عدم نزول بیضه در نوزادان چگونه است؟

عدم نزول بیضه یا کریپتورکیدیسم بسیار شایع است. عدم نزول بیضه  عبارتست از عدم نزول بیضه یکطرفه یا دوطرفه به داخل کیسه بیضه یا اسکروتوم. عدم نزول بیضه یا کریپتورکیدیسم بطور شایع درآینده همراه با ناباروری و ابتلا به سرطان بیضه همراه است.

بیشتر اوقات یک نوزاد متولد شده اگر بیضه اش نزول نکرده باشد، در نه ماهگی نزول خواهد کرد. البته نزول در همه در 9 ماهگی صورت نمی گیرد، فقط در درصدی از این نوزادان بیضه نزول می کند.

عدم نزول بیضه شایع ترین مشکل در بچه هاست. علی رغم تحقیقات فراوان انجام شده در زمینه عدم نزول بیضه ، علت آن به خوبی مشخص نشده است. در صورتیکه پایین آوردن بیضه که درمان اصلی ان می باشد، صورت نگیردکار و عملکرد بیضه دچار اخلال می گردد. بنابراین تشخیص و درمان یک مسئله مهم می باشد.تشخیص رادیولوژیکی (تصویری) در سن 9 نه ماهگی باید انجام شود.

پایین آوردن بیضه موفقیت آمیزترین روش درمانی می باشد و نیازی به هورمون تراپی نمی باشد و باید عمل در سن مناسب 9 ماهگی که هنوز ضایعه ای در بیضه ایجاد نشده صورت گیرد. پایین آوردن بیضه در طولانی مدت ، مانع از شانس ابتلا به سرطان و ناباروری در آینده نمی شود، بنابراین پیگیری طولانی مدت و مشاوره، اساسی است.

تشکیل بیضه ها

اولین بارعمل پایین آوردن بیضه  ( ORCHIOPEXY ) در سال1786 توسط  HUNTER  توضیح و توصیف شده است و سپس در سال 1820 نیز این عمل انجام شده است. رشد نرمال بیضه ها در موقع لقاح انجام میگیرد.فاکتور تعیین کننده بیضه با SRY GENE مشخص می شود.

تشخیص بیضه نزول نکرده

سونوگرافی جنین در رحم در 28 هفتگی نزول بیضه ها را نشان نمی دهد ولی حرکت بیضه از شکم به داخل رینگ اینگوینال را نشان می دهد. نزول بیضه ها تحت کنترل اثرات هورمونی می باشد و در 28 تا 40 هقتگی لقاح اتقاق می افتد. نزول بیضه به داخل کیسه بیضه (اسکروتوم) در آخر حاملگی اتفاق   می افتد. نزول بیضه ترانس ابدومینال رشد مهره ولگن را تا 23 هفتگی لقاح نشان می دهد، بعد از ان کیسه بیضه ها، عروق کورد، پروسسوس واژینالیس و گابرناگولوم موثر هستند.

 70 درصد بیضه های نزول نکرده به روش معاینه بیمار قابل تشخیص می باشد. بهترین روش تشخیصی انجام عکسبرداری MRI که قادر است بیضه های نزول نکرده در کانال اینگوینال و بیضه های خارج کانال و داخل شکم را مشخص کند.

آیا تمام بیضه های نزول نکرده قابل لمسند؟

هشتاد درصد بیضه های نزول نکرده قابل لمس هستند و بیست درصد غیر قابل لمس هستند. بیضه های غیر قابل لمس ممکن است داخل شکم باشند. بیضه های قابل لمس ممکن است نزول نکرده، اکتوپیک یا ERECTILE و فیزیولوژیک باشند. در بیضه های فیزیولوژیک یا ارکتال، بیضه بالا و گاهی به داخل کیسه بیضه وارد می شود. بیشتر بیضه های داخل شکمی در چند سانتی متری رینگ داخلی پیدا می شوند. فقدان بیضه ها ممکن است به دلیل داخل رحمی یا حوادث عروقی دوران حاملگی باشد.  فقط 20 تا 40 درصد بیضه های غیر قابل لمس در حین عمل جراحی وجود ندارند.

شیوع و شانس ابتلا به بیضه نزول نکرده

بطور کلی 3 درصد نوزادان مبتلا به عدم نزول بیضه هستند و 1 درصد در شش ماهگی تا 1 سالگی پایین می آیند. در نوزادان نارس اين احتمال 30 درصد است.

علل عدم نزول بیضه

  • نارس بودن نوزاد
  • وزن کم نوزاد
  • اندازه کوچک سن لقاح
  • در معرض قرار گرفتن نوزاد به استروژن خون مادر
  • دو قلویی
  • فاکتور اصلی نامشخص است
  • فامیلی

نزول خودبخودی در سال  شایع نیست. بچه های دو قلو 7 درصد مبتلا به بیضه نزول نکرده هستند.در امریکا شانس  و شیوع عدم نزول بیضه 7 /3 درصد موقع تولد است و 1/1 درصد از یک سالگی تا جوانی دیده می شود.

عوامل دیگری که در عدم نزول بیضه دخالت دارند، وزن موقع تولد است، که فاکتور مشخص شده‌ای است و مسئله فامیلی قابل ذکر است، بطوریکه فامیلها سه تا شش بار بیشتر مبتلا هستند. دو قلوها 9/6 درصد دچارعدم نزول بیضه می شوند، و اگر پدر گرفتار بوده فرزند 6 / 4 درصد شانس ابتلا به عدم نزول بیضه را خواهد داشت.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    اقا دکتر سلام
    بنده سونوگرافی انجام دادم همه نرمال فقط نوشته اپیدیدیم طرف راست اکوژن میباشد که میتوناد نتیجه اپیدیدیمیت باشد
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      بله اپيديديمت مي باشد

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      بله اپيديديمت مي باشد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام.
    از جوابتون ممنونم.
    شما فرمودین که التهاب مزمن اپيديدم غیر باکترایال هست مشکل من. داروهای ضد التهاب مثل شیاف ايندومتاسين حالت مسکن داره. آیا راهی برای علاج ش وجود داره؟
    چه مدت زمان میبره تا مشکل من برطرف شه؟ آیا خنک نگه داشتن بیضه باآب سرد، میتونه کمک کنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      تا دو ماه و أب سرد هم خوب است

  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 359 مشاهده پرسش
    باسلام
    من دو سالی هست که درخواب جنب نشدم .هر 6 ماه یکبار به خاطر اینکه در قسمت بیضه ها احساس در د میکنم ناشی از خارج نشدن اسپرم. مجبور میشوم ان را به صورت ارادی خارج کنم که درد کاملا خوب میشود.ضمنا بیضه سمت راستم بزرگ تر از بیضه سمت چپم است. لطفا را هنماییم کنید که مشکل چیه؟
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سونوگرافي از بيضه ها انجام دهيد

  • تصویر کاربر الف پنجشنبه ۲۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 338 مشاهده پرسش
    با سلام
    بنده با 35 سال مجرد درزمان دبیرستان به علت دیدن صحنه ای دچار فشرده شدن کیسه بیضه شدم در بعضی اوقات کیسه به شدت فشرده و جمع میشود میشود و دچار سستی کمر میشوم و احساس میکنم فعل و انفعالاتی صورت میگیرد و عوارضی شبیه خودارضائی دارد خواهشمند است راه درمان را بیان بفرمائید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      درماني ندارد

  • تصویر کاربر پارسینا دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    پسر من به دلیل عدم نزول بیضه دو طرفه در ۸ماهگی عمل شد. الان ۲۱ ماه داره ولی هنوز کیسه های بیضه خالی هستن آیا این طبیعیه و منجر به عمل دیگه نیست؟ و خطری نداره؟
    با سپاس فراوان...
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      طبيعي نيست

  • تصویر کاربر ALI دوشنبه ۱۲ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده ۲۰ سال سن دارم چند روزی هست که در بیضه سمت راست قسمت بالای بیضه که فک میکنم اپیدمیم باشه یک جسم به اندازه نخود وجود داره وقتی فشارش میدم درد میگیره ولی در حالت عادی هیچ دردی رو در قسمت بیضه هام حس نمیکنم عایا عفونت اپیدمیم دارم ؟ لطفا من از نگرانی در بیارین ممنون اقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۰ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      كيست اپيديديم است درماني ندارد

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۲ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      كجواب دادم

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر اکبر دوشنبه ۵ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و احترام .جناب دکتر من برای حل مشکل ناباروری خود به دکتر مراجعه کردم و دکتر محترم سنو نوشت .در سنوگرافی مشخص شد بنده واریکوسل سمت چپ و یک توده نا شناخته به قطر پنج میلی متر در پل بالایی بیضه چپ دارم .برای همین دکتر یک ازمایش خون برای بنده تجویز کردند. نتیجه نشان دهندهldh برابر با۶۷۰ و afp برابر با ۱.۴ و bhcg کمتر از 2 بود .جسارتا مظرتان در مورد نتیجه ازمایش بنده چیست.همچنین چون بنده فرزندی ندارم و نطفه بنده ضعیف است چه اقداماتی را با توجه به شرایط توصیه می کنید .زیرا اینجانب تمایل به داشتن بچه دارم خصوصا اگر وضعیت فعلی بنده ناشی از سرطان بیضه باشد.با تشکر و احترام
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سي تي اسكن از بيضه انجام شود

  • تصویر کاربر سعید دوشنبه ۵ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 390 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر.
    از جواب قبلی شما درباره واریکوسل ممنونم.
    من قبل از که بیام ایتالیا، حدفاصل بین بیضه چپ و جایی که قبلا واریکوسل چپ عمل کرده بودم درد داشتم. دکتری که منو واریکوسل عمل کرده بودند گفتند که لوله اسپرم کمی گشاد شده و به من سلکوکسیب دادن و بتامتازون. گفتند ممکنه حین خوای زاویه پاهات طوری قرار گرفته باشه که این جوری شده باشه. وقتی اومدم اینجا (ایتالیا) تا دو هفته مشکلی نداشتم، تا یه ماه قبل که احساس درد کردم. دیکلوفناک و کورتولاک هم مصرف کردم اما بهبود حاضل نشد. مشکل اصلی من حین راه رفتن و انجام دادن رابطه جنسی هست. حین و بعد از رابطه جنسی تا چند روز به شدت درد میگیره. اینجا نمیتونم دکتر برم. به نظرتون باید چکار کنم؟ راه حل عمل جراحی داره یا باید دارو یا مداوای دیگه ای انجام بدم؟
    ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      بايد به پزشك مراجعه كنيد 

  • تصویر کاربر hiptal دوشنبه ۲۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 374 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من معاینه شدم
    برای سوالی که برای بیضه بود الان
    بیصه هام سونوگرافی کردند جفتش سالم بود و عادی
    الان مشخص شد که فتق سمت راستم است
    و عمل کردم ۳روز هست میگدرد کمی بیصه سمت راستم تورم کرده است که دکترم گفت طبیعی است بعد از ۳ روز طول میکشد تا ورم بیصه بخوابد ایا درست گفته است لطفااا اقای دکنر بگید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

       بله درست است

  • تصویر کاربر احسان جمعه ۲۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب جناب دکتر!
    پسر 50 روزه دارم و بیضه چپش متورم و سفت است، نمی دانم علتش چست؟ عکس آن را خدمت فرستادم لطفا راهنمای ام کنید که برای درمان چه کار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      فورا سونوگرافي ازبيضه ها انجام شود 

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر