سنگ مجاری ادراری چیست؟

سنگ مجاری ادراری (URETHRAL STONE) در کشورهای پیشرفته بخصوص در خاور دور و نزدیک به طور قابل توجهی شایع و فراوان گزارش شده است. به نظر می رسد که شیوع سنگ مجرا در بچه ها و در کشورهای پیشرفته بیشتر دیده می شود.

بروز سنگ مجرای ادراری در زنان به ندرت اتفاق می افتد.

انواع سنگ مجاری ادراری

بیشتر سنگ های مجرا در کشورهای پیشرفته سنگ های عفونی، اسیداوریکی و کلسیم اوگزالات و یا سیستین هستند.

قسمت مجرائی که در جلو و قسمتی در خلف و عقب قرار گرفته، شایع ترین محل سنگهای مجرا می باشند. مجرای خلف یا عقب جایی است که پروستات قرار دارد و مجرا از بین پروستات رد می شود.

بند آمدن ادرار بعلت سنگ مجاری ادراری ، به شکل مکرر و یا گاهگاهی و گاهی بدون بندآمدن ادرار گزارش شده است. سنگهای مجرا در  رادیولوسنت هستند بنابراین در 40 درصد موارد در عکس دیده می شوند.

سنگهای مجرا نسبتا” شایع و در بچه ها گزارش شده است، بخصوص در کشورهای پیشرفته به علت شیوع بالای تشکیل سنگ مثانه. طبق یک گزارش ارائه شده در یک گروه از افراد مبتلا به سنگ مجرا 78 درصد مبتلا به بندآمدن ادرار شده اند.

سنگ مثانه

تشخیص و درمان سنگ مجاری ادراری

درمان سنگ مجاری ادراری ، بستگی به اندازه سنگ، شکل و محل قرار گرفتن سنگ در مجرا دارد. ولی همه عقیده به این موارد ندارند و هرکس طبق سلیقه خود عمل می کند. سنگهای خلف یا عقب مجرا زیاد دیده نمی شود. فقدان سنگ در مجرای زنان به علت گزارشهای متعددی است که در گذشته ارائه شده است.

تشخیص ابتدایی با رادیوگرافی می باشد که متاسفانه درصد کمی سنگ مجاری ادراری را نشان می دهد. در صورت عدم دیدن سنگ در عکس، از دستگاه سیستوسکوپی استفاده می کنیم. این دستگاه را وارد مجرا کرده و با دیدن مجرا محل سنگ را مشخص می کنیم. معمولا” سنگهایی که در قسمت جلو مجرا (مجرا در آلت) قرار دارند با تزریق مواد ژله مانند که به آن لوبریکنت گفته می شود، مکیده می شود و سنگ خارج می گردد.

سنگهای خلفی را نیز با تزریق ماده ژله مانند و وارد کردن سوند به آرامی وارد مثانه می کنیم. در هر شرایطی که سنگ در مجرای قدامی یا خلفی باشد و با ژل خارج نشود با پنوموهیدرولیک سنگ را خرد می کنیم.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر