اختلال نعوظ بعد از عمل پروستات

دو عارضه شایع که بعد از عمل پروستات در مردان بروز می کند، بی اختیاری ادرار و اختلال نعوظ بعد از عمل پروستات است که این بسیاری از مردان مبتلا به سرطان را از درمان می ترساند.

پروستات چیست؟

ترس از دست دادن بیضه و مرگ حاصل از روش های درمانی سرطان پروستات بسیاری از مردان را از درمان و عمل جراحی باز می دارد. طبق مطالعات انجام شده توسط انجمن دستگاه ادراری و تناسلی آمریکا در سال 2000 میلادی بر روی 1000 مرد انجام شد.  75% از مردان که بالای 50 سال بودند احساس می­ کردند ترس از عوارض جانبی درمان، آنها را از انجام آزمایشات باز می­ دارد و 20% از آنها که آزمایشات سالیانه انجام نمی­دادند، ابراز می ­داشتند که امتناع آنها حاصل ترس از عوارض جانبی درمان یا مطلع شدن از ابتلاء ایشان به سرطان بوده است.

سرطان پروستات، در کاهش عملکرد هورمونی–جنسی، نعوظ مردان، تأثیرگذار است. بالغ بر 50 درصد مردانی که سرطان پروستات در آنها تشخیص داده شده است در معرض ریسک اختلال نعوظ، هیپوگونادیسم(کم کاری بیضه)، یا هردو مورد فوق قرار دارند.

سرطان پروستات

به نظر می رسد علت کاهش ناگهانی عملکرد جنسی و نعوظ های شبانه، نتیجه نروپراکسی (التهاب عصب) حین جراحی باشد. پس از برداشتن پروستات، در مقیاس وسیعی، هنوز اعتقاد اندکی در خصوص صدمات شریانی وجود دارد.

اختلال نعوظ بعد از عمل پروستات به کندی بهبوبد می یابد و بین 18 تا 24 ماه به طول می­ انجامد که همزمان با برطرف شدن تدریجی نروپراکسی (دست کاری عصب) می­ باشد.

هنگامی که نروپراکسی تدریجاً برطرف می ­شود طبق انتظار، آلت به قرص سیلدنافیل(ویاگرا) پاسخ می­دهد، زیرا که مکانیسم مهارکننده ­های سیلدنافیل و فسفودی استراز -5 متکی به تولید اکسیدنیتریک(گشاد کننده شریان) از انتهای عصب می­ باشد. موفقیت در استفاده از قرص سیلدنافیل در 6 ماه اول بسیار کند پیش­بینی می­ شود.

 درک بیمار از تشخیص

بیمارانی که سرطان پروستات در آنها تشخیص داده می­ شود، دچار اختلالات روحی – روانی می­ شوند. تشخیص سرطان همراه با بروز افسردگی، فحاشی به خود، اختلال جنسی و انزوای اجتماعی می­ باشد. درک بیمار از آنچه که مورد بحث قرار می ­گیرد اغلب با درک پزشک متفاوت است.

اندکی جای تعجب دارد که یک بیمار و همراه او قادر به درک این موضوع نباشند که جداسازی عصب (Nerve Sparing) لزوماً به معنی حفظ توانایی جنسی نمی­ باشد. یا اینکه حتی در صورت توانایی پس از جراحی، این وضع با وضعیت قبل از جراحی وی قابل مقایسه نیست و بیمار ممکن است نیازمند به وسایل کمکی برای نعوظ باشد. پس از ترک مطب، بیماران، یا همراهان آنها به مقالات غیر معتبر در اینترنت رجوع می کنند. بیماران، غرق در اطلاعات درست و نادرست می­ گردند و متأسفانه بسیاری از سایت­ها چیزی به جز سایت­های تجاری نیستند.

جراحی رادیکال پروستات (RP)

درمان سرطان پروستات به طور ثابت باعث تغییرات در عملکرد نعوظ می­ شود. میزان اضطراب بیمار به سطح عملکرد و کارایی وی قبل از درمان، میزان اختلال جنسی و همسر وی بستگی دارد. با فرض بر اینکه بیمار چند انتخاب برای درمان دارد، انتخاب ­های وی درخصوص درمان، جراحی رادیکال پروستات، پرتودرمانی خارجی یا داخل بافتی با درمان هورمونی تکمیلی یا بدون آن و جراحی کرایو می­ باشد.

فواید و عوارض عمل پروستات

مزایای جراحی رادیکال شامل درمان قطعی بیمار، در صورتی که تومور محدود به غده پروستات باشد. مضرات آن این است که چنین جراحی گرچه قطعی است، اما مرگ و میر کمتر از 3%، بیماری ناتوانی جنسی (کمتر از 50%)، اختلال در انزال (100%)، اختلال در ارگاسم (50%)، بی اختیاری ادرار (بین 5 تا 30%)، آمبولی ریوی کمتر از (1%)، آسیب­های روده کمتر از (1%)، تنگی مجرای ادراری (کمتر از 5%) و تزریق خون (20%) به همراه دارد.

اختلال نعوظ بعد از عمل پروستات بلافاصله پس از جراحی شروع شده و در واقع همه مردان با اختلال نعوظ مواجه می­ شوند. به تدریج نعوظ­ های شبانه، صبحگاهی و سایکوژنیک ظاهر می­ گردد. گرچه در بعضی موارد برخی از افراد، نعوظ با سوند فولی دائم گزارش دادند. این واقعه صرفاً جزء استثنائات می ­باشد.

عمل رادیکال پروستاتکتومی به طور شایع و روز افزونی برای درمان سرطان پروستات در تمام دنیا در حال انجام است ولی تکنیک ها برای حفظ عملکرد جنسی و ادرار کردن بیمار از زمان­ های خیلی گذشته (30 سال) (از دوره Walsh که جراح کلیه بوده و اولین بار روش جراحی رادیکال پروستاتکتومی را ابداع نمود) همچنان در حال اصلاح است. به طوری که امروز یک جراحی آناتومیک به وسیله جراح با تجربه و با انتخاب بیمار مناسب برای N.S (حفظ عصب) که شامل عمل جنسی و نعوظ می ­باشد انجام می­شود.

عمل جراحی پروستات

حفظ عصب در عمل رادیکال پروستات

اگرچه تکنیک جراحی با N.S و حفظ ساختمان­ های آناتومیک نشان داده که بعد از عمل، اختیار ادرار کردن بیمار از دست نمی رود ولی در مورد باقی ماندن میل جنسی بسیار بحث وجود دارد. لذا بدین منظور پاتوفیزیولوژی(علت پاتولوژی) اختلال نعوظ بعد از عمل پروستات مورد بحث و توجه قرار گرفته است.

بیماران مبتلا به سرطان پروستات در مرحله T2,T1 با PSA کمتر از 10 و گلیسون 7 یا کمتر از 7، کاندیدهای مناسبی برای جراحی رادیکال پروستاتکتومی با حفظ عصب هستند.

این بیماران قبل از عمل جراحی باید از قدرت عمل جنسی برخوردار باشند و بهتر است که به نوعی دچار اختلال جنسی نبوده و از داروهای PED-5i(مثل ویاگرا) استفاده نکنند، در غیر این صورت اختلال نعوظ بعد از عمل پروستات رخ می دهد. می ­توان با استفاده از سوالات  IIEF از بیمار به ارزیابی اختلال جنسی قبل از عمل پی برد. سوالاتی که مطرح می­ شوند، شامل فونکسیون نعوظ و انزال، داشتن میل جنسی، اورگاسم و رضایت جنسی می ­باشند.

بیمارانی که تحت عمل جراحی رادیکال با N.S قرار می­گیرند، اغلب از اختلال نعوظ بعد از عمل پروستات شکایت دارند، که به ضایعه Neuropraxia (دست کاری) عصب کاورنوز(آلت) مربوط است که در ضمن برداشتن پروستات حتی در دست­ های بسیار باتجربه جراحان نیز اتفاق می­ افتد. به هر حال پدیده کم خونی کورپورا بعد از عمل پروستاتکتومی و اختلال جنسی توسط بسیاری از محققین بررسی و نشان داده شده است.

بالاخره کاهش خون شریانی همراه با لیک وریدی شدید بعد از عمل پروستاتکتومی به علت ضایعه ایجاد شده توسط آپوپتوزیز منجر به کاهش حمل اکسیژن و افزایش فاکتور رشد بتا (Growth Factor Beta) می­ شود و این امر موجب ضایعه شدید بافتی شده و در نتیجه تنگی آلت حاصل شده ولی باعث تغییرات همودینامیک در آن نمی­شود، بلکه باعث کاهش طول و قطر آلت می ­گردد که معمولاً در سه ماه اول بعد از عمل اتفاق می­افتد.

ناباروری مردان

درمان اختلال نعوظ بعد از عمل پروستات (رادیکال پروستاتکتومی)

برای درمان  اختلال نعوظ بعد از عمل پروستات تزریق آلپروستادیل هر چه سریع­تر بعد از عمل باید صورت گیرد و بهتر است که درمان در پایان ماه اول بعد از عمل باشد. شروع درمان باید 2 تا 3 بار تزریق در هفته باشد.

تزریق آلپروستادیل به داخل آلت بلافاصله بعد از عمل ممکن است نقش مهم روانی نیز را به همراه داشته باشد. با برگشت آهسته نعوظ ­های خود به خودی ممکن است اختلال جنسی در زوجین بهبود یابد. به دلیل ترس از قادر نبودن و یادآوری بیماری، بیمار ممکن است از انجام عمل جنسی خودداری کند.

با گذشت زمان بعد از عمل جراحی پاسخ درمانی به دارو دیده می ­شود ولی بهترین زمان 2 سال بعد از عمل جراحی است.

 

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    باعرض سلام خدمت اقلب دکتر قوامی

    جوانب 32ساله مجرد هستم. چن سال پیش به پشنهاد دوستی قرص جهت احتلام نشدن مصرف نمودم فهمیدم ناتوانی جنسی دارد واز مصرف ان خود داری نمودم.حالا دچار عدم نعوظ یاضعیف بودن نعوظ هستم در ضمن قبلن بنده خود ارضایی داشتم .
    1. عدم نعوظ من از خود ارضاعی هست یا خیر؟ 2.دوباره از نعوظ کامل می توانم برخوردار باشم یا خیر؟
    3.دوسال پیش حجم پروستات بنده 19،ccبود؟
    لطفا راهنمایی بفرمایید .
    باتشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      بله از خود ارضايي است ، نعوظ بر ميگردد و حجم پروستات طبيعي است
  • تصویر کاربر سیدمرتضی یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    سلام خدمت آقای دکترسوالاتی داشتم ازشما که انشاءالله کمک کنید.پیرومشکلات قبل درمورددرست دفع نشدن ادارارم که مجبورشده دوباره عمل جراحی داشته باشم یکی ازعمل هایم درستل92بودبه عنوان تنگی مجاری اداراری وعمل بعددرسال94 بوده است که متاسفانه هیچ گونه بهبودی نداشته ومشکلات بعدی به سراغم آمدن..
    چراهرموقع میخواهم نزدیکی داشته باشم احساس اداراشدیدی میکنم که بعدازتخلیه کردن مثانه وشروع مجددهنوزهیچ نزدیکی انجام نداده ام منی خارج میشودهمراه بادرد وسوزش شدید.که برااین شل بودن کمرم به دکترمراجعه کردم وقرص فلاکستین رابهم دادن ولی هیچ گونه تاثیری برمن نداشته است لطفابهم بگیدچکارکنم ممنون وسپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      داروي شما درست است بايد سه ماه روزي يك عدد ميل كنيد
  • تصویر کاربر خانم.ر جمعه ۲۰ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    درود برشما دکتر بزرگوار
    جناب دکتر من وهمسرم مدت ۷ماه هست که زندگی زناشویی خود را آغاز کردیم .مدت ۶ ماه هم دوران عقدمان بود.در دوران عقد همسرم مشکل نعوظ نداشتند اما حدود ۵ ماه است که دچار این مشکل شدند.
    همسرم قبل ازدواج یک عمل سنگ شکن کلیه داشتند که بخاطر اشتباه پزشکی لگنچه ایشان را سوراخ کردند و بعد از مرخص شدن از بیمارستان حالشان بد شد و بعد از مراجعه متوجه شدند که عمل ناشیانه باعث خونریزی داخلی شده و ایشان ۸روز در کما بودند
    خدا ایشان را به خانواده برگرداند .
    بعد از این حادثه بدن ایشان به شدت دچار ضعف شده بود که به شکر خدا بعد ازدواج همه چیز به حالت عادی برگشت.
    علت بیان این مطلب این بود که آیا ممکن است این عدم نعوظ از عوارض آن عمل ناشیانه باشد؟
    همسرم پیپ استفاده می کنند.
    از نظر مسایل روانی اصلا مشکلی وجود ندارد.
    *آزمایشات مربوط به تشخیص این ناراحتی را میتوانید ذکر بفرمایید؟
    میخواهم قبل از مراجعه به پزشک با دست پر مراجعه کنم.
    البته آزمابشات مربوط به چکاب به اصرار من انجام میدهند.به همراه هپاتیت.آنزیمهای کبدی و...
    فریتین خونشان همیشه بالاست.
    و کمی پرولاکتین .
    سونوگرافی کلیه ومثانه وپروستات کاملا سالم بوده.
    از پرحرفی ام پوزش میخواهم .به شدت نگران همسرم هستم .تحمل دیدن ناراحتی ایشان را ندارم .یاری ام کنید دکتر بزرگوار
    با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۰ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      مشکل ندوظ هیچ ارتباطی به جراحی ندارد ولی ایشان اگر بیماری دیگری نداشته باشند ، بطور جنبه فکری - ذهنی دارد .فعلا یک ساعت قبل از نزدیکی یک عدد قرص تادالافیل میل کنید
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۰ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 352 مشاهده پرسش
    سلام
    آیا انجام ورزش هایی مثل بدنسازی و کار با وزنه های سنگین میتواند اثر منفی بر کیفیت و مدت نعوظ داشته باشد. چیزی مثل کاهش انرژی فرد برای سکس ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      خير اثري ندارد
    2. تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۸ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      خیلی ممنونم آقای دکتر
      لطف کردید
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      خواهش مي كنم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر زهرا چهارشنبه ۱۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید.همسرم ۲۸ سالشونه و ۳سال هست ازدواج کردیم.۲ماه هست برای بارداری اقدام کردیم اما روزهای بعداز پریودی که نزدیکی داریم مشکلی ازنظر انزال ایشون نداریم اما زمانهای نزدیک به تخمک گذاری که باید نزدیکی داشته باشیم و انزال انجام بشه اصلا هیچ اتفاقی نمیافته.درصورتی که تا قبل از اقدام گاهی تا چند دقیقه انزال بطول نمی انجامید.
    میگن که اصلا انگار چیزی احساس نمیکنم.کلا محیط واژن بنده هم مثل همیشه تر نیست.
    باپزشکم مطرح کردم گفتن که همسرم روحیه حساسی داره و نباید اذیت بشه و تا ۱سال زمان بگذارید و اگر تا سر ۱سال نشد اونوقت اقدام ناروری کنید.
    بااینهمه همینطور بارداری داره به تعویق میافته و همینطور استرس ما برای بچه دار نشدن بیشتر میشه و واقعا خیلی سخته.لطفا بزرگواری کنید و راهنماییمون کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      در ضمن نزديكي همسرتان موقع انزال از شما جدا شوند بعد ببينيد ترشحي خارج مي شود يا نه اگر نشد قرص imipramine 10 ميلي گرم هر ٨ ساعت يك عدد ميل كنند يك ماه
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام..با شرمندگی و خجالت من دوران نوجوانی خودارضایی میکردم والانم دچار زود انزالی شدید شدم تقریبا ۱۰ ثانیه..خودارضایی رو کذاشتم کنار اما التم حساس تر شده با کوچکترین تحریک حالت ارضا یهم دست میده..میخواستم ببینم ترک خودارضایی زود انزالی رو درمان میکنه یا شایعه ای بیش نیست..استدعا دارم راهنمایی ام کنید خودمو باختم از ازدواج هراس دارم..من از عاقبت خودارضایی خبر نداشتم حالا فهمیدم که دیگه کار از کاز گذشته
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      براي درمان روزي يك عدد قرص پاروكستين به مدت دو ماه ميل كنيد
  • تصویر کاربر رحمان سه شنبه ۱۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    با سلام
    احتراما هنگام معاشقه دچار زود انزالی می,شم که نارضایتی خود و همسر را به همراه داشته است . لذا خواهشمندم راهنمایی بفرمایید
    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      قرص پاروكستين روزي يك عدد به مدت دو ماه ميل كنيد
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۷ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 287 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید، آیا دارویی برای افزایش میل جنسی وجود دارد؟ لطفاً در صورت امکان نام آنرا بفرمایید. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۷ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      قرص تادالافيل يك ساعت قبل از نزديكي
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام و دورود خدمت آقای دکتر قوامی
    بنده مدتی است بعد از انزال حالت سرماخوردگی و ضعف یا چیزی شبیه آنفولانزا دارم مثل ضعف در ستون فقرات یا تب خفیف فقط هم بعد از رابطه جنسی این اتفاق می افتاد خواهشمند است راه درمان را ب بنده راهنمای بفرمایید
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      مورد شما را اولين بار ميشنوم .
  • تصویر کاربر عظیم یکشنبه ۳ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    بنده در خواب جنب می شوم ولی در بیداری هنگام نزدیکی با همسر نمی توانم. با توجه به پاسخ های حضرتعالی به پرسشها متوجه شدم که مشکل فکری و عصبی است. در مورد یه سری مسائل ذهنم مشغول است ولی سعی می کنم هنگام رابطه جنسی ذهنم را خالی کنم و به چیزی فکر نکنم. ولی با این حال خوب نشدم. آیا فقط با دارو می توان این مشکل را حل کرد یا راه حل دیگری هم هست؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۳ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام درمان به عهده خود شما می باشد از قرص سیتالوپرام روزی دو بار استفاده کنید و نیز شبها نصف قرص آلپرازولام میل کنید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر