درمان پروستاتیت با آنتی بیوتیک (التهاب پروستات)

پروستاتیت حاد یک بیماری اورژانس اورولوژی از نظر تشخیص و درمان است. این بیماری باید از سایر فرم‌های پروستاتیت، نظیر پروستاتیت میکروبی مزمن و همچنین از سندرم مزمن درد لگنی که CPPS نامیده می‌شود تمایز داده شود.

هنگام عمل جنسی پروستات با انقباض مقدار زیادی در حدود 20 تا 30 درصد به ترشحات انزال، اضافه می‌کند. در حقیقت 20 تا 30 درصد حجم منی مربوط به ترشحات پروستات می‌باشد.

میکروبی که باعث عفونت حاد پروستات می‌شود، شبیه میکروبی است که باعث عفونت سیستم دستگاه ادراری می‌گردد.

درمان پروستاتیت - پروستات ملتهب

علائم ادراری ناشی از پروستاتیت حاد

  •  تب و لرز
  • درد لگن
  • ادرار کردن دردناک
  • خون در ادرار
  • ادرار بدبو
  • کاهش فشار ادرار
  • عدم تخلیه کامل ادرار
  • اشکال در دفع سریع ادرار
  • تکرر ادرار
  • انزال دردناک به هنگام رابطه جنسی
  • خون در انزال
  • درد مثانه و درد در ناحیه ژنیتال، بیضه یا مقعد

هر میکروبی که باعث عفونت ادراری می‌شود می‌تواند باعث پروستاتیت حاد شود.

میکروب‌های شایع در ایجاد این بیماری اشرشیاکلی و پروتئوس می‌باشند. بعضی میکروبهایی که باعث بیماری مقاربتی می‌شوند، نظیر گونوره یا کلامیدیا می‌توانند باعث پروستاتیت حاد نیز بشوند.

انواع پروستاتیت

✅ پروستاتیت حاد (عفونت حاد پروستات)

✅ پروستاتیت عفونی مزمن (عفونت ادراری عود شونده و یاعفونت مزمن پروستات)

✅ پروستاتیت غیر میکروبی مزمن یا سندرم درد لگنی مزمن (درد یا ناراحتی در ناحیه لگن حداقل از سه ماه قبل همراه با علائم ادراری و اختلال جنسی)

✅ سندرم درد مزمن غیر التهابی لگن (سلول‌های سفید خونی در منی یا ترشحات پروستات)

✅ پروستاتیت بدون علامت التهابی (وجود التهاب در نمونه‌برداری پروستات)

آیا التهاب پروستات درمان می شود؟

جواب مستقیم این سوال بله است. در صورت تشخیص به موقع این بیماری به راحتی درمان می شود. درمان پروستاتیت معمولا با مصرف آنتی بیوتیک برای چند هفته شروع می شود.

اگر بهتر شدید، باید دارو را 2 تا 3 ماه مصرف کنید. اگر در هنگام مصرف آنتی بیوتیک بهتر نشدید، آزمایش های بیشتری انجام می شود.

درمان پروستاتیت مزمن

ممکن است لازم باشد بیش از یک درمان را امتحان کنید. درمان استانداردی که برای همه مردان، به خوبی جواب دهد، وجود ندارد.

داروی درمان پروستاتیت چیست؟

قدم اول مصرف آنتی بیوتیک ها است. اگر علائم بهبود نیافت، درمان با این داروها معمولا متوقف می شود. یکی از راهکار های شناخته شده استفاده از سفکسین برای درمان پروستاتیت است.

اگر اسپاسم عضلانی سبب درد و یا مشکلات ادراری شود ممکن است شل کننده های عضلانی و آلفا-بلاکرها تجویز شوند.

داروهای کاهنده ی التهاب، مانند داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، ممکن است درد را کاهش دهند.

ممکن است از داروهایی که باعث کند شدن رشد پروستات می شوند مثل مهارکننده های 5-آلفا ردوکتاز، استفاده شود.

درمان خانگی التهاب پروستات

پس از شروع درمان دارویی، ادامه درمان پروستاتیت به صورت خانگی پیگیری می شود. در این شرایط برای کاهش نشانه ها و درد و تسریع بهبودی موارد زیر به بیمار پیشنهاد می شود:

✅ فیزیوتراپی، ورزش، و یا ماساژ درمانی ممکن است به برخی از مردان کمک کند.

✅ مشاوره، بیوفیدبک، یا تکنیک های آرامسازی ممکن است به کاهش استرس و جلوگیری از درد کمک کنند.

✅ بعضی از عصاره های گیاهی مانند عصاره ی گرده ی زنبور عسل (سرنیلتون) یا کورستین (پروستا-کیو) ممکن است کمک کننده باشند.

درمان پروستاتیت حاد

هدف از درمان پروستاتیت حاد، درمان عفونت و پیشگیری از عوارض آن است. پروستاتیت باکتریال حاد با آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد درد و تب برها، ملین ها، مایعات و استراحت درمان می شود.

اگر شما قادر به ادرار کردن نیستید یا نیاز به دریافت آنتی بیوتیک های داخل وریدی دارید، ممکن است مدت کوتاهی برای درمان در بیمارستان بستری شوید.

مدت درمان التهاب پروستات

اکثر مردان سریع بهبود میابند. درمان (معمولا در خانه) 4 تا 6 هفته طول می کشد. در این دوره مصرف داروها باید ادامه پیدا کند.

پروستاتیت باکتریال مزمن

درمان پروستاتیت باکتریال مزمن با هدف درمان عفونت و پیشگیری از عوارض انجام می شود. آنتی بیوتیک ها برای 6 تا 12 هفته داده می شوند. در صورت بروز عفونت، ممکن است درمان آنتی بیوتیکی طولانی مدت مورد نیاز باشد.

✅ سنگهای پروستات آلوده می توانند عفونت ایجاد کنند و درمان را مشکل تر کنند. ممکن است برای برداشتن سنگ به جراحی نیاز باشد.

✅ اگر مشکلات مجاری ادراری، مانند تنگی گردن مثانه یا پیشابراه، دلیل ایجاد پروستاتیت باشند ممکن است به جراحی نیاز باشد.

✅ جراحی برداشتن پروستات (پروستاتکتومی) برای عفونت های مکرر به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان آخرین درمان مطرح است.

آیا ورزش برای بهبود التهاب پروستات مفید است؟

مطالعات بیشماری نشان داده اند که ورزش می تواند از بزرگ شدن پروستات جلوگیری و به مدیریت علائم بزرگی خوش خیم پروستات یا همان هایپرپلازی خوش خیم کمک کند. یک آزمایش شامل ۴۳٫۰۸۳ مرد، رابطه بین فعالیت بدنی و التهاب خوش خیم پروستات را مورد بررسی قرار داد.

نتایج حاکی از آن است که مردانی که فعالیت بدنی متوسط یا جدی دارند؛ در مقایسه با افراد کم تحرک برای طولانی مدت، احتمال کمتری برای ابتلا به بزرگی خوش خیم پروستات دارند.

برای خواندم مطالب بیشتر در مورد ارتباط پروستات و ورزش می توانید به مقاله ی زیر مراجعه کنید.

ورزش و بهبود پروستات

دکتر هوشنگ قوامی متخصص درمان بیماری های جنسی مردان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر سینا سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 339 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده مدتی هست مشکل کمر درد درد پهلو و بیضه دارم دکتر هم ارولوژ هم دکتر مغز و اعصاب سونوگرافی انجام دادم گفتن چیزی نیست در صورتی که در بیضه هام التهاب به وجود میاد و درد میکنه ودر ضمن مجرد هستم ازدواج نکردم ام ارای هم برای کمرم انجام دادم که دکتر گفت دیسک کمر مهره ۳ و۴ داری اماعملی نیست ۱۰ جلسه فیزیو تراپی انجام دادم بهتر شدم اما این ناراحتی همچنان با من هست و اذیت میکنه قرص تامیولوسین مصرف میکنم protral04 مصرف میکنم قبلا دکتر گفته ۲ سه سال پیش ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين ١٠٠ ميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر ايمان دوشنبه ۱۴ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر
    بنده بصورت ناگهاني از اول صبح درد پروستات در ناحيه راست گرفتم و بلافاصله علائم انفولانزا در من شايع شد بدن درد و لرز فعلا علايم ديگه اي ندارم ممنون از شما كه راهنمايي ميكنيد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۴ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر یاسر دوشنبه ۱۴ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 397 مشاهده پرسش
    سلام.34 ساله هستم بعد از مدت یک سال با تجربه سفتی کشاله ران و کم فشاری ادرار (بعد از سکس رفع می شود) و همچنین بعضی اوقات درد در ناحیه بیضه سمت راست به دکتر مراجعه کردم که داروهای : پرازوسین ۱ میل ۳ ورق با مصرف نصف قرص ، باکلوفن ۱۰ دو ورق هر 12 ساعت ، سیپروفکت دو ورق هر 12 ساعت که مصرف همه تمام شده به غیر از پرازوسین .در حال حاضر درد بیضه ندارم و سفتی کشاله ران سمت راست کمتر شده اما فشار ادرار بطور طبیعی نشده یعنی باید خیلی کم به خودم فشار بیارم ازمایشات برای یک هفته پیش هم پیوست شده با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۴ تیر ۰( 2 سال پیش)

      أزمايشات و سونوگرافي طبيعي بود پرازوسين را قطع كنيد و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد يك ماه

  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    با سلام شش ماه پیش با مشکل تکرر ادرار شدید به پزشک مراجعه کردم با انجام آزمایش و سونوگرافی گفتن در قسمت مرکزی پروستات یه کیست کوچیک وجود داره ک احتمالا بقایای مجرای مولرین و اندازه پروستات ۱۷ سی سی بوده. با انجام عمل سیستوسکپی مشخص شده هیچ نوع کیست و ضایعه ای در مجرای ادرار وجود نداره. با مصرف دارو مشکل تکرار ادرار کاملا رفع شده اما ۶ ماه درد در ناحیه مقعد و کیسه بیضه دارم و دارو مصرف میکنم و از کیسه آبگرم استفاده میکنم. دارو ها ۶ تا آمپول سفازولین زدم و ۴ ماه کپسول سیپرو فلاکسیین استفاده میکنم. اما بهبودی حاصل نشده. من چه کاری باید انجام دهم؟ مرتب ورزش عم میکنم و در هنگام نشستن طوری می شینم که ناحیه پرینه تحت فشار نباشه. در ماه های قبل از کپسول تاوانکس هم استفاده کردم متاسفانه نتیجه نداد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام دارو مصرف نكنيد روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين ١٠٠ ميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر بهزاد جمعه ۲۸ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من ۵۴ سال دارم پس ازاحساس سوزش به پزشک متخصص اورلوژی مراجعه کردم قرص افلوکسین ۲۰۰روزی ۲عدد وپیروفنازین شبی یک عدد وامنیک شبی یک عدد تجویز کردند حدود یک هفته است مصرف میکنم وهنوزمقداری سوزش دارم سونوگرافی شکم ولگن انجام دادم حجم پروستات ۳۶ سیسی گزارش شد وبقیه موارد مشکلی وجود نداشت استدعا دارم برای سوزشی که هست راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۸ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام عمل جنسي داشته باشيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم ده روز داشسته باشيد

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۹ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام
    ۲۴ سالمه و حدود ۲ ساله مشکل التهاب پروستات دارم تکرر ادرار شدید و دو شاخه شدن ادرار + کم بودن جریان ادراری به دکتر مراجعه کردم بهم کپسول تامسیلوسین دادن برای مدت ۴ ماه مصرف کردم ولی بهبود نداشتم شب شاید بیش ار ۵ بار از خواب بیدار میشدم برای ادرار کردن . دوباره الان بهم آنتی بیوتیک دادن ( سپیروفلوکساسین) الان تکرر ادرارم احساس میکنم کمتر شده ولی همچنان مشکل دو شاخه شدن و جریان ادراری رو دارم.(حدود ۵ روز که مصرف میکنم سیپرو رو) خواستم بدونم مسیر درمان صحیح هست؟واقعا ۲ ساله کلافه شدم . با ۲۴ سال سن ادرارم بعضی وقت ها بعد دست شویی قطره قطره میریزه رو لباس زیرم البته این موضوع هم بعد چند روز مصرف آنتی بیوتیک بهتر شده.
    آیا امکان داره در ۲۴ سالگی پروستات بزرگ شده باشه و التهاب نباشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      دارو ها را مصرف كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود و روزي يك شياف ديكلوفناك١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيدده روز

  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 23 سال سن دارم از خیلی وقتی میشه که خودارضای میکنم الان سه هفته که ترک کردم یک سال پیش دچار تکرار ادرار با فشار کم شدم بعد احساس می‌کردم که ادرار میاد داخل آلتم دوباره برمیگرده 20 روزی گذشت خوب شدم تا الان چندوقتی پهلوم با کمرم درد خفیف می کرد بعد چند روز تکرار ادرار با حجم کم بدون فشار شب اداری داشتم که بعد شب ادراریم خوب شد الان هم احساس میکنم ادرارم داخل آلتم میاد دوباره برمیگرده رفتم دکتر سونوگرافی نوشته از کلیه مثانه پروستات با بیضه ها گفت واریکوسل دوطرفه داری با پروستاتیت مزمن داری 26.9cc گفت براثر خود ارضای بعد قرص نوشت گفت باید زیر نظرباشی تاخوب شی قرص های ازیترومایسین 500 12 ساعت با پروستاتان 8 ساعت با پروستیکا شب یک عدد لوفلوکساسین 750 بعد نهار یک عدد ناپروکسن 500 12 ساعت گفت مصرف کن دوباره بیا الان پروستاتیت مزمن خوب میشه کامل یه تا آخر عمر باید قرص بخورم. خودارضای باعت پروستاتیت مزمن شده من این عمل رو ترک کنم خوب میشه حالم خیلی بده یه راهنمایی کن چکار کنم آزمایش سونوگرافی براتوم میفرستم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      اولين اقدام در ماني ترك خود ارضايي است دارو ها را استفاده كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد

    2. تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      من امروز رفتم دکتر دارو های جدید داد گفت اونا که تموم شدن اینارو بخور پروستات باریج صبح 1 عدد عصر یک عدد. تا آنکس 750 روزی یک عدد پروسکور صبح 1عدد عصر یک عدد با سلکوکسیب هرشب یک عدد کفت اگه با دارو خوب نشه باعد تا آخر عمر خوب میشه دوبار عفونت میشه چکار کنم امیدی داشته باشم که کامل خوب میشم دکتر گفت باید رابطه جنسی برقرار کنی
    3. تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      اختلال نعوظ دارم و زود انزالی من قبلا زود انزالی نداشتم چندساله که پیش آمده من با جنس مخالف لب میگیرم دست آلتم بگیره آبم میاد آلتم خب سفت نمیشه بعد یک دقیقه دوباره شل میشه اینا میتونن بخاطر بزرگی پروستات باش یا چیزی دگه خودارضای باعث زود انزالی میشه نعوظ میتونه بابت خودارضای باشه من مجردم راهنمایم کن آقای دکتر چکار کنم اگه خودارضای رو ترک کنم خوب میشه
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام خود ارضايي را ترك كنيد روزي يك عدد قرص پاروكستين٢٠ سه ماه ميل كنيدو يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۷ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام
    اقای دکتر بنده ۴۴ سالمه چند وقته مشکل درد در بیضه و تکرر ادار دارم به پزشک مراجعه کردم که پس از انجام سونو گرافی معلوم شد اندازه پروستاتم ۵۵cc میباشد....چند وقت داروی امینیک و پروسپاتان استفاده کردم بهتر شدم ....و متاسفانه جدید درد شدید بیضه دارم و تکرر ادار و اینکه احساس میکنم مثانم کاملا خالی نمیشه که برای تسکین درد ژلوفن میخورم....ولی جدید روزی دو عدد کپسول پروستا باریج استفاده میکنم ولی تاثیر زیادی نداشته....لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۷ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ديكلوفناك١٠٠ ميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    سلام ، جوان ۲۵ ساله هستم دو هفته هستش که به علت سوزش مجاری ادرار پس از انزال به متخصص مراجعه کردم و پس از سونوگرافی کامل و ازمایش خون و ازمایش اسپرم دکتر تشخیص پروستاتیت دادن و ۶ عدد امپول امیکاسین روزی دو بار و قرص سلوبیکس و انتی بیوتیک تاواسیدال هر ۲۴ ساعت یک عدد تجویز کردن ، ۲ هفته هستش حدودا دارم دارو هارو مصرف میکنم علایم رفع شده بودن اما ناگهان دوباره سوزش ادرار و درد در ناحیه لگن دقیقا جایی که امپول ها تزریق شده در دو طرف شروع شده دوباره مراجعه کردم دکتر قرص گیاهی کرن بری هم اضافه کرد . شدیدا ادم استرسی هستم و همش احساس تپش قلب و افزایش حرارت شدید بدن و سردرد دارم ... دکتر گفتن به علت رابطه های جنسی مبتلا شدی اما من همیشه کاندوم استفاده میکردم ، و اینکه گفتن تا وقتی کامل خوب نشدی رابطه جنسی نداشته باش ، لطفا. راهنمایی کنین اقای دکتر شدیدا استرس دارم .
    1. تصویر کاربر محمد جمعه ۲۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      و اینکه تو سونو گرافی نوشته افزایش اکوژنیسیته چربی پری پروستاتیک با گسترش در دیواره خلفی مثانه مطرح کننده تغییرات التهابی در این ناحیه . گسترش این تغییرات در امتداد حالب دو طرف به خصوص در سمت راست مشاهده میشود . تصویری به نفع کالکشن مایع رویت نمیشود .
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      با سلام مبتلا به ورم پروستات هستيد روزي دو بار هر بار١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي استعمال كنيد ده روز

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علیرضا شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 338 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من 24 سالم هست و حدود یک سال دو ماه میشه که عمل واریکسل دو طرفه انجام دادم و قبل عمل بزرگی پروستات نداشتم و بعد از یک ماه دکتر خودم بعد از سونو بهم گفت بزرگی پروستات داری گفتم چیکار کنم گفت هیچی ازدواج کنی درست میشه.گفت بهت دارو میدم. بهم داروی پروستا باریج و قرص افلوکسیر 200 داد که پروستا باریجه گفت روزی یکی و اون دومی گفت هر موقع درد داشتی بخور.منم دردی نداشتم کلا نخوردم. خیلی مواقع کم درد داشتم که کلا نخوردم. این پروستا باریجه رو به مدت چند ماه خوردم بهتر شدم اما الان بعد از یک سال باز تکرار ادرار دارم و زیر شکمم در سمت راست هنگام پر شدن مثانم درد حس میکنم تا خالی کنم...میخواستم بدونم کلا باید چیکار کنم چون دکتر کار خاصی برام نکرد.... زیاد میشینم غذای تند هم میخورم استرس هم دارم ، خود ارضایی هم میکردم اما کمترش کردم...الان هر کاری شما بگین میکنم.تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      غذاي تند خورده نشود و روزي

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      غذاي تند خورده نشود و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر