علت بوجود آمدن زگیل مقعدی چیست و چه روش هایی برای درمان قطعی وجود دارد؟

زگیل مقعدی، زگیل های کوچکی هستند که می توانند در درون یا اطراف مقعد ایجاد شوند. این بیماری همچنین کوندیلوما اکومیناتا نامیده می شود. زگیل مقعدی نوعی زگیل تناسلی است.

در بیشتر موارد، زگیل ها باعث ایجاد ناراحتی یا درد نمی شوند. با این حال، آن ها اگر به اندازه کافی بزرگ شوند می توانند آزار دهنده شوند و ممکن است خارش داشته باشند یا خون ریزی کنند. اگر علامتی ایجاد نگردد، ممکن است افرادی که به زگیل مقعدی مبتلا هستند نفهمند که دچار آن هستند.

ممکن است زگیل مقعدی فقط در یک نقطه ایجاد گردد یا ممکن است در طول زمان به قسمت های مختلفی از اندام جنسی یا مقعد گسترش یابد.

زگیل مقعدی

علائم وجود زگیل مقعدی

زگیل مقعدی در درون یا اطراف مقعد وجود دارد. آن ها در ابتدا به صورت یک برآمدگی کوچک هستند که ممکن است از سر یک میخ بزرگ تر نشوند.

در ابتدا، ممکن است آن ها به اندازه ای کوچک باشند که اصلا دیده نشوند. آن ها می توانند شبیه به یک کلم بوده و یا به صورت خوشه هایی در کنار هم پدیدار شوند. زگیل ها ممکن است صورتی، زرد، قهوه ای کمرنگ و یا حتی همرنگ پوست شما باشند. 

غالبا زگیل مقعد بدون درد و ناراحتی ایجاد می شود. دیگر علائم زگیل مقعد نادر هستند اما شامل خارش، خون ریزی، یا ترشح از مقعد هستند. همچنین ممکن است کسی که دچار زگیل مقعد است احساس وجود یک برجستگی در ناحیه مقعدش کند.

ممکن است در همان زمانی که به زگیل مقعد دچار هستید، در قسمت دیگری از بدن شما هم زگیل ایجاد شود. ممکن است زگیل تناسلی در خانم ها روی فرج (ولو)، واژن یا سرویکس ایجاد گردد. زگیل تناسلی در آقایان میتواند روی آلت تناسلی، بیضه، ران ها یا کشاله ران ایجاد گردد.

ویروس زگیل مقعدی

زگیل تناسلی، شامل زگیل مقعد، به وسیله ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) ایجاد می شود. این ویروس، یک عفونت مقاربتی (STI) است. در افراد جوان، ممکن است این ویروس خود به خود از بین برود و ممکن است هیچ علائم و نشانه ای ایجاد نکند.

در هر حال، این ویروس می تواند در بدن بماند و باعث زگیل تناسلی شود. بعضی از انواع این ویروس باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند و دیگر انواع آن ممکن است منجر به سرطان شوند، اما آن نوعی از ویروس که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود معمولا منجربه سرطان نمی شود.

زگیل تناسلی در زنان و مردان

HPV در کل با تماس مستقیم از طریق دهان، مقعد، آلت تناسلی یا واژن از شخصی که به آن مبتلا است به شخص دیگر سرایت می کند.

رابطه جنسی برای انتقال آن الزامی نیست. این ویروس می تواند با تماس پوست به پوست منتقل شود. حتی زمانیکه زگیل قابل مشاهده نباشد، امکان انتقال ویروس وجود دارد.

بر اساس گفته مرکز پیشگیری و مقابله با بیماری ها، زگیل تناسلی اغلب با تماس جنسی واژن یا مقعدی منتقل می شود. همچنین این مرکز اعلام می کند که تقریبا تمام زنان و مردانی که از نظر جنسی فعال هستند در یک مرحله از زندگیشان به این ویروس آلوده می شوند.

افراد در معرض ابتلا به زگیل مقعدی

در موارد زیر شما در خطر بیشتری برای ابتلا و انتقال زگیل مقعدی هستید:

  • داشتن رابطه جنسی بدون محافظت (استفاده نکردن از کاندوم)
  • داشتن چند شریک جنسی
  • داشتن رابطه جنسی از مقعد
  • داشتن رابطه جنسی یا رابطه نزدیک به شخصی که به ویروس HPV آلوده بوده است.
  • داشتن رابطه جنسی در سن پایین
  • ضعف دستگاه ایمنی به دلیل بیماری یا داروها

در هر حال، حتی اگر شما فقط یک شریک جنسی داشته باشید می توانید به زگیل مقعد مبتلا شوید و کاندوم کاملا از شما در برابر این ویروس محافظت نمی کند.

چگونگی تشخیص زگیل مقعدی

پزشک میتواند با معاینه و دیدن، زگیل مقعد را تشخیص دهد. بعضی پزشکان هنگام معاینه روی برآمدگی ها استیک اسید میمالند. این کار باعث می شود برآمدگی سفید شده و قابل مشاهده تر شود. با این حال برای تشخیص زگیل مقعد این کار ضروری نیست.

تشخیص زگیل مقعدی شامل معاینه درونی از طریق وسیله ای برای یافتن زگیل هایی درون مجرای مقعد است. این وسیله آنوسکوپ نامیده می شود. همچنین ممکن است پزشک یک معاینه کامل از لگن شما انجام دهد تا به دنبال انواع دیگر زگیل تناسلی بگردد. برای خانم ها این مورد ممکن است شامل تست پاپ اسمیر باشد.

همچنین تشخیص می تواند با استفاده از نمونه گرفتن از زگیل باشد. اگر زگیل به درمان ابتدایی پاسخ ندهد، ممکن است این کار برای تایید تشخیص استفاده شود.

درمان زگیل مقعدی

اگر زگیل برداشته نشود، می تواند بزرگتر شده و تکثیر یابد. اگر زگیل درمان نشود، ممکن است منجر به افزایش خطر سرطان مقعد در منطقه آسیب دیده شود. اگر زگیل های مقعدی با  داروهای موضعی درمان نشوند، ممکن است جراحی لازم باشد.

انتخاب نوع درمان به محل و تعداد زگیل ها، اولویت های خود فرد و تجربه پزشک بستگی دارد. ولی همان طور که میدانید پیشگیری بهترین درمان است.

مهم ترین روش پیشگیری از زگیل تناسلی استفاده از واکسن زگیل و استفاده از کاندوم است.

 

پماد

درمان زگیل مقعد با دارو

ممکن است درمان با داروهای موضعی برای زگیل هایی که خیلی کوچک هستند و به ناحیه خارجی مقعد محدود می باشند، کافی باشد.

در این موارد، باید برای زگیل تناسلی داروهای تجویزی استفاده شود. اگر از داروهای بدون نسخه برای درمان زگیل استفاده می کنید، از مناسب بودن آن ها برای مقعد و ناحیه ی تناسلی اطمینان حاصل کنید.

بعضی از داروهای درمان کننده زگیل مقعد، باید توسط پزشک و در مطب استفاده شوند. این نوع درمان معمولا چند هفته طول می کشد.

کرم های موضعی شامل موارد زیر هستند:

  • ایمیکوئیمود (آلدرا و زیکلارا)
  • پودوفیلوکس (کوندیلوکس)
  • پودوفیلین (پودوکون)
  • تری کلرو استیک اسید (TCA)
  • بای کلرو استیک اسید (BCA)

عوارض جانبی آن ها شامل خارش، سوزش و زخم دردناک پوست می باشد. در صورت بروز عوارض جانبی شدید، بلافاصله استفاده از کرم را متوقف کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

 

کرایوتراپی

 

دیگر گزینه های درمانی ممکن است بسته به شدت و محل زگیل مقعد استفاده شوند. این درمان ها شامل موارد زیر هستند:

کریوتراپی زگیل

 این روش از نیتروژن مایع برای منجمد کردن زگیل استفاده می کند. بعد از انجماد، زگیل می افتد.

پزشک نیتروژن مایع را بر روی زگیل و اطراف آن اعمال می‌کند. ابتدا بافت با نیتروژن مایع منجمد می‌شود. سپس، بافت اجازه ذوب شدن دارد. در صورت نیاز دوباره بافت منجمد می‌شود.

الکتروکوئتری زگیل 

 در این روش، پزشک از جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل استفاده می کند.

لیزر زگیل مقعدی

 لیزر درمانی از انرژی که از طریق پرتو نور منتقل می شود، استفاده می کند. این روش معمولا فقط در موارد صعب استفاده می شود.

اگر زگیل گسترده باشد، ممکن است درمان طی مراحلی انجام شود و در بعضی موارد، ممکن است نیاز به جراحی باشد.

جراحی زگیل مقعدی

ممکن است گزینه های جراحی برای زگیل های بزرگی که به دیگر درمان ها پاسخ نداده اند، یا زگیل مقعدی که درون مقعد قرار دارد موثرتر باشند. معمولا درمان جراحی در شرایط سرپایی انجام می پذیرد. این به معنی آن است که شما میتوانید در همان روز جراحی به خانه بازگردید.

در طی عمل، پزشک از یک وسیله ویژه برای بریدن زگیل استفاده می کند. ممکن است به شما بیحسی موضعی داده شود. بیهوشی عمومی یا بیحسی نخاعی ممکن است در صورت زیاد بودن تعداد و گستردگی زگیل ها نیاز باشد.

بعد از الکتروکوئتری، کریوتراپی یا درمان جراحی زگیل مقعد، بیشتر افراد تا چند روز احساس ناراحتی خواهند داشت. برای کمک به کاهش ناراحتی، ممکن است پزشکتان برای شما داروهای مسکن تجویز کند. بازگشت به کار و امکان انجام فعالیت هایی که دارید بستگی به نوع و گستردگی درمان شما خواهد داشت.

مراقبت پس از درمان زگیل مقعدی

احساس درد و ناراحتی خفیف تا چند روزی طول می کشد. داروهای مسکن ممکن است تجویز شود. بیماران که تحت درمان در کلینیک بودند می توانند بلافاصله به سر کار خود برگردند. اما کسانی که جراحی می کنند معمولاً یک روز دوره نقاهت دارند و می توانند روز بعد به محل کار خود بازگردند، در حالی که افرادی که جراحی گسترده تر و شدید تری داشتند ممکن است چند روز تا چند هفته در خانه بمانند.

زگیل ها ممکن است پس از جراحی موفقیت آمیز، به طور مکرر نمایان شوند. به دلیل اینکه ویروس HPV برای مدتی در بافتهای بدن غیر فعال می ماند. در این مواقع اگر زگیل برگشت معمولاً در مطب جراح قابل درمان است. ولی اگر تعداد زیادی زگیل های ایجاد شوند، ممکن است دوباره به جراحی نیاز داشته باشید.

نکته مهم این است که هر چند وقت یکبار نزد جراح خود ویزیت شوید. در طی این ویزیت ها، پزشک شما را معاینه می کند تا اطمینان حاصل شود که تمام زگیل ها از بین رفته اند و موارد جدیدی ایجاد نشده است.

 برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی متخصص ارولوژی در تهران

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر رها سه شنبه ۲۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    آیا بدون هیچگونه رابطه جنسی امکان ب وجود آمدن زگیل مقعدی هست ؟؟ و اینکه درمان چگونه اس
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      خير امكان ندارد

  • تصویر کاربر جواد شنبه ۱۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    حضور دکتر محترم
    جناب آقای هوشنگ قوامی
    پیرو سوال یکی از دوستان درباره "کشتن عصب های الت تناسلی" به عرض می رسانم که بنده به هیچ عنوان مشکلی در باب " زودانزالی " ندارم ولی قصد دارم که مدت زمان انزال ام هر چه بیش تر باشد . بدین منظور می خواهم که بدانم امکان "کشتن تنها قسمتی از عصب های آلت تناسلی" ( به فرض مثال نیمی از اعصاب سر آلت) به منظور دستیابی به مدت زمان بیشتر رابطه جنسی وجود دارد یا خیر؟

    با آرزوی بهترین ها
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      هيچ راهي وجود ندارد

  • تصویر کاربر لیلی چهارشنبه ۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.
    ببخشید همسر بنده ب طورناگهانی میل جنسی شون و از. دست دادن. و آلت شون کوچک شده و به هیچ عنوان هم نعوظ پیدا نمیکنه
    میخواستم دلیلش و بدونم و ایا قابل درمان هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      قابل درمان است يك سلعت قبل از نزديكي يك عدد قرص تادالافيل ميل كنيد

  • تصویر کاربر سارا دوشنبه ۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر
    از بچگی خال ریزی روی واژن، زیر شکم داشتم. که دوسالی هست رو به بزرگتر شدنه اما برخلاف خال گوشتی سطح اتصالش به بدنم بندی شکل است. میخواستم بودنم ایا هنوز خال هست یا زگیل شده در ضمن اینم باید بگم که کلا خال زیاد دارم و بعضی هاشون رو به بزرگ شدنن
    1. تصویر کاربر سارا جمعه ۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      Jjjjkkgv
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      عرض كردم أن خالي كه بزرگه با عمل خارج شود و به أزمايشگاه پاتولوژي داده شود

    3. تصویر کاربر سارا شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنون از پاسخ شما
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      خواهش مي كنم

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر میثم جمعه ۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    باعرض سلام آقای دکتر قوامی من مشکل ناتوانی جنسی دارم ونغوظ اصلا ندارم به خاطر همین مسله همسرم ازمن طلاق گرفت با مصرف قرص تادالافیل مشکلم حل میشه بعضی وقت ها قرص اثر داره بعضی وقت ها نداره در ضمن با مصرف قرص حالم خیلی بد میشه دچار سر درد خیلی بدی میشم وحالت تهوع دارم به خاطر این مشکل میترسم ازدواج کنم آیا میشه قرص دیگه ایی بخورم که این عوارض را نداشته باشه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      قرص سيلدنافيل صد ميلي گرم استفاده كنيد

  • تصویر کاربر Hm دوشنبه ۱۶ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دکتر
    من بدون دست زدن به آلت و با حرکات شکم خصوصا در هنگام راست شدن درد خفیفی تقریبا سر آلت و یا زیر سر حس میکنم
    هیچ مشکلیم در حالت عادی و سوزش ادرار و این چیزا هم ندارم فقط تنها مشکلم اینه که موقع راست شدن آلت درد خفیفی نزدیکا سر آلت حس میکنم و حس میکنم مشکل از خود ارضایی هستش
    به نظر‌شما جدی هست این قضیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۶ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      نگران نباشيد بمرور خوب مي شود

  • تصویر کاربر اص جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 431 مشاهده پرسش
    65 سال سن دارم قرص های آتورو واستاتین و آ اس آ استفاده میکنم مدتی است آلت تناسلی زمان دخول سفت نمی شود لطفا راهنمای فرمائید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تادالافيل ميل كنيد

  • تصویر کاربر بهروز جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 314 مشاهده پرسش
    سلام
    در آغاز نوجوانی با استمناء زیاد آلت تناسلی و بیضه ها دچار درد، تاول،.. شد و با مرور زمان آلت رشد نکرد.در صورت عدم استمناء بمدت 2 هفته اسپرم بصورت تغیر شکل یافته بهم چسبیده و زرد رنگ در زمان رفع حاجت دفع میشد.
    در 32 سالگی جراحی واریکو سل داشتم و پس از آن ازدواج کردم و یک فرزند دارم.
    در حال حاضر 64 سال دارم و هیدروسل و کوچکی آلت عذابم می دهد. در هر مکانی هنگام نشستن مرتب حواسم به بزرگی و تورم پوسته بیضه ها ست که از روی شلوار مشخص است و توجه اطرافیان را بخود جلب میکند که سعی میکنم با پوشاندن یا باز کردن پاها آنرا مخفی کنم.
    تاکنون احتلام طبیعی نداشته ام.
    آیا با جراحی هیدروسل مشکل حل می‌شود؟ پوسته بیضه ها بدلیل استمناء در دوران جوانی بیش از حد کش آمده و بسیار چروک است. آیا با جراحی هیدروسل بخش عمده این پوسته اضافی قابل برداشت است؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      هيدروسل نداريد ولي با جراحي پوست اضافي قابل برداشتن است

  • تصویر کاربر حمیدی پنجشنبه ۵ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام چگونه می توانم سطح تستسترون خود را بسنجم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      با أزمايش خون

  • تصویر کاربر حسنی پنجشنبه ۵ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت اقاي دكتر دومورد تاحالا ازجنابعالي سوال پرسيدم وبامحبت پاسخ داديد جناب دكتر من بچه دختردارم براي پسردارشدن اقدام كرديم يكسال بصورت طبيعي نشد دوبار ivfكرديم ژنتيكي گفتند اسپرم yنداشتي مجددا يكبار ديگر شروع كرديم ازمايش اسپرم من دكتر گفت خيلي خوبه ازمايشات خانمم هم همينطور براي مشاوره ژنتيك بايد بريم سوال بنده از جنابعالي اين است ايا ميشه من در اسپرمم yنداشته باشم همه اش xباشه وايا ميشه دارويي مصرف كرد كه yاسپرم را بيشتر كنه ممنون ميشم پاسخ بفرماييد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      غير ممكن است

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر