اختلال نعوظ بعد از عمل پروستات

دو عارضه شایع که بعد از عمل پروستات در مردان بروز می کند، بی اختیاری ادرار و اختلال نعوظ بعد از عمل پروستات است که این بسیاری از مردان مبتلا به سرطان را از درمان می ترساند.

پروستات چیست؟

ترس از دست دادن بیضه و مرگ حاصل از روش های درمانی سرطان پروستات بسیاری از مردان را از درمان و عمل جراحی باز می دارد. طبق مطالعات انجام شده توسط انجمن دستگاه ادراری و تناسلی آمریکا در سال 2000 میلادی بر روی 1000 مرد انجام شد.  75% از مردان که بالای 50 سال بودند احساس می­ کردند ترس از عوارض جانبی درمان، آنها را از انجام آزمایشات باز می­ دارد و 20% از آنها که آزمایشات سالیانه انجام نمی­دادند، ابراز می ­داشتند که امتناع آنها حاصل ترس از عوارض جانبی درمان یا مطلع شدن از ابتلاء ایشان به سرطان بوده است.

سرطان پروستات، در کاهش عملکرد هورمونی–جنسی، نعوظ مردان، تأثیرگذار است. بالغ بر 50 درصد مردانی که سرطان پروستات در آنها تشخیص داده شده است در معرض ریسک اختلال نعوظ، هیپوگونادیسم(کم کاری بیضه)، یا هردو مورد فوق قرار دارند.

سرطان پروستات

به نظر می رسد علت کاهش ناگهانی عملکرد جنسی و نعوظ های شبانه، نتیجه نروپراکسی (التهاب عصب) حین جراحی باشد. پس از برداشتن پروستات، در مقیاس وسیعی، هنوز اعتقاد اندکی در خصوص صدمات شریانی وجود دارد.

اختلال نعوظ بعد از عمل پروستات به کندی بهبوبد می یابد و بین 18 تا 24 ماه به طول می­ انجامد که همزمان با برطرف شدن تدریجی نروپراکسی (دست کاری عصب) می­ باشد.

هنگامی که نروپراکسی تدریجاً برطرف می ­شود طبق انتظار، آلت به قرص سیلدنافیل(ویاگرا) پاسخ می­دهد، زیرا که مکانیسم مهارکننده ­های سیلدنافیل و فسفودی استراز -5 متکی به تولید اکسیدنیتریک(گشاد کننده شریان) از انتهای عصب می­ باشد. موفقیت در استفاده از قرص سیلدنافیل در 6 ماه اول بسیار کند پیش­بینی می­ شود.

 درک بیمار از تشخیص

بیمارانی که سرطان پروستات در آنها تشخیص داده می­ شود، دچار اختلالات روحی – روانی می­ شوند. تشخیص سرطان همراه با بروز افسردگی، فحاشی به خود، اختلال جنسی و انزوای اجتماعی می­ باشد. درک بیمار از آنچه که مورد بحث قرار می ­گیرد اغلب با درک پزشک متفاوت است.

اندکی جای تعجب دارد که یک بیمار و همراه او قادر به درک این موضوع نباشند که جداسازی عصب (Nerve Sparing) لزوماً به معنی حفظ توانایی جنسی نمی­ باشد. یا اینکه حتی در صورت توانایی پس از جراحی، این وضع با وضعیت قبل از جراحی وی قابل مقایسه نیست و بیمار ممکن است نیازمند به وسایل کمکی برای نعوظ باشد. پس از ترک مطب، بیماران، یا همراهان آنها به مقالات غیر معتبر در اینترنت رجوع می کنند. بیماران، غرق در اطلاعات درست و نادرست می­ گردند و متأسفانه بسیاری از سایت­ها چیزی به جز سایت­های تجاری نیستند.

جراحی رادیکال پروستات (RP)

درمان سرطان پروستات به طور ثابت باعث تغییرات در عملکرد نعوظ می­ شود. میزان اضطراب بیمار به سطح عملکرد و کارایی وی قبل از درمان، میزان اختلال جنسی و همسر وی بستگی دارد. با فرض بر اینکه بیمار چند انتخاب برای درمان دارد، انتخاب ­های وی درخصوص درمان، جراحی رادیکال پروستات، پرتودرمانی خارجی یا داخل بافتی با درمان هورمونی تکمیلی یا بدون آن و جراحی کرایو می­ باشد.

فواید و عوارض عمل پروستات

مزایای جراحی رادیکال شامل درمان قطعی بیمار، در صورتی که تومور محدود به غده پروستات باشد. مضرات آن این است که چنین جراحی گرچه قطعی است، اما مرگ و میر کمتر از 3%، بیماری ناتوانی جنسی (کمتر از 50%)، اختلال در انزال (100%)، اختلال در ارگاسم (50%)، بی اختیاری ادرار (بین 5 تا 30%)، آمبولی ریوی کمتر از (1%)، آسیب­های روده کمتر از (1%)، تنگی مجرای ادراری (کمتر از 5%) و تزریق خون (20%) به همراه دارد.

اختلال نعوظ بعد از عمل پروستات بلافاصله پس از جراحی شروع شده و در واقع همه مردان با اختلال نعوظ مواجه می­ شوند. به تدریج نعوظ­ های شبانه، صبحگاهی و سایکوژنیک ظاهر می­ گردد. گرچه در بعضی موارد برخی از افراد، نعوظ با سوند فولی دائم گزارش دادند. این واقعه صرفاً جزء استثنائات می ­باشد.

عمل رادیکال پروستاتکتومی به طور شایع و روز افزونی برای درمان سرطان پروستات در تمام دنیا در حال انجام است ولی تکنیک ها برای حفظ عملکرد جنسی و ادرار کردن بیمار از زمان­ های خیلی گذشته (30 سال) (از دوره Walsh که جراح کلیه بوده و اولین بار روش جراحی رادیکال پروستاتکتومی را ابداع نمود) همچنان در حال اصلاح است. به طوری که امروز یک جراحی آناتومیک به وسیله جراح با تجربه و با انتخاب بیمار مناسب برای N.S (حفظ عصب) که شامل عمل جنسی و نعوظ می ­باشد انجام می­شود.

عمل جراحی پروستات

حفظ عصب در عمل رادیکال پروستات

اگرچه تکنیک جراحی با N.S و حفظ ساختمان­ های آناتومیک نشان داده که بعد از عمل، اختیار ادرار کردن بیمار از دست نمی رود ولی در مورد باقی ماندن میل جنسی بسیار بحث وجود دارد. لذا بدین منظور پاتوفیزیولوژی(علت پاتولوژی) اختلال نعوظ بعد از عمل پروستات مورد بحث و توجه قرار گرفته است.

بیماران مبتلا به سرطان پروستات در مرحله T2,T1 با PSA کمتر از 10 و گلیسون 7 یا کمتر از 7، کاندیدهای مناسبی برای جراحی رادیکال پروستاتکتومی با حفظ عصب هستند.

این بیماران قبل از عمل جراحی باید از قدرت عمل جنسی برخوردار باشند و بهتر است که به نوعی دچار اختلال جنسی نبوده و از داروهای PED-5i(مثل ویاگرا) استفاده نکنند، در غیر این صورت اختلال نعوظ بعد از عمل پروستات رخ می دهد. می ­توان با استفاده از سوالات  IIEF از بیمار به ارزیابی اختلال جنسی قبل از عمل پی برد. سوالاتی که مطرح می­ شوند، شامل فونکسیون نعوظ و انزال، داشتن میل جنسی، اورگاسم و رضایت جنسی می ­باشند.

بیمارانی که تحت عمل جراحی رادیکال با N.S قرار می­گیرند، اغلب از اختلال نعوظ بعد از عمل پروستات شکایت دارند، که به ضایعه Neuropraxia (دست کاری) عصب کاورنوز(آلت) مربوط است که در ضمن برداشتن پروستات حتی در دست­ های بسیار باتجربه جراحان نیز اتفاق می­ افتد. به هر حال پدیده کم خونی کورپورا بعد از عمل پروستاتکتومی و اختلال جنسی توسط بسیاری از محققین بررسی و نشان داده شده است.

بالاخره کاهش خون شریانی همراه با لیک وریدی شدید بعد از عمل پروستاتکتومی به علت ضایعه ایجاد شده توسط آپوپتوزیز منجر به کاهش حمل اکسیژن و افزایش فاکتور رشد بتا (Growth Factor Beta) می­ شود و این امر موجب ضایعه شدید بافتی شده و در نتیجه تنگی آلت حاصل شده ولی باعث تغییرات همودینامیک در آن نمی­شود، بلکه باعث کاهش طول و قطر آلت می ­گردد که معمولاً در سه ماه اول بعد از عمل اتفاق می­افتد.

ناباروری مردان

درمان اختلال نعوظ بعد از عمل پروستات (رادیکال پروستاتکتومی)

برای درمان  اختلال نعوظ بعد از عمل پروستات تزریق آلپروستادیل هر چه سریع­تر بعد از عمل باید صورت گیرد و بهتر است که درمان در پایان ماه اول بعد از عمل باشد. شروع درمان باید 2 تا 3 بار تزریق در هفته باشد.

تزریق آلپروستادیل به داخل آلت بلافاصله بعد از عمل ممکن است نقش مهم روانی نیز را به همراه داشته باشد. با برگشت آهسته نعوظ ­های خود به خودی ممکن است اختلال جنسی در زوجین بهبود یابد. به دلیل ترس از قادر نبودن و یادآوری بیماری، بیمار ممکن است از انجام عمل جنسی خودداری کند.

با گذشت زمان بعد از عمل جراحی پاسخ درمانی به دارو دیده می ­شود ولی بهترین زمان 2 سال بعد از عمل جراحی است.

 

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر هاشم پنجشنبه ۲۸ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 351 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر پسرمو 40 روزه گی به روش حلقه ختنه کردیم والان قسمتی از پوستش صورتیه مثل پوست تازه .ایا پوستو زیادی برداشتن؟این در اینده براش زود انزالی میاره خیلی نگران اینده اشم لطفا جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۸ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      در أينده مشكلي پيش نمي أيد

  • تصویر کاربر علیرضا جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    باسلا مواحترام اینجانب 57ساله حدود 18ماه پیش عمل جراحی رادیکال پروستاتکومی و۶ماه بعد آن یعنی یک سال قبل با وجود psaحدودیک صدم به لحاظ اطمینان بیشترو ‌توصیه پاتولوژی که کمی به خارج کپسول نفوذکرده بود 37جلسه پرتودرمانی باروش mrt انجام داده‌ام اکنون مدتی هست گاها در موقع تحریک جنسی به جای نعوظ ادرار کمی خارج میشه وهرچه تحریک بیشتر باشه ادرار هم بیشتر هست که بسیار ناخوشایند هست چاره کار چی هست ؟در موقع انزال وبعد آن کمی سوزش در سر آلت ودرد دارم وادرار هم جست آن خیلی کم هست ممنون مبشوم راهنمایی فرمایید تزریق آلپروستادیل برای من به صلاح هست وای مشکل اصلی در حال حاظر همان آمدن ادرار در موقع تحریک جنسی هست ممنون از راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      درماني ندارد

    2. تصویر کاربر علیرضا جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      باتشکر از شما از نظرتزریق الپروستادیل وسوزش کم سر آلت ودرد کم آن چی دستور می فرمایید عفونت اداری ندارم
    3. تصویر کاربر علیرضا جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      باتشکرازشما از نظر تزریق الپروستادیل وسوزش کم سر آلت بعد انزال چه پیشنهادی دارید؟
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ميل كنيد

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر بابك جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام آقاى دكتر ممنون ازراهنمايى هاى شما من طبق توصيه هاى كه به افرادى كه مشكل زودانزالى دارند داشتيد قرص پاروكستين ٢٠سه ماه مصرف كردم وتاثيرش خوب بود ولى دوتامشكل داشتم يكى اينكه درطول مدت مصرف درطول روز خواب آلودگى داشتم دوم اينكه پس ازاتمام دوره سه ماهه دوباره مشكل زودانزالى ايجادشد ممنون ميشم راهنمايى بفرماييد.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      از قرص سرترالين ٥٠ ميلي گرم سه ماه ميل كنيد

  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    سلام،امیدوارم حالتون خوب باشه
    ۲۹ سالمه ، ماه پیش به دلیل التهاب پروستات به پزشک مراجعه کردم که گفتن دلیلش عفونت کلیه هستش
    من سه سال ترامادول مصرف میکردم و برای سکس بهتر سیدنافیل میخوردم.
    ولی الان که ترامادول و سیدنافیل رو نمیخورم با مشکل نعوظ مواجه شدم ، یعنی وقتی به بیشترین نعوظ میرسم که میخوام ارضا بشم که الان به دخول هم نمیرسه و به سرعت ارضا میشم.
    آیا باید دارو مصرف کنم ؟ تو بیشتر جواباتون به سوالای شبیه من گفتین تادالافیل مصرف بشه، این یعنی تا چه مدت زمان باید مصرف بشه ؟؟؟
    1. تصویر کاربر امیر دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      عکس نسخه یک ماه پیش
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص پاروكستين به مدت سه ماه ميل كنيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر احسان چهارشنبه ۷ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشیدجناب دکتر:من جوان26سالی هستم که مشکل نعوظ دارم موقع نزدیکی بیشتروقتهاآلت سفت نمیشه یااگرهم بشه سریع شل میشه یابیشتروقتهاهیچ حسی ندارم البته یکسالی هست که این بیماری رادارم قبل مشکلی نبودلطفاراهنمایم کنیدچه داروی مصرف کنم.خداخیرتون بده
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۷ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      يك ساعت قبل از نزديكي يك عدد قرص تادالافيل ميل كنيد يك ماه

  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر قوامی عزیز
    من مدت 2 ساله که با مشکل زود انزالی و عدم نعوظ آلت تناسلی دارم و تو این مدت به دکترهای اورولوژ مراجعه کردم و تمام دکترهای محترم پس از آزمایش میگویند شما هیچ گونه مشکلی نداریدبغیر از واریکسل خفیف که اون هم مشکلی نیست . ولی من شروع به خود درمانی کردم و از قرص ها و اسپری ها مختلف استفاده میکردم و حالا پس از گذشت 2 سال از این موضوع هیچ گونه نعوظی ندارم ولی میل جنسی زیادی دارم
    از شما دکتر محترم خواشمندم در ارتباط به این مشکل که برای من پیش آمده تدبیری بیندیشید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      درمان زود انزالي روزي يك عدد قرص پاروكستين و يك ساعت قبل از نزديكي يك عدد قرص  تادالافيل ميل كنيد

  • تصویر کاربر حسن شنبه ۱۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام آقاى دكتر. خسته نباشيد. من هفتادويك سال دارم ولى سن بدنى من حدود شست سال هست. روزى ١٢ساعت كار ميكنم و هنوز اكتيو هستم. حدود چهار ماه هست كه عمل راديكال پروستاتكتومى انجام دادم. براى نعوذ بعدازعمل هيچ دارويى دريافت نكردم. و در حال حاضر اصلا احساس نعوذ ندارم در حالى كه قبل از عمل كاملا طبيعى بودم. آيا امكان برگشت وجود دارد.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      قابل برگشت نيست يك ساعت قبل از نزديكي يك عدد قرص تادالافيل ميل كنيد

  • تصویر کاربر آرمان جمعه ۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر بنده 55 سال دارم و حدود 5 سال است که مشکل پروستات دارم و امسال بعد از آزماش PSA که نتیجه آن 4.57 شد دکتر برام نمونه برداری نوشت و انجام دادم و خوشبختانه از 15 مورد نمونه گرفته شده نتیجه همه خوش خیم درآمد.ولی دکتر معالجم گفت که زیاد خوشحال نباش و 3 ماه دیگر باید نمونه برداری با ربات انجام بدی که دقیق تر است . اکنون من کمی بهم ریخته ام و اعصابم خرد شده است .مشکل بزرگ من تکرر ادرار است و هیچ سوزش ویا خون در ادرار ویا منی ندارم .البته کپسول تامسولوسین 4. را هر روز مصرف میکنم وبه توصیه دکتر قبا از نزدیکی قرص سیلد نافیل مصرف میکنم که از نظر نعوظ مشکلی نداشته باشم.اکنون بدون قرص فوق مشکل نعوظ دارم و مجبورم مصرف کنم .سوال اصلی من اینه آیا مصرف تریاک برای من خوبه یا بد. از دکتر پرسیدم گفتند سیگار بده ولی تریاک بد نیست . لطفا بفرمایید که مصرف تریاک در مورد مشکل پروستات چگونه است. ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      ترياك باعث ورم پروستات مي شود

  • تصویر کاربر م-میرزایی جمعه ۲۷ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    با عرض احترام به جناب اقای دکتر قوامی من بعد از عمل جراحی روی پروستات البته چند سال پیش انتظار نعوظ کامل با توجه به سن که 80 است ندارم اما پرسش من اینست که چقدر مجازم که فعالیت جنسی داشته باشم البته فرضیاتی را خوانده ام ولی قانع نشده ام سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۷ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      هر چه توان جنسي داريد اشكال ندارد درمان نعوظ هم تزريق أمپول در ألت است 

  • تصویر کاربر سعید شنبه ۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ، مردی هستم با 47 سال سن در دو الی 4 ماه گذشته شاید هر روز و یا گاها روزی دوبار رابطه جنسی خوبی داشتم ولی کم کم آلت تناسلی ام نعوذ دایمی نداشته و قبل از ارضا ........سست وشل میشودلطفا راهنمایی بفرمایید که چکار کنم . متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تادالافيل ميل كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر