سنگ مجاری ادراری چیست؟

سنگ مجاری ادراری (URETHRAL STONE) در کشورهای پیشرفته بخصوص در خاور دور و نزدیک به طور قابل توجهی شایع و فراوان گزارش شده است. به نظر می رسد که شیوع سنگ مجرا در بچه ها و در کشورهای پیشرفته بیشتر دیده می شود.

بروز سنگ مجرای ادراری در زنان به ندرت اتفاق می افتد.

انواع سنگ مجاری ادراری

بیشتر سنگ های مجرا در کشورهای پیشرفته سنگ های عفونی، اسیداوریکی و کلسیم اوگزالات و یا سیستین هستند.

قسمت مجرائی که در جلو و قسمتی در خلف و عقب قرار گرفته، شایع ترین محل سنگهای مجرا می باشند. مجرای خلف یا عقب جایی است که پروستات قرار دارد و مجرا از بین پروستات رد می شود.

بند آمدن ادرار بعلت سنگ مجاری ادراری ، به شکل مکرر و یا گاهگاهی و گاهی بدون بندآمدن ادرار گزارش شده است. سنگهای مجرا در  رادیولوسنت هستند بنابراین در 40 درصد موارد در عکس دیده می شوند.

سنگهای مجرا نسبتا” شایع و در بچه ها گزارش شده است، بخصوص در کشورهای پیشرفته به علت شیوع بالای تشکیل سنگ مثانه. طبق یک گزارش ارائه شده در یک گروه از افراد مبتلا به سنگ مجرا 78 درصد مبتلا به بندآمدن ادرار شده اند.

سنگ مثانه

تشخیص و درمان سنگ مجاری ادراری

درمان سنگ مجاری ادراری ، بستگی به اندازه سنگ، شکل و محل قرار گرفتن سنگ در مجرا دارد. ولی همه عقیده به این موارد ندارند و هرکس طبق سلیقه خود عمل می کند. سنگهای خلف یا عقب مجرا زیاد دیده نمی شود. فقدان سنگ در مجرای زنان به علت گزارشهای متعددی است که در گذشته ارائه شده است.

تشخیص ابتدایی با رادیوگرافی می باشد که متاسفانه درصد کمی سنگ مجاری ادراری را نشان می دهد. در صورت عدم دیدن سنگ در عکس، از دستگاه سیستوسکوپی استفاده می کنیم. این دستگاه را وارد مجرا کرده و با دیدن مجرا محل سنگ را مشخص می کنیم. معمولا” سنگهایی که در قسمت جلو مجرا (مجرا در آلت) قرار دارند با تزریق مواد ژله مانند که به آن لوبریکنت گفته می شود، مکیده می شود و سنگ خارج می گردد.

سنگهای خلفی را نیز با تزریق ماده ژله مانند و وارد کردن سوند به آرامی وارد مثانه می کنیم. در هر شرایطی که سنگ در مجرای قدامی یا خلفی باشد و با ژل خارج نشود با پنوموهیدرولیک سنگ را خرد می کنیم.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ببخشید دومین باره پیام میدم. دکتر طبق عکس یک خودتون ک خط کش رامحکم فشار دهیدبعد اندازه گیری.دوتا سوال دارم.
    {1::من وزنم71وقدم 180چاق نیستم اما بازم امکان داره که مقداری چربی زیرشکمم باشه که باعث خطادر اندازه گیری بشه؟ (منظورچربی اون ناحیه درصورت وجود، ربطی به عدد وزن نداره الزاما)؟{2:من دربقیه عکسا دو نقطه سبزو آبی مشخص کردم. ازنقطه سبزتا نوک آلت،حدود 8.5تا9سانته.اماوقتی از آبی باخط کش فشار میدم وسپس تانوک اندازه میگیرم، حدوده 10.5تا11سانت میشه!کدام درسته؟اندازه از سبز یا آبی؟ممنونم اگه به ترتیب جواب بدید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۹ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      ١٠/٥ تا ١١ صحيح است

    2. تصویر کاربر حسین جمعه ۱۹ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      دکتر این اندازه، حالا هم از عکس و هم از مقدار، برای ازدواج طبیعیه و مشکلی نیست؟ طبق نگاه شما به عنوان متخصص!
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      بله براي ازدواج كافي است

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر آرمین جمعه ۱۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 4220 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام . وقت شما بخیر. جوانی 24 ساله هستم. تقریبا" نزدیک به 7 سال میشود که عمل خودارضایی انجام میدادم. البته در حال ترک آن هستم. در تاریخ 98/4/20 عمل واریکوسل انجام دادم. بعد از آن علائم و مشکلات زیر را دارم:
    1.حساس شدن و کمی خشکی و ترک روی کلاهک الت تناسلی به همراه تورم حلقه گونه در قسمت ابتدایی کلاهک و پوست مطابق عکس. گفتنی است حالت خواب رفتگی و باقی ماندن اثر رگ ها مانند خواب رفتگی دست ها در صورت بدفرم نشستن روی کلاهک نیز وجود دارد که این مشکل را قبلا" نداشتم.
    2.گشاد شدن سر آلت
    3.دفع ادرار با درد حتی بعد از گذشت این مدت تقریبا" یکسال بعد عمل. این دفع به همراه کمی زور زدن و با تاخیر اندک در شروع بوده و هر چه بیشتر زور زده میشود حجم ادرار بیشتری (شاید به خاطر گشاد شدن رگ و سر کلاهک) خارج میشود. حالت قطع و وصل یه جورایی میتوان گفت که دارم . این درد هنگام ادرار دقیقا" بعد عمل جراحی واریکوسل بوجود آمده و یا شاید هم به خاطر همان خودارضایی شدیدی که چن روز قبل جراحی داشتم ولی همچنان این درد خفیف فقط هنگام دفع را دارم.
    تکرار ادرار در شبانه روز نرمال بوده و رنگ طبیعی دارد و تا کنون خونی دیده نشده. سابقه آبسه مقعد به دلیل عفونت ناشی از عمل هم داشتم که با تجویز دارو بهبود پیدا کردم.
    دآقای دکتر خواهشا" راهکاری چیزی برای رفع مشکلاتم پیش پایم بزارید. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      عزيزم تمام اين سوالات را نمي شود جواب داد به اورلوژيست مراجعه كنيد

    2. تصویر کاربر آرمین جمعه ۱۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      آقای دکتر خواهشا" به یک مورد حداقل پاسخ بدید
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      كپسول امنيك روزي يك عدد ميل شود

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مصطفی دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    مدتی است که گاهی در پایان ادرار دو الی سه قطره خون میبینم البته این قضیه با تکرار منظم نیست و ممکن است دو هفته نباشد دوباره اتفاق بیفتد و گاهی اوقات چند روز بعد دوباره اتفاق میفتد و بدون هیچگونه درد و سوزش است
    سونوگرافی انجام داده ام مشکلی وجود نداشت جز سطح مخاطی مضرس و نامنظم است
    عکس برداری از مثانه vcug انجام شده و مشکلی دیده نشده است الان دکتر میگه باید سیستوسکوپی انجام بدی ولی با توجه به vcug که باعث عفونت و درد و سوزش شدید شد هرگز به انجام چنین کاری نیستم خواهش میکنم اگر راه دیگه ای وجود دارد بنده را راهنمایی بفرمایید.
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ايندومتاسين استعمال كنيد و روزي دو بار در أب گرم هر بار ١٥ دقيقه نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    سلام‌ و خسته نباشید من یه مشکل داشتم که شما را بهم معرفی کردند و گفتند که شما خیلی خوب هستید لطفا خواهشششش میکنم یه جواب کامل بهم بدید چون واقعا خداشاهده نیازمند یه راه حل خوب هستم و هر جا رفتم بخاطر کرونا تعطیله لفا کمکم کنیددددددد😭😭😭
    من برون ریزی منی دارم و هر موقع دستشویی میرم به همراه ادرار مایع لزج مثل منی بیرون میاد و بعد از ادرار مقداری بیرون ریزی دارم چیکار کنم؟ دکتر طب سنتی گفتند که برون ریزی ناشی از شدت سردی بدنه و راه حل دادند بد هم نبود ولی خیلی سخته و اینکه دست به دامنتونم کمکم کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      نزديكي داشته باشيد و هر ١٢ساعت يك عدد كپسول داكسي سيكليين ميل كنيد

  • تصویر کاربر زانیار شنبه ۱۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر 25ساله هستم پسر هستم ومجردم من شش ساله که هر وقت میرم دستشویی وقتی بلند میشم میام بیرون بعد دودقیقه یک الی دو تکه ادرار میاد بیرون.وصبحا که بلند میشم التمو فشار میدم یه تکه ادار میاد بیرون و بعضی وقتا بعد نیم ساعت که کلا زندگیم نابود شده که نمی تونم کارای روزمره رو انجام بدم وهمیشه خونم...لطفا اگه قرص فرمودید چند روز مصرف کنم وچه شرکتی باشه.
    ازمایشم وسنوگرافی دادم هیچ مشکلی نداشتم.یبار قرص وزیکر ۱۰ فرمودید ولی پیدا نکردم سولیفناسین بهم گفتن داروخانه (گفتن همونه)مصرف کردم خوب نشدم...اگه لازمه میام تهران فقط خوب بشم هر کاری لازمه لطفا کمکم کنید شش ساله داروشیمیایی وگیاهی میخورم...
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك كنيد

    2. تصویر کاربر زانیار چهارشنبه ۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      دکتر ببیخشید چه وقت بخورم وچند ماه مصرف کنم.لازم نیست بیام تهران یا قرص ویزکر ۱۰ مصرف کنم
    3. تصویر کاربر زانیار پنجشنبه ۱۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      و چند میلی گرم استفاده کنم
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      كپسول امنيك روزي يك عدد ميل كنيد به مدت يك ماه

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر ابی جمعه ۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر و خسته نباشید ان شاءالله.
    مشکل من بعد از اینکه ادرارم تموم شد تازه شروع میشه یعنی باید تا نیم ساعت بعد از دستشویی نباید زیاد تکون خاصی به خودم بدم مثل دویدن, تند راه رفتن , راهت نشستن , خم شدن و حتی نمیتونم شلواری که یکمی تنگ باشه بپوشم,اگر این کار را بکنم بی اختیار یک قطره ادرار آزاد میشه با وجود اینکه بعد از ادرار مجرا را دست میکشم و خالی میکنم.تا اینکه نیم ساعت بگذرد.
    ممنون میشم اگه راهکاری ارائه بدین
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد

  • تصویر کاربر عادل سه شنبه ۱۰ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 3725 مشاهده پرسش
    با سلام
    کلیه پدرم سنگ داشت و ۲۰ سال پیش در مجرای ادرارش گیر کرده بود که با جراحی خارج شد و همین عامل باعث شد ایشان دچار عارضه تنگی مجاری ادرار در ناحیه آلت شد. پس از آن در سال‌های مختلف، برای خروج سنگ‌ها از روش سنگ‌شکن استفاده کردیم که سنگ ها در مجرای ادرار (آلت) گیر می‌کرد و باز با جراحی خارج می‌شد. الان نمی‌دونیم چکار کنیم:

    اگر از سنگ‌شکن برای خارج کردن سنگ‌ها استفاده کنیم مجددا در مجرای آلت گیر می‌کنند و اگر اینکارو نکنیم سنگ‌ها هر روز بزرگتر میشن و به کلیه آسیب می‌زنن.
    لطفا راهنمایی بفرمایید راه دیگری برای خروج سنگ‌ها هست که در مجرا گیر نکنند؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۰ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      راهی وجود ندارد

  • تصویر کاربر بهادر یکشنبه ۱۷ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام من دچار انسداد مجرار ادرار شدم و دلیلش عفونت بوده . به نظر شما جراحی یا گذاشتن استند یا جراحی باز کدومش بهتر هست؟ و ایا جراحی باز عواقبی به همراه داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۷ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      عمل باز بايد انجام شود

  • تصویر کاربر mehr شنبه ۱۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    با سلام. پسر 3.5 سال ای دارم که از زمانی که از پوشک گرفتم متوجه کجی آلت تناسلیش به سمت راست شدم. بطوری که در زمان ادرار کردن هم ادرارش متمایل به راسته. با توجه به عکس نیاز به عمل داره یا خیر؟ ممنون از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      نيازي به عمل ندارد

  • تصویر کاربر رادمهر پنجشنبه ۲۳ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 645 مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکتر عزیز
    بنده دو روز پیش سوالی رو پرسیدم ولی الان حالت جدیدی اتفاق افتاده خواستم بگم و راهنمایی بگیرم
    بنده حدودا هفته پیش به خاطر مشغله کاری چند روز حدود ۱۰ ساعت مداوم سر پا بودم و فعالیت داشتم و همزمان سرما خوردگی هم برام پیش اومد که هنوزم یکم درگیرشم
    در همون تایمی مه زیاد سر پا بودم ناگهان پایین کمر و زیر شکم سمت چپ و کشاله چپ و بیضه چپم درد گرفت و تیر میکشید
    یکی دو روز استراحت کردم و‌ ورزش های کششی انجام دادم کمر و کشاله رونم خوب شد ولی زیر شکم سمت چپ هنوز درد داشت و بیضه و کشالم چپم بعضی وقتا تیر میکشید
    بعد یکی دو روز دیگه ورزش کششی و دو بار عمل جنسی کلا هم کمر هم کشاله ران هم زیر شکم و هم‌بیضه کلا دیگه درد نداشت و ملا خوب شدم ولی ناگهان الان دوروزه که بدون اینکه دردی داشته باشم
    بعد از ادارا سوزش دارم و‌در حالت عادیم بعضی وقتا روی آلتم تیر میکشه و حالت درد و سوزش داره
    و هیچ درد دیگه ایم ندارم فقط اگه مدت خیلییی طولانی نشسته باشم یکم کمرم و بیضه چپم درد خفیف میگیری که پا میشم درست میشه
    واقعا سر در گمم
    تورو خدا راهنماییم کنین
    همه ی اینا تو ۱۰ روز تقریبا اتفاق افتاده
    قبلشم هیچ مشکلی نداشتم ۲۲ سالمم هست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۳ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      هر ١٢ساعت يك عدد شياف ايندومتاسين استعمال كنيد و روزي دو بار در أب گرم نشسته شود و عمل نزديكي داشته باشيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر