنین پایین بیماری اوریون است. اوریون هر دو غده بزاقی را دچار التهاب کرده و و موجب ایجاد تورم در آن ناحیه می گردد. اوریون در کودکان می توامد موجب ابتلا به عفونت اپی دیدیم نوع ویروسی شود. ویروس از طریق خون در بدن حرکت کرده و عونت را به  بیضه و اپی دیدیم منتقل می کند.

عمل جراحی پروستات و مجرا

عمل پروستات باعث می شود، میکروب های موجود در مجرا وارد اپی دیدیم و بیضه شوند. امروز با بهتر شدن روش های جراحی و تجویز داروهای ضد میکروب قبل از عمل، این عفونت نادر است. عفونت اپی دیدیم می تواند به علت مصرف بیش از حد داروی AMIODARONE باشد.

ضربه به اسکروتوم می تواند باعث التهاب و بزرگی بیضه و درد بیضه شود. سل یکی دیگر از عوامل عفونت در بیضه می باشد و از راهگردش خون بیضه را مبتلا می کند. در بعضی بیماری ها ، التهاب بیضه و اپی دیدیم ممکن است به وجود آید که علت آن عفونی یا میکروبی نمی باشد.

درمان اورکیت یا عفونت بیضه را در این مقاله بخوانید: 

عفونت بیضه

چه کسانی مبتلا به عفونت اپی دیدیم می شوند؟

1 نفر از 1000 نفر از مردان به عفونت اپی دیدیم  مبتلا می شوند. در سنین 15 تا 30 سالگی شایع و فراوان دیده می شود و در بالای 60 سالگی هم شایع است. قبل از بلوغ بطور شایع اتفاق نمی افتد. 3 نفر از 10 کودکی که به اوریون مبتلا هستند، مبتلا به عفونت ویروسی بیضه و اپی دیدیم می شوند. شانس ابتلا در افرادی که سوند در مجرا دارند، بیشتر است.

تشخیص عفونت اپی دیدیم

پزشک ابتدا باید معاینه فیزیکی شما را تکمیل کند. در معاینه لمسی دکتر موارد زیر را معاینه می کند :

  • التهاب در بیضه ها
  • التهاب در لنف های کشاله ران
  • ترشحات غیر عادی از آلت

در صورتی که ترشح داشته باشید پزشک با نمونه گیر پنبه ای مقداری از این ترشحات را برای آزمایش ” عفونت های منتقل شده از رابطه جنسی STI ” جمع آوری کند

عکس ورم بیضه

عکس ورم بیضه

معاینات دیگر

در صورت لزوم پزشک ممکن است آزمایش ها و معاینات زیر را برای تشخیص قطعی پیشنهاد دهد :

  • معاینه مقعدی : برای بررسی تورم پروستات که ممکن است عامل ایجاد نشانه ها باشد.
  • آزمایش خون مثل CBC : برای بررسی وجود عفونت در سیستم گردش خون بیمار
  • نمونه ادرار : برای بررسی عونت های ادراری و STI

در صورت لزوم ممکن است پزشک درخواست تصویربرداری از ناحیه بیضه ها و یا تصویربرداری اولترا سوند از ناحیه کیسه بیضه ها بدهد.

توضیح دکتر قوامی در مورد عفونت اپیدیدم

درمان عفونت اپی دیدیم

پس ازتشخیص سریعا درمان با داروی ضد میکروب( آنتی بیوتیک) باید شروع شود و در نتیجه جواب درمان خوب خواهد بود. درد معمولا پس از چند روز از بین می رود ولی تورم ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد تا برطرف شود. انتخاب درمان داروئی بر حسب علت بیماری می باشد.

اگر درمان سریع و صحیح انجام نگیرد، ممکن است چرک در کیسه بیضه  جمع شود، که باید با جراحی تخلیه شود. ممکن است بیماری مزمن و پیشرونده شود، که معمولا بیمار همیشه از درد بیضه شکایت خواهد داشت و ناباروری نیز درآینده دیده می شود.

آنتی بیوتیک برای درمان اپیدیدیمیت

اگر عفونت اپی دیدیمیت به طور حاد به وجود آمده شود، به طوری که بیضه بزرگتر از حد طبیعی شده باشد و پوست بیضه قرمز و مهم­تر از همه بیضه بسیار دردناک باشد، بیمار باید حداقل 5 روز در بیمارستان بستری و آنتی بیوتیک سیپروفلوکسین از راه رگ خونی به بیمار باید داده شود،

درمان عفونت بیضه و اپی دیدیم با آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک برای عفونت بیضه

چنانچه گاه گاهی بیمار از درد بیضه شکایت داشته باشد، باید به مدت 4 هفته از داروهای خوراکی ­آنتی بیوتیک طبق دستور عمل پایین استفاده کرد.

قرص برای درد بیضه

  • سیپروفلوکسین 250 میلی گرم هر 12 ساعت یک عدد به مدت 4 هفته
  • قرص تاوانکس 500 میلی گرم روزی یک عدد به مدت دو هفته
  • قرص افلوکسین 200 میلی گرم هر 12 ساعت یک عدد به مدت 4 هفته

عواقب عدم درمان اپیدیمیت

گاهی اوقات که درمان به موقع یا صحیح انجام نمی شود، ممکن است بیماری عفونی بیضه و اپی دیدیم ، مزمن و طولانی شود و بیمار از درد بیضه یا اپی دیدیم برای مدت طولانی رنج ببرد.

اگر  اپی دیدیم دچار عفونت شود و به موقع درمان  صورت نگیرد، باعث ناباروری مردان خواهد شد.

نکته مهم دیگری که در خصوص بیضه لازم است متذکر شویم این است که بعضی افراد از درد بیضه همیشگی و طولانی مدت رنج می برند، در حالی که هیچگونه سابقه بیماری عفونی در بیضه یا اپی دیدیم در ایشان دیده نشده و علت درد بیضه در این افراد نا مشخص است  بطوریکه اگر بیضه را هم خارج کنیم ، درد از بین نمی رود.

در این حالت پزشک باید  درمان های تهاجمی تر اتخاذ کند و با منشا عفونت در بدن بیمار مقابله کند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۲۶ اسفند ۲( 2 روز پیش) تعداد بازدید: 39 مشاهده پرسش
    سلام ارادت
    ۳۰ سالمه
    مدت دو هفته پیش حدودا ۱۰ روز گاهی اوقات سوزش خیلی کم موقع ادرار و درد کم زیر شکم و نواحی بیضه داشتم جوری نیست که اذیت شم و بیشتر اوقات بدون درد میباشد ولی کمی ترشح روی نوک آلتم و شورتم دیدم به اندازه دو قطره فقطم موقع بیدار شدن در صبح
    تقریبا ۱۵ روز پیش هم فقط یکبار بیضه سمت راستم بزرگ شد برای حدود ۱ ساعت اما در چند روز اخیر تورم خیلی کم گاهی بیضه راست داشتم که بیشتر اوقات نرمال بود و ترشحاتم کمتر شد
    دو شریک جنسی داشتم یکی یک ماه پیش یکی دوماه
    به یکی از همکارهای شما مراجعه کردم و بدون آزمایش کشت گفتن احتمالا سوزاکه و دو ورق داکسی سیلین ۱۰۰ و یک ورق سفیکسیم تجویز کردن ولی من شک دارم که سوزاک باشه یا عفونت ادرار .. بخاطر مصرف آنتی بیوتیک هم نمیتونم آزمایش بدم
    همین دارو ها کفایت میکنه؟؟ البته قرار بود سفتریاکسون تجویز کنن ولی من مخالف بودم بخاطر عوارض
    قرص سیفیکسیم دورش تمام شده و فقط دایکسی سیلین میخورم ۱۲ ساعت
    سوالم اینه که آیا واقعا سوزاک گرفتم؟؟ و تا خوب شدنم فقط دایکسی سیلین را تا مدت زمانش بخورم یا باز هم کنارش سیفیکسیم رو ادامه دهم
    1. تصویر کاربر مهدی جمعه ۱۸ اسفند ۲( 1 هفته پیش)
      چند روز گذشته جوابی نگرفتم
    2. تصویر کاربر مهدی جمعه ۱۸ اسفند ۲( 1 هفته پیش)
      لازم به ذکر است ترشحاتم خوب شده ولی گاهی اوقات بیضه سمت راست ورم میکنه و زیر شکم گاهی تیر میکشه
      بعد از داروی سفیکسیم چند روزی میشه تاوانکس ۵۰۰ یک عدد در روز و دایکسی سیلین رو شروع کردم
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ اسفند ۲( 3 روز پیش)

      با سلام دارو ها را قطع كنيد روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl  صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد

    4. تصویر کاربر مهدی شنبه ۲۶ اسفند ۲( 3 روز پیش)
      سلام ... چون گاهی اوقات شرایطش نیست میتونم بجای نشستن در آب گرم با شیلنگ آب سرویس بهداشتی آب گرم روی بدنم بریزم؟؟
      اگر امکانش هست در کدام ناحیه آب گرم بریزم؟؟
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۶ اسفند ۲( 2 روز پیش)

      با سلام بايد در أب گرم نشسته شود

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر مجتبی جمعه ۲۵ اسفند ۲( 3 روز پیش) تعداد بازدید: 1 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب**درد خفیف درباره ی سمت در بعضی ساعات شبانه روز میتونه از جی باشه ؟چه دارویی باید مصرف کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ اسفند ۲( 3 روز پیش)

      با سلام به علت التهاب پروستات است روزي يك عدد قرص ألفن xl ١٠٠ ميلي گرم ده روز با شكم پر ميل كنيد

  • تصویر کاربر باب جمعه ۲۵ اسفند ۲( 3 روز پیش) تعداد بازدید: 16 مشاهده پرسش
    عرض سلام و وقت بخیر
    جناب دکتر بنده طی هفته گذشته به ناگاه با درد در پهلو از خاب بیدار شدم و به سرعت درد به بیضه، سطح شکم ، کشاله های ران ها هم منتقل شد، وقتی درد بخصوص در ناحیه بیضه چپ بیشتر شد و همچنین احساس کیستی کوچک و متورم در ناحیه بالای بیضه چپ لمس کردم شروع به خوردن قرص تاوانکس ۵۰۰ هر ۲۴ ساعت یکبار کردم به همراه قرص اموکسیسیلین هر ۶ ساعت .
    امروز دقیقا ۷ امین عدد از تاوانکس رو خوردم و در مجموع ۷۰٪ تا ۸۰٪ از دردهام کم شده منتهی همچنان مختصر دردی در بیضه چپ و ران ها دارم البته بصورت مقطع.
    ضمنا طی این مدت خون ریزی، سوزش ادرار، درد در خروج مایع منی رو نداشتم فقط گاهی احساس میکنم یک قطره اداره بعد از اتمام دستشویی و پوشیدن لباس از من خارج میشود.
    خواستم بدونم قرص تاوانکس رو ۱۵ تا ۲۰ روز ادامه بدهم ؟
    پیشاپیش ممنون از لطف و توجه شما
    سن ۳۸ سال
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۲ اسفند ۲( 2 هفته پیش)

      با سلام قرص تاوانكس را قطع كنيد روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شودو روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد

    2. تصویر کاربر باب شنبه ۱۲ اسفند ۲( 2 هفته پیش)
      اقای دکتر دلیل نشستن داخل آب گرم رو میفرمایید ؟ و برای کدوم بخش از مشکل من موثر؟
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ اسفند ۲( 3 روز پیش)

      با سلام براي درمان التهاب پروستات نشستن در أب توصيه شده و ادرار قطره قطره خوب مي شود

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر موسوی چهارشنبه ۲ اسفند ۲( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 14 مشاهده پرسش
    با سلام اقای دکتر من یکی دو سال میشه که اول بیضه طرف راستم دچار برآمدگی شد و از بیضه سمت راست دو سانتی پایین تر بود منم گفتم هیچی نیست درست میشه الان هردو بیضه هام اینطوری شدن و بیضه های حالت چرخشی پیدا کردن و اطراف پایین هردو بیضه هام یه گوشتی یا عفونتی پیدا شده اگه با دستم اون عفونت و فشار میدم بیضه های درد و کل بدنم احساس درد میکنم خیلی هم شل میشن تو مهمونی با خودمو جم و جور کنم از بحث که شول میشن
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲ اسفند ۲( 3 هفته پیش)

      با سلام شما مبتلا به التهاب يك قسمتي از بيضه ها شده ايد روزي يك عدد قرص تاوانكس ٥٠٠ ميلي گرم ده روز ميل كنيد و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر سینا سه شنبه ۱ اسفند ۲( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 16 مشاهده پرسش
    باسلام دکتر من چند مدت در ناحیه شکم کناره های مثانه و بیضه دارم وا کوچک ترین ضربه به بیضه درد دارد سوزش ادرار رو هم دارم ودر موقه ارگاسم هیچ حسی ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱ اسفند ۲( 3 هفته پیش)

      با سلام مبتلا به التهاب پروستات هستيد روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۰ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 21 مشاهده پرسش
    با سلام به علت درد و عفونت اپاندیس و تورم ناگهانی بیضه سمت تواما با هم. با انجام سونوگرافی به پزشک جراح مراجعه کردم و تقریبا ۵ روز در بیمارستان بستری شدم. برای اپاندیس پزشک فرمودن بعد از التهابات روده و از بین رفتن عفونت دور اپاندیس تقریبا یک ماه و نیم دیگه جراحی انجام بدم که الان درد زیز شکم ندارم اما همچنان تورم بیضه دارم. سوالک اینه که عفونت اپاندیس و اپیدیدیمیت بیضه با هم مرتبط هستند و اینکه چه مدت زمان طول میکشه تورم بیضه تمام بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۰ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      با سلام التهاب بيضه ارتباطي به التهاب أپانديس ندارد و يك ماه طول ميكشه ورم بيضه بهبود يابد 

  • تصویر کاربر جواد جمعه ۲۰ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 17 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،خسته نباشید
    بنده متاسانه پس از عمل فتق دچار بزرگی پروستات شدم و با دارو و تحت نظر پزشک کنترل میکنم ولی الان مدت یک ماه است که درد بیضه راست همراه با احساس سفتی در گشاله ران و احساس کشش تا لکن راست را دارم و پای راست هم درد میکنه ، مخصوصا پس از نزدیکی بدتر میشه ،
    آقای دکتر خواستم ببینم چه مشکلی دارم و چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۰ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      با سلام شما مبتلا به التهاب پروستات هستيد روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر بهرام شنبه ۲ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 34 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر انشاالله. جناب آقای دکتر قوامی ،سن 32ساله . از دیروز رفته بود کمی در کوه قدم بزنم متاسفانه لباس گرم نپوشیده بودم. وقتی اومدم خونه با عرض پوزش اطراف آلت و خود آلت درد درد و گز دارد . لطفاً راهنمایی فرمایید چیکار کاری انجام بدم و چه قرصی مصرف کنم بهبود یابم . تشکر از لطف و محبت شما. کد ملی 5040178131 تامین اجتماعی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲ دی ۲( 2 ماه پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم ده روز نشسته شود 

  • تصویر کاربر پیمان شنبه ۲ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 36 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر اقای دکتر
    من بیضه سمت راستم بالاش چند وقتیه درد میکنه
    گاهی میزنه به کشاله ران گاهی خوده بیضه ولی منشا درد بالای بیضه هست گاهی ام سوزش و حالت تیرکشیدن
    سونوگرافی انجام دادم تشخیصش پارانشیم هتروژن شده هست
    چون قبلا واریکوسل عمل کردم بیضم راستم کوچک شده
    ولی الان این درد نمیذونم از چیه اذیت میکنه
    دکتر ضدالتهاب ام دادن بهم اما خوب نشد
    دکتر نیازه انتی بیوتیک بخورم به خدا نمیدونم چیکار کنم دیگه کمکم کنید سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲ دی ۲( 2 ماه پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد و روزي يك عدد قرص تاوانكس ٥٠٠ ميلي گرم ده روز ميل شود

  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۹ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 39 مشاهده پرسش
    سلام دکتر پسر من ۱۴ سال دارد و متاسفانه کنار بیضه ایشان برآمدگیهایی باسطح صاف و قرمز رنگ هستند که مدام چرک ازش خارج میشه و قبلا اندازه یک دایره با قطر۳تا ۴سانتی بود ،اما الان بعد یک سال به بالا و پایین کشیده شده و مدام ترشح چرکی داره و پر میشه،چندین دکتر رفتیم و داروها های دست ساز پمادها و حتی انتی ببوتیک هم مصرف کردند همزمان،نه تنها برطرف نشده بلکه بیشتر هم شده، اسم ابن بیماری چیستو چ.ونه باید درمان شود؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۴ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      با سلام بايد به مركز طبي  كودكان بيمارستان امام خميني مراجعه د

    2. تصویر کاربر علی یکشنبه ۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      کودک نبست دکتر نوجوانه
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۹ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      بيمارستان نو جوانان هم مي باشد

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر