پروستاتیت حاد (عفونت حاد پروستات)

پروستاتیت حاد دومین عفونت میکروبی جدی غده پروستات می‌باشد. پروستاتیت حاد یک بیماری اورژانس اورولوژی از نظر تشخیص و درمان است. این بیماری باید از سایر فرم‌های پروستاتیت، نظیر پروستاتیت میکروبی مزمن و همچنین از سندرم مزمن درد لگنی که CPPS نامیده می‌شود تمایز داده شود.

هنگام عمل جنسی پروستات با انقباض مقدار زیادی در حدود 20 تا 30 درصد به ترشحات انزال، اضافه می‌کند. در حقیقت 20 تا 30 درصد حجم منی مربوط به ترشحات پروستات می‌باشد. میکروبی که باعث عفونت حاد پروستات می‌شود، شبیه میکروبی است که باعث عفونت سیستم دستگاه ادراری می‌گردد.

علائم ادراری ناشی از پروستاتیت حاد

  •  تب و لرز
  • درد لگن
  • ادرار کردن دردناک
  • خون در ادرار
  • ادرار بدبو
  • کاهش فشار ادرار
  • عدم تخلیه کامل ادرار
  • اشکال در دفع سریع ادرار
  • تکرر ادرار
  • انزال دردناک به هنگام رابطه جنسی
  • خون در انزال
  • درد مثانه و درد در ناحیه ژنیتال، بیضه یا مقعد

هر میکروبی که باعث عفونت ادراری می‌شود می‌تواند باعث پروستاتیت حاد شود. میکروب‌های شایع در ایجاد این بیماری اشرشیاکلی و پروتئوس می‌باشند. بعضی میکروبهایی که باعث بیماری مقاربتی می‌شوند، نظیر گونوره یا کلامیدیا می‌توانند باعث پروستاتیت حاد نیز بشوند.

انواع پروستاتیت

  • پروستاتیت حاد (عفونت حاد پروستات)

پروستاتیت عفونی مزمن (عفونت ادراری عود شونده و یاعفونت مزمن پروستات)

  • پروستاتیت غیر میکروبی مزمن یا سندرم درد لگنی مزمن (درد یا ناراحتی در ناحیه لگن حداقل از سه ماه قبل همراه با علائم ادراری و اختلال جنسی)
  • سندرم درد مزمن غیر التهابی لگن (سلول‌های سفید خونی در منی یا ترشحات پروستات)
  • پروستاتیت بدون علامت التهابی (وجود التهاب در نمونه‌برداری پروستات)

عوامل ایجاد پروستاتیت حاد

سایر مواردی که باعث پروستاتیت حاد می‌شوند عبارتند از:

1- عفونت یا التهاب مجرا

2- غده‌ای که روی بیضه قرار گرفته و بیضه را به لوله

3- سنگ مثانه

4- بسته شدن گردن مثانه به علت بزرگی پروستات

5- گذاشتن سوند در مجرا یا سیستوسکوپی (دیدن مثانه)

فاکتورهایی که باعث افزایش شانس فرد به گرفتاری و یا ابتلا به عفونت ادراری، بیماری‌های مقاربتی و عفونت مجرا می شود نیز شانس فرد را به مبتلا شدن به پروستاتیت حاد بالا می‌برد.

ریسک فاکتورهای افزایش دهنده بیماری پروستاتیت حاد

1- کم خوردن مایعات

2- استفاده از سوند مجرا

3- رابطه جنسی با زنان متعدد

4- رابطه جنسی از راه‌های غیر طبیعی

5- سن بالای 50 سال

6- داشتن عفونت ادراری

7- سابقه ابتلا به پروستاتیت حاد

8- عفونت یا التهاب بیضه‌ها

9- مبتلا به HIV

10- مبتلا به Aids

11- در معرض اضطراب و استرس‌های روانی بودن

 بزرگی خوش خیم پروستات

 

تشخیص پروستاتیت حاد

تشخیص پروستاتیت حاد بر اساس گرفتن شرح و امتحان بالینی دقیق و باحوصله از بیمار توسط پزشک معالج می‌باشد. امتحان بالینی شامل معاینه پروستات می‌باشد. معاینه پروستات با انگشت از راه مقعد صورت می‌گیرد در فرد مبتلا در لمس، پروستات متورم و دردناک می‌باشد. برای  اثبات عفونت پروستات، هنگام لمس پروستات از راه مقعد (DRE) به آرامی پروستات را ماساژ داده بعد از ماساژ مقداری ترشح وارد مجرا می‌شود که از این ترشحات برای کشت به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

در بعضی مواقع ممکن است در پروستاتیت حاد، غدد لنفاوی در کشاله ران که بزرگ و در لمس دردناک هستند، ظاهر می‌شوند. سایر مواردی که پروستاتیت حاد را اثبات می‌کند، کشت خون، آزمایش کامل و کشت ادرار و کشت ترشح مجرا می‌باشند.

یکی از نکات قابل توجه و مهم که قابل ذکر بوده و پزشک باید به آن آگاهی داشته باشد این است که در سنین بالا و افراد مسن چون سیستم دفاعی ضعیفی دارند، ممکن است علائم پروستاتیت حاد، به خصوص تب و لرز، به طور قابل توجهی بالا نباشد، و در نتیجه پروستاتیت تشخیص داده نشود، لذا در این گروه سنی با کمترین شدت علائم ادراری و درجه حرارتی (تب) که زیاد بالا نباشد به وجود پروستاتیت در فرد توجه کرد.

درمان پروستاتیت حاد

درمان پروستاتیت حاد بر اساس نوع میکروب ایجاد کننده آن ، تجویز آنتی بیوتیک و ضد التهاب است. دوره درمانی پروستاتیت 4 تا 6 هفته تجویز آنتی بیوتیک می‌باشد، و اگر سابقه پروستاتیت حاد در فرد وجود داشته باشد دوره درمانی طولانی مدت‌تر خواهد بود.

برای کاهش یا از بین بردن علائم می‌توان از یک دسته داروها که آلفا بلوکر نامیده می‌شوند، می‌توان برای بیمار تجویز کرد. از بهترین دارو از این گروه، داروی تامسولوزین است، که اثربخشی آن قابل توجه است.

روش درمان، بستری در بیمارستان حداقل به مدت 5 روز می‌باشد و استفاده از آنتی بیوتیک به داخل رگ می‌باشد. پس از ترخیص داروی خوراکی به مدت 4 تا 6 هفته ادامه باید داده شود و بیمار باید به چند نکته درمانی توجه کند.

مراقبت بعد از درمان التهاب پروستات

از خوردن الکل و ادويه جات خودداری کرده و روزی دو بار هر بار به مدت 15 دقیقه در آب گرم بنشیند. همچنین از خوردن کافئین و مایعات اسیدی نیز خودداری نماید و از نشستن روی دوچرخه یا موتور خودداری فرماييد.

معمولا پروستاتیت حاد با درمان آنتی بیوتیک بهبود می‌یابد و بیمار به زندگی روزانه خود برمی‌گردد. گاهی ممکن است بیماری عود کند و یا به طرف مزمن (Chronic) پیش رود که راهکارهای درمانی و توصیه‌ای خاص را دارد.

به هر حال باید توجه کرد که 5 درصد این بیماری به طرف مزمن می‌رود. این بیماری بعد از هیپرپلازی و سرطان پروستات شایع‌ترین تشخیص بیماری اورولوژی می‌باشد و بیشتر در افراد بالای 50 سال دیده می‌شود.

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر حمید یکشنبه ۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 356 مشاهده پرسش
    برای ورم پورستات ودرد چی باید خورد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      روزي دو بار در أب گرم بنشينيد و شياف ديكلوفناف روزي يك عدد ا
      ستعمال كنيد و عمل جنسي داشته باشيد
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 401 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    بنده 36 سالمه مشکل تکرار ادرار دارم روزی 10 بار در روز و 2 یا 3 دفعه هم شب
    بار هربار دستشویی رفتن ادرارم بدون درد دفع میشه و ادرارم هم طبیعی و هجمشم کم نیست
    مصرف آب خوردن هم در روز خیلی زیاده
    سونوگرافی هم دادمِ گفتن دهانه پروستات گشاد شده
    قرص ویسول 10 و آزیترومایسین و. و تاوانکس و 8 تا آمپول هم داد الان 8 ماهه که مصرف میکنم فرقی نکردم ممنون میشم راهنمایی کنید ممنونم ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷( 6 سال پیش)
      دارو ها را قطع كنيد و فقط عمل نزديكي و روزي دو بار در أب گرم نشسته شود
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب. بنده 6 ماه قبل سونوگرافی کردم و سایز پروستاتم 26cc بود. امروز هم سونو کردم که سایز آن 32cc شده. سن من 45 سال است و معلم هستم و بدن سازی میکنم. البته پارسال مشکل تخلیه ادرار داشتم که در سیستوسکوپی معلوم شد گردن مثانه بلند هست. فعلا با قرص آمی تریپتیلن که دکتر به من داده هیچ مشکل ادراری ندارم. فقط نگران سایز بزرگ شده پروستات هستم. پدرم هم چندی پیش پروستات خود را چرخ کرد. لطفا کمکم کنید تا از نگرانی در بیام. من شیراز زندگی میکنم.
    سپاس از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷( 6 سال پیش)
      نگران نباشيد اين اندازه پروستات بزرگ نيست و باسن شما مطابقت دارد
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 311 مشاهده پرسش
    سلام 53 سال دارم شش ماه پیش عمل رادیکال پروستات داشتم با psa =12 الان قدرت نعوذ ندارم (اخیرا خیلی کم گاهی احساس میکنم که بلافاصله موجب درد آزار دهنده در آلت میشود) قبل از عمل نیز مشکل نعوذ ناقص داشتم لطفا راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 6 سال پیش)
      قرص وياگرا يك عدد قبل از نزديكي
  • تصویر کاربر و دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 438 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت شما پزشک عالیقدر
    پدر اینجانب 59سال دارند و چند ماهی است که به دلیل فشارهای روحی دچار بی اشتهایی و لاغری شده اند.پس از مراجعه به پزشک خانواده و انجام ازمایشاتی از جمله CBC,ازمایشات تیروئید,قند,چربی و ...مشخص شد که total psa عدد 4.75 و مقدار free psa 0.586 میباشند.پزشک بدون معاینه اعلام کردند که با توجه به سن این مقادیر طبیعی است و فقط برای مشکل زور زدن در پایان ادرار برای تخلیه مثانه قرص omnic و برای اشتها قرص cyproheptadine برای 1 ماه تجویز کردند.با توجه به داشتن سابقه سرطان خون در اقوام درجه یک و سیگاری بودن ایشان و همچنین درصد psa که 12% میباشد ایا جنابعالی مراجعه به یک اورولوژیست را برای بررسی بیشتر پیشنهاد میکنید؟
    با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 6 سال پیش)
      بله حتما مراجعه كنند
    2. تصویر کاربر و یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 6 سال پیش)
      سپاس فراوان جناب اقای دکتر
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 6 سال پیش)
      خواهش مي كنم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سالاري یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 313 مشاهده پرسش
    ايا تعداد دفعات نزديكي در بزرگي پروستات موثره؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 6 سال پیش)
      خير
  • تصویر کاربر صمدپرتوی چهارشنبه ۹ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 348 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشیدخدمت آقای دکترمن مدتی پیش با علاعم سرماخوردگی وتب ولرز شدید وسوزش ادرارمواجه شدم دکتربرام انتی بیوتیک جویزکردن دوهفته مصرف کردم ولی بازسوزش دارم وآزمایش خون دادم که psa22;3وe.s.r30وتست ادرارw.b.c14_17وblood_positive میباشدلطفا راهنماییم کنید که اینا مهمهستن من چیکارکنم ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۹ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      به طور قطع نمی توان گفت که فرد مبتلا به سرطان است. اگر به طور ناگهانی بالا رفته باشد ابتدا دو هفته درمان داروئی انجام می شود و دو هفته بعد PSA تکرار می شود. اگر پایین آمده باشد فرد سرطان نداردو علت بالا رفتن آن التهاب یا عفونت پروستات بوده ، بنابراين دو هفته قرص سيپروفلوكساسين ٢٥٠ ميلي گرم ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم بنشينيد به مدت ده روز و شياف ايندومتاسين ١٠٠ ميلي گرم به مدت ده روز استعمال خارجي شود و پس از دو هفته psa مجددا چك شود
  • تصویر کاربر محيا پنجشنبه ۲۱ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت دکتر قوامي
    پدرم درسال گذشته به علت بالا بودن psa متوجه شدیم سرطان پروستات داره وبا مراجعه به دکتر متخصص حدود یک سال هست تحت کنترل هستن وتازگی دکترشان برای ام ارای وبیوبسی دوباره به بیمارستان پیامبران تهران معرفی کردن وباز مشخص شد که ضایعه عین یکسال پیش در همان اندازه باقی مانده
    واما نظر دکتر ایشون اینه که اگه میخوای عمل کنی یا کنترل هرسه ماه یکبار وهرشش ماه یکبار ام ار ای. تصمیم رو به خودمون وا گذاشته ما هم موندیم چیکار کنیم.
    ودرضمن اقای دکتر در این مورد اول برق بهتره یا عمل جراحی
    نتايج؛prostatic adenocarinoma ,gleason 3+3=6( grade group 1 )involving 30% of two cores (2 our 3 cores)
    Length of concer is 6mm
    Histological findings confirm following diagnosis .
    منتظر نظر شما دراین باره هستیم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۱ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      اگر مي خواهيد پيگيري كنيد هر سه ماه فقط psa را چك مي كنيد كه اگر بالا رفته بود فورا اقدام درماني جراحي يا راديوتراپي بايد صورت گيرد و قطعا جراحي بهتر است . اگر مايل بوديد در خدمت هستم
  • تصویر کاربر ر پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    بیمارتون هستم و بعد از عفونت ادراری psa به ۱۵ رسید و با چند دوره انتی بیوتیک تراپی طی ۵ ماه به ۸ رسید
    خدمت شما رسیدیم و بعد از سیستوسکپی و معاینه رکتال و سونو رکتال نظرتون در مورد سرطانی بودن منفی بود اما بعد از سیستوسکپی شما افزایش و به ۱۲ رسید بعد از ان دو بار ازمایش دادم بار اول ۱۰ و در بار اخر ۱۱ شد مقدار psa نظرتون رو بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      لطفا سونوگرافي از راه مقعد انجام دهيد و جواب ارسال كنيد
  • تصویر کاربر جابر چهارشنبه ۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید مردی 40 ساله و مجردم وقتی یک چیز تحریک آمیز جزیی و حتی وقتی که با یک خانم بصورت پیامکی یا صوتی در تلفن یاتلگرام صحبت میکنم بدون اینکه به چیز بدی فکر کنم و خودم راضی باشم و بدون اینکه نعوظ انجام گیرد ترشحاتی از بدنم خارج می شود که این مشکلات باعث ناراحتی و مشکلات عصبی را برایم ایجاد می کند خواهشمند است بنده را راهنمایی فرمایید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      به متخصص روانپزشك مراجعه كنيد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر