خون در ادرار مردان نشانه چیست؟

ادرار خونی (HEMATURIA) به معنی دفع خون از سیستم دستگاه ادراری توسط ادرار می باشد. دفع خون توسط ادرار ممکن است دردناک و یا بدون درد باشد.

خون در ادرار مرد نشانه چیست؟

وجود خون در ادرار به دو فرم می باشد. این ادرار قرمز یا توسط بیمار ادرار خونی قابل مشاهده است و معمولا رنگ آن شبیه چای و یا خون کامل می باشد. و فرم دیگر وجود خون در سیستم دستگاه ادراری توسط آزمایش ادرار است.

بنابراین دفع خون توسط ادرار همراه با علامت و یا بدون علامت است. ادرار کاملا خونی یا توسط بیمارقابل ملاحظه است و یا توسط آزمایش ادرار، نشان داده می شود. دفع خون، زودگذر و یا دائمی می باشد و می تواند تنها علامت سیستم دستگاه ادراری و یا همراه با دفع پروتئین توسط کلیه باشد.

در علم پزشکی ادرار خونی یا هماچوری، وجود گلبولهای قرمز در ادرار است و ممکن است علت آن ناشناخته باشد. در ادرار خونی از کلیه و سایر قسمتهای سیستم دستگاه ادراری مثل حالب ها، مثانه، پروستات و مجاری ادرار، خون وارد ادرار می شود.

آزمایش میکروسکوپیک ادرار

لذا با در نظر گرفتن سن، ادرار خونی واضح و یا وجود ادرار در آزمایش که به آن میکروسکوپیک می گویند، پزشک باید محل خونریزی در سیستم دستگاه ادراری را مشخص وبا توجه به علت، درمان صورت گیرد.

علت های ادرار خونی

علت خون در ادرار مردان چیست؟ مردم به دلائل خیلی جدی دچار ادرار خونی می شوند، در حالی که در بسیاری موارد، علت آن خوش خیم است. ممکن است علت ادرار خونی نامشخص باشد و یا ممکن است علت آن خوش خیم باشد مثل سنگ کلیه . علت دیگر آن می تواند بدخیم باشد مانند سرطان کلیه، حالب، مثانه، پروستات و یا مجرا.

بنابراین علت می تواند غیرقابل توجه تا مرگ آور باشد. اگر گلبولهای سفید همراه با  خون در ادرار باشد، در این حالت شانس وجود عفونت ادراری بسیار زیاد است. علت ادرار خونی در مردان می تواند موارد زیر باشد:

وجود خون در ادرار

سایر علل که کمتر شایع بوده و احتمال ادرار خونی کمتر است.

  • بیماری که در آن گلومرول موجود در کلیه خونریزی می کند وبنام بیماری نفروپاتی IGA نامیده می شود.
  • بیماری آلپورت
  • سرطان خونی سیکل سل
  • بیماری انگلی شیستوزوما که مثانه را گرفتار می کند
  • دیدن سیستم دستگاه ادراری با وسیله سیستوسکوپ
  • عفونت پروستات
  • عفونت مجرا
  • بیماری کلیه
  • وجود هموگلوبین که بعلت شکسته شدن(همولیز) گلبولهای قرمزوارد ادرار می شود که این حالت در بیماری هموگلوبینوری شبانه PAROXYSMALدیده می شود.
  • فشارخون بدخیم که در بیماری نکروز گلومرول کلیه دیده می شود.
  • آلرژی و حساسیت ممکن است بندرت در بچه ها باعث ادرار خونی شود.
  • فشارخون ورید کلیه چپ که باعث ادرار خونی می شود. این حالت را به آن بیماری  NUTCKER هم می گویند.
  • تنگی محل حالب به لگنچه کلیه (UPJO) بندرت باعث وجود خون در ادرار می شود.
  • ادرار خونی MARCH
  • بیماری نفریت کلیه در ورزشکاران بعلت فعالیت شدید
  • سندرم بیماری آلپورت
  • داروها مثل سولفونامید، ریفامپین، فنی توئین

 

مثانه نوروژنیک چیست و چه علائمی دارد؟
مثانه عصبی (نوروژنیک) به تعدادی از بیماری های ادراری گفته می شود که به دلیل مشکل در مغز، نخاع یا عصب، منجر به از دست رفتن کنترل مثانه می شوند. این آسیب عصبی می تواند نتیجه بیماری هایی مانند مولتیپل اسکلروزیس (ام اس)، بیماری پارکینسون یا دیابت باشد. همچنین می تواند در اثر عفونت مغزی یا نخاعی، مسمومیت با فلزات سنگین، سکته مغزی، آسیب نخاعی یا جراحی بزرگ لگن ایجاد شود.

خون در ادرار مردان همراه با سوزش نشانه چیست؟

خون در ادرار مرد نشانه چیست؟ معمولاً اگر بعد از سن 35 سالگی در ادرار مردان خون دیده شود، باید مورد بررسی قرار گیرند. به دو علت این حالت در مردان به وجود می­آید. در درجه اول عفونت مثانه و علت دیگر وجود سرطان مثانه می­باشد.

ادرار خون چه زمانی نشانه سرطان است؟

برای اینکه مشخص شود ادرار خونی نشانه سرطان است یا خیر باید پزشک با روش مورد نظر به بررسی بپردازد. این بررسی شامل دیدن مثانه با دستگاه می­باشد که به آن سیستوسکوپی گفته می ­شود، که حتماً به طور اورژانسی انجام شود.

تشخیص ادرار خونی

براساس  گرفتن شرح حال و امتحان بالینی بیمار توسط پزشک قابل تشخیص است. مثلا در جوانان که شانس سرطان در آنها نادر است با یک آزمایش ادرار عفونت نشان داده می شود و درمان با دادن دارو مسئله حل خواهد شد. در ادرار خونی به فعالیت های شدید فرد باید توجه کرد. اگر شک به وجود سنگ می باشد با سی تی اسکن می توان آنرا تشخیص داد.

در سنین بالا وجود خون در ادرار از اهمیت ویژه ای برخوردار است و شانس وجود سرطان وجود دارد. برای بررسی تومور(سرطان) مثانه از دیدن مثانه یا سیستوسکوپی استفاده می کنیم. گاهی ادرار خونی همراه با درد پهلو می باشد که به آن سندرم LOIN PAIN HEMATURIA می گویند.

درمان خون در ادرار

درمان خون در ادرار شما بستگی به علت آن دارد. به عنوان مثال اگر به دلیل عفونت در ادرار خون دارید، پزشک ممکن است به شما بگوید که داروی آنتی بیوتیکی مصرف کنید. اگر به دلایل دیگری خون در ادرار دارید یا به سوزش ادرار دچار شده اید، ممکن است به یک نوع متفاوت از درمان نیاز داشته باشید.

برای اینکه بدانید چرا خون در ادرار دارید، پزشک ممکن است از شما نمونه ادرار بخواهد. از نمونه ادرار می توان برای آزمایش علائم عفونت، بیماری کلیوی یا سایر مشکلات استفاده کرد. پزشک شما از نتایج آزمایش ادرار استفاده می کند تا تصمیم بگیرد که آیا به آزمایش های بیشتری نیاز دارید یا اینکه می توانید یک درمان را شروع کنید.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر مهران جمعه ۲۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر 30سال دارم امروز موقع ادرار متوجه شدم ادرارم قرمز رنگ است.سنگینی کار هم نداشتم ورزش هم نکردم.خواهشا راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      بايد سيستوسكپي شويد 

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      بايد سيستوسكپي شويد 

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر فرهاد چهارشنبه ۷ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام ... 37 سال سن دارم برای اولین بار امروز موقع ادرار خون مشاهده کردم که به صورت لخته خونی به همراه سوزش و درد خارج شد طی چند وقت اخیر هیچ اتفاق خاصی تو زندگیم نیفتاده فقط دیروز مقداری آبجو با درصد الکل خیلی کم مصرف کردم به اضافه اینکه احساس میکنم سرماخردگی هم دارم چون دیشب وسط خواب سردم شد و از خواب بیدار شدم و یه خرده هم خون در دماغم خشک شده بود . نگرانم از این موضوع .. لطفا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۷ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      بايد سيستوسكوپي شويد

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام. وقت بخیر
    حدود ۵ روز است قرص فیناستراید ۱ رو برای جلوگیری از ریزش مو مصرف میکنم. در توضیحات این قرص درخصوص مشکل در اردار نکاتی بود.
    میخاستم بدونم خروج این ماده طبیعی هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      بله طبيعي است

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت شما جناب دکتر . بنده 38 ساله هستم امروز بعد از ادرار چند قطره خونریزی داشتم البته انگار خون تازه بود و کمی هم بعدش سوزش داشتم. ضمن اینکه من حدود 2 هفته است که ورزش شروع کردم و بعد از تقریبا 12 روز امروز، ورزش رو شدت دادم. ممکنه بنده رو راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      خون ريزي به علت التهاب پروستات است  در أب گرم بنشينيد و عمل جنسي داشته باشيد

  • تصویر کاربر حمید شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 609 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.بنده 24 سالمه و حدودا 9 ساله موقع ادرار سوزش دارم.بنا به مشکلاتی نشد دکتر برم تا حدودا 3 ماه پیش که دکتر تشخیص دادن التهاب پروستات دارم.الان 5 روزه که ابتدا و انتهای ادرارم در چند قطره اول و آخر خون به صورت لخته و رقیق میبینم.سوزش ادرار واقعا اذیتم میکنه اقای دکتر.آیا التهاب پروستات قابل درمانه؟
    دوره درمان چقدر طول میکشه؟
    تست psa هم ندادم.تصویر از مثانه و مجرا هم دکتر گفت لازم نیست.فقط آزمایش ادرار و سنوگرافی دادم.تا الان دو دوره قرص افلوکساسین مصرف کردم ولی هیچ تاثیری نداشت واقعا.آیا امکانش هست تشخیص پزشکم اشتباه باشه؟ممنون میشم پاسخ بدین و راهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      التهاب پروستات داريد دوره  درمان ٤ هفته مي باشد

  • تصویر کاربر مجید جمعه ۲۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت اقای دکتر
    پدرم 60 ساله هستند و 3 سال قبل حدود 96 به علت کانسر پروستات عمل جراحی شدند و 30 جلسه هم بعد عمل رادیو تراپی شدند و وضعیتشون تا یک ماه پیش خیلی خوب بود ولی نزدیک به یک ماه هست که تو ادارشون خوشن مشاهده شده که چند بار ازامایش دادند که ازمایش اولی چیزی نشان نداده ولی در ازمایش بعدی مقدار کمی خون نشان داده و ازمایش خون هم طبیعی هست و مقدار psa هم قبلا 0.07 بوده که تو ازمایش جدید 0.04 نشان داده و hgb هم 14 هست و نکته دیگر اینکه خون قطع و وصل میشه تو ادرار دو روز هست یک روز نیست یا بر عکس دکتر رادیوتراپی گفته احتمالا خشکی ایجاد شده از رادیوتراپی میتونی باشه و جای هیچ نگرانی نیست با توجه به psa و یه قرص داده ده روز بعد باید مراجه کنیم بعد پزشک ارولوژی هم سونو گرافی و ازمایش نوشته که تو سونو گرافی نوشته نواحی شبیه هماتوم در مثانه و ازمایش چیزی مشخص نشده که ایشون چند تا قرص داده و گفته سه هفته بعد باید دوباره سونوگرافی و سی تی اسکن بشه اگه خون ریزی ادامه داشته باشه که متاسفانه به همون شکل قطع و وصل میشه خون ریزی و همچین دکتر جراح گفته اند اگه با دستگاه مثانه برسی شود احتمال داره کنترل ادارار داشته باشن شاید برای همیشه از شما خواهشم میکنم بگین ایا این موضوع خیلی خطرناکه یا از بیماری قبلی هست و اینکه اگه برسی بشه مثانه با دستگاه کنترل ادراشون از دست میره؟
    سال 94 تو سونوگرافی کیله ها سنک سه میلیمتری هم بود که الان دیده نشده تو کلیه ها لطفا راهنمایی کنید
    ببخشین که زیاد نوشتم و خسته میکنم شما با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش)

      بايد سيستوسكوپي شوند

  • تصویر کاربر سید یکشنبه ۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 478 مشاهده پرسش
    استلد محترم اقای دکتر قوامی من داروی coryiol میحورم از عوارض جانبی ان دفعات ادرار شبانه و اختلا ل در خواب است جنابعالی توصیه خاصی دارید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      توصيه اي ندارم
  • تصویر کاربر پروین سه شنبه ۲۷ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 319 مشاهده پرسش
    پسرم ۴۲ساله به مدت یک ماهه که پهلو چپش درد میکند و زیر شکمش هم درد دارد، ادرار سخت دارد و خونریزی همراه با ادرار دارد، سی تی اسکن کرده گفتند کلیه مشکل ندارد و مثانه عفونت دارد، حالت تحوع و درد شکم و زیر شکم دارد، خواهشا شما بگید چکار باید کرد؟ سپاس از شما.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۷ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      بايد سيستوسكوپي شوند
  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۹ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام:
    سلام:
    با سلام .. ببخشید من 30 ساله و مجرد هستم..دچار ضعف بدنی هستم که کاهش وزن داشتم ولی دکتر گفتن ربطی نداره من عفونت مثانه داشتم دارو خوردم و رفع شد ولی تکرار ادرار من از بین نمیره و باعث وسواس من شده من ی کم اضطراب هم دارم و با هرگونه فشار به بدن .. زیاد ایستادن .. لباس تنگ .. تکان های ماشین .. روی دو زانو نشستن.. و یا موقع شستن لباس و یا ظرف تا اب به من می پاشه دفع ادرار دارم و یا ازم خارج میشه موقع شستن خونه که خیلی بدم و یا پاهایم داخل آب باشه هوا که سرد باشه این مشکل بیشتر میشه و هر بار مجبورم حمام برم که اونجا هم زیر دوش که هستم مدام دچار این حالت میشم و مدام می شورم و بیرون که میام لباس زیر که می پوشم خیس میشه .. دستشویی رفتن هم این مشکل رو دارم .. تابستان نمیتونم جلوی کولر باشم و یا آب و میوه مث خربزه و هندوانه بخورم همش باید جای خشک باشم و خانه نشین حتی برای خرید بازار هم نمی توانم بروم تابستان و زمستانهای چند تا لباس آستین دار بپوشم و شلوار زیر شلوار بپوشم
    باید جایی باشم که دستشویی داشته باشه خواهشمندم راهنمایی بفرمائید که من چکار کنم این موضوع باعث اختلاف من و خانواده شده من آزمایش کامل و سونو هم از کلیه و رحم دادم و کشت ادرار هم انجام دادم که پزشک دیدن مشکلی نبود فقط عفونت مثانه داشتم ..دارو خوردم عفونت رفته ولی ادرار رفع نشده.. و مدام می شورم و هیچ مسافرت نمیشه برم ی سالی هست این طور هستم همش هرجا میرم باید لباس زیر و شلوار اضافه ببرم
    در روز صبح ها 3بار دستشویی میرم و در کل تا 9 بار میشه موقع ادرار درد یا سوزش ندارم ولی قبلا که عفونت مثانه داشتم بود و الان نه و شب ها اصلا تا بیدار شدن صبح ادرار ندارم .. و نمیتونم خودم رو سفت نگه دارم بخصوص بعد از بیرون آمدن از دستشویی دوباره دارم کم هم نیست.. دکتر گفتن از بس شستن اب داخل واژن هست بیرون میاد ولی علایم دفع ادرار هست و تا کامل تا محل خروج ادرار حس می کنم و یا سر پا که هستم و سرد میشه خودم رو میگیرم ولی باز لباسم خیس میشه قبلا زمستان فقط ماهی چند بار این حالت می شدم ولی از عید بخصوص این فصل دایم شده.. تحت نظر دکترم دارو نمیدن فقط آرام بخش میدن ولی من اذیت میشم چکار کنم هر بار دستشویی رفتن طول می کشه برای اینکه اگه ادرار مونده بیاد ولی باز تاثیر نداره کلا از انجام کارهای روزانه که نیاز به اب هست می ترسم به خصوص حمام رفتن.. و موقع ناراحتی و اضطراب بیشتر میشه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۹ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سوال طولاني جواب داده نمي شود
  • تصویر کاربر طه دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده حدود ۳ سال است که بفضی وقت ها وقتی می خوابم یشار روی مثانه ام زیاد میسود و نمی تونم ادرارم رو کنترل کنم به دکتر مراجعه کردم و چند مرتبه هم آزمایش دادم ولی چیزی نشان نداد فقط گفت باید آب زیاد بخورم تا کلیه هایم سنگ ساز نشوند ولی با وجود اینکه آب زیاد خرودم ولی افاقه نکرد الان چکار باید بکنم?
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      ادرار خود را زود به زود تخليه كنيد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر