درمان پروستاتیت با آنتی بیوتیک (التهاب پروستات)

پروستاتیت حاد یک بیماری اورژانس اورولوژی از نظر تشخیص و درمان است. این بیماری باید از سایر فرم‌های پروستاتیت، نظیر پروستاتیت میکروبی مزمن و همچنین از سندرم مزمن درد لگنی که CPPS نامیده می‌شود تمایز داده شود.

هنگام عمل جنسی پروستات با انقباض مقدار زیادی در حدود 20 تا 30 درصد به ترشحات انزال، اضافه می‌کند. در حقیقت 20 تا 30 درصد حجم منی مربوط به ترشحات پروستات می‌باشد.

میکروبی که باعث عفونت حاد پروستات می‌شود، شبیه میکروبی است که باعث عفونت سیستم دستگاه ادراری می‌گردد.

درمان پروستاتیت - پروستات ملتهب

علائم ادراری ناشی از پروستاتیت حاد

  •  تب و لرز
  • درد لگن
  • ادرار کردن دردناک
  • خون در ادرار
  • ادرار بدبو
  • کاهش فشار ادرار
  • عدم تخلیه کامل ادرار
  • اشکال در دفع سریع ادرار
  • تکرر ادرار
  • انزال دردناک به هنگام رابطه جنسی
  • خون در انزال
  • درد مثانه و درد در ناحیه ژنیتال، بیضه یا مقعد

هر میکروبی که باعث عفونت ادراری می‌شود می‌تواند باعث پروستاتیت حاد شود.

میکروب‌های شایع در ایجاد این بیماری اشرشیاکلی و پروتئوس می‌باشند. بعضی میکروبهایی که باعث بیماری مقاربتی می‌شوند، نظیر گونوره یا کلامیدیا می‌توانند باعث پروستاتیت حاد نیز بشوند.

انواع پروستاتیت

✅ پروستاتیت حاد (عفونت حاد پروستات)

✅ پروستاتیت عفونی مزمن (عفونت ادراری عود شونده و یاعفونت مزمن پروستات)

✅ پروستاتیت غیر میکروبی مزمن یا سندرم درد لگنی مزمن (درد یا ناراحتی در ناحیه لگن حداقل از سه ماه قبل همراه با علائم ادراری و اختلال جنسی)

✅ سندرم درد مزمن غیر التهابی لگن (سلول‌های سفید خونی در منی یا ترشحات پروستات)

✅ پروستاتیت بدون علامت التهابی (وجود التهاب در نمونه‌برداری پروستات)

آیا التهاب پروستات درمان می شود؟

جواب مستقیم این سوال بله است. در صورت تشخیص به موقع این بیماری به راحتی درمان می شود. درمان پروستاتیت معمولا با مصرف آنتی بیوتیک برای چند هفته شروع می شود.

اگر بهتر شدید، باید دارو را 2 تا 3 ماه مصرف کنید. اگر در هنگام مصرف آنتی بیوتیک بهتر نشدید، آزمایش های بیشتری انجام می شود.

درمان پروستاتیت مزمن

ممکن است لازم باشد بیش از یک درمان را امتحان کنید. درمان استانداردی که برای همه مردان، به خوبی جواب دهد، وجود ندارد.

داروی درمان پروستاتیت چیست؟

قدم اول مصرف آنتی بیوتیک ها است. اگر علائم بهبود نیافت، درمان با این داروها معمولا متوقف می شود. یکی از راهکار های شناخته شده استفاده از سفکسین برای درمان پروستاتیت است.

اگر اسپاسم عضلانی سبب درد و یا مشکلات ادراری شود ممکن است شل کننده های عضلانی و آلفا-بلاکرها تجویز شوند.

داروهای کاهنده ی التهاب، مانند داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، ممکن است درد را کاهش دهند.

ممکن است از داروهایی که باعث کند شدن رشد پروستات می شوند مثل مهارکننده های 5-آلفا ردوکتاز، استفاده شود.

درمان خانگی التهاب پروستات

پس از شروع درمان دارویی، ادامه درمان پروستاتیت به صورت خانگی پیگیری می شود. در این شرایط برای کاهش نشانه ها و درد و تسریع بهبودی موارد زیر به بیمار پیشنهاد می شود:

✅ فیزیوتراپی، ورزش، و یا ماساژ درمانی ممکن است به برخی از مردان کمک کند.

✅ مشاوره، بیوفیدبک، یا تکنیک های آرامسازی ممکن است به کاهش استرس و جلوگیری از درد کمک کنند.

✅ بعضی از عصاره های گیاهی مانند عصاره ی گرده ی زنبور عسل (سرنیلتون) یا کورستین (پروستا-کیو) ممکن است کمک کننده باشند.

درمان پروستاتیت حاد

هدف از درمان پروستاتیت حاد، درمان عفونت و پیشگیری از عوارض آن است. پروستاتیت باکتریال حاد با آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد درد و تب برها، ملین ها، مایعات و استراحت درمان می شود.

اگر شما قادر به ادرار کردن نیستید یا نیاز به دریافت آنتی بیوتیک های داخل وریدی دارید، ممکن است مدت کوتاهی برای درمان در بیمارستان بستری شوید.

مدت درمان التهاب پروستات

اکثر مردان سریع بهبود میابند. درمان (معمولا در خانه) 4 تا 6 هفته طول می کشد. در این دوره مصرف داروها باید ادامه پیدا کند.

پروستاتیت باکتریال مزمن

درمان پروستاتیت باکتریال مزمن با هدف درمان عفونت و پیشگیری از عوارض انجام می شود. آنتی بیوتیک ها برای 6 تا 12 هفته داده می شوند. در صورت بروز عفونت، ممکن است درمان آنتی بیوتیکی طولانی مدت مورد نیاز باشد.

✅ سنگهای پروستات آلوده می توانند عفونت ایجاد کنند و درمان را مشکل تر کنند. ممکن است برای برداشتن سنگ به جراحی نیاز باشد.

✅ اگر مشکلات مجاری ادراری، مانند تنگی گردن مثانه یا پیشابراه، دلیل ایجاد پروستاتیت باشند ممکن است به جراحی نیاز باشد.

✅ جراحی برداشتن پروستات (پروستاتکتومی) برای عفونت های مکرر به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان آخرین درمان مطرح است.

آیا ورزش برای بهبود التهاب پروستات مفید است؟

مطالعات بیشماری نشان داده اند که ورزش می تواند از بزرگ شدن پروستات جلوگیری و به مدیریت علائم بزرگی خوش خیم پروستات یا همان هایپرپلازی خوش خیم کمک کند. یک آزمایش شامل ۴۳٫۰۸۳ مرد، رابطه بین فعالیت بدنی و التهاب خوش خیم پروستات را مورد بررسی قرار داد.

نتایج حاکی از آن است که مردانی که فعالیت بدنی متوسط یا جدی دارند؛ در مقایسه با افراد کم تحرک برای طولانی مدت، احتمال کمتری برای ابتلا به بزرگی خوش خیم پروستات دارند.

برای خواندم مطالب بیشتر در مورد ارتباط پروستات و ورزش می توانید به مقاله ی زیر مراجعه کنید.

ورزش و بهبود پروستات

دکتر هوشنگ قوامی متخصص درمان بیماری های جنسی مردان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من 23 سالمه و مجرد هستم.سال قبل فروردین ماه با علایم انزال دردناک و تکرر ادرار و قطره قطره آمدن ادرار رفتم دکتر عمومی که دکتر تشخیص التهاب پروستات دادند و به مدت دو هفته با دارو های سیپروفلوکساسین 500_آزیترومایسین 250 و آمپول آآآفازوکس درمان شدم بهتر شد اما کامل خوب نشد خرداد ماه رفتم متخصص ارولوژی ایشون گفتن پروستاتت خوب نشده و افلوکساسین 200 رو به مدت 10 روز تجویز کردند در ضمن این رو هم بگم که در سونوگرافی که گرفتم حجم پروستات 25 سی سی بود بعد از درمان بهتر شد ولی ادرارم کامل تخلیه نمیشد در سونوگرافی بعدی حجم پروستات 18 سی سی بود و تقریبا 50 سی سی هم ادرار در مثانه باقی می ماند بعد دکتر دارو های پرازوسین 1 میلی_سلوکسیب 100 و باکلوفن 10 رو تجویز کردند بعد از 40 روز مصرف دارو ها همچنان ادرارم کامل تخلیه نمیشد و در مثانه باقی می ماند این بار دکتر دارو های پروترال 0/4_ افلوکساسین 300 و ناپروکسن 500 رو تجویز کردند که 45 روز مصرف کردم تقریبا خوب شدم اما با گذشت یکی دو ماه چندین بار خود ارضایی انجام دادم و دوباره مشکل پروستات پیدا کردم این بار سراغ درمان گیاهی رفتم و با جوشانده خار خسک_کاسنی و پر سیاوشان درمان شدم و خیلی بهتر شدم ولی چون من بیماری تیرویید دارم نتوانستم این روند درمان رو بیشتر از 20 روز ادامه بدم و درمان گیاهی رو همین یک هفته پیش قطع کردم چون غده تیروییدم با مصرف کردن جوشانده ها در روز های آخر ورم میکرد و به گلویم فشار می آمد بعد از قطع کردن دارو های گیاهی چند شب به فاصله ی یک روز دو روز در میان احتلامی شدم ودر واقع در شب دچار انزال شدم و بعد از آن اتفاق ادرارم خیلی کم می آید در واقع قبلا هم مشکل من همین بود با مصرف کردن دارو ها بهتر میشدم ولی با انزال دوباره مشکل پیدا میشد الان مشکل من چیست آقای دکتر؟
    چند وقتی است که خارش بدن دارم از دی ماه سال قبل و الان هم خارش بدن به خصوص پا دارم و کف پایم بعضی موقع ها میخارد و بعضی موقع ها درد میگیرد آیا کلیه ام دچار مشکل شده؟ البته این راهم بگویم که دی ماه با علایم خارش بدن و ورم مده رفتم متخصص داخلی در آزمایشی که دادم دکتر گفت همه چیزت خوبه فقط تیروییدت یکم مشکل داره_در ضمن این را هم بگویم که عکس از مجاری هم گرفتم که دکتر گفت خوبه انسدادی یا تنگی وجود نداره.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر محمدرضا دوشنبه ۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر
    من يكسال پيش پروستاتيت داشتم. و با دارو بهتر شدم. الان دوباره عود كرده. سوزش ادارار و كم ادراري دارم و همينطور درد بالا در دو طرف الت لطفا داروي مناسب بهم تجويز فرماييد. تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي استعمال شود ده روز

  • تصویر کاربر سهیل یکشنبه ۲۹ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    سلام. خسته نباشید. 43 سالمه. چند ساله درگیر پروستات ام. تازگی متوجه شدم بیماری کلامیدیا ام دارم. هم برای دفع ادرارمشکل دارم هم برای مقاربت.. قرص پروستاتان. و سپروفلاکساسین . ومیترونیدازل استفاده میکنم .. لطفا راهنمای ام کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ده روز ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۰ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام ، از چندین ماه پیش دچار دردهای خفیف درناحیه نشیمن گاه وتکرر ادرار شبانه شدم ، سونوگرافی که انجام دادم تشخیص عفونت پروستات دادند که با تجویز پزشک مدتی انتی بیوتیک و کپسول پروستا باریج استفاده کردم، سونوگرافی بعدی سایز پروستات کوچکتر شده و اما حجم ادار باقی مانده حدود ۶۰ میلی متر بود مجدد دارو تجویز شد، دارو استفاده کردم علایم مرتفع شد اما بدلیل تعطیلات نوروز سونو انجام نشد، پس از اتمام داروها مدتی خوب بودم مجدد از دوهفته قبل علائم برگشته و هنگام نشستن روی صندلی یا خواب درد احساس و گاهی به کشاله ران و تا کف پا سرایت می کند و کلا ناخوش احوال می شوم ممنون می شوم دستور لازم را صادر فرمایید .باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۰ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر حسبن پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    باسلام
    ٣۶سالمه مرتب درد درناحیه آلت تناسلی واشکال دردفع دارم ومرتب شاهد تیرکشیدن درناحیه آلت تناسلی هستم
    آزمایش دادم که میزان پروستاتم١/٣قیدشد وگفتن التهاب پروستات دارم
    سرعت دفع ادرارم مشکل ندارد اما درد دارم
    تاوانکس ۵٠٠-سلکسوسیب١٠٠ -امنیک۴/.-پروستاباریج هم مصرف کردم برای ١٠روز نتیجه نگرفتم ومرتب درد دارم راهکارچیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      داروها را ادامه دهيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر حبیب پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید خدمت اقای دکتر .بنده جوانی 23 ساله مدت یکسال است که دچار التهاب پروستات شده ام ودر این یک سال همه آزمایشات خون ـ ادرار -سونوگرافی انجام داده ام. ودر هیچ کدام مشکلی نبود .ودر این مدت طبق نسخه همکاران شمااین قرص ها را مصرف کرده ام.تاوانکس.سلکسیب .لیبراکیم.گاباتین.افلاکساسین.پروسکور.پروترال.وزیکر.......هیچ کدام فایدهای نداشتن .آقای دکتر اگه میشه یه راهی بگید دیگه نمیدانم باید چه کار بکنم .با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      دارو ها قطع شود روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود دو هفته و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۰ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 348 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۶ ماه درد در مقعدم دارم ولی هیچ مشکلی در دفع ادرار ندارم سونوگرافیه پروستاتم هم نرمال بود پس رفتم سمت اینکه مشکل گوارشی و گفتن ممکنه فیشر باشه پمادو رو استفاده کردم ولی هیچ تاثیری نداشت بعدش پروستاتیتو احتمال دادن باشه امنیک استفاده کردم و سلکسیب برای سه ماه ولی بازم درد کماکان وجود داره نظرتونو میخواستم بدونم و اگه لازمه حضوری مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۰ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ديكلوفناك١٠٠ ميلي گرم استعمال كنيد ده روز در صورت عدم بهبودي به جراح عمومي مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر آرش پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر عزیز؛
    آقایی هستم 36 ساله با سابقه رنولیتیازیس، پروستاتیت و سابقه چندین بار دفع سنگ و دو بار TUL و دو بار درمان پروستاتیت با سیپرو و افلو و آلفابلاکر. متاسفانه چند ماهی هست که به صورت متناوب (حدودا هر یک ماه دو سه روز) دچار ادرار کولا کالرد میشم. درد لگنی مبهم دارم و درد در ناحیه RLQ و بیضه راست کمی شارپ هست. درد بیضه و پروستات در موقع اجاکولیشن وجود داره. مشکل رزیدوری هم دارم و معمولا باید با آب گرم باقیمانده ادرارم رو تخلیه کنم. اقدامات پاراکلینیک زیر رو انجام دادم:
    سونوگرافی شکم، لگن و بیضه ها نرمال است، حجم پروستات حدود 30 سی سی می باشد.

    در آزمایش تجزیه ادرار، ادرار فاقد بیلیروبین است اما هماچوری شدید (++++ :RBC) و پروتئینوری (++) وجود داره. کشت منفی است. البته با نظر خودم فردا قراره که IVP هم انجام بدم. با توجه به شدت بالای هماچوری و پروتئینوری و علایم بالینی، آیا احتمال پروستاتیت مطرح است یا خیر؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      بله پروستاتيت احتقاني داريد روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من از مریضای خودتان هستم من موقع دفع ادرار احساس می‌کنم ادرارم کامل دفع نمی شود لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد يك ماه

  • تصویر کاربر محمدی دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکت عزیز و زحمت کش
    ر من درد لگن، کمر و ران دارم و سونو انجام دادم سایز پروستات دو درجه بزرگتر شده بود ولی در آزمایش خون طبیعی بود.البته سابقه دیسک خفیف دارم و در هر دو کشاله ران فتق هم دارم.. الان دردم خیلی بیشتر شده حتی کف پاهام هم میسوزه.. اگر امکانش هست راهنمایی بفرمایید ممنونم
    سن ۴۲ سال
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ استعمال كنيد ده روز

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر