درمان پروستاتیت با آنتی بیوتیک (التهاب پروستات)

پروستاتیت حاد یک بیماری اورژانس اورولوژی از نظر تشخیص و درمان است. این بیماری باید از سایر فرم‌های پروستاتیت، نظیر پروستاتیت میکروبی مزمن و همچنین از سندرم مزمن درد لگنی که CPPS نامیده می‌شود تمایز داده شود.

هنگام عمل جنسی پروستات با انقباض مقدار زیادی در حدود 20 تا 30 درصد به ترشحات انزال، اضافه می‌کند. در حقیقت 20 تا 30 درصد حجم منی مربوط به ترشحات پروستات می‌باشد.

میکروبی که باعث عفونت حاد پروستات می‌شود، شبیه میکروبی است که باعث عفونت سیستم دستگاه ادراری می‌گردد.

درمان پروستاتیت - پروستات ملتهب

علائم ادراری ناشی از پروستاتیت حاد

  •  تب و لرز
  • درد لگن
  • ادرار کردن دردناک
  • خون در ادرار
  • ادرار بدبو
  • کاهش فشار ادرار
  • عدم تخلیه کامل ادرار
  • اشکال در دفع سریع ادرار
  • تکرر ادرار
  • انزال دردناک به هنگام رابطه جنسی
  • خون در انزال
  • درد مثانه و درد در ناحیه ژنیتال، بیضه یا مقعد

هر میکروبی که باعث عفونت ادراری می‌شود می‌تواند باعث پروستاتیت حاد شود.

میکروب‌های شایع در ایجاد این بیماری اشرشیاکلی و پروتئوس می‌باشند. بعضی میکروبهایی که باعث بیماری مقاربتی می‌شوند، نظیر گونوره یا کلامیدیا می‌توانند باعث پروستاتیت حاد نیز بشوند.

انواع پروستاتیت

✅ پروستاتیت حاد (عفونت حاد پروستات)

✅ پروستاتیت عفونی مزمن (عفونت ادراری عود شونده و یاعفونت مزمن پروستات)

✅ پروستاتیت غیر میکروبی مزمن یا سندرم درد لگنی مزمن (درد یا ناراحتی در ناحیه لگن حداقل از سه ماه قبل همراه با علائم ادراری و اختلال جنسی)

✅ سندرم درد مزمن غیر التهابی لگن (سلول‌های سفید خونی در منی یا ترشحات پروستات)

✅ پروستاتیت بدون علامت التهابی (وجود التهاب در نمونه‌برداری پروستات)

آیا التهاب پروستات درمان می شود؟

جواب مستقیم این سوال بله است. در صورت تشخیص به موقع این بیماری به راحتی درمان می شود. درمان پروستاتیت معمولا با مصرف آنتی بیوتیک برای چند هفته شروع می شود.

اگر بهتر شدید، باید دارو را 2 تا 3 ماه مصرف کنید. اگر در هنگام مصرف آنتی بیوتیک بهتر نشدید، آزمایش های بیشتری انجام می شود.

درمان پروستاتیت مزمن

ممکن است لازم باشد بیش از یک درمان را امتحان کنید. درمان استانداردی که برای همه مردان، به خوبی جواب دهد، وجود ندارد.

داروی درمان پروستاتیت چیست؟

قدم اول مصرف آنتی بیوتیک ها است. اگر علائم بهبود نیافت، درمان با این داروها معمولا متوقف می شود. یکی از راهکار های شناخته شده استفاده از سفکسین برای درمان پروستاتیت است.

اگر اسپاسم عضلانی سبب درد و یا مشکلات ادراری شود ممکن است شل کننده های عضلانی و آلفا-بلاکرها تجویز شوند.

داروهای کاهنده ی التهاب، مانند داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، ممکن است درد را کاهش دهند.

ممکن است از داروهایی که باعث کند شدن رشد پروستات می شوند مثل مهارکننده های 5-آلفا ردوکتاز، استفاده شود.

درمان خانگی التهاب پروستات

پس از شروع درمان دارویی، ادامه درمان پروستاتیت به صورت خانگی پیگیری می شود. در این شرایط برای کاهش نشانه ها و درد و تسریع بهبودی موارد زیر به بیمار پیشنهاد می شود:

✅ فیزیوتراپی، ورزش، و یا ماساژ درمانی ممکن است به برخی از مردان کمک کند.

✅ مشاوره، بیوفیدبک، یا تکنیک های آرامسازی ممکن است به کاهش استرس و جلوگیری از درد کمک کنند.

✅ بعضی از عصاره های گیاهی مانند عصاره ی گرده ی زنبور عسل (سرنیلتون) یا کورستین (پروستا-کیو) ممکن است کمک کننده باشند.

درمان پروستاتیت حاد

هدف از درمان پروستاتیت حاد، درمان عفونت و پیشگیری از عوارض آن است. پروستاتیت باکتریال حاد با آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد درد و تب برها، ملین ها، مایعات و استراحت درمان می شود.

اگر شما قادر به ادرار کردن نیستید یا نیاز به دریافت آنتی بیوتیک های داخل وریدی دارید، ممکن است مدت کوتاهی برای درمان در بیمارستان بستری شوید.

مدت درمان التهاب پروستات

اکثر مردان سریع بهبود میابند. درمان (معمولا در خانه) 4 تا 6 هفته طول می کشد. در این دوره مصرف داروها باید ادامه پیدا کند.

پروستاتیت باکتریال مزمن

درمان پروستاتیت باکتریال مزمن با هدف درمان عفونت و پیشگیری از عوارض انجام می شود. آنتی بیوتیک ها برای 6 تا 12 هفته داده می شوند. در صورت بروز عفونت، ممکن است درمان آنتی بیوتیکی طولانی مدت مورد نیاز باشد.

✅ سنگهای پروستات آلوده می توانند عفونت ایجاد کنند و درمان را مشکل تر کنند. ممکن است برای برداشتن سنگ به جراحی نیاز باشد.

✅ اگر مشکلات مجاری ادراری، مانند تنگی گردن مثانه یا پیشابراه، دلیل ایجاد پروستاتیت باشند ممکن است به جراحی نیاز باشد.

✅ جراحی برداشتن پروستات (پروستاتکتومی) برای عفونت های مکرر به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان آخرین درمان مطرح است.

آیا ورزش برای بهبود التهاب پروستات مفید است؟

مطالعات بیشماری نشان داده اند که ورزش می تواند از بزرگ شدن پروستات جلوگیری و به مدیریت علائم بزرگی خوش خیم پروستات یا همان هایپرپلازی خوش خیم کمک کند. یک آزمایش شامل ۴۳٫۰۸۳ مرد، رابطه بین فعالیت بدنی و التهاب خوش خیم پروستات را مورد بررسی قرار داد.

نتایج حاکی از آن است که مردانی که فعالیت بدنی متوسط یا جدی دارند؛ در مقایسه با افراد کم تحرک برای طولانی مدت، احتمال کمتری برای ابتلا به بزرگی خوش خیم پروستات دارند.

برای خواندم مطالب بیشتر در مورد ارتباط پروستات و ورزش می توانید به مقاله ی زیر مراجعه کنید.

ورزش و بهبود پروستات

دکتر هوشنگ قوامی متخصص درمان بیماری های جنسی مردان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر محمدی دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکت عزیز و زحمت کش
    ر من درد لگن، کمر و ران دارم و سونو انجام دادم سایز پروستات دو درجه بزرگتر شده بود ولی در آزمایش خون طبیعی بود.البته سابقه دیسک خفیف دارم و در هر دو کشاله ران فتق هم دارم.. الان دردم خیلی بیشتر شده حتی کف پاهام هم میسوزه.. اگر امکانش هست راهنمایی بفرمایید ممنونم
    سن ۴۲ سال
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 86 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید من ۲۴ سال سنمه از دو هفته پیش زیر شکمم سمت چپ یه مقدار درد میومد رفته رفته درد گنگی به بیضه چپ انتقال پیدا کرد بعدش متوجه شدم برای ادرار کردن حتما باید زور بزنم ،بنده خود ارضایی میکنم ،آزمایش ادرار دادم هیچ مشکلی نداشت الانم ادرارم به زور میاد ،خیلی میترسم پروستاتم مشکل داشته باشه ،اگه میشه تشخصیصتون بگید و چه دارویی بخورم ،ممنون از شما آقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك ده روز ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد

  • تصویر کاربر کامران شنبه ۲۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت به خیر
    من ۴۲ سالمه و سال ۹۷ متوجه شدم که psa=6 دارم و بعد از یک سری معاینات و mri و در نهایت بایوپسی تشخیص پروستاتیک بود نه بافت سرطانی. چند سری آنتی بیوتیک مصرف کردم و در بازه ۶ ماهه تکرار mri کردم که مورد مشکوکی مشاهده نشد ، آخرین آزمایش psa من در تیر ماه سال ۹۸ برابر ۶.۳ بود و نوبت بعدی بهمن ۹۸ بود که به دلیل کرونا انجام ندادم تا بهمن ماه امسال که مقدارش شد ۱۰.۰۶ یعنی در مدت یک سال و نیم از آخرین نمونه از حدود ۶ رسید به ۱۰ ولی هیچگونه علائمی ندارم اصلا. همچنین free psa =۱.۶۵ و free/total =0.16 ممنون میشم راهنمایی بفرمایید ، خیلی نگرانم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      بايد بيوپسي پروستات انجام دهيد

  • تصویر کاربر رضا شنبه ۲۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشین .من چندین ساله سوزش ادراردارم همراه باخارش .به دکترمراجعه نمودم من دوماه خشک کننده قرص خوردم ولی بیفایده بودمجددماساژپروستات رفتم که گفتن عفونت کهنه شده بایدعمل بشی ولی من این کارونکردم الان چه کارکنم .باتشکراززحمات شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      عمل نكنيد روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر حمید دوشنبه ۲۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده ۴۰ سالمه ومدتی است که اندازه پروستات ۳۸سی سی شده وبرای دفع ادرار مشکل داشته وبعداز ادرا وعمل استبرا چند قطره ادرار از آلتم خارج می شودممنون میشوم پاسخ دهید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد براي هميشه

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    من از روز پنجشنبه بعد از سکس با همسرم از روز جمعه رنگ ادرارم قهوه ای شد (سابقه سنگ کلیه هم دارم )این تغییر رنگ تا دوشنبه ادامه داشت تا دکتر کلیه شهر گفت سنگ توی حالب گیر کرده و اونو با عمل خارج کرد ولی متاسفانه بازم علایم من تغییر نکرد توی سایت شما یه مقاله خوندم در مورد التهاب پروستات
    من فقط رنگ ادرارم تغییر کرده درد ندارم سوزش ندارم ادارم قطره ای نیست ولی درست بعد از رابطه زناشویی این اتفاق واسم افتاد الانم خیلی استرس دارم دچار کم خونی شدم ممنونم اگه راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      أزمايش كامل ادرار براي وجود خون در ادرار انجام شود

  • تصویر کاربر Amir پنجشنبه ۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    سلام. دکتر عزیز. وقت بخیر. حدوده ‌‌۱۵ساله دردی هست کم و زیاد میشه ولی الان توی اوج عود کردنش هست. انگار توی رودم بالای مثانه و خوده مثانه و بند بیضه هام و کشاله ران اتیشه. چون اتیش هست دایم مخصوصا وقتی میشینم حالت تکرر ادرار.. اخیرا دوباره عود کرده .جدیدا سوزش کم مقعد و پشت کمر و همون اتیش میریزه ران پاهام تا پایین. ازمابش psa کمتر از 0/45
    و سونو اندازه پروستات 25سی سی آقا ۴۷ ساله هستم. انگار اتیش ریختن وسط رودم و مثانم. هیچ عفونتی هم در ازمایش نشان داده نشد . هیچ ایرادی حتی . قند. چربی. خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید. لطف میکنیدخیلی خیلی زجر میکشم. امروز رفتم دکتر پروترال اوپاس و ملوکسیکام و فیناستراید و سیپرو ۲۵۰ و گاباپنتن و ویتامین ب ۳۰۰ داده.ایا پروترال برای همه اقایان بیرون ریز منی رو قطع میکنه؟
    خیلی ممنون میشم راهنمایی بفرمایید .
    1. تصویر کاربر Amir پنجشنبه ۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      با سلام. ببخشید اقای دکتر من از درد زیاد و استرس ننوشتم. بسیار فرد با استرس و مضطرب که هر وقت زیاد میشه استرس این زجر هزاربرابر میشه. و در سونو گرافی بباقی مانده تخلیه ادرار ۳۸سی سب بود که دکتر معاینه کردن و این داروها رو دادن. ممنووون از لطف شما. خیلی دارم اذیت میشم.
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود دو هفته و روزي دو بار هر ١٢ ساعت يك عدد شياف ديكلوفناك صد ميلي استعمال كنيد

    3. تصویر کاربر Amir سه شنبه ۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام. ممنون اقای دکتر عزیز.
      یعنی تمامه داروها قطع فقط همین دو تا دستور که فرمودین. ؟؟
      لطف میکنید راهنمایی بفرمایید.
      سپاس
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      فقط گپسول پروترال هم ميل كنيد

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید سه شنبه ۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دکتر بزرگوار
    بنده 42 سال دارم از سه چهار سال قبل سابقه عفونت مزمن پروستات و مجاری ادرار دارم ، داروهایی که مصرف کردم سیپروفلوکسایسن ، تاوانکس ، آمپول آمیکاسین بوده البته چند نوبت هر بار دکترهای متفاوتی مراجعه کردم که این داروها رو تجویز نمودن از جمله دکتر مطیعیان بیمارستان مصطفی خمینی تهران، هرچند وقت یک بار دچار عفونت میشم احساس میکنم مثانه ام به طور کامل خالی نمیشه یه کم سوزش دارم درد در ناحیه کلیه ها پشت و کشاله ران ها احساس میکنم کمکم کنید چکار کنم چه دارویی مصرف کنم
    1. تصویر کاربر سعید یکشنبه ۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      منتظر پاسخم
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد اگر خوب نشديد بايد شوك وي كنيد

       

    3. تصویر کاربر سعید دوشنبه ۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      با عرض سلام مجدد خدمت دکتر عزیز و بزرگوار
      این شیاف ایندومتاسین که تجویز فرمودین چیزی نمونده بود که منو بفرسته اون دنیا ، تا استفاده کردم حالم بد شد فشارم رفت رو ۱۴و۱۵ سر به بیمارستان و اورژانس درآوردم حالا چیکار باید کنم؟
    4. تصویر کاربر سعید سه شنبه ۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      با سلام مجدد خدمت دکتر عزیز و بزرگوار
      با گذاشتن شیاف ایندومتاسین اون دنیا رو دیدم و اومدم فشار خونم رفت بالای ۱۴و۱۵ وسر از اورژانس درآوردم، حالا باید چیکار کنم؟ لطفاً راهنمایی بفرمایید
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      هر ٨ ساعت يك عدد قرص ژلوفن بعد از غذا ميل كنيد

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ۴۵ سال است که سوزش مقعد و ادرار تواما با هم دارم آندوسکوپی وکولونوسکوپی دادم گفتند ورم پروستات داری مقعد گاهی اوقات خونریزی دارد وسوزش ادرار هم دارم باد شکم زیادی هم دارم که فشار زیادی به مثانه میاره لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      سه بار ادرار صبحگاهي را أزمايش سيتولوژي بدهيد

  • تصویر کاربر يزداني دوشنبه ۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر بنده ٤٠ ساله هستم الان حدود دو ماهه كه درد در ناحيه مقعد بيضه و سوزش در آلت دارم قبلا تكرر ادرار هم داشتم ولي فعلا ندارم دكتر براي من تامسوور و فنازوپريدين ، ولديك و تاوانكس تجويز كردن ولي بعد از يكماه استفاده بي اثر بوده و همچنان درد دارم و ديگه دارم افسرده ميشم تو سونو گرافي حجم پروستات را ٣٠ سي سي و عدم تخليه كامل مثانه البته قبل از مصرف دارو نشان داده بود و آزمايش كشت مني هم چيزي نبود و حدود يك هفته روزي يكبار در آب گرم مينشستم تو رو خدا كمكم كنيد ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي دو بار هر ١٢ ساعت شياف ديكلوفناك صد ميلي گرم استعمال كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر