علائم بزرگی خوش خیم پروستات و بهترین راه های درمان آن

پروستات با افزایش و بالا رفتن سن بزرگ می‌شود، به طوری که اکثریت مردان 80 ساله دارای علائم ادراری پروستات می‌ شوند و بزرگی خوش خیم پروستات رخ می دهد. بزرگی خوش پروستات سرطانی نیست و قابل درمان می باشد.

معمولاً قبل از 40 سالگی به ندرت مردان مبتلا به علائم پروستات می‌شوند و بعد از 40 سالگی علائم شروع شده و بعداز 50 سالگی علائم شدید می‌شود. در ادامه علائم بزرگی خوش خیم پروستات را بحث خواهیم کرد اما به طور خلاصه این علائم کاهش فشار ادرار، تکرار ادرار، سوزش ادرار، ادرار قطره قطره می‌باشند. پروستات شبیه گردو است و زیر مثانه قرار گرفته و چون در همین قسمت مجرا به مثانه وصل می‌گردد، دور مجرا قرار می‌گیرد و با بزرگ شدن روی مجرا فشار آورده و باعث تنگی مجرا می‌شود و در نتیجه مثانه باری تخلیه ادرار دچار مشکل شده و علائم پروستات ظاهر می‌شود.

علل بزرگی خوش خیم پروستات

به طور قاطع به غیر از افزایش سن، هنوز علت واقعی بزرگی خوش خیم پروستات مشخص نشده است. بسیاری از دانشمندان تصور می‌کنند که هورمون جنسی مردانه که تسترسترون می‌باشد، نقش تأثیرگذاری در بزرگی پروستات بازی می‌کند و عقیده دارند که تستوسترون باید وجود داشته باشد تا بزرگی خوش خیم پروستات به وجود آید، ولی از طرفی الزاماً به طور مستقیم باعث این وضعیت نمی‌باشد. تستوسترون از بیضه ترشح می شود و هورمون جنسی مردانه می‌باشد.

دیده شده بچه‌هایی که فاقد هر دو بیضه بوده‌اند و در نتیجه این هورمون جنسی در آن ها وجود ندارد، در سنین بالا دچار بزرگی خوش خیم پروستات نمی‌شوند. در یک مطالعه انجام شده 26 کودک بدون بیضه که در کاخ بزرگان در چین هستند، مورد معاینه قرار گرفتند 81 درصد پروستات قابل لمس نداشتند. هورمون جنسی دیگری که عقیده دارند در بزرگی پروستات اثر دارد دی هیدرو تسترسترون قوی‌ تر است. قرص فینتراید که بیماران برای کوچک شدن پروستات مصرف می‌کنند، باعث می شود که DHT از بین برود و پروستات کوچک گردد. یکی دیگر از عوامل، هورمون استروژن است که باعث رشد پروستات می‌گردد.

رژیم غذایی ممکن است در بزرگی خوش خیم پروستات نقش داشته باشد ولی مطالعات زیادی برای روشن شدن آن باید انجام شود.

گزارشات چنین نشان می‌دهد که خوردن زیاد پروتئین حیوانی باعث بزرگی پروستات می‌شود. مردان بالای 60 سال در روستاها که کمتر مبتلا به بزرگی پروستات می‌شوند، در مقایسه با شهر نشین‌ها که پروتئین زیاد مصرف می‌کنند، کمتر دچار بزرگی پروستات می‌شوند. بزرگی خوش خیم پروستات با چاقی، فشار خون، چربی به بالای خون و دیابت ممکن است در ارتباط باشد.

خلاصه علل بزرگی پروستات

  • وجود هورمون جنسی مردانه یا تستوسترون
  • دی هیدرو تستوسترون (DHT) که 10 برابر قوی‌تر از تستوسترون می‌باشد.
  • استروژن
  • چاقی، فشار خون، دیابت، چربی بالای خون

پروستات خوش خیم

علائم بزرگی خوش خیم پروستات

بزرگی خوش خیم پروستات شایع‌ ترین علت علائم اداری تحت سیستم دستگاه ادراری در مردان می‌باشد. علائم به دو دسته تقسیم می‌شوند، یکی علائم تحریکی مثانه که شامل سوزش و تکرر ادرار و شب ادراری است و دسته دوم علائم انسدادی که به صورت تأخیر در ادرار کردن، به طوری که بیمار باید مدتی صبر کند تا ادرار خارج شود.

دیگر علائم به شرح زیر است:

  • قطع و وصل ادرار
  • باریک شدن ادرار
  • زور زدن برای تخلیه ادرار
  • احساس عدم تخلیه ادرار و ادرار قطره قطره احساس پری مثانه
  • درد شکم
  • سنگ مثانه
  • بند آمدن ادرار
  • ادرار عفونی
  • عفونت‌های ادراری

به طور خلاصه، تکرار ادرار و سوزش ادرار،‌ سریع به توالت رفتن، کاهش فشار ادرار، قطع و وصل ادرار، تأخیر و صبر کردن برای تخلیه ادرار، احساس عدم کامل تخلیه ادرار، شب ادراری، عفونت ادراری، بند آمدن ادرار، بی اختیاری ادرار، ادرار خونی، زور زدن برای تخلیه ادرار، آسیب کلیه از علائم بزرگی خوش خیم پروستات هستند.

بزرگی پروستات

تشخیص بزرگی خوش خیم پروستات

تشخیص بزرگی خوش خیم پروستات بر اساس گرفتن شرح از بیمار، علائم اداری، معاینه پروستات از راه مقعد صورت می گیرد. آزمایش ادرار، برای بررسی وجود خون در ادرار و آزمایشات مربوط به کلیه و انجام آزمایش PSA برای بررسی وجود یا عدم وجود سرطان (اگر چه انجام PSA برای هر بیماری الزامی نمی‌باشد)، سونوگرافی سیتوسپکی باریک شدن فشار ادرار، عدم تخلیه کامل ادرار از مثانه، شب ادراری، به سرعت به توالت رفتن برای تخلیه ادرار از علائم مهم در تشخیص بیماری بزرگی پروستات می‌باشد.

درمان بزرگی خوش خیم پروستات

اصولاً درمان بزرگی خوش خیم پروستات با توجه به شدت علائم اداری، سن و وضعیت قلبی، ریوی بیمار تصمیم‌گیری می‌شود. در تعداد معدودی از بیماران با تغییر در روش زندگی روزانه علائم ادراری آنها کاهش می‌یابد. این عوامل شامل:

  • تخلیه ادراری(زودتر تخلیه کردن)
  • تخلیه ادرار در حمام، اگر احساس ادرار کردن هم نداشته باشند.
  • عدم استفاده از داروهای بدون نسخه پزشک، مثل داروهای ضد حساسیت و ضد اختناق‌ها که باعث می‌شود مثانه نتواند ادرار را تخلیه کند.
  • خودداری از خوردن کافئین، الکل، غذاهای قند
  • کاهش و کم کردن استرس و اضطراب، چون باعث تکرر ادرار می‌شود.
  • ورزش کردن علائم را کاهش می‌دهد.
  • نشستن در آب گرم

# بیمارانی که حتماً باید عمل جراحی شوند:

  • آسیب کلیه نارسائی کلیه
  • سنگ‌های کلیه
  • عفونت‌های تکرار شونده
  • بی‌اختیاری ادرار
  • عدم تخلیه کامل ادرار
  • ادرار خونی
  • علائم شدید ادراری

متأسفانه بسیاری از مردان مبتلا به علائم ادراری که مدت طولانی از آن می‌گذرد، نسبت به درمان بی‌توجهی و سهل‌ انگاری کرده و دچار آسیب کلیوی شده و ممکن است بعد از عمل بعضی از علائم ادراری بهبود نیابد. بنابراین درمان پروستات در مراحل زودرس و اولیه و مراجعه سریع به پزشک بسیاری از مردان بدون هیچ گونه عارضه بهبود می‌یابند.

درمان دارویی پروستات

در حدود 40 درصد بیماران مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات ممکن است با درمان دارویی خوراکی بهبود یابند. این دسته از افراد معمولاً علائم شدید ادراری ندارند که به درمان دارویی پاسخ می‌دهند. بهترین روش درمانی دارویی که شبی یک عدد و فینستراید روی یک عدد می‌باشد.

عمل جراحی پروستات

عمل جراحی پروستات

عمل جراحی پروستات به طور متداول در دنیا به دو روش بسته و باز صورت می‌گیرد. عمل باز همان طور که از نامش مشخص است بیمار تحت عمل جراحی باز قرار می‌گیرد و لذا زیر ناف شکاف عرضی در حدود 10 سانتی متر داده می‌شود، بعد از باز کردن پوست، عضلات قطع و یا جداسازی می شوند، پس مثانه به طور طولی باید باز گردد و پس از طریق گردن مثانه پروستات با رعایت نکات مهم تکنیکی برای جلوگیری از بی‌ اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات خارج می‌گردد، اگر جراح تجربه و مهارت کافی را داشته باشد و بتواند خیلی آرام قسمتی از پروستات را مجرا چسبیده است پروستات آزاد خارج کند هرگز بی‌اختیاری ادرار بعد از عمل به وجود نمی‌آید.

معمولاً از 100 نفر مبتلا به بزرگی پروستات که باید عمل جراحی شوند، فوراً 5 نفر باید به روش باز عمل شوند. بعداز خارج کردن پروستات، گردن،‌ مثانه در ساعت‌های 5، 7، 11 دوخته شود و با گذاشتن یک لوله خارج در اطراف مثانه، عضلات فاسیا و پوست دوخته می‌شود و در حین عمل یک سوند فولی حداقل به مدت یک هفته در مجرا باید گذشته شود.

هر جراحی در عمل بسته مهارت و تجربه کافی را دارد،عمل باز را انجام می‌دهد. در عمل باز پوست، عضلات و مثانه باز می‌شود، در حالی که در عمل بسته چنین اتفاقی نمی‌افتد. در عمل باز حداقل بیمار یک هفته باید در بیمارستان بستری باشد و لذا هزینه بیمار بسیار زیاد خواهد شد. معمولاً باید در طول یک هفته سوند مجرا؛ سوند داخل مثانه و اطراف مثانه خارج گردد. در گذشته عقیده بر این بود که پروستات اگر از 60 گرم بزرگتر باشد،‌ باید به صورت عمل باز پروستات خارج شود، در حالی که افرادی که تجربه کافی در عمل بسته دارند، پروستات‌های بزرگتر از 60 گرم را به راحتی عمل می‌کنند.

عمل جراحی بسته به چند روش در دنیا انجام می‌گیرد:

  • رزکسیون پروستان با TUR- P
  • لیزر
  • با سونوگرافی (HIFU)
  • بخار کردن پروستان با گرما (هیپوترمیا)

از عمل‌های بسته فوق روش رزکسیون پروستات که با دستگاهی وارد مجرا و مثانه می‌شود، پروستات به صورت قطعه قطعه خارج می‌شود.

پس از خارج کردن تمام پروستات و کنترل خونریزی و گذاشتن سوند فولی در مجرا دو روز بعد سوند خارج و بیمار مرخص می‌گردد. شرط مهم و اساسی در خصوص این روش جراحی خارج کردن تمام پروستات می‌باشد، چنان چه تمام پروستان خارج نشود، ممکن است علائم بیمار بعد از مدتی عود کند. قابل تذکر است، این روش جراحی بسیار سخت و در دست جراحان ماهر باید صورت بگیرد که تجربه و مهارت آن را داشته باشند.

از سایر روش‌های بسته که در بالا ذکر شد به طور پراکنده انجام می‌گیرد، چون متأسفانه بیمار بعد از مدتی با عود علائم مراجعه می‌کنند و نیاز به عمل جراحی TUR- P می‌گردد. در دنیا بیشتر عمل TUR- P یا رزکسیون پروستات انجام می‌گیرد و از سایر عمل‌های بسته به ندرت انجام می‌شود.

عمل بسته با توجه به طولانی بودن بستری بیمار، هزینه و عوامل هرگز با عمل بسته TUR – P قابل مقایسه نمی‌باشد. 90 تا 95 درصد بیماران مبتلا به بزرگی پروستات در دنیا با این روش مورد عمل جراحی قرار می‌گیرند. کسانی که هم زمان با بزرگی پروستان سنگ بزرگ در مثانه داشته باشند یا سرطان مثانه هم زمان وجود داشته باشد و چنان چه بیمار مبتلا به بزرگی پروستات به علت آرتروز زانوها نتواند روی تخت پاهای خود را خم کند و در نهایت اگر پروستات خیلی بزرگ باشد با این روش نباید عمل جراحی انجام شود.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۵ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 126 مشاهده پرسش
    از اویل بهار99 حدود2سال است که درآزمایش ادرارمخون وجود خون دارد ومرتب ازقرص فنوپرست 5 وپروترال استفاده می کنم وهمچنان خون درادراردارم دکترها می گویند پرستات شما خوش خیم است واحتیاج به عمل ندارد ولی من نگرانم زیراداییم 30سال پیش باسرطان پرستات فوت کرد واین مرا نگران کرده است حال نظر جنابعالی چیست . باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۵ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      با سلام نيازي به عمل جراحي نيست ولي بايد سيستوسكوپي شويد تا علت خون در ادرار مشخص شود

  • تصویر کاربر کریم جمعه ۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 123 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام ،من۶۸ سال سن دارم و حدود ۶یا۷ سال است که به بیماری پروستات مبتلا شدم منتهی زیاد اذیت نمیشدم همان اوایل به دکتر مراجعه کردم و قرص فینو پروست ۵ صبحها و امنیک شبها مصرف میکنم البته همانطور که قبلا هم گفتم مشکل خاصی غیر از تکرر ادرار نداشتم ولی اخیرا هنگام رابطه و تخلیه همراه منی خون از من خارج شد البته یک لخته کوچک بود و بعد همراه ادرار هم خون خارج شد ولی بعد از آن دیگر ادرار خونی نبود لذا فکر میکنم از پروستات بود ،آیا این میتواند نشانه سرطان باشد ؟ضمنا مدتی است که شرایط عصبی بدی دارم و شدیدا عصبی هستم .با تشکر ممنون میشوم جوابم را هرچه سریعتر با sms بدهید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      با سلام سرطان نيست روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد  سيستوسكوپي هم بايد انجام شود

  • تصویر کاربر احمد جمعه ۱۰ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب و احترام خدمت جناب آقای پروفسور دکتر قوامی عزیز / وقت بخیر /خسته نباشید.
    بنده 56 سال سن دارم ورزشکار و پر از انرژی هستم خوش خوراک و خوش مشرب اما کمی استرسی هستم .سکس طولانی و با لذت انجام میدهم. هیچگونه نوشابه گاز دار دوغ ماست و لبنیات .ترشی جات.چای. قهوه. الکل. سیگار. قلیان و غیره، مصرف نمی کنم اما عاشق شیرینی جات هستم. مدت 4 سال است دچار بزرگی خوش خیم پروستات شده و شبی یک عدد کپسول تامسولسین و گاهی چند قطره گیاهی پروستان مصرف میکنم. به آب سرد حساسیت پیدا کرده و خیلی زود پروستاتم بزرگ می شود. سال گذشته بر اثر شنای طولانی مدت در رودخانه بسیار سرد حجم افزایش یافت و 54 شد کمی خون لخته در ادرار مشاهده و سریعا به پزشک مراجعه کردم و قرص 500 داد عالی شد ولی الان هم عود کرده و گاهی چند قطره خون میاد ولی سریع ادرار سفید و عادی میشه . سال گذشته تست psa و سنو و آزمایشات کامل گرفتم و نشون آقای دکتر جباری دادم. فقط همون قرص 500 و قطره گیاهی تجویز کرد که زود خوب شدم. ممنون میشم راهنمایی کنید. آزمایشات پیوست میفرستم خدمتتان. سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ دی ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد

  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۴ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    آیا با داشتن التهاب پرستات دچار ناباروری میشوی
    یعنی تاثیری بر ناباروری دارد
    چون من 8،9ساله پرستاتیت دارم
    هر وقت اعصابم خورد میشه پرستاتم درد میگیره
    1. تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر جواب سال منو ندادی
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روي باروري تاثير منفي مي گذارد

    3. تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      پروستات من 22ccاست و 36سالمه وضع پرستاتم چگونه است
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام طبيعي است

    5. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام آزمایش نطفه دادم
      A32.14وB16.07وc2.68و D49.11
      آیا قابلیت باروری دارم ؟
      mobile sperms 50/89 هست
    6. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۴ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام بله قابليت باروري داريد

    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر صالخی شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام واحترام جناب دکتر نزدیکی میکنم . نعوظ کامل دارم ولی اصلا منی نمی آید واضا نمیشوم ولذت نمیبرم سن 68 سال داروهایی که میخورم . اومنیک بزرگی خوشض خیم پروستات ریواروکسابان آمبولی ریه لووتیروکسین سدیم کم کاری تیروئید هیدرو کورتیزون که متخصص غدد داده وویتامین دی که دکتر داده ایمییل من [email protected]
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام عدم خروج مني و لذت نبردن به علت كپسول امنيك مي باشد أنرا قطع كنيد روزي يك عدد قرص ترازوسين٢ ميلي ميل كنيد

  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    سلام خدمت آقای دکتر..با عرض معذرت روی پوست بیضه من یکی دو نقطه کوچک ایجاد شده قبلا دقت نکردم که بوده یا نه ولی این نقطه ها یکی از اونیکی بزرگتر و روی پوست بیضه هست نه خود بیضه ...آیا احتمال داره که سرطان پروستات باشه؟؟اگر لازم بود در سوال بعدی تصویر بارگزاری کنم چون فعلا میترسم به خانواده اطلاع بدم
    1. تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      با عرض معذرت ب علت نگرانی زیاد مجبور شدم تصویر بارگزاری کنم و بگم هیچکدوم از اون علائمی که نوشته شده مث درد در شکم یاکشاله ران یا ادرار در شب و ادرار مکرر و ناخواسته و غیره رو ندارم منتهی همچین چیز نقطه مانندی روی بیضه هستش
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام نگران نباشيد سرطان در أن جا وجود ندارد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر قریب سه شنبه ۵ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر بنده 75سالم هست و بزرگی خوش خیم پروستات دارم دکتر فیناسرایت 5تجویز کردند و داروی پروستاتان گیاهی . پنج ماه است مصرف میکنم . تاثیر داشته وتخلیه ادرار کمی بهتر است . مصرف مداوم ضرری ندارد و چند وقت یکبار آزمایش بدم جهت اگاهی از سرطانی شدن با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۵ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام دارو ها را ادامه دهيد و سالي يك بار أزمايش psa بدهيد

  • تصویر کاربر کدخدایی شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    کدخدایی 46 ساله میخواستم به سوالم اضافه کنم که بغیر از قرص اوفلوکساسین 500 کپسول پروترال 4 مصرف میکردم که منی ام خشک میکرد و قطع کردم در ضمن با قرص اوفلوکساسین هم آلرژی دارم بی خوابی گرفتگی عضلات و سوزن زدن کف پاها اگه در ماه 10 روز قرص اوفلوکساسین بخورم با قبول عوارض هاش 20 روز راحتم بعد بیست روز باز گز یا سوز کوچلو‌ سر آلت و سنگینی زیر ناف و ی سوزش داخل آلت تا معقد حس میکنم و تکرار ادرار در شب و اما تخلیه میشوم آخرین آزمایش psaدو ماه قبل و سنو سال 99 پیوست میکنم. ممنون میشوم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ده روز استعمال كنيد

  • تصویر کاربر معین شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.چند سالی میشه نزد چندتا اورولوژیست رفتم و این مشکل رو بیان کردم ولی همه گفتند مقعد به آلت ارتباطی نداره.من یه درد کوچکی در یکی دو سانت ابتدای مقعد احساس میکنم به علاوه یه حالتی مانند این که( پس از مدت زیادی موی زاید کیسه بیضه را اصلاح میکنیم و احساسی که به لباس زیر میخورد و اذیت میکند)در بیضه ها مخصوصا راستی دارم.که حتی چرخش و تکان خوردن دائم بیضه را متوجه میشوم.
    نزدیکترین تشبیهی که میشد انجام بدم
    ولی در زمان ادرار و انزال درد ندارم.

    همینطور به مرور زمان احساس میکنم زیر ناف که فکر کنم مثانه هم باشه کم کم درگیر این مقوله شده و هر جا روی صندلی مینشبنم اولین کار این هستش که دکمه ی بالا شلوار رو باز میکنم
    حوزه ی درد وسیع نیست ولی چون طولانی شده بسیار آزار دهنده شده و روی هیچ کاری نمیتوانم تمرکز کنم.
    تا اینکه امروز.سئوال اون دوستمون از کانادا رو دیدم وپاسخ شما رو)ممنون میشم کمکم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر آرمین دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    ضمن سلام و عرص ادب خدمت شما
    جناب دکتر عزیز من 44 سالمه و مجردم .من چند روز پیش آزمایش خون دادم برای چکاپ سالیانه و در آزمایش من میزان PSA رو 6 اعلام کرده .در شرایط کنونی مشکلی برای ادرار ندارم حدارو شکر یا تکرر ادرار.شبها هم بیدار نمیشم . در سونوگرافی انجام شده نوشته که حجم پروستاتم بزرگه و عددش رو 65 mm عنوان کرده.
    بصورت ارثی فشار خون دارم و داروی لوزارتان50 مصرف میکنم .
    البته کلیه من هم سنگ داره.
    با اجازتون نتایج آزمایش و سونو گرافی رو به پیوست میفرستم
    لطف میکنید منو راهنمایی کنید.ممنون از لطف و بزرگواری شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      بايد نمونه برداري از پروستات انجام شود

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر