زگیل تناسلی در مرد و زن

عفونت با ویروس زگیل تناسلی تقریبا در 50 درصد مردمی که در دوران زندگی خود رابطه جنسی داشته اند، دیده می شود. اغلب زگیل در این افراد بدون علامت بوده وعفونت ویروسی از بین می رود. گاهی این ویروس باعث سرطان دهانه رحم یا آلت می شود.

بعضی از انواع این ویروس ها باعث زگیل شده که به آن پاپیلوما می گویند. ویروس ها در سلولهای بدن انسان زندگی می کنند. این ویروسها در واژن ، آلت تناسلی، دهان وگلو  زندگی می کنند. از 100 تا 150 ویروس از انواع  HPV ،فقط 60 نوع آن باعث زگیل در نواحی  دست و پا می شوند.

40 درصد از ویروس  زگیل تناسلی از راه جنسی منتقل می شود و در اطراف مقعد و نواحی دستگاه تناسلی ایجاد میشود . انتقال ویروس هایی که از راه جنسی منتقل می شوند، از طریق تماس با ترشحات بدن یا دستگاه تناسلی فرد دارای زگیل رخ می دهد. استفاده از کاندوم موقع رابطه جنسی به معنی این نیست که بیماری منتقل نمی شود.

بسیاری نمی دانند که به این ویروس مبتلا هستند و باعث انتقال آن می شوند. 40 درصد ویروس های زگیل تناسلی باعث مشکلات جسمی فرد می شوند. از ویروس هایی که بسیار خطرناک هستند نوع 16 و 18 هستند که 70 درصد باعث سرطان های دهانه رحم می شوند.

ویروس های کم خطر در حدود 90 درصد باعث زگیل های دستگاه تناسلی می شوند و کمتر بطرف سرطان پیش می روند. زگیل های تناسلی هفته ها یا ماهها بعد از تماس با فرد مبتلا خود را نشان می دهند.

اگر زگیل تناسلی یا HPV دارید و نگران تأثیرات احتمالی در بارداری و تاثیر زگیل تناسلی بر اسپرم هستید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند در مورد هر گونه خطری که ممکن است اتفاق بیافتد و اینکه چه درمانی برای شما بهتر است را تجویز کنند.

 

علائم عفونت زگیل تناسلی انسانی

زگیل یک بیماری ویروسی است ، که بیشتر اوقات این ویروس ها هیچگونه علامتی ایجاد نمی کنند و خود به خود از بین می رود ولی در بعضی افراد می ماند و باعث تشکیل زگیل ( WARTS ) می شود. بیش از 170 نوع ویروس  زگیل تناسلی گزارش شده است. بعضی از انواع ویروس زگیل مثل نوع 5 باعث عفونت می شود، که ممکن است در تمام دوران زندگی  فرد بدون هیچگونه علامت کلینیکی وجود داشته باشد.

نوع 1 و 2 باعث زگیل های شایع در افراد مبتلا به عفونت می شود. ویروس های زگیل تناسلی 6 و 11 باعث زگیل های تناسلی و ریوی (PAPPILOMATOSIS ) می شوند. ویروسهای 16 ، 18، 31، 33، 35، 39 و 82 سرطان زا هستند.

انواع زگیل تناسلی

زگیل های پوست در بچه ها بسیار شایع است و بعد از ظاهرشدن، خود به خود بعد از هفته ها یا ماهها از بین می روند. برخی از جوانان از عود زگیل پوست رنج می برند. تصور می شود که تمام انواع ویروس های زگیل تناسلی  قادرند برای مدت طولانی به عنوان عفونت خاموش در پوست باقی بمانند.

فرد ممکن است به ابتلا شدن به یک ویروس مقاوم باشد، در حالیکه به سایر ویروس ها مقاوم نباشد و مستعد ابتلا به آن باشد. ویروس هایی که باعث زگیل پوست می شوند،می توانند باعث زگیل تناسلی شوند و ایجاد سرطان نمی کنند.

زگیل های تناسلی (ژنیتال) کاملا قابل سرایت بوده ولی زگیل های پا از فردی به فرد دیگر سرایت نمی کند. عفونت ویروسی پوست ناحیه ژنیتال شایع ترین عفونت مقاربتی در دنیا می باشد. چنین عفونت هایی مقعد و ژنیتال را گرفتار می کند.

عفونت های ویروسی از نوع 16،18، 31 و 45 ویروس های با خطر بالا بوده و باعث سرطان های گردن رحم، واژن، آلت و مقعد می شوند.

واکسن زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی

برای جلوگیری از ابتلا به شایع ترین انواع این ویروس ها، استفاده از واکسن گارداسیل توصیه می شود. برای موثر واقع شدن واکسن، فرد باید قبل از ابتلا ،واکسن تزریق کند.

بین سن های 9 و 13 سالگی تزریق آنها توصیه می شود. بررسی و نگاه کردن به دهانه رحم و آزمایش PRP باعث تشخیص سلول های غیر طبیعی یا سرطان می شود. بنابراین درمان اولیه و زودرس چشم انداز بهتری خواهد داشت. غربالگری و پیدا کردن زگیل باعث کاهش مرگ و میر سرطان دهانه رحم در کشورهای متمدن دنیا شده است.

سایر روش های درمانی زگیل تناسلی:

  1. کرایوتراپی که سرد کردن زگیل می باشد
  2. لیزر
  3. تزریق داروی اینترفرون
  4. الکتریسیته و سوزاندن
  5. برداشتن زگیل ها با جراحی

بهترین روش درمانی، گفتگو با پزشک معالج می باشد، که بر حسب نوع و محل زگیل درمان مناسب را انتخاب کند.

چه کسانی در معرض عفونت ویروسی زگیل تناسلی هستند؟

  • استعمال دخانیات
  • ضعف سیستم دفاعی بدن
  • عمل جنسی با زنانی که با دیگران ارتباط جنسی دارند
  • قسمت هایی از پوست زخم باشد
  • سن، زگیل به طور شایع در بچه ها اتفاق می افتد. زگیل های تناسلی در نوجوانان و جوانان به طور شایع دیده می شود و زگیل های ناحیه پا در جوانان بوجود می آید.
  • عمل جنسی با زنهای متعدد

 

آیا زگیل تناسلی در مردان باعث ناباروری میشود؟

بر طبق مطالعات انجام شده مردان مبتلا به زگیل تناسلی که مایع منی آلوده به HPV دارند دچار ناباروری می شوند. اگر اسپرم آلوده به HPV تخمک را بارور کند ، ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد. برای درمان ناباروری مردان می توان به متخصص کلیه و مجاری ادرار که اصطلاحا اورولوژیست می گویند، مراجعه کرد تا معاینه کامل شود.

زگیل تناسلی در مردان و ناباروری

زگیل تناسلی در مردان باعث سرطان میشود؟

بله.  زگیل تناسلی سرطان نیست اما می تواند باعث تغییراتی در بدن شود که منجر به سرطان شود. عفونت های HPV معمولاً به خودی خود از بین می روند، اما اگر از بین نروند، می توانند باعث ایجاد انواع خاصی از سرطان شوند. این موارد شامل سرطان دهانه رحم در زنان، سرطان آلت تناسلی مرد و سرطان مقعدی در زنان و مردان است. زگیل تناسلی همچنین می تواند باعث ایجاد سرطان در پشت گلو، از جمله پایه زبان و لوزه ها شود (به نام سرطان دهانه حلق). تمام این سرطان ها در اثر عفونت های زگیل تناسلی ایجاد می شوند که از بین نرفته اند. سرطان بسیار آهسته پیشرفت می کند و ممکن است تا سالها یا حتی چند دهه پس از ابتلا فرد به زگیل تناسلی HPV))، تشخیص داده شود. در حال حاضر، هیچ راهی وجود ندارد که بدانیم چه کسانی فقط به عفونت موقت HPV مبتلا می شوند و چه کسی پس از HPV به سرطان مبتلا می شوند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر فریبرز چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 312 مشاهده پرسش
    بعداز دوسال از فوت همسر دچار این عارضه شدم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد

  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من 23 سالمه نامزد دارم الان چند ماه که التم کاملا بی حسه موقع رابطه هم زود شل می شه التمم کوچیک شده اقای دکتر ممنون می شم ی داروی خوبی برام معرفی کنی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد

  • تصویر کاربر وحيد شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    آقاي دكتر من ٤٣سال دارم اكثر موارد مشكل نعوظ ندارم ولي در بعضي مواقع در اواسط نزديكي نعوظ آلتم كم مي شود ،و تقريبا تمام مواردي كه با كاندوم مي خواهم رابطه جنسي داشته باشم به محض نصب كاندوم نعوظم را از دست ميدهم و متاسفانه مجبور ميشوم بدون كاندوم(در مواقعي كه از سلامت طرف مقابل اطمينان كامل ندارم) نزديكي انجام دهم لطفا بهترين قرص ممكنه موجود در بازار ايران و دوز مصرفي آن را ( كه در عين حال كمترين عوارض را داشته باشد)به من بفرماييد تا بتوانم با كاندوم نيز از نعوظ كامل برخوردار باشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميلي ميل كنيد

  • تصویر کاربر آرش شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 329 مشاهده پرسش
    سلام از شما پرسیدم چرا برای اولین‌بار در موقع انزال منی خارج نشد فرمودید مربوط به مصرف کپسول پروترال میباشد ولی نفرمودید چکار باید بکنم و آیا این موضوع مشکلی ایجاد میکنه یا نه . لطفا تصاویر آزمایش و سونو گرافی را میفرستم لطفا راهنمایی کنید سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام كپسول امنيك را قطع كنيد و روزي يك عدد قرص ترازوسين٢ ميلي گرم يك ماه ميل كنيد و براي كليه چپ اسكن dtpa و dmsa انجام دهيد به اورولوژيست مراجعه كنيد 

  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 314 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    وقت بخیر
    در عکس های ارسالی میخواستم ببینم تشخیص شما بدونم. ۲ بار لیزر شده و دکترهای دیگر گفتند این زگیل نمی باشد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام به متخصص پوست مراجعه كنيد زگيل نيستند

  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 365 مشاهده پرسش
    سلام من یک سوال پیش پریدم روی دوچرخه بعد که از دوچرخه پیاده شدم ازم یک مایع چسبنده امد و خونم میومد وبعد دکتر روفتم ولی دستشوی که میرفتم میامدم بیرون ادارم بند نمیومد و چیک چیک میومد ویک ماه بعد هم وقتی میخواستم نزدیکی کنم منی خارج نمیشد ولی وقتی آلتم میخوابید بد منی میومد الانم همین جوری هستم نه ادرارم خوب شد نه منی ازم خارج میشه وبعد از نزدیکی مثانم در میگیره لطفا بگین چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام بايد مورد معاينه قرار گيريد

    2. تصویر کاربر علی دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام من مشهد هستم عکس گرفتم و قرص مکسولوسین دکتر بهم داده یک ذره بهتر شد ولی دویاره به حالت اول برگشتم
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام عكس طبيعي است بايد سيستوسكوپي شويد

    4. تصویر کاربر علی دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام کجا باید برم
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام به پزشك اورولوژيست مراجعه كنيد

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر نرگس جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من 38 سال دارم و طی آزمایش خون مشخص شد کمبود ویتامین ب 12 دارم (سطح ویتامین ب 12، 148.97 بود و رنج آزمایشگاه: 822-183 ) و دکتر برایم تزریق 4 آمپول هفته ای یکبار تجویز کردند. پیش از این هیچگاه آمپول ویتامین ب 12 تزریق نکرده بودم. بعد از تزریق آمپول اول مشکلی نداشتم. آمپول دوم بعد از حدود یک ساعت خارش کم در ناحیه صورت و گردن و شانه ها داشتم که تا شب رفع شد و من متوجه نبودم که ممکن هست مربوط به آمپول باشد! آمپول سوم را یکشنبه 28 شهریور تزریق کردم بعد از خارش زیاد سر و صورت و گردن و دست و پا و بخش خارجی ناحیه تناسلی دارم که بعد از دو روز کمی افت کرده ولی هنوز خارش و قرمزی پوست در نواحی ذکر شده و ناحیه تناسلی دارم.
    ممنون می شوم راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص سيتريزين ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر آتی جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 329 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من 37سالمه متاهلم پنج روز پیش رفتم لیزر از اون موقعه سوزش و خارش دارم البته سوزشم هنگام ادرار خفیفم هست هم سوزش هم خارش عکسم براتون میفرستم از زگیل تناسلی میترسم میشه راهنمایی کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و به متخصص زنان مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر مجید سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    سلام.آقای دکتر من ۵۱سال سن دارم وکمی هم ناراحتی قلبی وفشار خون هم دارم دارم دارو مصرف میکنم .مثل ریواروکسابین ونیتروکاردین ۶/۴ وازوقتی که این دارو مصرف میکنم این مشکل برام پیش اومده .میشه راهنمای کنید چه داروی مصرف کنم. مشکلم حل شه.با تشگر.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      با سلام يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميلي ميل كنيد

  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۴۳سالمه میل جنسی بالایی دارم ولی متاسفانه زود انزالی شدید دارم وازاین موضوع خیلی رنج میبرم درضمن از قرص های زیادی امتحان کردم به هیچ وجه جواب نداده ممنون میشم راهنمایی بفرماييد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص فلوكستين٢٠ ميلي سه ماه ميل كنيد و يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر