بیماری کیست کلیه خطرناک است؟

در این مقاله سعی شده است در ارتباط با بیماری کیست کلیه اطلاعات جامعی در اختیار مردم قرار گیرد. لطفا مارا همراهی کنید.


کیست کلیه چیست؟

بیماری کیست کلیه ، یک بیماری ارثی است که در آن تعداد زیادی کیست در کلیه ها بوجود می آید. این کیست ها سرطانی نیستند و به صورت ساک های گردی پر از مایع آب مانند می باشند.

اندازه کیست های کلیه

اندازه کیست کلیه مختلف است و هرچه مایع در آن بیشتر شود، اندازه آنها نیز بزرگتر می شود. کیست ها گاهی یک یا دو عدد در کلیه بوجود می آیند و اندازه آنها کوچک می باشند و بندرت ممکن است عارضه ای به کلیه برساند. این نوع کیست ها را کیست های ساده می گویند.

آیا کیست های کلیه خطرناک است؟

این کیست ها معمولا در سنین بالا بوجود می آیند. 50 درصد افراد بالای 40 تا 50 ساله، دارای این کیست ها هستند. معمولا” کیست ها هیچگونه درمانی نیاز ندارند، مگر اینکه کیست بزرگ شود و باعث درد یا آسیب کلیه شود، در غیر اینصورت تخلیه کیست، ضرورت پیدا می کند.

بیشتر اوقات این کیست ها را با سونوگرافی، هر سه ماه باید پیگیری شود و اهمیت خاصی ندارد و بیمار نباید نگران این کیست ها باشد. اگرچه معمولا” کلیه ها بیشتر به این کیست ها دچار می شوند ولی در ارگانهای دیگر بدن مثل کبد نیز ممکن است بوجود آید.

علائم کیست کلیه

کیست های ایجاد شده در کلیه، دو نوع آن ژنتیکی بوده و یک نوع آن اکتسابی می باشد. درمان قطعی برای بیماری کیست کلیه، وجود ندارد ولی درمان ها فقط قادر به کنترل علائم بیماری می باشد.

این بیماری ممکن است باعث اختلال در عملکرد کلیه ها شود و سرانجام منجر به نارسائی و از کار افتادن کلیه ها شود. این بیماری، چهارمین علت از کار افتادن کلیه ها و یا نارسائی کلیه می باشد.

برخی از کیست ها نیز در خارج از کلیه تشکیل می شوند و به انها کیست کورتیکال کلیه گفته می شود.

اندازه کیست‌های کلیه و معنی هر کدام از آنها

بعضی از کیست‌ها بسیار کوچک هستند و بدون میکروسکوپ دیده نمی‌شوند. بعضی دیگر به اندازه یک توپ تنیس رشد می‌کنند. با بزرگ شدن کیست‌های کلیه، این ضایعات می‌توانند بر اعضای مجاور فشار وارد کنند و موجب ایجاد درد شوند.

کیست‌های کلیه به طور معمول گرد هستند، دیواره ظریف و شفافی دارند و در ابعاد مختلفی یافت می‌شوند. معمولا قطر کیست‌ها از ابعاد میکروسکوپی تا پنج سانتی متر متغیر است.

این کیست ‌ها ممکن است به واسطه مشکلات جدی سلامتی ایجاد شوند، مسائلی که می‌توانند به اختلال عملکرد کلیه بیانجامند، با این حال در بیشتر موارد کیست‌ها مشکلات سلامتی حاد به همراه ندارند.

علائم کیست های کلیه

بسیاری از افراد مبتلا به کیست کلیه، سالها ممکن است بدون علامت باشند. کیست باید به حدی بزرگ شود که باعث علائم زیر شوند:

  • درد و حساسیت در شکم
  • خون در ادرار
  • تکرر ادرار
  • درد پهلوها
  • سنگ کلیه
  • درد و یا احساس سنگینی در پشت
  • خستگی
  • درد مفاصل
  • فشارخون
  • عفونت کلیه

کیست کلیه

عوامل ایجادکننده کیست کلیه

یک نوع ارثی آن که اتوزومال می باشد و بعضی اوقات کیست کلیه جوانان نامیده می شود و 90 درصد، از این نوع کیست هستند. فردی که پدر یا مادر وی مبتلا به بیماری کیست کلیه باشد، 50 درصد شانس ابتلا به این نوع کیست را خواهد داشت.

معمولا علائم در 30 یا 40 سالگی خود را نشان می دهد، به هر حال در بعضی، علائم در دوران جوانی تظاهر می کند. نوع دیگر ارثی این بیماری (RECESSIVE) کمتر دیده می شود و هر دو پدر و مادر باید ژن این بیماری را داشته باشند. دارای علائم نمی باشند.

کیست کلیه در کودکان

کيست کلیه در کودکان

چهار نوع از بیماری کیست کلیه دربچه ها دیده می شود. یک فرم که موقع تولد تشخیص داده می شود، فرم یا نوع دوم که در ماه اول تشخیص داده می شود و نوع سوم که از 3 تا 12 ماهگی تشخیص داده می شود و نوع چهارم در سال اول دیده می شود.

کیست های اکتسابی معمولا در سنین بالا بوجود می آیند و ارثی نیستند و در افرادی که قبلا مشکلات کلیوی دیگری داشته اند، بوجود می آید. بطور شایع و فراوان در افرادی که نارسائی کلیه دارند و یا تحت درمان با دیالیز هستند بوجود می آید.

تشخیص بیماری کیست کلیه(PDK)

چون این بیماری ارثی می باشد، پزشک موظف است که از بیمار شرح حال فامیلی این بیماری را بپرسد. آزمایش خون باید برای بررسی کم خونی و آزمایش ادرار برای وجود عفونت یا پروتئین در ادرار انجام شود. آزمایشات تصویری برای وجود کیست های کلیه و کبد باید صورت گیرد. آزمایشات تصویری با انجام سونوگرافی، سی تی اسکن و MRI می باشد.

عوارض بیماری کیست کلیه

این کیست ها عوارض بسیار جدی متعددی برای کلیه ها بوجود می آورد. شایع ترین و بیشترین عارضه ای که بوجود می آورند فشارخون است و در درجه دوم نارسائی کلیه یا از کار افتادن کلیه می باشد. عارضه و عوارض ایجاد شده، بستگی به شدت و بزرگی کیست ها دارد.

درمان باعث کاهش ضایعه به کلیه می شود. از سایر عوارض کیست های کلیه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضعیف شدن جدار شریانها که به آن آنوریسم گفته می شود و در شریان مغز و آئورت دیده می شود.
  • کیست در کلیه
  • کیست در بیضه ها و پانکراس
  • وجود حفره در روده که به آن دیورتیکول گفته می شود.
  • کاتاراکت و کوری
  • بیماری کبدی و نارسائی دریچه قلب
  • کم خونی و کاهش گلبولهای قرمز خون
  • خونریزی در کیست
  • فشارخون
  • از کار افتادن کبد
  • سنگ کلیه
  • بیماری قلبی عروق

درمان کیست کلیه

درمان بیماری کیست کلیه

هدف از درمان کیست های درون کلیه، کنترل علائم و جلوگیری از بوجود آمدن عوارض می باشد. مهم ترین اصل درمان، کنترل فشارخون می باشد.

درمان ها شامل:

  • تجویز داروی ضد درد
  • تجویز داروی ضد فشارخون
  • تجویز دارو برای کنترل فشارخون
  • رژیم کم نمک
  • تجویز داروهای زیاد کننده ادرار
  • جراحی تخلیه کیست ها برای تسکین درد

وقتی بیماری پیشرفت کند، منجربه از کار افتادن کلیه ها می شود و دراین صورت درمان، پیوند کلیه خواهد بود.

در ادامه توضیحات بیشتری در رابطه با راه های درمان این بیماری داده شده است.

اگر کیست های کلیه هیچ علائم یا مشکلی ایجاد نکند و با عملکرد معمول کلیه تداخلی نداشته باشد، فرد ممکن است به درمان نیاز نداشته باشد. در این شرایط، پزشک معالج ممکن است برای فرد تصویر برداری‌هایی نظیر سونوگرافی پیشنهاد کند و از وی بخواهد این تصویر برداری‌ها را به صورت دوره ای تکرار کند تا از بزرگ نشدن کیست ها اطمینان حاصل شود.

اگر کیست کلیه تغییر کند و موجب علائم و مشکلات دیگر شود، احتمالا فرد به درمان کیست نیاز پیدا می‌کند. در بعضی مواد کیست‌های ساده کلیه به صورت خود به خود محو می‌شوند.

درمان کیست‌های دارای علائم و مشکل

اگر کیست در بدن بیمار علائمی ایجاد کند، پزشکان معمولا استفاده از روش‌های درمانی را پیشنهاد می‌کنند. گزینه‌های در اختیار افراد عبارتند از:

1- سوراخ و تخلیه کردن کیست و سپس پر کردن آن با محلول الکل.

در بعضی موارد، پزشکان یک سوزن باریک و بلند را از طریق پوست وارد بدن بیمار می‌کنند و سوزن را از دیواره کیست عبور می‌دهند. در ادامه این فرآیند پزشک مایع موجود در درون کیست را تخلیه می‌کند. پزشک می‌تواند درون کیست را با محلولی الکلی پر کند تا از شکل گیری مجدد کیست جلوگیری کند.

2- جراحی برای برداشتن کیست.

کیست‌های بزرگ یا علامت دار ممکن است برای تخلیه و برداشتن نیاز به جراحی داشته باشند. در این حالت برای دست یابی به کیست، جراح چندین برش کوچک بر روی پوست ایجاد می‌کند و ابزارهای ویژه ای را به همراه یک دوربین فیلم برداری کوچک وارد بدن می‌کند.

پزشک ضمن تماشای فرآیند بر روی مونیتور اتاق جراحی، ابزارها را به سمت کلیه هدایت می‌کند و از آنها برای تخلیه مایع درون کیست استفاده می‌کند. در ادامه دیواره‌های کیست سوزانده یا بریده می‌شوند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر قاسمی جمعه ۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام، پدر اینجانب 75 سال سن دارند و دارای سابقه عمل قلب (دریچه و گرفتگی عروق) می باشند.در آخرین گزارش سونوگرافی کلیه و مجاری اداری ایشان، کیستی 12 میلیمتری در پل تحتانی به شرح گزارش فایل پیوست مشاهده شده است. لطفا راهنمایی فرمایید با توجه به اینکه تهران زندگی نمی کنند آیا در شرایط کرونایی فعلی نیاز به مراجعه حضوری می باشد یا خیر.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      كيست كليه درماني نياز ندارد 

  • تصویر کاربر عارفه پنجشنبه ۲۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام.یکسال پیش توسط میل سنگ از کلیه خارج شده.قبلا مراجع کردم خدمتتون سونوگرافی انجام دادم ولی موفق نشدم جوابش رو بهتون نشون بدم.خواستم راهنماییم کنید
    ۵۲ سال دارم و قرص فشار خون مصرف میکنم به مدت ۶ماه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      مشكل فعلي شما چيست

  • تصویر کاربر میلاد دوشنبه ۸ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    سلام
    ببخشید که مزاحم شدم این جواب سونوگرافیمه می‌خواستم ببینم من مشکلی دارم یعنی مشکل حاد یا درمان میشم واینکه ماه رمضون با این شرایط می‌تونم روزه بگیرم خدا بهتون سلامتی بده ممنونم سنمم 29 با تشکر از شما دکتر عزیز
    درپل فوقانی کلیه در مرز کورتکس و مدولا، کانون کلسیفیه به قطر 4.5mm در داخل ساختمان cyst-like کوچکی به قطر 7mm دیده می‌شود(سنگ ادراری در کالیس متسع یا رسوبات کلسیفیه در کیست کورتیکال) .... هیدرونفروز واضحی در کلیه دیده نمی‌شود
    1. تصویر کاربر میلاد سه شنبه ۲ اردیبهشت ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام
      ببخشید که مزاحم شدم این جواب سونوگرافیمه می‌خواستم ببینم من مشکلی دارم یعنی مشکل حاد یا درمان میشم واینکه ماه رمضون با این شرایط می‌تونم روزه بگیرم و اینکه ورزش هم می‌تونم انجام بدم ورزش شدید خدا بهتون سلامتی بده ممنونم سنمم 29 با تشکر از شما دکتر عزیز
      درپل فوقانی کلیه در مرز کورتکس و مدولا، کانون کلسیفیه به قطر 4.5mm در داخل ساختمان cyst-like کوچکی به قطر 7mm دیده می‌شود(سنگ ادراری در کالیس متسع یا رسوبات کلسیفیه در کیست کورتیکال) .... هیدرونفروز واضحی در کلیه دیده نمی‌شود
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      روزه گرفتن بلامانع است

    3. تصویر کاربر میلاد دوشنبه ۸ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      آقای دکتر جواب کامل رو ندادین پرسیدم آیا من مشکلی دارم چیزیم هست من کلی منتظر موندم هر روز امدم سر زدم که جواب دادین یا نه با استرس شما فقط همین یکی رو جواب دادین این سونوگرافی بد خوبه
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۸ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      كليه شما طبيعي است

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سامره چهارشنبه ۷ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    با سلام
    پدر من 63 سال سن دارند وتا به حال چندین بارعمل سنگ کلیه انجام داده اند وکلیه ایشان بشدت سنگ ساز است طی چند روز گذشته دچار دل دردو دلپیچه بدوند که برای انجام سنوگرافی مراجه کردند .. جواب سنوگرافی ایشان در مورد کلیه به شرح ذیل میباشد:
    کلیه ها ابعاد واکوژنسیته طبیعی نشان میدهند وعلائمی از هیدرونفروز قابل مشاهده نیست.
    کیست پاراپلویک به ابعاد 15*16 م.م در پل میانی کلیه راست دیدن شد.
    سنگ19م.م در پل تحتانی وسنگ15م.م در پل میانی کلیه چپ دیده میشود.
    کالیسکتازی در پل فوقانی کلیه چپ دیده میشود.
    مثانه دارای ضخامت جداری مختصری افزایش(4م.م) بوده،شواهدی دال بر سنگ یا debris درداخل آن مشاهده نمی گردد.
    پروستات به حجم تقریبی 31 سیسی و بزرگتر از حد طبیعی رویت شد.
    علائمی از آسیب در حفره شکم ولگن مشاهده نشد.
    لطفا توضیحات لازم را بفرمایید..ممنون..
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۷ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سنگ هاي كليه بايد سنگ شكني شود

  • تصویر کاربر سینا جمعه ۲۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    با سلام. تو هفته 33 بارداری خانمم سونوگرافی یک کیست به ابعاد 12*11*12 در کلیه جنین نشان داده است. جنین پسر هست و بقیه موارد همچه نرمال هست. آیا ای کیست بعداز تولد مشکلی برای نوزاد بوجود می آورد. و الان باید کار خاصی انجام بدیم؟
    با تشکر از لطفتان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      باید صبر کنید تا موقع تولد

  • تصویر کاربر حامد سه شنبه ۱۴ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    ازمایش خون دارم میزان کراتینین۱/۴
    کراتین ادرار۱۴۲۹
    اوره۱۴وسدیم و پتاسیم یوریک اسید هم نرمال
    نظرتون درباره عملکرد کلیه و کراتینین خون بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۴ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      طبيعي است

  • تصویر کاربر صمدی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر قوامی ؛کیست های پاراپلویک درپل تحتانی کلیه چپم مشهود است .کیست ساده ودیامترتقریبی ۶mm درسر اپیدیدیم چپ رویت شد.دیامتر وریدهای شبکه pampiniformدرسمت راست حداکثر2.4mmودرسمت چپ حداکثر 2.5mmمی باشد درد شکم وکشاله رانم خیلی اذیتم میکنه وسنم ۳۸سالمه لطفا راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      درد شكم و كشاله ران ارتباطي به رشته من ندارد

  • تصویر کاربر arash پنجشنبه ۱۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 445 مشاهده پرسش
    با سلام.درمورد پاسخ شما به پرسش .که فرموده بودید،فشار روی مثانه میباشد.خواستم بدونم مراحل درمان با دارو میباشد یا عمل جراحی.ممنون از راهنمایی حضرتعالی.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      عمل جراحي

  • تصویر کاربر مهندس سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 302 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دکتر حدود دوماه پیش با شکایت درد کلیه به متخصص ارولوژی مراجعه کردم پس از انجام سونوگرافی کیست 7میلی متر رویت شد ولی هیچ دارو ئی بهم ندادن و همچنان احساس درد میکنم...لطفا راهنمائی کنید...
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      مسكن ميل كنيد

  • تصویر کاربر arash سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    با سلام.لطفا مراحل درمان سونا گرافی زیر را توضیح دهید.باتشکر
    کیست کورتیکال به ابعاد۱۲/۵*۱۰/۲۵میلیمترپل میانی کلیه راست
    کلیه چپ.۲۳*۲۰میلیمتر
    اثری از سنگ کلیه مشاهده نگردید
    مثانه کاملامتسع نیست۱۳۰ سی سی ولی شکل نرمال دارد و بیفکن داخلی مشاهده نشد
    پس از تخلیه ادرار باقیمانده حدود ۶ سی سی
    پروستات به ابعاد ۳۵*۳۴*۳۲میلیمتر وحجم۲۰/۵سی سی
    اکویغیر هموژن،حدود نسبتا منظم وبا اثر فشاری
    mild to moderate بر روی مثانه مشاهده گردید.
    با تشکر اگر مراحل درمان دارد.توضیح دهید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      فشاري روي مثانه است

    2. تصویر کاربر arash سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام درمورد پدر بنده با کد رهگیری(j29mk816655)آیا مراحل درمان دارد.درمان با دارو است .یا عمل.ممنون از پیگیری حضرتعالی
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      عمل

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر