روش های کاهش سرعت پیشرفت سرطان پروستات

پیش از معرفی روش هایی که باعث کند شدن پیشرفت سرطان پروستات میشوند بهتر است به صورت مختصر با پروستات بیش تر آشنا شویم.

 

آشنایی با ساختار پروستات

پروستات نه تنها یکی از غدد کمکی دستگاه تناسلی مردانه است، بلکه مانند یک سوئیچ مکانیکی عضلانی بین ادرار و انزال عمل می‌کند.

غده پروستات مایعی را تولید می‌کند که بخشی از مایع منی را تشکیل می‌دهد؛ ماده‌ای که در طی انزال به عنوان بخشی از واکنش جنسی مردانه ساطع می‌شود. این مایع پروستات از نظر ظاهری کمی قلیایی، شیری یا سفید است.

قلیایی بودن مایع منی به خنثی کردن اسیدیته مجرای واژن کمک می کند و طول عمر اسپرم را افزایش می‌دهد. مایع پروستات در قسمت اول انزال همراه با میزان بیشتری اسپرم به دلیل عملکرد بافت ماهیچه صاف در داخل پروستات دفع می‌شود.

در مقایسه با چند اسپرم خارج شده همراه با مایع منی، آنهایی که در مایع پروستات هستند تحرک بهتر، بقای طولانی‌تر و محافظت بهتر از مواد ژنتیکی دارند.

 

ساختار

در بزرگسالان، اندازه آن تقریباً به اندازه یک گردو است و وزن متوسط آن حدود 11 گرم است (وزن بین 7 تا 16 گرم نیز نرمال است). پروستات در لگن و زیر مثانه قرار دارد و مجرای ادرار را احاطه می‌کند.

قسمتی از مجرای ادرار که از آن عبور می‌کند، مجرای ادرار پروستاتی نامیده می‌شود که به دو مجرای انزال متصل می‌شود. پروستات توسط سطحی به نام کپسول پروستات یا فاسیای پروستات پوشیده شده است.

در داخل پروستات، مجاور و موازی مجرای ادراری پروستات، دو سیستم عضلانی طولی وجود دارد؛ در سمت جلو عضله‌ی گشادکننده مجرای ادرار و در سمت عقب، عضله‌ای قرار دارد که مجرای ادرار را به حالت انزال تغییر می‌دهد.

 

تغییرات غده پروستات در طول عمر

غده پروستات در دوران کودکی نسبتاً کوچک است و در سن بلوغ تحت تأثیر هورمون تستوسترون شروع به رشد می‌کند و در حدود ۲۰ سالگی به یک اندازه نسبتاً ثابت می‌رسد و تا سن حدود ۴۰ تا ۵۰ سالگی به همین اندازه (حدود ۳۰ سی سی) باقی می‌ماند.

وزن غده پروستات در یک فرد بالغ سالم حدود ۲۰–۲۵ گرم و اندازه آن حدودا  ۴×۲×۳ سانتی‌متر است.

بخوانید: راه‌های تشخیص سرطان پروستات چیست؟

روش های کاهش سرعت پیشرفت سرطان پروستات

رژیم غذایی و ورزش

تحقیقات نشان می‌دهد که رعایت یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم می‌تواند پیشرفت سرطان پروستات را کُند نماید. لذا توصیه می‌شود مصرف شکر را کم کنید، گوشت کم‌چرب مصرف کنید، میوه و سبزیجات رنگارنگ را در برنامه غذایی خود جای دهید، از مصرف لبنیات پرچرب خودداری کنید. در روتین ورزشی خود، هم کاردیو و هم وزنه‌زدن را بگنجانید.

 

یوگا

استرس می‌تواند بر اعصاب اطراف تومور تأثیر بگذارد و در گسترش سرطان پروستات نقش داشته باشد. فعالیت‌هایی مانند یوگا که موجب افزایش آرامش و کاهش استرس می‌شوند، در کند نمودن روند سرطان مؤثرند.

 

بذر کتان

محققان می‌گویند دانه کتان می‌تواند به کند کردن رشد تومورهای پروستات کمک کند. توجه داشته باشید که تنها «بذر کتان» مدنظر است و نه روغن بذر کتان.

 

چای سبز

برخی می‌گویند ترکیبات موجود در چای سبز می‌توانند سلول‌های سرطانی را کاهش داده و از بین ببرند.

 

ویتامین دی

افراد مبتلا به سرطان پروستات معمولاً ویتامین D کمتری دارند. مکمل‌های ویتامین D می‌توانند سطح مورد نیاز بدن شما به این ویتامین را افزایش دهند و حتی ممکن است رشد سلول‌های سرطانی را کاهش دهند.

 

آب انار

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که نوشیدن روزانه یک لیوان از این معجون قرمز تیره قادر است جلوی پیشرفت سرطان پروستات را بگیرد. مطالعات هنوز در حال انجام است، اما به گفته متخصصان، اگر سرطان شما در مراحل اولیه باشد، آب انار بهترین عملکرد را در کنترل آن دارد.

 

لیکوپن

این رنگدانه بیشتر در گوجه‌فرنگی یافت می‌شود و خاصیت ضدسرطانی دارد. گوجه‌فرنگی و سایر غذاهای حاوی لیکوپن بخشی از یک رژیم غذایی سالم هستند و خوردن غذاهای مفید در کند کردن پروسه بیماری مؤثر است.

 

زردچوبه

تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از این چاشنی در کنار غذا، به جلوگیری از شروع سرطان پروستات کمک می‌کند.

منبع: webmd.com

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر کریم جمعه ۵ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 134 مشاهده پرسش
    سلام،۶۵ ساله هستم شبها ۳بار تاصبح باید برم دستشویی خصوصا در سرما psaمن ۴/۲ هست یبوست هم دارم هر ۳روز نیاز جنسی دارم در جوانی سالها مبتلا به استمنا بودم ،علاقه شدیدی هم به همجنس دارم(فاعل) ۲سال پیش با خوردن دارو پروستات را کنترل کردم دوباره شروع شده بفرماييد چیکار کنم ضمنا داروهای اعصاب هم می‌خورم(مشکوک به آلزایمر یا پارکینسون )
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۵ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك يك ماه ميل كنيد

  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۹ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    بدنوسله ازجناب دکترسوال دارم که آیا پروستات به اندازه 42سی سی احتیاج به عمل دارد یا خیر دارو مصرف می کنم لطفنآ بنده رادراین مورد راهنمایی فرمایید 0 توضیح براینکه سن بنده 62 سال میباشدوتعدادی سنک درمثانه به اندازه های 11 میلی وهمچنین فتق هم دارم ممنون میشوم دراینموارد نیز نظر جناب دکتر را داشته باشم و جهت معاینه وادای احترام به خدمت خواهم رسید درخاتمه بریتان طول عمر وسلامتی آرزو دارم 0
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۹ آذر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام چون سنگ مثانه هم داريد بايد عمل پروستات انجام شود و عمل فتق در نوبت ديگري عمل شود

  • تصویر کاربر فرزاد چهارشنبه ۱۱ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید خدمت دکتر عزیز
    بنده با وجود داشتن سن 51سالگی مدت چند ماهی هست هنگام نزدیکی در منی خود تغییر رنگ میبینم که هس میکنم قهوه‌ای رنگ شده آزمایش سنو دادم گفت کلیه سالم مثانه مشکل ندارم پروستات 30سی شده اندازش خواستم ببینم الان ورزش شروع کردم رنگ منی کم رنگ تر شده خواستم ببینم روش درمان چیست پیشاپیش کمال تشکر رو از جنابعالی دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۱ آبان ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد 

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر