درمان پروستاتیت با آنتی بیوتیک (التهاب پروستات)

پروستاتیت حاد یک بیماری اورژانس اورولوژی از نظر تشخیص و درمان است. این بیماری باید از سایر فرم‌های پروستاتیت، نظیر پروستاتیت میکروبی مزمن و همچنین از سندرم مزمن درد لگنی که CPPS نامیده می‌شود تمایز داده شود.

هنگام عمل جنسی پروستات با انقباض مقدار زیادی در حدود 20 تا 30 درصد به ترشحات انزال، اضافه می‌کند. در حقیقت 20 تا 30 درصد حجم منی مربوط به ترشحات پروستات می‌باشد.

میکروبی که باعث عفونت حاد پروستات می‌شود، شبیه میکروبی است که باعث عفونت سیستم دستگاه ادراری می‌گردد.

درمان پروستاتیت - پروستات ملتهب

علائم ادراری ناشی از پروستاتیت حاد

  •  تب و لرز
  • درد لگن
  • ادرار کردن دردناک
  • خون در ادرار
  • ادرار بدبو
  • کاهش فشار ادرار
  • عدم تخلیه کامل ادرار
  • اشکال در دفع سریع ادرار
  • تکرر ادرار
  • انزال دردناک به هنگام رابطه جنسی
  • خون در انزال
  • درد مثانه و درد در ناحیه ژنیتال، بیضه یا مقعد

هر میکروبی که باعث عفونت ادراری می‌شود می‌تواند باعث پروستاتیت حاد شود.

میکروب‌های شایع در ایجاد این بیماری اشرشیاکلی و پروتئوس می‌باشند. بعضی میکروبهایی که باعث بیماری مقاربتی می‌شوند، نظیر گونوره یا کلامیدیا می‌توانند باعث پروستاتیت حاد نیز بشوند.

انواع پروستاتیت

✅ پروستاتیت حاد (عفونت حاد پروستات)

✅ پروستاتیت عفونی مزمن (عفونت ادراری عود شونده و یاعفونت مزمن پروستات)

✅ پروستاتیت غیر میکروبی مزمن یا سندرم درد لگنی مزمن (درد یا ناراحتی در ناحیه لگن حداقل از سه ماه قبل همراه با علائم ادراری و اختلال جنسی)

✅ سندرم درد مزمن غیر التهابی لگن (سلول‌های سفید خونی در منی یا ترشحات پروستات)

✅ پروستاتیت بدون علامت التهابی (وجود التهاب در نمونه‌برداری پروستات)

آیا التهاب پروستات درمان می شود؟

جواب مستقیم این سوال بله است. در صورت تشخیص به موقع این بیماری به راحتی درمان می شود. درمان پروستاتیت معمولا با مصرف آنتی بیوتیک برای چند هفته شروع می شود.

اگر بهتر شدید، باید دارو را 2 تا 3 ماه مصرف کنید. اگر در هنگام مصرف آنتی بیوتیک بهتر نشدید، آزمایش های بیشتری انجام می شود.

درمان پروستاتیت مزمن

ممکن است لازم باشد بیش از یک درمان را امتحان کنید. درمان استانداردی که برای همه مردان، به خوبی جواب دهد، وجود ندارد.

داروی درمان پروستاتیت چیست؟

قدم اول مصرف آنتی بیوتیک ها است. اگر علائم بهبود نیافت، درمان با این داروها معمولا متوقف می شود. یکی از راهکار های شناخته شده استفاده از سفکسین برای درمان پروستاتیت است.

اگر اسپاسم عضلانی سبب درد و یا مشکلات ادراری شود ممکن است شل کننده های عضلانی و آلفا-بلاکرها تجویز شوند.

داروهای کاهنده ی التهاب، مانند داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، ممکن است درد را کاهش دهند.

ممکن است از داروهایی که باعث کند شدن رشد پروستات می شوند مثل مهارکننده های 5-آلفا ردوکتاز، استفاده شود.

درمان خانگی التهاب پروستات

پس از شروع درمان دارویی، ادامه درمان پروستاتیت به صورت خانگی پیگیری می شود. در این شرایط برای کاهش نشانه ها و درد و تسریع بهبودی موارد زیر به بیمار پیشنهاد می شود:

✅ فیزیوتراپی، ورزش، و یا ماساژ درمانی ممکن است به برخی از مردان کمک کند.

✅ مشاوره، بیوفیدبک، یا تکنیک های آرامسازی ممکن است به کاهش استرس و جلوگیری از درد کمک کنند.

✅ بعضی از عصاره های گیاهی مانند عصاره ی گرده ی زنبور عسل (سرنیلتون) یا کورستین (پروستا-کیو) ممکن است کمک کننده باشند.

درمان پروستاتیت حاد

هدف از درمان پروستاتیت حاد، درمان عفونت و پیشگیری از عوارض آن است. پروستاتیت باکتریال حاد با آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد درد و تب برها، ملین ها، مایعات و استراحت درمان می شود.

اگر شما قادر به ادرار کردن نیستید یا نیاز به دریافت آنتی بیوتیک های داخل وریدی دارید، ممکن است مدت کوتاهی برای درمان در بیمارستان بستری شوید.

مدت درمان التهاب پروستات

اکثر مردان سریع بهبود میابند. درمان (معمولا در خانه) 4 تا 6 هفته طول می کشد. در این دوره مصرف داروها باید ادامه پیدا کند.

پروستاتیت باکتریال مزمن

درمان پروستاتیت باکتریال مزمن با هدف درمان عفونت و پیشگیری از عوارض انجام می شود. آنتی بیوتیک ها برای 6 تا 12 هفته داده می شوند. در صورت بروز عفونت، ممکن است درمان آنتی بیوتیکی طولانی مدت مورد نیاز باشد.

✅ سنگهای پروستات آلوده می توانند عفونت ایجاد کنند و درمان را مشکل تر کنند. ممکن است برای برداشتن سنگ به جراحی نیاز باشد.

✅ اگر مشکلات مجاری ادراری، مانند تنگی گردن مثانه یا پیشابراه، دلیل ایجاد پروستاتیت باشند ممکن است به جراحی نیاز باشد.

✅ جراحی برداشتن پروستات (پروستاتکتومی) برای عفونت های مکرر به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان آخرین درمان مطرح است.

آیا ورزش برای بهبود التهاب پروستات مفید است؟

مطالعات بیشماری نشان داده اند که ورزش می تواند از بزرگ شدن پروستات جلوگیری و به مدیریت علائم بزرگی خوش خیم پروستات یا همان هایپرپلازی خوش خیم کمک کند. یک آزمایش شامل ۴۳٫۰۸۳ مرد، رابطه بین فعالیت بدنی و التهاب خوش خیم پروستات را مورد بررسی قرار داد.

نتایج حاکی از آن است که مردانی که فعالیت بدنی متوسط یا جدی دارند؛ در مقایسه با افراد کم تحرک برای طولانی مدت، احتمال کمتری برای ابتلا به بزرگی خوش خیم پروستات دارند.

برای خواندم مطالب بیشتر در مورد ارتباط پروستات و ورزش می توانید به مقاله ی زیر مراجعه کنید.

ورزش و بهبود پروستات

دکتر هوشنگ قوامی متخصص درمان بیماری های جنسی مردان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر امیرنظام چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    بنده یک مرد مجرد 35 ساله هستم، دو سه روزه مشاهده میکنم که مایع سفید رنگ مانند مایع منی گاهی از آلتم به مقدار کم خارج می شود و کلا خود ارضایی قبلا زیاد می کردم و اخیرا جلوی خارج شدن منی را می گرفتم. به جز همین خارج شدن مایع سفید رنگ به مقدار کم علامت دیگر اصلا ندارم و فقط دو سه سال هست کمی احساس میکنم مایع منیم کم شده.

    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که آیا باید به دکتر حتما مراجعه کنم یا اینکه به مرور خوب میشه اگر دیگه جلوی انزال رو نگیرم.
    1. تصویر کاربر امیرنظام یکشنبه ۱۸ مهر ۰( 3 سال پیش)
      سلام
      چرا کسی به سوالم پاسخ نمیده؟
      چند روزه منتظرم!!!!!!!!!!
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 3 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد و هر ١٢ ساعت يك عدد كپسول داكسي سيكلين ١٠٠ ميلي گرم ٥ روز ميل كنيد

    3. تصویر کاربر امیرنظام دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 3 سال پیش)
      سلام
      پوزش می خوام دکتر ، بنده هموروئید داخلی دارم، در منع مصرف شياف ايندومتاسين نوشته کسایی که هموروئید دارن نباید از این شیاف استفاده کنن. می خواستم بدونم داروی غیر شیافی وجود نداره؟ چون احتمالا شیاف باعث خونریزی مقعدی در بنده بشه.

      پیشاپیش از پاسخگویی شما سپاسگزارم.
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 3 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص ألفن xl  ١٠٠ ميلي گرم ده روز بعد از غذا ميل كنيد

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید
    بنده ۴۹ سال سن دارم که درحدود ۸ساله که گرفتار حالت سوزش در آلت وزیر آلتم دارم که همیشه ومکرر نیازدارم که ادرارم رو تخلیه کنم ومقدار کمی که اداردرمثانم جمع میشه باید برم تخلیه کنم که فشار ادارم هم کم هست و درطول این چندسال چند بارهم به پزشک متخصص مراجعه کردم و جواب آزمایشهام و سنو گرافیم میگفتن عادیه و یه آزمایش ترشحاتهم دادم که از نظر سرطانی منتفی بودوشبها بخصوص چندبارباید برم دستشوی که روخوابم تاثیر منفی داشته البته درطول روز که مشغله کاری دارم کمتر اذیت میشم وتحملم برا نگهددری ادرارخوبه ولی بیشتر شبها اذیت میشم .داروهای که برام نوشته بودن قرص افلکساسین ۳۰۰وکپسول تامسالیسین بود که زیاد مواثر نبود اگه راهنمای بفرمایید سپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 3 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم ده روز نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي استعمال كنيد ده روز و روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم دو هفته ميل كنيد و تامسولوزين را قطع كنيد و به جاي أن روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد

  • تصویر کاربر سینا یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب،دکترجان حدوداً ۲ سال میشه پس از ادرار کردن البته بدون درد و پس از تخلیه کامل باز هم احساس میکنم که ادرار دارم و گاها هم شده همون که احساسش کردم و تخلیه نشده به صورت قطره ای با سرفه یا بلند شدن بیرون میاد و همین هم باعث کاهش میل جنسی وزود انزالی ام شده در واقع میل جنسی بشدت کاهش پیدا کرده واز این بابت نگرانم در حال حاضر دو هفته میشه که سوزش مدام آلت تناسلی رو دارم قربان دستور چی میفرمایین و از چه دارویی استفاده کنم که مشکلم بر طرف شه.ومنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 3 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك ده روز ميل كنيد و يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميلي ميل كنيد و روزي يك عدد قرص فلوكستين٢٠ سه ماه ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد

  • تصویر کاربر رضا شنبه ۱۰ مهر ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    با سلام
    ۳۷ سالمه پروستاتم در عرض ۲ ماه ۲۸ سی سی اضافه تر از حد نرمال شد ۳۴ سی سی
    دکتر تشخیص اتهاب پروستات داده
    الام تاوانکس ۷۵۰ و تامسولوسین مصرف میکنم
    مایع منی قطع شده بعد ۱ هفته
    ایا دوباره مایع منی مثل قبل میشه و در باوروری تاثیر نداره؟
    ایا پروستاتم درمان میشه یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۰ مهر ۰( 3 سال پیش)

      با سلام عدم خروج مني به علت مصرف كپسول تامسولوزين مي باشد بعد از قطع طبيعي مي شود براي درمان پروستات روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم ده روز نشسته شود 

  • تصویر کاربر آریا دوشنبه ۵ مهر ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    سلام ٬‌من سالهاست دچار مشکل دفع ادرار می باشم و برای دفع ادرار حتما می بایست از آب گرم استفاده کنم (سن ۴۲ وزن ۷۵ کیلوگرم متاهل).سه سال پیش با مراجعه به پزشک و سونوگرافی٬ ایشان قرص تامسولوسین و باکلوفن ۱۰ (یک قرص از هرکدام قبل از خواب) تجویز کردن در ابتدای کمی بهبودی حاصل شد و رهاسازی ادرار بهبود پیدا کرد ولی بدلیل بازگشت منی به داخل و کاهش قابل توجه حجم آن هنگام ارضا شدن و همچنین درد آور بودن ارضا٬ پس از ۳ ماه مصرف قرص ها را قطع کردم.آخرین سونوگرافی(عکس پیوست می باشد) ۳ سال پیش انجام شده: پروستات به ابعاد 34X39X40mm و حجم 28cc مثانه دارای ضخامت جداری (4-5mm) نرمال و فاقد توده و بعد از تخلیه 220cc رزیدو دیده می شود.(برای آزمایش تخلیه کلیه تلاش زیادی کردم و علی رغم فشار فراوان به کلیه ها خروج باقیمانده ادرار به صورت قطع و وصل شدن و کم کم انجام می شود).حدود ۵ سال پیش چند عدد زگیل های بسیار کوچک در ناحیه بالای آلت تناسلی بوجود آمد که پزشک آن را بحرانی ندانسته و بیان کردن با لیزر برداشته می شود.

    یک ماه است دوباره مصرف هر دو قرص را شروع کردم ولی تاثیر آن در دفع ادرار کم گردیده و هم اکنون همچنان مشکل دفع ادرار و در برخی موارد احساس ادرار بهمراه دفع پس از انتظار قابل توجه در دستشویی را دارم ضمنا همچنان پس از مصرف قرص ها بازگشت منی به داخل همراه با کاهش شدید حجم منی و درد هنگام ارضا شدن بروز کرده است .لازم به ذکر است برای افزایش حجم خروجی ادرار و کمک به خروج آن در برخی موارد جلوی خروج را با دو انگشت می گیرم و رها می کنم تا فشار خروج ناگهانی ایجاد کند و در کل دبی خروج ادرار کم و ضعیف است در مسافرتها مکان هایی که در دستشویی آب گرم نباشد وضعیت برایم غیرقابل تحمل میشود و برای ادرار کردن می بایست حداقل ۲ بار به دستشویی بروم و در بار اول هر چقدر آب سرد به آلتم بریزم یا انتظار بکشم بی فایده است و آب گرم تنها راهکارم شده است.

    خواهشمند ام اینجانب را راهنمایی فرمایید با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ مهر ۰( 3 سال پیش)

      با سلام مشكل شما ادرار باقيمانده مي باشد و عدم خروج مني به علت تامسولوزين مي باشد بايد نوار مثانه بگيريد و سپس سيستوسكوپي شويد

  • تصویر کاربر محسن سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 500 مشاهده پرسش
    سلام دکتر.من ۲۸ سالمه ۱۰ساله که درگیر خودارضایی هستم خیلی هم خواستم ترک کنم ولی نتونستم دچار التهاب پرستات شدم الان دارویی واسه ترک هست راهنمایی کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 3 سال پیش)

      با سلام دارو وجود ندارد اگر اراده كنيد ترك خواهيد كرد

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۲ شهریور ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان
    دچار هماتو اسپرمیا شدم
    Renal stone دارم الان Rowatinex و cysteine میخورم
    به علت AF الان زالربان و بیزوپرولول میخورم
    و به علت دیابت رپاگلیناید و متفورمین میخورم
    به علت BPH الان omnic میخورم
    میخواستم تا انجام آزمایشات ببینم چه آنتی بیوتیکی و به چه مدت مصرف کنم
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۲ شهریور ۰( 3 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ده روز استعمال كنيد

  • تصویر کاربر مرتضی چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    دکتر مدتی هستش که از نظر زنا شویی مشکل دارم .سوزش ادرار و درد مثانه دارم درد لگن هم دارم همچنین همراه اینها درد مقعد هم پیش می آید آزمایش دادم و سونو گرفتم دکتر فرمودند که پروستات شما کمی از حد طبیعی بزرگتر ولی به ۵۷ سال مشکلی ندارد دارویی به من ندادند لطفا راهنمایی فرمائید ممنونم از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 3 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم ده روز نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد

  • تصویر کاربر اصغر چهارشنبه ۳ شهریور ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    ورم پروستات سایز44 از سال 93 درگیرم .
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۳ شهریور ۰( 3 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم دو هفته نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ده روز استعمال كنيد

  • تصویر کاربر روح چهارشنبه ۳ شهریور ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من چند وقت پیش سونو دادم که براتون ارسال کردم،و داروی پروستاتان برام تجویز شد ،بعد از یک ماه دو روز پیش یک درد و سوزش شدید در زیر آلت احساس کردم که بعد از دو سه بار دفع ادرار سوزش کم شد و الان یک درد سرتاسری در ناحیه زیر شکم و پایین کمرم دارم که آزارم میده ،همون یک ماه پیش از مثانه سی تی هم گرفتم گه مشکلی نداشت،این درد میتونه از عفونت پروستات باشه،ممنون از پاسخگویی.
    البته همسرم هم عفونت داشتند که الان تحت درمان هستند و مراعات میکنیم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۳ شهریور ۰( 3 سال پیش)

      با سلام شما مبتلا به التهاب پروستات هستيد روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر