خون در ادرار مردان نشانه چیست؟

ادرار خونی (HEMATURIA) به معنی دفع خون از سیستم دستگاه ادراری توسط ادرار می باشد. دفع خون توسط ادرار ممکن است دردناک و یا بدون درد باشد.

خون در ادرار مرد نشانه چیست؟

وجود خون در ادرار به دو فرم می باشد. این ادرار قرمز یا توسط بیمار ادرار خونی قابل مشاهده است و معمولا رنگ آن شبیه چای و یا خون کامل می باشد. و فرم دیگر وجود خون در سیستم دستگاه ادراری توسط آزمایش ادرار است.

بنابراین دفع خون توسط ادرار همراه با علامت و یا بدون علامت است. ادرار کاملا خونی یا توسط بیمارقابل ملاحظه است و یا توسط آزمایش ادرار، نشان داده می شود. دفع خون، زودگذر و یا دائمی می باشد و می تواند تنها علامت سیستم دستگاه ادراری و یا همراه با دفع پروتئین توسط کلیه باشد.

در علم پزشکی ادرار خونی یا هماچوری، وجود گلبولهای قرمز در ادرار است و ممکن است علت آن ناشناخته باشد. در ادرار خونی از کلیه و سایر قسمتهای سیستم دستگاه ادراری مثل حالب ها، مثانه، پروستات و مجاری ادرار، خون وارد ادرار می شود.

آزمایش میکروسکوپیک ادرار

لذا با در نظر گرفتن سن، ادرار خونی واضح و یا وجود ادرار در آزمایش که به آن میکروسکوپیک می گویند، پزشک باید محل خونریزی در سیستم دستگاه ادراری را مشخص وبا توجه به علت، درمان صورت گیرد.

علت های ادرار خونی

علت خون در ادرار مردان چیست؟ مردم به دلائل خیلی جدی دچار ادرار خونی می شوند، در حالی که در بسیاری موارد، علت آن خوش خیم است. ممکن است علت ادرار خونی نامشخص باشد و یا ممکن است علت آن خوش خیم باشد مثل سنگ کلیه . علت دیگر آن می تواند بدخیم باشد مانند سرطان کلیه، حالب، مثانه، پروستات و یا مجرا.

بنابراین علت می تواند غیرقابل توجه تا مرگ آور باشد. اگر گلبولهای سفید همراه با  خون در ادرار باشد، در این حالت شانس وجود عفونت ادراری بسیار زیاد است. علت ادرار خونی در مردان می تواند موارد زیر باشد:

وجود خون در ادرار

سایر علل که کمتر شایع بوده و احتمال ادرار خونی کمتر است.

  • بیماری که در آن گلومرول موجود در کلیه خونریزی می کند وبنام بیماری نفروپاتی IGA نامیده می شود.
  • بیماری آلپورت
  • سرطان خونی سیکل سل
  • بیماری انگلی شیستوزوما که مثانه را گرفتار می کند
  • دیدن سیستم دستگاه ادراری با وسیله سیستوسکوپ
  • عفونت پروستات
  • عفونت مجرا
  • بیماری کلیه
  • وجود هموگلوبین که بعلت شکسته شدن(همولیز) گلبولهای قرمزوارد ادرار می شود که این حالت در بیماری هموگلوبینوری شبانه PAROXYSMALدیده می شود.
  • فشارخون بدخیم که در بیماری نکروز گلومرول کلیه دیده می شود.
  • آلرژی و حساسیت ممکن است بندرت در بچه ها باعث ادرار خونی شود.
  • فشارخون ورید کلیه چپ که باعث ادرار خونی می شود. این حالت را به آن بیماری  NUTCKER هم می گویند.
  • تنگی محل حالب به لگنچه کلیه (UPJO) بندرت باعث وجود خون در ادرار می شود.
  • ادرار خونی MARCH
  • بیماری نفریت کلیه در ورزشکاران بعلت فعالیت شدید
  • سندرم بیماری آلپورت
  • داروها مثل سولفونامید، ریفامپین، فنی توئین

 

مثانه نوروژنیک چیست و چه علائمی دارد؟
مثانه عصبی (نوروژنیک) به تعدادی از بیماری های ادراری گفته می شود که به دلیل مشکل در مغز، نخاع یا عصب، منجر به از دست رفتن کنترل مثانه می شوند. این آسیب عصبی می تواند نتیجه بیماری هایی مانند مولتیپل اسکلروزیس (ام اس)، بیماری پارکینسون یا دیابت باشد. همچنین می تواند در اثر عفونت مغزی یا نخاعی، مسمومیت با فلزات سنگین، سکته مغزی، آسیب نخاعی یا جراحی بزرگ لگن ایجاد شود.

خون در ادرار مردان همراه با سوزش نشانه چیست؟

خون در ادرار مرد نشانه چیست؟ معمولاً اگر بعد از سن 35 سالگی در ادرار مردان خون دیده شود، باید مورد بررسی قرار گیرند. به دو علت این حالت در مردان به وجود می­آید. در درجه اول عفونت مثانه و علت دیگر وجود سرطان مثانه می­باشد.

ادرار خون چه زمانی نشانه سرطان است؟

برای اینکه مشخص شود ادرار خونی نشانه سرطان است یا خیر باید پزشک با روش مورد نظر به بررسی بپردازد. این بررسی شامل دیدن مثانه با دستگاه می­باشد که به آن سیستوسکوپی گفته می ­شود، که حتماً به طور اورژانسی انجام شود.

تشخیص ادرار خونی

براساس  گرفتن شرح حال و امتحان بالینی بیمار توسط پزشک قابل تشخیص است. مثلا در جوانان که شانس سرطان در آنها نادر است با یک آزمایش ادرار عفونت نشان داده می شود و درمان با دادن دارو مسئله حل خواهد شد. در ادرار خونی به فعالیت های شدید فرد باید توجه کرد. اگر شک به وجود سنگ می باشد با سی تی اسکن می توان آنرا تشخیص داد.

در سنین بالا وجود خون در ادرار از اهمیت ویژه ای برخوردار است و شانس وجود سرطان وجود دارد. برای بررسی تومور(سرطان) مثانه از دیدن مثانه یا سیستوسکوپی استفاده می کنیم. گاهی ادرار خونی همراه با درد پهلو می باشد که به آن سندرم LOIN PAIN HEMATURIA می گویند.

درمان خون در ادرار

درمان خون در ادرار شما بستگی به علت آن دارد. به عنوان مثال اگر به دلیل عفونت در ادرار خون دارید، پزشک ممکن است به شما بگوید که داروی آنتی بیوتیکی مصرف کنید. اگر به دلایل دیگری خون در ادرار دارید یا به سوزش ادرار دچار شده اید، ممکن است به یک نوع متفاوت از درمان نیاز داشته باشید.

برای اینکه بدانید چرا خون در ادرار دارید، پزشک ممکن است از شما نمونه ادرار بخواهد. از نمونه ادرار می توان برای آزمایش علائم عفونت، بیماری کلیوی یا سایر مشکلات استفاده کرد. پزشک شما از نتایج آزمایش ادرار استفاده می کند تا تصمیم بگیرد که آیا به آزمایش های بیشتری نیاز دارید یا اینکه می توانید یک درمان را شروع کنید.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر...علائم ورم مثانه چیه؟؟؟؟....من تکرر ادرار دارم کمرم هم درد میکنه...آزمایشه ادرارو خون هم دادم سالم بودم...سونوگرافی هم کردم نوشته بود مثانه متسع نیست و کلیه ها سالم...اگه مثانه باد کنه مشخص میشه یا ن؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      اگر مشكل درماني داريد مطرح كنيد
    2. تصویر کاربر علی دوشنبه ۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      فقط تکرر ادرار دارم...هردفه زیاد ادرار میکنم چیکار کنم
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      قرص وزيكر ٥ ميلي گرم روزي يك عدد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر طاهری یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر عزیز
    پیرو سوال قبلی خودم(o42jx33814)
    دکتر عزیز در vcug و drnc در برگه نوشته : سمت راست (right side)
    با عرض پوزش میخوام بدونم که یعنی سمت راست بدن بچه یا چپ
    چون عکس یا نگاتیو همیشه برعکس هست یا اینکه دکتر بررسی کننده این مورد را لحاظ کرده وسمت راست نوشته شده در برگه همان سمت راست مثانه بچه است؟
    سوال آخر دکتر جان این عمل باز انجام شود بهتر است یا نه که دیگر مشکل کامل برطرف شود ومدت زمان عمل و زمان بهبودی جهت رفتن مجدد به مدرسه
    با تشکر ببخشید اگر پرحرفی بود.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      فورا بايد عمل شوند عمل بايد توسط جراح با تجربه انجام شود مايل بوديد مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر میثم چهارشنبه ۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام...حدودا ی ماهه تکرر ادرار بدون سوزش دارم چنروزی هست مثانم باد کرده ولی دردی ندارم،بیضه هاس هر دوطرف هم بعضی اوقات درد میگیره...چیکار کنم مشکلم چیه؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      شما پروستاتيت احتقاني مزمن داريد به سايت من مراجعه كنيد
    2. تصویر کاربر میثم یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      دکتر ،من از کلیه و مثانه و پروستاتم سونو گرافی کردم همه چیز نرمال بوده پیش متخصص هم رفتم گفته مشکل استرس داری...ولی زیر نافم بالای آلت تناسلیم باد کرده از این میترسم...چیکار کنم...23 سالمه
    3. تصویر کاربر میثم یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      آقای دکتر من سونو گرافی کردم پروستاتو کلیه و مثانه همه سالم بوده ولی باد زیر نافم بالای آلت تناسلی من هنوز نخابیده...من 25 سالمه...مشکل چیه؟؟؟
    4. تصویر کاربر میثم یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      ت
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      به مطب مراجعه كنيد
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر أمير پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    ‎سلام جناب دكتر قوامى
    ‎من امير هستم
    ‎يك مشكلى دارم در قسمت مثانه ام درد دارم در حدى كه احساس ميكنم همش مثانه ام پر شده و بايد به دستشويى برم و بعد از آن ١ ساعت بعد دوباره به دستشويى ميرم .
    ‎وقتى به دستشويى ميرم مجبور ميشم آب داغ روى آلتم بريزم كه ادرارم بياد اگر اينكارو نكنم فشاره ادرارم كم و زمان ميبرد و همراه با درد است .
    ‎و هميشه وقتى دستم رو به محدوده مثانه ام فشار ميدم دردم ميگيره از داخل درد دارم و حتى ١ وجب به سمت چپ كه فرو ميكنم درد دارم .
    ‎من مدت 4 سال در استراليا بودم و در آنجا رابطه جنسى هم با دوست دخترم كه خارجى بود داشتم و متاسفانه چون اعتماد داشتم كه فقط با من است از كاندوم استفاده نميكردم .در آنجا به دكتر مراجعه كردم و سونگرافى ، آندوسكوپى ، GP, و حتى آزمايش خون و ادرار و مدفوع و آزمايش پروستات هم دادم با اينكه ٣٣ سالم هست . اين مشكل رو در حدود٢ سال است كه دارم همراه با درد ، و در شب ١ يا ٢ مرتبه از خواب پا ميشم و ميرم دستشويى و ادارم زرد رنگ و كمى سوزش است. در ناحيه مثانه احساس ورم هم دارم . يكبار در استراليا خودم رو خيلى نگه داشتم و متاسفانه درد شديدى داشتم و فشارم افتاد پايين و از حال رفتم و بيهوش شدم به مدت ٢ دقيقه رو زمين افتاده بودم و خودم رو سريعا به دستشويى رسوندنم الان نميدونم بايد چيكار كنم و قرص هام رو هم به موقع ميخورم اما تاثير چندانى نداشته در كل جواب همه دكترا به من ميگفتن كه تو آزمايشت هيچ چيزى نيست و شما همه چيزت خوبه سالمى و آنتى بيونيك و چند قرص ديگه كه براتون ميفرستم براى من تجويز ميكردن و متاسفانه نميتونن مشكل من رو پيدا كنن مننون ميشم از شما اگه من را راهنمايى كنيد و به من كمك كنيد تا بتونم مشكلم رو پيدا كنم .
    ‎بعد از خدا اميدم به شما هست دكتر قوامى .
    ‎سپاس از شما دكتر قوامى 🙏 ديگر سؤالى ندارم تشكر . ديگر سؤالى ندارم تشكر .
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      شما مبتلا به پروستاتيت احتقاني مزمن هستيد ، شبي يك عدد كپسول امنيك ( تامسولوزين) ميل كنيد ، در أب گرم بنشينيد ٫ وروزي يك عدد شياف ايندومتاسين ١٠٠ ميلي گرم استعمال كنيد
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۲۸ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 364 مشاهده پرسش
    توده مثانه ای چگونه درمان میشه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۸ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      ابتدا با دستگاه غده بايد خارج شود و پس ار جواب پاتولوژيست نسبت به درمان تصميم گيري مي شود
  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۲۷ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 288 مشاهده پرسش
    خارج شدن منی همراه با خون وسوزش ودرد است علت چیست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۷ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      خون در مني خود به خود خوب مي شود ، روزي دو بار هم در آب گرم بنشينيد و شياف ايندومتاسين روزي يك عدد بگذاريد
  • تصویر کاربر رفیق شنبه ۲۵ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    درد مثانه دارم احساس میکنم روز به روز شدید تر میشه تقریبا 20روز میشه همینجوریم تکرار ادرار دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      در آب گرم بنشينيد واز شياف ايندومتاسين صد ميلي گرم روزي يك عدد استعمال كنيد
  • تصویر کاربر اکبر چهارشنبه ۱۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب آقای دکتر قوامی و با تشکر از حضرتعالی اینجانب چندین سال است که هر دو کلیه هایم سنگ ساز و از نوع کلسیمی میباشد و خوشبختانه بصورت شن ریزه دفع میگردد الحال از هفته قبل پایین شکمم قسمت مثانه ام (با عرض پوزش سه انگشت بالاتر از بیخ سنت) دردشدید دارد و به پهلوهایم درد انتشار می یابد اخیرا رنگ ادرار نیز تیره و سیاهی رنگ شده و کم ادرار شده ام خواهسندم اینجانب را راهنمایی بفرمایید با تشکر و قدردانی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      اولین اقدام انجام سونوگرافی کلیه ها و خردن روزی سه لیتر مایعات که دو لیتر ان حتما باید اب با شد و یک لیتر دیگر به میل خودتان می باشد و خردن گوشت و نمک را باید محدود کنید
  • تصویر کاربر احمد دوشنبه ۱۶ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب آقای دکتر
    پدر بنده که مشخصات ایشان در بالا پر شد مدت 6 ماه است که به دلیل سوزش سر پیشابراه آن هم به صورت مداوم و بدون قطع شدن رنج می برد به طوری که تقریباً تمام زندگی ایشان تحت تاثیر قرار گرفته و جدیدا هم که بنده احساس می کنم افسرده شده اند.
    بیوگرافی مختصری از بیماری ایشان خدمتتان عرض می کنم:
    تشخیص سنگ کلیه در زاهدان و عمل از طریق سیستوکوپی
    یک ماه بعد - سیستوسکوپی مجدد به دلیل سوزش زیاد محلی که خدممتتان عرض شد جهت اطمینان از صحت عمل توسط پزشک معالج
    حدود دوماه بعد از آن مراجعه به مشهد و بیمارستان رضوی و در آنجا نیز انواع آزمایش ادرار، سونوگرافی انجام شد و به تشخیص پزشک مجددا سیستوسکوپی شدند اما مشکل حل نشد.
    حدود دو ماه بعد - مراجعه به بیمارستان شهید هاشمی نژاد تهران و در آنجا حدود 1 هفته بستری بودند. انواع آزمایشات ادرار، سونوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی انجام شد و در نهایت سیستوکوپی و نمونه برداری کردند. نتیجه نمونه برداری Mild chronic cystitis و Negative for CIS or malignancy گزارش شد.
    در طی مدت اولین عمل تا کنون پزشکان مختلف ایشان را دیده اند و انواع و اقسام آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد افسردگی به ایشان داده شده است. من یقین دارم مشکل ایشان وسواس یا افسردگی نیست.
    از شما خواهشمندم در صورت امکان راهنمایی بفرمایید که مشکل چیست. به هر کجا مراجعه می کنیم بیماری پدر قابل معالجه نیست.
    در صورتیکه امر بفرمایید کلیه مدارک خدمتتان ارسال می شود
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۶ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام سوزش ألت ايشان يا بايد به علت پروستاتيت احتقاني مزمن باشد ويا كارسينوما اين سايتو . لذا براي رد كارسينوما بايد سه بار ادرار صبحگاهي در سه روز متوالي به إزمايشگاه براي إزمايش كارسينوما داده شود ، اگر طبيعي بود سبپس درمان پروستاتيت احتقاني انجام شود وقبل از ان خودم سيستوسكوپي كنم .
  • تصویر کاربر زهرا شنبه ۷ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    چه دارويي استفاده كنم براي ارام شدن دردروزانه و شبانه زير شكمم و تكرر ادرار شديد با سوزش و درد و اسپاسم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۷ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام براي جلوگيري از تكرر ادرار از قرص vesicare 5. ميلي گرم هر دوازده ،ساعت روزي يك عدد وفنازوپيريدين قرص هر ٨ ساعت يك عدد .
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر