شایع ترین علل تشکیل سنگ مثانه

موادی نظیر کلسیم و منیزیوم با هم کریستالیزه شده و باعث سنگ مثانه (BLADDER STONE) می شوند که در نتیجه باعث علائمی نظیر درد پشت و شکم و اشکال در دفع ادرار همراه با سوزش ادرار می گردد.


علل شایع ایجاد سنگ مثانه چیست؟

استفاده طولانی بیماران سوند فولی برای تخلیه ادرار بخصوص در افراد نخاعی که دچار مثانه فلج می باشند، باعث تشکیل سنگ می شود. سنگ های مثانه مواد سفتی از ترکیبات شیمیایی هستند. وقتی ادرار در مثانه غلیظ و بیش از حد باشد، مواد شیمیایی کریستالیزه شده و سنگ مثانه تشکیل می گردد.

این حالت در مواقعی اتفاق می افتد که فرد قادر نیست کاملا” مثانه خود را از ادرار تخلیه کند،برای مثال افرادی که دچار بزرگی پروستات هستند و مثانه به علت انسداد ادرار قادر نیست ادرار را تخلیه کند و منجر به تشکیل سنگ مثانه می گردد. علائم سنگ مثانه عبارتست از درد شکم، دفع ادرار به سختی و همراه با سوزش ادرار و گاهی ممکن است فرد مبتلا به سنگ مثانه علامتی نداشته باشد.

سنگهای کوچک وقتی از کلیه وارد مثانه می شوند اکثرا” دفع می شوند ولی سنگهای بزرگ نیاز به عمل جراحی دارند. گاهی ممکن است ادرار خونی دفع شود.

علائم سنگ مثانه

  • درد پایین شکم
  • در مردان ناراحتی در بیضه و آلت
  • سوزش ادرار موقع ادرار کردن
  • تکرر ادرار
  • اشکال در دفع ادرار یا قطع و وصل ادرار
  • خون در ادرار
  • تعییر رنگ درادرار بصورت سیاه و کدر

عوامل ایجادکننده سنگ مثانه

به طور شایع و فراوان وقتی مثانه قادر نباشد ادرار را تخلیه کتد، سنگ مثانه تشکیل می شود. بعضی عفونت ها باعث تشکیل سنگ مثانه می شوند. در بعضی بیماری ها که مثانه را در تخلیه ادرار دچار مشکل می کنند و در نتیجه مثانه ادرار را کامل تخلیه نمی کند، سنگ مثانه تشکیل می شود. اجسام خارجی در مثانه باعث تشکیل سنگ مثانه می شود. برای مثال وقتی سوند فولی خارج می شود ممکن است قسمتی از بالون سوند در مثانه باقی بماند و در آینده هسته اولیه تشکیل سنگ مثانه می شود.

علائم سنگ مثانه

شایع ترین علل تشکیل سنگ مثانه

  1. بزرگی پروستات

به علت انسداد مجرا، مثانه قادر به تخلیه کامل ادرار نخواهد بود و ادرار زیاد در مثانه می ماند و باعث تشکیل سنگ می شود.

  1. ضایعات عصبی (مثانه فلج)

در حالت طبیعی وقتی مثانه پراز ادرار می شود، از طریق اعصاب پیام به مغز می رود و مغز دستور تخلیه ادرار را به مثانه می دهد، در حالیکه در مثانه فلج این حالت اتفاق نمی افتد و همیشه در مثانه فلج ادرار باقیمانده بسیارزیاد است و باعث تشکیل سنگ مثانه می شود. اگر این اعصاب در بیماری پارکینسون، ضایعه ای به نخاع شوکی ایجاد کند، مثانه نمی تواند ادرار را تخلیه کند.

  1. التهاب مثانه

التهاب مثانه با ایجاد عفونت ادراری و همینطور اشعه درمانی لگن منجر به تشکیل ستگ مثانه می شود.

  1. گذاشتن سوند در مجرا و مثانه

سوند مثانه و وسائلی که برای جلوگیری از حاملگی استفاده می شود ممکن است وارد مثانه و باعث تشکیل سنگ شود.

  1. سنگ های کلیه

سنگ های کلیه و مثانه از نظر ترکیب شیمیایی باهم فرق دارند ولی سنگ های کوچک معمولا” از کلیه وارد مثانه شده و دفع می شوند و بندرت باعث تشکیل سنگ می شود.

عوامل و ریسک فاکتورهای تشکیل سنگ در مثانه

  • سنگ های مثانه در بچه ها شایع می باشد بخصوص در کشورهای پیشرفته. اغلب به علت کاهش آب بدن، عفونت، ناهنجاریها در سیستم دستگاه ادراری و کاهش مصرف گوشت. در سایر کشورها سنگ ها اصولا” در جوانان اتفاق می افتد.
  • انسداد مثانه و مجرا به علت پروستات: شایع ترین علت تشکیل سنگ بزرگی پروستات است.
  • مثانه نروژنیک یا فلج: سکته های مغزی، ضایعات و آسیب های نخاع شوکی، دیابت، پارکینسون، دیسک کمر می توانند باعث آسیب عصب شوند و در نتیجه کنترل مثانه مختل می شود و بیمار دچار سنگ می شود.

تشخیص سنگ مثانه

بر اساس ساده ترین روش سونوگرافی که دقت آن 80 درصد می باشد، لذا استفاده از سی تی اسکن 95 درصد دقیق است. در بعضی مواقع استثنائی از عکس رنگی(IVP) کلیه استفاده می شود.

درمان سنگ مثانه

جراحی یا خرد کردن آن با اولتراسوند اگر کوچک باشد.

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر پیمان سه شنبه ۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    سلام ۳۲سالمه مرد و مجرد شن مثانه یا کلیه دارم و ادرارم دو شاخه یا چند شاخه میشه و مثانه به طور کامل تخلیه نمیشه گاهی زور میزنم ولی ادرار نمیاد با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول تامسولوزين ميل كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر