علائم بزرگی خوش خیم پروستات و بهترین راه های درمان آن

پروستات با افزایش و بالا رفتن سن بزرگ می‌شود، به طوری که اکثریت مردان 80 ساله دارای علائم ادراری پروستات می‌ شوند و بزرگی خوش خیم پروستات رخ می دهد. بزرگی خوش پروستات سرطانی نیست و قابل درمان می باشد.

معمولاً قبل از 40 سالگی به ندرت مردان مبتلا به علائم پروستات می‌شوند و بعد از 40 سالگی علائم شروع شده و بعداز 50 سالگی علائم شدید می‌شود. در ادامه علائم بزرگی خوش خیم پروستات را بحث خواهیم کرد اما به طور خلاصه این علائم کاهش فشار ادرار، تکرار ادرار، سوزش ادرار، ادرار قطره قطره می‌باشند. پروستات شبیه گردو است و زیر مثانه قرار گرفته و چون در همین قسمت مجرا به مثانه وصل می‌گردد، دور مجرا قرار می‌گیرد و با بزرگ شدن روی مجرا فشار آورده و باعث تنگی مجرا می‌شود و در نتیجه مثانه باری تخلیه ادرار دچار مشکل شده و علائم پروستات ظاهر می‌شود.

علل بزرگی خوش خیم پروستات

به طور قاطع به غیر از افزایش سن، هنوز علت واقعی بزرگی خوش خیم پروستات مشخص نشده است. بسیاری از دانشمندان تصور می‌کنند که هورمون جنسی مردانه که تسترسترون می‌باشد، نقش تأثیرگذاری در بزرگی پروستات بازی می‌کند و عقیده دارند که تستوسترون باید وجود داشته باشد تا بزرگی خوش خیم پروستات به وجود آید، ولی از طرفی الزاماً به طور مستقیم باعث این وضعیت نمی‌باشد. تستوسترون از بیضه ترشح می شود و هورمون جنسی مردانه می‌باشد.

دیده شده بچه‌هایی که فاقد هر دو بیضه بوده‌اند و در نتیجه این هورمون جنسی در آن ها وجود ندارد، در سنین بالا دچار بزرگی خوش خیم پروستات نمی‌شوند. در یک مطالعه انجام شده 26 کودک بدون بیضه که در کاخ بزرگان در چین هستند، مورد معاینه قرار گرفتند 81 درصد پروستات قابل لمس نداشتند. هورمون جنسی دیگری که عقیده دارند در بزرگی پروستات اثر دارد دی هیدرو تسترسترون قوی‌ تر است. قرص فینتراید که بیماران برای کوچک شدن پروستات مصرف می‌کنند، باعث می شود که DHT از بین برود و پروستات کوچک گردد. یکی دیگر از عوامل، هورمون استروژن است که باعث رشد پروستات می‌گردد.

رژیم غذایی ممکن است در بزرگی خوش خیم پروستات نقش داشته باشد ولی مطالعات زیادی برای روشن شدن آن باید انجام شود.

گزارشات چنین نشان می‌دهد که خوردن زیاد پروتئین حیوانی باعث بزرگی پروستات می‌شود. مردان بالای 60 سال در روستاها که کمتر مبتلا به بزرگی پروستات می‌شوند، در مقایسه با شهر نشین‌ها که پروتئین زیاد مصرف می‌کنند، کمتر دچار بزرگی پروستات می‌شوند. بزرگی خوش خیم پروستات با چاقی، فشار خون، چربی به بالای خون و دیابت ممکن است در ارتباط باشد.

خلاصه علل بزرگی پروستات

  • وجود هورمون جنسی مردانه یا تستوسترون
  • دی هیدرو تستوسترون (DHT) که 10 برابر قوی‌تر از تستوسترون می‌باشد.
  • استروژن
  • چاقی، فشار خون، دیابت، چربی بالای خون

پروستات خوش خیم

علائم بزرگی خوش خیم پروستات

بزرگی خوش خیم پروستات شایع‌ ترین علت علائم اداری تحت سیستم دستگاه ادراری در مردان می‌باشد. علائم به دو دسته تقسیم می‌شوند، یکی علائم تحریکی مثانه که شامل سوزش و تکرر ادرار و شب ادراری است و دسته دوم علائم انسدادی که به صورت تأخیر در ادرار کردن، به طوری که بیمار باید مدتی صبر کند تا ادرار خارج شود.

دیگر علائم به شرح زیر است:

  • قطع و وصل ادرار
  • باریک شدن ادرار
  • زور زدن برای تخلیه ادرار
  • احساس عدم تخلیه ادرار و ادرار قطره قطره احساس پری مثانه
  • درد شکم
  • سنگ مثانه
  • بند آمدن ادرار
  • ادرار عفونی
  • عفونت‌های ادراری

به طور خلاصه، تکرار ادرار و سوزش ادرار،‌ سریع به توالت رفتن، کاهش فشار ادرار، قطع و وصل ادرار، تأخیر و صبر کردن برای تخلیه ادرار، احساس عدم کامل تخلیه ادرار، شب ادراری، عفونت ادراری، بند آمدن ادرار، بی اختیاری ادرار، ادرار خونی، زور زدن برای تخلیه ادرار، آسیب کلیه از علائم بزرگی خوش خیم پروستات هستند.

بزرگی پروستات

تشخیص بزرگی خوش خیم پروستات

تشخیص بزرگی خوش خیم پروستات بر اساس گرفتن شرح از بیمار، علائم اداری، معاینه پروستات از راه مقعد صورت می گیرد. آزمایش ادرار، برای بررسی وجود خون در ادرار و آزمایشات مربوط به کلیه و انجام آزمایش PSA برای بررسی وجود یا عدم وجود سرطان (اگر چه انجام PSA برای هر بیماری الزامی نمی‌باشد)، سونوگرافی سیتوسپکی باریک شدن فشار ادرار، عدم تخلیه کامل ادرار از مثانه، شب ادراری، به سرعت به توالت رفتن برای تخلیه ادرار از علائم مهم در تشخیص بیماری بزرگی پروستات می‌باشد.

درمان بزرگی خوش خیم پروستات

اصولاً درمان بزرگی خوش خیم پروستات با توجه به شدت علائم اداری، سن و وضعیت قلبی، ریوی بیمار تصمیم‌گیری می‌شود. در تعداد معدودی از بیماران با تغییر در روش زندگی روزانه علائم ادراری آنها کاهش می‌یابد. این عوامل شامل:

  • تخلیه ادراری(زودتر تخلیه کردن)
  • تخلیه ادرار در حمام، اگر احساس ادرار کردن هم نداشته باشند.
  • عدم استفاده از داروهای بدون نسخه پزشک، مثل داروهای ضد حساسیت و ضد اختناق‌ها که باعث می‌شود مثانه نتواند ادرار را تخلیه کند.
  • خودداری از خوردن کافئین، الکل، غذاهای قند
  • کاهش و کم کردن استرس و اضطراب، چون باعث تکرر ادرار می‌شود.
  • ورزش کردن علائم را کاهش می‌دهد.
  • نشستن در آب گرم

# بیمارانی که حتماً باید عمل جراحی شوند:

  • آسیب کلیه نارسائی کلیه
  • سنگ‌های کلیه
  • عفونت‌های تکرار شونده
  • بی‌اختیاری ادرار
  • عدم تخلیه کامل ادرار
  • ادرار خونی
  • علائم شدید ادراری

متأسفانه بسیاری از مردان مبتلا به علائم ادراری که مدت طولانی از آن می‌گذرد، نسبت به درمان بی‌توجهی و سهل‌ انگاری کرده و دچار آسیب کلیوی شده و ممکن است بعد از عمل بعضی از علائم ادراری بهبود نیابد. بنابراین درمان پروستات در مراحل زودرس و اولیه و مراجعه سریع به پزشک بسیاری از مردان بدون هیچ گونه عارضه بهبود می‌یابند.

درمان دارویی پروستات

در حدود 40 درصد بیماران مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات ممکن است با درمان دارویی خوراکی بهبود یابند. این دسته از افراد معمولاً علائم شدید ادراری ندارند که به درمان دارویی پاسخ می‌دهند. بهترین روش درمانی دارویی که شبی یک عدد و فینستراید روی یک عدد می‌باشد.

عمل جراحی پروستات

عمل جراحی پروستات

عمل جراحی پروستات به طور متداول در دنیا به دو روش بسته و باز صورت می‌گیرد. عمل باز همان طور که از نامش مشخص است بیمار تحت عمل جراحی باز قرار می‌گیرد و لذا زیر ناف شکاف عرضی در حدود 10 سانتی متر داده می‌شود، بعد از باز کردن پوست، عضلات قطع و یا جداسازی می شوند، پس مثانه به طور طولی باید باز گردد و پس از طریق گردن مثانه پروستات با رعایت نکات مهم تکنیکی برای جلوگیری از بی‌ اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات خارج می‌گردد، اگر جراح تجربه و مهارت کافی را داشته باشد و بتواند خیلی آرام قسمتی از پروستات را مجرا چسبیده است پروستات آزاد خارج کند هرگز بی‌اختیاری ادرار بعد از عمل به وجود نمی‌آید.

معمولاً از 100 نفر مبتلا به بزرگی پروستات که باید عمل جراحی شوند، فوراً 5 نفر باید به روش باز عمل شوند. بعداز خارج کردن پروستات، گردن،‌ مثانه در ساعت‌های 5، 7، 11 دوخته شود و با گذاشتن یک لوله خارج در اطراف مثانه، عضلات فاسیا و پوست دوخته می‌شود و در حین عمل یک سوند فولی حداقل به مدت یک هفته در مجرا باید گذشته شود.

هر جراحی در عمل بسته مهارت و تجربه کافی را دارد،عمل باز را انجام می‌دهد. در عمل باز پوست، عضلات و مثانه باز می‌شود، در حالی که در عمل بسته چنین اتفاقی نمی‌افتد. در عمل باز حداقل بیمار یک هفته باید در بیمارستان بستری باشد و لذا هزینه بیمار بسیار زیاد خواهد شد. معمولاً باید در طول یک هفته سوند مجرا؛ سوند داخل مثانه و اطراف مثانه خارج گردد. در گذشته عقیده بر این بود که پروستات اگر از 60 گرم بزرگتر باشد،‌ باید به صورت عمل باز پروستات خارج شود، در حالی که افرادی که تجربه کافی در عمل بسته دارند، پروستات‌های بزرگتر از 60 گرم را به راحتی عمل می‌کنند.

عمل جراحی بسته به چند روش در دنیا انجام می‌گیرد:

  • رزکسیون پروستان با TUR- P
  • لیزر
  • با سونوگرافی (HIFU)
  • بخار کردن پروستان با گرما (هیپوترمیا)

از عمل‌های بسته فوق روش رزکسیون پروستات که با دستگاهی وارد مجرا و مثانه می‌شود، پروستات به صورت قطعه قطعه خارج می‌شود.

پس از خارج کردن تمام پروستات و کنترل خونریزی و گذاشتن سوند فولی در مجرا دو روز بعد سوند خارج و بیمار مرخص می‌گردد. شرط مهم و اساسی در خصوص این روش جراحی خارج کردن تمام پروستات می‌باشد، چنان چه تمام پروستان خارج نشود، ممکن است علائم بیمار بعد از مدتی عود کند. قابل تذکر است، این روش جراحی بسیار سخت و در دست جراحان ماهر باید صورت بگیرد که تجربه و مهارت آن را داشته باشند.

از سایر روش‌های بسته که در بالا ذکر شد به طور پراکنده انجام می‌گیرد، چون متأسفانه بیمار بعد از مدتی با عود علائم مراجعه می‌کنند و نیاز به عمل جراحی TUR- P می‌گردد. در دنیا بیشتر عمل TUR- P یا رزکسیون پروستات انجام می‌گیرد و از سایر عمل‌های بسته به ندرت انجام می‌شود.

عمل بسته با توجه به طولانی بودن بستری بیمار، هزینه و عوامل هرگز با عمل بسته TUR – P قابل مقایسه نمی‌باشد. 90 تا 95 درصد بیماران مبتلا به بزرگی پروستات در دنیا با این روش مورد عمل جراحی قرار می‌گیرند. کسانی که هم زمان با بزرگی پروستان سنگ بزرگ در مثانه داشته باشند یا سرطان مثانه هم زمان وجود داشته باشد و چنان چه بیمار مبتلا به بزرگی پروستات به علت آرتروز زانوها نتواند روی تخت پاهای خود را خم کند و در نهایت اگر پروستات خیلی بزرگ باشد با این روش نباید عمل جراحی انجام شود.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر آرمین دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    ضمن سلام و عرص ادب خدمت شما
    جناب دکتر عزیز من 44 سالمه و مجردم .من چند روز پیش آزمایش خون دادم برای چکاپ سالیانه و در آزمایش من میزان PSA رو 6 اعلام کرده .در شرایط کنونی مشکلی برای ادرار ندارم حدارو شکر یا تکرر ادرار.شبها هم بیدار نمیشم . در سونوگرافی انجام شده نوشته که حجم پروستاتم بزرگه و عددش رو 65 mm عنوان کرده.
    بصورت ارثی فشار خون دارم و داروی لوزارتان50 مصرف میکنم .
    البته کلیه من هم سنگ داره.
    با اجازتون نتایج آزمایش و سونو گرافی رو به پیوست میفرستم
    لطف میکنید منو راهنمایی کنید.ممنون از لطف و بزرگواری شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 3 سال پیش)

      بايد نمونه برداري از پروستات انجام شود

  • تصویر کاربر رضا جمعه ۲۸ خرداد ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر قوامی عزیز
    68 سال سن دارم، آزمایش سونوگرافی را فرستادم که متخصص گفت که حجم پروستات زیاد نیست. مقدار PSA، 1.5 هست. ولی دچار حبس ادراری شدم و مدت دو هفته است که از سوند استفاده میکنم. کراتینین خون 1.3 هست. قند، چربی و فشار ندارم. دکتر متخصص گفت بخاطر ضعف مثانه هست. نظر شما چیه؟؟؟ و آیا راه حلی برای برطرف کردن این مساله هست. ممنون از راهنمایی های ارزشمند شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۸ خرداد ۰( 3 سال پیش)

      پروستات بايد عمل شود

  • تصویر کاربر سمانه جمعه ۲۸ خرداد ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    پدر من بک هفته هست که جراحی باز پروستات انجام دادن و73 گرم بوده ازمایشات بعد عمل خوب بوده اما گفتن کمی گلبولهای سفید خونش بالاس و ما نگران هستیم ممکنه خطرناک باشه چون یک هفتس درم بهش وصله و خون میاد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۸ خرداد ۰( 3 سال پیش)

      با سلام خطري ايشان را تهديد نمي كند

  • تصویر کاربر رحیم شنبه ۸ خرداد ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    جناب دکتر قوامی سلام امیدوارم وجودتان بی بلا باشد قبلا با فاصله یکساله سوزش ادرار داشتم خیلی دارو تجویز شد نتیجه نگرفتم خودسرانه 20روز تاوانکس خوردم تمام علایم از بین رفت بایک سال فاصله باز شروع شد اینبار تاوانکس جواب نداد ناگفته نماند اینبار باسوزش وتکرر زیاد وهمجنین داخل ادرار هربار جند دانه قرمز رنگ با اندازه بلورهای شکر یا نمک که با دست لمس میکردم سفت بودو زیر انگشت هم پودر نمی شد .موضوع را به جنابعالی نوشتم 10شیاف ایندو میتاسین تجویز فرموده بودید که همه مشکلم برطرف شد مخصوصا تکرر کامل از یادم رفته لیکن الان در زیر ناف درد خفیف برطرف نشده و ادرار کم فشار و نازک هست اندازه پروستات هم زی 40و سن ام 52 سال ، با توجه به مسافت طولانی وگرفتاری برای مراجعه حضوری تقاضای تجویز دارو با این شرخ خال رادارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۸ خرداد ۰( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد كپسول امنيك براي مدت يك ماه ميل كنيد

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت آقای دکتر
    من 39 سال دارم مجرد و حجم پروستات 50 سی سی با psa 1.4 (آزمایش و سونوگرافی و RUB رو فرستادم )
    از حدود تقریبا 9یا 10 ماه پیش احساس کم فشاری ادرار داشتم که به تدریج بیشتر شد تا دو ماه پیش که علایم شدیدتر شد( کم فشاری ادرار وتاخیر در شروع ادرارو تکرر ادرار و بعضی و قتها همراه با سوزش ادرار ودرد در کشاله ران و پرینه یا خارش مجرای ادرار)که دکتر رفتم و ایشون برای من سیپروفلاکسیسن 500 هر 12 ساهت را تجویز کردن که بعد از یک ماه علایم من بدتر شد دوباره دکتر رفتم: افلوکساسین 200+ امینیک+ملوکسیکام برای من تجویز کردن الان یک ماهه بعضی وقتها بهترم و بعضی وقتها بدتر میشم 4-5 مرتبه شب بیدار میشم و تقریبا همیشه تکررر ادرار ی که بعضی وقتها در حد چند قطره تخلیه میشود درضمن در ضمن ترشهات پروستات من (پیشاب )همیشه زیاد بوده و گهگاه سوزش مجرای ادرار بعد از انزال داشته ام و بعضی وقتها رنگ منی کرمی مایل به زرده و مشکل زود انزالی و اختلال نعوظ هم دارم.
    و اینکه نظرتون رو در مورد شاک ویو تراپی پروستات و اختلال نعوظ میخواستم بدونم که (چقدر تاثیر داره و عوارضی داره و ماندگاری اثرش چه مدته)
    دکتر خیلی ممنون میشم به من بگید چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش)

      شاك ويو اثري ندارد روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ده روز ميل كنيد و روزي دو بار هر بار  ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي استعمال كنيد ده روز 

  • تصویر کاربر حامد شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    با عرض سلام....چندین بار سونو گرافی پروستات انجام دادم که یکبار ۱۳ cc و یکبار ۱۴ cc گزارش شده....شبا تکرر ادرار دارم...ادرارم فشار نداره و باریکه....باید تمرکز کنم تا ادرارم قطع نشه و باید تلاش کنم تا ادرارم بیاد.....سر درد دارم....پروستاتم در طول روز درد داره بطوریکه دراز میکشم دردش رو حس میکنم ....پروستاتم در طول شب سوزش شدید داره ....شبا وقتی ادرار میکنم کمی از سوزش پروستات کم میشه...کشاله ران پای راستم گاهی درد میکنه ....زمان نعوظم کمی کاهش پیدا کرده نسبت به قبل.....حس میکنم دکترای سمنان زیاد نتونستن کمکم کنن....یک دکتر تامسولوسین بهم داد که بعد از مدتی مصرف انزال خشک پیدا کردم و از وحشت قطعش کردم ....یک دکتر دیگه به من گفت تامسولوسین نخور خشکت میکنه تو جوان هستی و این دارو برای مردان مسن هست....یک دکتر باکلوفن و پرازوسین داد یکماه خوردم هیچ تاثیری نداشت....پرازوسین میخورم فشارم میوفته و کسل و کوفته میشم ...خواهش میکنم منو راهنمایی کنید که چه دارویی استفاده کنم چون دارم زجر میکشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي استعمال كنيد ده روز ولي تامسولوزين را بايد ميل كنيد

  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۶ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام وقت بخیر
    من در شهرستان عمل turpپروستات انجام دادم دکتر برای دوماه قرص افلوکساسین 200 با مصرف روزانه یکعدد تجویز گردد ولی تا آنجا من می دانم مصرف آن باید هر12 ساعت باید یکعدد قرص باشد آیا تجویز یکعدد قرص روزانه درست است یانه با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۶ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش)

      روزي دو عدد ميل شود

  • تصویر کاربر رشیدی دوشنبه ۳۰ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام پدر من حدود یکسال ودوماه پیش عمل پرستات داشتن مشخص شد پرستانت بد خیم هست 35 جلسه رادیوتراپی رفتن والان psa.5هست وهر سه ماه یک بار امپول تزریق میکنن ولی مشکل بی قراری ادارار دارن وهر چند وقت یکبار لخته خون در ادارشون هست لطفا بگین چکار باید کرد مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۳۰ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      أمپول تزريقي را ادامه دهند و روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ميل كنند و براي لخته خون بايد سيستوسكوپي شوند

  • تصویر کاربر ناص چهارشنبه ۲۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    بنام خدای یکتاه مهربان و شفا دهنده همه امراض
    مشخصات من :
    ناصر جلالی ، 58 سال سن ، مهندس مخابرات ، 39 سال است در حوزه تخصصی فعالیت کردم ، هنوز هم کما بیش مشغول کار هستم، غلظت و چربی خون بالا دارم برای این موضوع حدود 15 سال است آتروواستاتین 20 و آسپرین ASA80مصرف می کنم و حدود حدود 8 سالی است که پروستات من بزرگ شده و مشکل خروج ادار دارم از قرص و کپسول تامسولوسین 4/ و پرازوسین 1 میلی گرم مصرف می کنم .متاسفانه مصرف دارو های مربوط به پروستات عوارض بدی نظر سرگیجه از نوع یک کم عدم تعادل هنگام با یک پا ایستادن و یا استادن دارد، یک کم سبکی سر هنگام برخواست، کاهش میل جنسی ، اب ریزش کم بینی را به دنبال داشته است.
    این علائم در پروستات من وجود دارد:
    1- کاهش جریان ادراری
    2- تکرر ادراری یا احساس نیاز فوری به ادرار کردن در صورتی که زیاد نگهدارم در این صورت زیر دلم درد می گیرد و عصبی می شوم و باید حتما هر طور شده ادار را تخلیه کنم
    3- افزایش دفعات ادرار در طول شب بیدار شدن حدود 2 بار از خواب در شب ها جهت دستشوئی ، وقتی آب و مایعات کمتر مصرف کرده باشم ممکن است یکبار در شب برای ادرار کردن بیدار شوم.
    4- مشکل در هنگام شروع ادرار
    5- ضعیف شدن جریان ادرار و قطع و وصل شدن جریان ادرار
    6- زور زدن در هنگام ادرار قطره قطره آمدن ادرار در بخش پایانی یا تیکه تیکه یا مرحله به مرحله آمدن با فشار و اراده من
    7- سوزش کم و باریک آمدن ادرار
    8- ناتوانی در تخلیه کامل ادرار، عدم تخلیه خوب مثانه و ادرار باقیمانده در داخل مثانه
    9 – یکی دیگر از مشکلات من این هست که قبلا موقع انزال مایع منی با سرعت و قدرت و همراه لذت خارج می شد و این لذت ادامه دار بود، ولی وقتی که پروستات بزرگتر شد و جریان ادرار به راحتی صورت نمی گرفت در لحظه اوج لذت جنسی در آن اوایل چون مجرا ادرار تنگ تر شده بود با حس کمی درد یا سوزش خارج می شد و از آن موقع به بعد کمی درد احساس می شد و انگار ی چیزی سر راه منی قرار دارد و نمیگذاره منی با شدت و جهش خارج بشه و پس از آن زمان، دیگه اوج لذت بلافاصله از بین می رود و این وضعیت همچنان ادامه دارد .
    بررسی در اینترنت و پرسو جو و ارزیابی های من در این خصوص نشان میدهد:
    که به گفته اکثریت پزشکان متخصص این حوزه بهترین، قطعی ترین روش درمان بزرگی پروستات خوش خیم، درمان جراحی آن است. باز یا بسته بزرگی پروستات درمان داروئی ندارد و داروها پروستات را فقط کوتاه مدتی شل می کنند و لذا درمان تسکینی هستند. علیرغم پیشرفت تکنولوژی جراحی در حال حاضر بهترین درمان برای پروستات های بزرگ جراحی باز و پروستات های زیر 50 گرم عمل بسته TURP یا لیزری پیشنهاد می کنند.
    از عوارض عمل پروستات ننترسید چرا که عارضه مهم ندارد و بدون بیهوشی و با یک شب بستری برای همیشه از شر بزرگی پروستات و اختلال در تخلیه ادرار و بدون مصرف قرص راحت می شوید. عمل جراحی خوش خیم پروستات چه باز و چه بسته عود ندارد/ یعنی برگشت ندارد به این معنی نباید پس از عمل دوباره خروج ادرار مشکل داشته باشد و هیچ عارضه ای نداشته باشد؟ آیا چنین است ؟ اگر این هست ابهامات و عوارض ذیل پس از عمل جراحی پروستات خوش خیم نباید صورت گیرد درسته است ؟ و دکتر جراح باید موارد مشروحه ذیل را تضمین کند تا مریض با خیال راحتر برای درمان به روش جراحی اقدام کند و دغ دغه ای نداشته باشد، درسته ؟ ( مهم )
    1 – خون ریزی 48 ساعته قطع می شود؟
    2 – بپس از جراحی، بی اختیاری ادرار تحت هیچ شرایطی نباید بوجود بیاید. ( مهم )
    3 - توانایی جنسی نباید از بین برود. ( آیا بعلت باز شدن حفره در غده پروستات مایع منی پس از انزال به داخل مثانه ریخته شده و با ادرار دفع می شود؟ معنیش این است که هنگام عمل جنسی از مجرای همیشگی خارج نمی شود ؟ و آیا با این وضع لذت جنسی از بین می رود؟ ) ( مهم )
    4 - ادرار خونی، درد، سوزش و عدم روان آمدن ادرار بعد از عمل برای 3-4 هفته کاملاً طبیعی است و با خوردن مایعات فراوان و مصرف مسکن کاملاً بهبودی پیدا خواهد کرد؟
    5 – عمل درمان طلائی پروستات چیست؟ عمل باز و بسته چیست؟ جراحی و درمان پروستات با تراش لیزری چگونه است ؟ و خطر و عوارض آن بعلت کم حوصله و عدم دقت و هوشیاری و عدم ارامش جراح تیکه های سوزانده شده در پروستات یا مثانه تمام و کامل بیرون نیاورده شده و مانده و چند روز پس از درمان در مسیر و مجرا خروج گیر کرده و ادرار مسدود و درد و گرفتاری بوجود می اید که اینقدر جراح باید با دقت و حوصله کار را انجام بده که هچگونه تیکه کنده شده ای نماند که پس از عمل اشکال ایجاد کند و این باید تضمین شود.
    6 – ایا عمل جراحی TURP بهترین درمان برای پروستات خوش خیم است ؟ که در این روش با حلقه سیمی مسیر مجرا که توسط بزرگ شدن پروستات تنگ شده را بطور یکنواخت و صاف تراش میده و برش داده می شود و این روش بسیار صاف و تمیز انجام می شود و همه تیکه های برش داده شده را کامل و با دقت بیرون می اورد ؟ برخی از تیکه ها داخل مثانه می افتد که باید در این روش با دقت همه انها بیرون اورده شود و هیچ تیکه از چیزی که برش داده شده در مثانه نماند .
    7 – ایا عمل جراحی TUIP که شکاف در مجرای ادرار ( برش کوچک در پروستا و یک شکاف در بدنه مثانه ایجاد می می کنند و این روش عوارض جانبی کمتری دارند
    سوال اینجا است مگر روش طلاعی / عمل جراحی TURPچه عواضی دراد ؟ لطفا با دقت و کامل همه عوارض ان را بفرمایید تا تصمیم با روشنگری و اعتماد بیشتری انجام شود که بعد از عمل جراحی دوچار مشکل و اختلاف نوشیم ؟ ( پاسخ این بسیار مهم است )
    8 – در هر یک از عمل جراحی که انتخاب می شود تحت هیچ شرایطی نباید اعصاب فرایند جنسی و نعوظ از بین برود و همچنین غده های اسپرم در حین عمل جراحی و برداشتن ضایعات اضافی که مسیر مجاری ادرار را در طول پروستات تنگ یا مسدود کردند نباید تراشیده و یا جدا شوند و از بین بروند ( بسیار مهم )
    9 – در هر یک از روشهایی که برای عمل انتخاب می شود بعد از عمل جراحی و اتمام دوره نقاهت، در فرایند جنسی لذت جنسی نباید از بین برود. ( بسیار مهم )
    قبل از عمل جراحی و درمان چه آزمایشها و اقداماتی باید انجام شود:
    سنو گرافی از کلیه ، مثانه ، پروستات ، بررسی ادرار باقی مانده ، تست PSA آزمایش کامل خون و ادرای
    توجه 10 روز قبل از عمل جراحی مصرف قرص آسپرین ASA80باید قطع نمایید
    ویژگی جراح پروستات برای عمل موفقیت آمیز و بدون عارضه پس از عمل چیست ؟
    عمل پروستات چنانچه در دست جراحان با تجربه صورت گیرد، هرگز بی اختیاری ادرار بوجود نمی آید و بی اختیاری ادرار فقط برای بیمار آزاردهنده نمی باشد، بلکه جراح نیز دچار مشکلات و هیجانات اضطرابی می گردد. بیمار با مراجعات متعدد و فراوان به مطب این حالت را برای پزشک به وجود می آورد. جراح باید تجربه بالایی حداقل 20 ساله داشته باشد و حتی یک مورد بی اختیاری ادرار نداشته باشد. عمل جراحی پروستات اگر با آرامش فکری و دلسوزانه با آشنایی از آناتومی پروستات، مهارت بسیار، عدم دستکاری فراوان و عدم خشونت در عمل صورت گیرد، بی اختیاری ادرار و مواردی نظیر عوارضی که در این شرح عنوان شد نباید داشته و تحت هیچ شرایطی صورت نگرفته و بوجود نمی اید. ( بسیار مهم و حیاتی است )
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      جواب دادم

  • تصویر کاربر ح شنبه ۱۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان من 35 سالمه اوایل سال ادرارم رو یشب نگه داشتم و سوزش مثانه عجیبی پیدا کردم بهد چند روز سوز مثانه شروع شد ماموریت بودم کهعصر اون روز یادمه چند بار مرتب دستشویی رفتم و احساس کردم عفونت ادراری پیدا کردم دکتر رفتم ازمایش ادرار دادم و گفت عفونت داری و در سونو پروستات بزرگ در حدود 35 سیسی گزار شد خب با توجه به ازمایش ادرار و سونو پروستاتیت باکتریایی مزمن تشخیص دادن و قرص خوردم بهتر شدم ولی سوزش مثانه داشتم که دوباره این هفته رفتم دکتر عفونی متخصص و ازمایش psa و سونو و ادرار دادم خب در سونو اینبار هم گفتن همه چی اکی هستش ولی پروستات اینبار 40 سی سی واقعا نمیدونم چکار کنم اخه چرا رشد میکنه من وزنم از اول سال که باشگا نرفتم از 85 به 100 کیلو رسید ولی احساس میکنم از چاقی نیست و اینکه شب اداری و تکرر ادرار ندارم ولی وقتی ادرار دارم مثانم میسوزه یا بعضی اوقات که زیادم هست بازم میسوزه لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عددشياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد ده روز

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر