پروستاتیت حاد (عفونت حاد پروستات)

پروستاتیت حاد دومین عفونت میکروبی جدی غده پروستات می‌باشد. پروستاتیت حاد یک بیماری اورژانس اورولوژی از نظر تشخیص و درمان است. این بیماری باید از سایر فرم‌های پروستاتیت، نظیر پروستاتیت میکروبی مزمن و همچنین از سندرم مزمن درد لگنی که CPPS نامیده می‌شود تمایز داده شود.

هنگام عمل جنسی پروستات با انقباض مقدار زیادی در حدود 20 تا 30 درصد به ترشحات انزال، اضافه می‌کند. در حقیقت 20 تا 30 درصد حجم منی مربوط به ترشحات پروستات می‌باشد. میکروبی که باعث عفونت حاد پروستات می‌شود، شبیه میکروبی است که باعث عفونت سیستم دستگاه ادراری می‌گردد.

علائم ادراری ناشی از پروستاتیت حاد

  •  تب و لرز
  • درد لگن
  • ادرار کردن دردناک
  • خون در ادرار
  • ادرار بدبو
  • کاهش فشار ادرار
  • عدم تخلیه کامل ادرار
  • اشکال در دفع سریع ادرار
  • تکرر ادرار
  • انزال دردناک به هنگام رابطه جنسی
  • خون در انزال
  • درد مثانه و درد در ناحیه ژنیتال، بیضه یا مقعد

هر میکروبی که باعث عفونت ادراری می‌شود می‌تواند باعث پروستاتیت حاد شود. میکروب‌های شایع در ایجاد این بیماری اشرشیاکلی و پروتئوس می‌باشند. بعضی میکروبهایی که باعث بیماری مقاربتی می‌شوند، نظیر گونوره یا کلامیدیا می‌توانند باعث پروستاتیت حاد نیز بشوند.

انواع پروستاتیت

  • پروستاتیت حاد (عفونت حاد پروستات)

پروستاتیت عفونی مزمن (عفونت ادراری عود شونده و یاعفونت مزمن پروستات)

  • پروستاتیت غیر میکروبی مزمن یا سندرم درد لگنی مزمن (درد یا ناراحتی در ناحیه لگن حداقل از سه ماه قبل همراه با علائم ادراری و اختلال جنسی)
  • سندرم درد مزمن غیر التهابی لگن (سلول‌های سفید خونی در منی یا ترشحات پروستات)
  • پروستاتیت بدون علامت التهابی (وجود التهاب در نمونه‌برداری پروستات)

عوامل ایجاد پروستاتیت حاد

سایر مواردی که باعث پروستاتیت حاد می‌شوند عبارتند از:

1- عفونت یا التهاب مجرا

2- غده‌ای که روی بیضه قرار گرفته و بیضه را به لوله

3- سنگ مثانه

4- بسته شدن گردن مثانه به علت بزرگی پروستات

5- گذاشتن سوند در مجرا یا سیستوسکوپی (دیدن مثانه)

فاکتورهایی که باعث افزایش شانس فرد به گرفتاری و یا ابتلا به عفونت ادراری، بیماری‌های مقاربتی و عفونت مجرا می شود نیز شانس فرد را به مبتلا شدن به پروستاتیت حاد بالا می‌برد.

ریسک فاکتورهای افزایش دهنده بیماری پروستاتیت حاد

1- کم خوردن مایعات

2- استفاده از سوند مجرا

3- رابطه جنسی با زنان متعدد

4- رابطه جنسی از راه‌های غیر طبیعی

5- سن بالای 50 سال

6- داشتن عفونت ادراری

7- سابقه ابتلا به پروستاتیت حاد

8- عفونت یا التهاب بیضه‌ها

9- مبتلا به HIV

10- مبتلا به Aids

11- در معرض اضطراب و استرس‌های روانی بودن

 بزرگی خوش خیم پروستات

 

تشخیص پروستاتیت حاد

تشخیص پروستاتیت حاد بر اساس گرفتن شرح و امتحان بالینی دقیق و باحوصله از بیمار توسط پزشک معالج می‌باشد. امتحان بالینی شامل معاینه پروستات می‌باشد. معاینه پروستات با انگشت از راه مقعد صورت می‌گیرد در فرد مبتلا در لمس، پروستات متورم و دردناک می‌باشد. برای  اثبات عفونت پروستات، هنگام لمس پروستات از راه مقعد (DRE) به آرامی پروستات را ماساژ داده بعد از ماساژ مقداری ترشح وارد مجرا می‌شود که از این ترشحات برای کشت به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

در بعضی مواقع ممکن است در پروستاتیت حاد، غدد لنفاوی در کشاله ران که بزرگ و در لمس دردناک هستند، ظاهر می‌شوند. سایر مواردی که پروستاتیت حاد را اثبات می‌کند، کشت خون، آزمایش کامل و کشت ادرار و کشت ترشح مجرا می‌باشند.

یکی از نکات قابل توجه و مهم که قابل ذکر بوده و پزشک باید به آن آگاهی داشته باشد این است که در سنین بالا و افراد مسن چون سیستم دفاعی ضعیفی دارند، ممکن است علائم پروستاتیت حاد، به خصوص تب و لرز، به طور قابل توجهی بالا نباشد، و در نتیجه پروستاتیت تشخیص داده نشود، لذا در این گروه سنی با کمترین شدت علائم ادراری و درجه حرارتی (تب) که زیاد بالا نباشد به وجود پروستاتیت در فرد توجه کرد.

درمان پروستاتیت حاد

درمان پروستاتیت حاد بر اساس نوع میکروب ایجاد کننده آن ، تجویز آنتی بیوتیک و ضد التهاب است. دوره درمانی پروستاتیت 4 تا 6 هفته تجویز آنتی بیوتیک می‌باشد، و اگر سابقه پروستاتیت حاد در فرد وجود داشته باشد دوره درمانی طولانی مدت‌تر خواهد بود.

برای کاهش یا از بین بردن علائم می‌توان از یک دسته داروها که آلفا بلوکر نامیده می‌شوند، می‌توان برای بیمار تجویز کرد. از بهترین دارو از این گروه، داروی تامسولوزین است، که اثربخشی آن قابل توجه است.

روش درمان، بستری در بیمارستان حداقل به مدت 5 روز می‌باشد و استفاده از آنتی بیوتیک به داخل رگ می‌باشد. پس از ترخیص داروی خوراکی به مدت 4 تا 6 هفته ادامه باید داده شود و بیمار باید به چند نکته درمانی توجه کند.

مراقبت بعد از درمان التهاب پروستات

از خوردن الکل و ادويه جات خودداری کرده و روزی دو بار هر بار به مدت 15 دقیقه در آب گرم بنشیند. همچنین از خوردن کافئین و مایعات اسیدی نیز خودداری نماید و از نشستن روی دوچرخه یا موتور خودداری فرماييد.

معمولا پروستاتیت حاد با درمان آنتی بیوتیک بهبود می‌یابد و بیمار به زندگی روزانه خود برمی‌گردد. گاهی ممکن است بیماری عود کند و یا به طرف مزمن (Chronic) پیش رود که راهکارهای درمانی و توصیه‌ای خاص را دارد.

به هر حال باید توجه کرد که 5 درصد این بیماری به طرف مزمن می‌رود. این بیماری بعد از هیپرپلازی و سرطان پروستات شایع‌ترین تشخیص بیماری اورولوژی می‌باشد و بیشتر در افراد بالای 50 سال دیده می‌شود.

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر سیا دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترعزیزیک سال پیش سونودادم واندازه پروستاتم ۱۲میلی لودویک ماه تامسولوسین مصرف کردم وخوب شدم ادامه ندادم ازدوروزپیش تکررادارپیداکردم واحساس نگرانی می کنم لطفاً راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ميل كنيد يك ماه

  • تصویر کاربر بهار دوشنبه ۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 359 مشاهده پرسش
    سلام و احترام، همسر من مشکل ادرار و انقطاع آن را داشت ولی چند روزی است که درد در ناحیه‌ی پایین کمر و کلیه و زیر شکم دارد که گاهی درد شدت زیاد دارد و گاهی کم .
    سپاسگزار خواهم بود راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر برهان یکشنبه ۲۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 742 مشاهده پرسش
    سلام دکتر آیا در روش پریمور که یک روشش کششی برای افزایش طول وقطر آلت است که مدام باعث تحریک و خروج مایع مزی میشود بدون آن که انزال رخ دهد آیا برای پروستات مضر است؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      خير مضرر نيست

  • تصویر کاربر نادر شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    حدود 9 ماه از کپسول تامسولوسین استفاده کردم . بعد از سنوگرافی جدید ضخامت پروستات 32 بوده و پزشک جدید قرص ترازوسین تجویز نموده جهت مصرف 100 روز و روزانه یک عدد بعلاوه کپسول باریج . و مراجعه بعدی برای یک سال بعد باشد. لازم به ذکر در طول مصرف داروها قوای جنسی کاهش یافته . سن 57 سال .خواهشمند است اظهار نظر بفرمایید. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      يك ساعت قبل از نزديكي يك عدد قرص تاداگرا ٢٠ ميل كنيد

  • تصویر کاربر زه جمعه ۲۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 443 مشاهده پرسش
    سلام. دکتر پدر من بعد از کلی رفت و امد تشخیص دادن پروستاتشون دچار آبسه بسیار بزرک شده دیابت هم داشتن با لیزر عمل کردن و کلی سرم انتی بیوتیک دکتر داد بعدش هم داروهای انتی بیوتیک کورتیمازول بعد از مرخص شدن طی سه هفته منزل بودن ولی بعد از سه هفته پدرعزیزم دچار تنگی تنفس شدید شدند و در سی تی اسکن ریه لکه سفید دیده شد تست های کرونا همه منفی بود جواب کشت ریه هم منفی بود پدرم از دستمون رفت دکتر به خاطر دیابت عفونت ب ریه پدرم رسیده اخه مگه میشه راه درمانیش چی بوده توروخدا بفرمایین. دیابتشونم اکثرا کنترل نشده بود و تازه بعدذاز پانزده سال دیابت داشتن شروع ب انسولین زدن کرده بودن 😭😭😭😭
    1. تصویر کاربر زه دوشنبه ۲۳ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      دکتر میشه جوابمو بدین ممنون
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      ديابت كنترل نشده و ممكن است ويروس كرونا باشد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سامان۱۲۶۰ پنجشنبه ۵ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 352 مشاهده پرسش
    با سلام ضمن عرض خسته نباشید بنده به مدت دو سال هر چند ماهی یک مرتبه دچار عفونت ادراری میشم ۲۵ سال سن دارم مدت زمان یک سال و نیم مرتب انتی بیوتیک آفلوکساسین و داکسی سایکلین تحت نظر دکتر مصرف کرده ام پس از به نتیجه نرسیدن معرفی شدم به دکتر عفونی که تشخیصشون پروستاتیت مزمن باکتریایی بود و طول دوره ۴ ماه کلاریتریمایسین مصرف کرده ام و ضد التهاب کورتون ولی باز نتیجه نگرفته ام به دکتر متخصص کلیه و مجاری ادرار مراجعه کردم پس از نوار مثانه و تست باقی مانده ادرار مشخص شد که باقی مانده ادرار ۴۶ سی سی دارم و تحت درمان با پروترال ۴ به مدت یک ماه بوده ام و در حال حاضر علاوه بر مصرف پروترال و کلاریتریمایسین ۵۰۰ مجددا دچار عفونت شده ام تکرر ادرار و عدم تخلیه عادی و سوزش ادرار و ادرار بد بو درد لگن و تیر کشیدن هر دو کلیه دارم خواستم بدونم نظر شما چیه بلاخره من باید چیکار بکنم دچار افسردگی شدم و زندگی جنسیم مختل شده
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۵ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      دارو ها را ادامه دهيد و روزي دو بار در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر هوشنگ یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    سلام ، من بزرگی خوش خیم پروستات دارم و برای دریچه قلبم باطری گذارده شده است .
    میخواستم بدانم بین دو داروی آمنیک و تاملوسین کدامیک برای من بهتر است با توجه باینکه افت فشار ممکن است برایم خوب نباشد ، با تشکر از شما .
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      امنيك شب ميل شود

  • تصویر کاربر حمیدرضا جمعه ۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    باسلام و عرض ادب خدمت دکتر قوامی می خواستم ببینم علت سوزش و درد در ناحیه نوک آلت در هنگام خروج منی چیه درضمن بعد از ادرار کردن نیز احساس سوزش و باقی ماندن در مجاریه ادرار دارم تشکر می کنم اگه راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      ورم پروستات است،، روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ،،،. روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد استعمال كنيد

  • تصویر کاربر ص جمعه ۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و پوزش خدمت آقای دکتر قوامی
    مدتی است که هنگام بیدار شدن از خواب صبحگاهی با فشار زیاد برای دفع ادرار به سرویس بهداشتی میروم و با سختی و تقریبا با فشار زیاد ادرار دفع میشود و این یک زمان ۵ تا ۱۰ دقیقه ای طول میکشد و حتی احساس میکنم دفع کاملی نداشته ام ولی برای دفعات بعد دفع راحتتری را انجام میدهم
    در ضمن در دفع نوبت اول تا حدی با سوزش هم به همراه است
    ولی در بین روز دفع راحتتری دارم
    همچنین در بین روز هم دفع با پرتاب خوبی به همراه نیست
    لطفا راهنمایی بفرمایید که بهترین و راحتترین راه درمان چیست ؟
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد

  • تصویر کاربر بهره پنجشنبه ۵ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 334 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکترعزیز35 ساله هستم چندسالیه ادارم به کندی میادد پیش دکتر رفتم mri کردم
    ازمایش ادار وازمایش خون هم گرفتم تکرر ادرام خیلی شدیده یعنی به محض اینکه اب یا مایعات میخورم باید برم دستشویی دکتردر ام ار ای گفت مشکلی نداری در خون وادرام مشکلی نداری نمیدونم باید چیکار کنم وقتی سرما میخورم شبها یکی دوبا باید برم دستشویی
    حالا راهنمایی کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص ده ميلي گرم وزيكر ميل كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر