آیا بیماران مبتلا به سرطان مثانه درمان می شوند؟

سرطان مثانه یا (Bladder cancer) معمولا در افراد با سنین بالا به وجود می آید، اگر چه ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد. از هر 10 سرطان مثانه 7 مورد آن در مراحل اولیه که قابل درمان است، تشخیص داده می شوند.

در این مقاله علل و فاکتورها، علائم، تشخیص، جلوگیری از عود و چگونگی درمان سرطان مثانه آمده است.

علل سرطان مثانه

  • یک فرد سیگاری 50 برابر شانس بیشتری برای ابتلا دارد.
  •  تومور مثانه، بیشتر در مردان سفیدپوست بالای ۴۰ سال دیده می شود. وجود سابقه این بیماری یا مجاری ادراری در خانواده‌ی نزدیک، احتمال ابتلا سایر اعضا را تشدید می‌کند.
  •  شغل هایی که با مواد شیمیایی سرو کار دارند. افرادی که در آزمایشگاه ها کار می کنند و یا افرادی که در قسمت های نفتی شرکت نفت کار می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به کانسر مثانه قرار دارند.
  • در صورتیکه عفونت مثانه عود کند یا عامل دیگری در دراز مدت باعث تحریک مثانه شود، احتمال ابتلا به توده در مثانه افزایش میابد.
  •  اگر بیشتر از یک سال است که داروی پیگلیتازون (اکتوز) را مصرف می کنید، متأسفانه در خطر بیماری سرطان در ناحیه مثانه قرار دارید. سایر داروهای دیابت نیز که حاوی این ماده‌ی دارویی می باشند، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند.
  •  اگر ناحیه‌ی لگن شما تحت پرتودرمانی قرار گرفته است، امکان ایجاد توده مثانه در شما زیاد است. شیمی‌ درمانی و مصرف داروهای سیکلو فسفامید نیز ممکن است موجب ایجاد سرطان در مثانه شوند.
  •  انگل شیستوزوما، باعث ایجاد سرطان در مثانه می شود.

عوامل دیگر عبارتند از:

  • جراحی تقویت مثانه. برخی افراد این پروسه را برای کمک به بی اختیاری انجام می دهند. این جراحی احتمال ابتلا به سنگ های مثانه را بیشتر می کند.
  • دیورتیکول مثانه. این دیورتیکول ها، کیسه های کوچکی هستند که در مثانه شما تشکیل می شوند. برخی افراد با آن ها متولد می شوند، در حالی که در برخی دیگر آن ها ناشی از عفونت یا مشکل پروستات می باشند.
  • سیستوسل. این حالت فقط در زنان اتفاق می افتد. بخشی از دیواره مثانه ضعیف شده و به داخل واژن می افتد که می تواند جریان ادرار را مسدود کند.
  • رژیم غذایی. یک رژیم غذایی سرشار از چربی، قند و نمک که فاقد ویتامین های A و B است می تواند احتمال ابتلا به سنگ مثانه را افزایش دهد، اگرچه این مورد در کشورهای در حال توسعه بیشتر است.

احساس درد در مثانه

علائم دقیق سرطان مثانه چیست؟

  • ادرار خونی که به دو صورت دیده می شود: یا فرد از ادرار خونی و دفع لخته خون شکایت دارد یا در آزمایش ادرار، خون گزارش می شود. از هر 10 نفر مبتلا به این بیماری،  8 نفر ادرار خونی دارند. ادرار خونی معمولاً بدون درد است.
  •  ادرار دردناک یا سوزش ادرار
  •  گاهی تکرر ادرار
  •  عفونت های ادراری
  •  اگر تومور از مثانه خارج شده باشد، بیمار ممکن است از درد پشت اطراف مثانه شکایت داشته باشد.
  •  ورم اندام تحتانی
  •  کاهش وزن
  •  کم خونی
  •  توده در لگن
  •  درد مقعد و لگن

علائم سرطان مثانه در مردان

در ایران مردان بیشتر از زنان به این بیماری دچار می شوند اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود و فرم پیشرفته نباشد ارگانها را گرفتار (متاستاز) نکرده باشد به صورت زیر می باشد:

👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با سوزش ادرار ناشی از التهاب مثانه و علت های آن بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

سوزش ادرار ناشی از التهاب مثانه

اگر بیمار به نوع بدخیم و پیشرفته کنسر که ممکن است استخوانها ، کبد و یا ریه را مبتلا شده باشد علائم ریوی ، کبدی و درد استخوانی را نیز دارا خواهد بود.

علائم سرطان مثانه در زنان

بطور شایع و بیشتر سرطان مثانه در دو طرف جدار مثانه بوجود می آید و محل شایع دیگری که سرطان بوجود می آید ، کف مثانه می باشد در نوع اول علائم این بیماری بیشتر ادرار خونی و دفع لخته می باشد و چنانچه تومور نزدیک سوراخ مثانه ایجاد شده باشد باعث کاهش فشار ادرار ، تکرر ادرار ، سوزش ادرار و احتباس ادراری می باشد.

 

انواع سرطان های مثانه

3 نوع سرطان در مثانه وجود دارد. شایع ترین نوع سرطان مثانه، نوع ترانزیشنال (Transitional Cell Carcinoma) می باشد که در حدود 92 درصد سرطان های مثانه را تشکیل می دهند.

ترانزیشنال (Transitional Cell Carcinoma) : سرطانی است که در سلول‌های موجود در درونی‌ترین لایۀ پوشش دستگاه ادراری مربوط به مثانه ایجاد می‌شود. بیش‌تر سرطان‌های مثانه در این سلول‌های ارتجاعی ایجاد می‌شوند.

دو نوع سرطان دیگر مثانه آدنوکار سینوما و اسکاموس هستند که تومورهای بسیار بدخیم هستند و بعد از درمان بیمار طول عمر زیادی نخواهد داشت.

نوع اول سرطان مثانه خود به دو دسته تقسیم می گردد:

◀  دسته اول که 70 تا 80 درصد تومورهای مثانه را تشکیل می دهند، تومورهایی هستند که از نظر درجه یا گرید به داخل مثانه نفوذپذیری ندارند و این نوع سرطان ها را سرطان های سطحی می گویند.

◀  دسته دوم سرطان هایی هستند که درجه و یا گرید آنها بالا بوده و به داخل مثانه نفوذ کرده اند.

درمان سرطان مثانه

آیا سرطان مثانه کشنده است ؟

150 نوع سرطان در بدن انسان وجود دارد. هر کدام که در مرحله پیشرفته تشخیص داده شود، بیمار طول عمر چندانی نخواهد داشت و منجر به مرگ می شود. سرطان در ناحیه مثانه به 2 فرم دیده می شود. نوع اول خوشخیم است و کشنده نیست.

نوع دوم که توده های بدخیم از مثانه خارج شده و ارگانها را گرفتار کرده باشد باعث می شود طول عمر کاهش یابد و بعد از حداکثر 2 سال منجر به مرگ می شود.

احتمال زنده ماندن بعد از سرطان مثانه

میزان زنده ماندن می تواند به شما ایده بدهد که چند درصد از افراد مبتلا به همان نوع و با همان مرحله سرطان با گذشت زمان مشخصی( معمولاً 5 سال) پس از تشخیص هنوز زنده هستند. آن ها نمی توانند به شما بگویند که چه مدت زنده هستید، اما ممکن است به شما کمک کنند درک بهتری از موفقیت درمان داشته باشید.

طول عمر بیماران سرطان مثانه

به خاطر داشته باشید که میزان بقا بر اساس نتایج قبلی تعداد زیادی از افراد مبتلا به سرطان خاص تخمین زده می شود، اما آن ها نمی توانند پیش بینی کنند که در مورد هر شخص خاصی چه اتفاقی می افتد. این آمار می تواند گیج کننده باشد و ممکن است شما را به سوالات بیشتری سوق دهد. با پزشک خود در مورد چگونگی محاسبه ی این اعداد صحبت کنید، زیرا وی با شرایط شما آشنا است.

نحوه تشخیص سرطان مثانه

گام های مختلفی برای تشخیصتوده در این ناحیه و میزان پیشرفت آنها طی می شود.

  • آزمایش ادرار
  • معاینه فیزیکی که در آن به کمک انگشت، ناحیه مقعد و یا واژن مورد بررسی قرار گرفته و وجود هرگونه توده غیر طبیعی تشخیص داده می شود.
  • سیستوسکوپی که در آن دوربین کوچکی از طریق میزراه وارد مثانه میشود و پزشک می تواند توسط آن وجود هر گونه بدخیمی را مشاهده کند.
  • بیوپسی که در آن، از بافت دیواره مثانه از طریق وارد کردن لوله ای کوچک به داخل میزراه، نمونه برداری می شود.
  • سی تی اسکن
  • عکس برداری از مثانه بوسیله ی تزریق ماده حاجب
  • ایکس ری

سیستوسکوپی

پس از تعیین حجم و ابعاد توده و گرید کنسر، درمان متناسب با آن اتخاذ می شود، از آنجایی که این بیماری در مراحل اولیه به راحتی قابل درمان است، آزمون های سالانه و غربالگری این سرطان اهمیت بسیاری دارد.

درمان سرطان مثانه

درمان سرطان های شایع سطحی مثانه

برای تشخیص این نوع از سرطان  از سیستوسکوپی استفاده می شود. این نوع سرطان ممکن است یک عدد یا چند عدد باشد. پس از تشخیص، یک دستگاه مخصوص را وارد مثانه کرده و بافت های سرطانی را خارج می کنیم. پس از خارج کردن سرطان، شیمی درمانی داخل مثانه ای هفته ای یک بار با ب ث ژ بمدت 6 هفته باید صورت گیرد.

👈مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با سیستوسکوپی و عوارض آن بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

سیستوسکوپی

سیستوسکوپی این سرطانها بعد از عمل شانس عود دارند، لذا باید هر سه ماه یکبار به مدت 2 سال، مثانه را با دستگاه برای تشخیص عود سرطان بررسی کنیم و پس از 2 سال هر 6 ماه یکبار به مدت 5 سال مثانه را مورد بررسی قرار دهیم.
اخیراً برای جلوگیری از عود مجدد کنسر مثانه داروی ب ث ژ را برای چند ماه ادامه می دهیم.

آیا سرطان مثانه قابل درمان است؟

این بیماری اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود به طور کامل قابل کنترل و درمان است.

اما اگر متاستاز پیشرفته باشد درمان آن رضایت بخش نیست و طول عمر چند ساله با شیمی درمانی امکان پذیر است . در این حالت تو ده های بد خیم از مثانه خارج شده و به ترتیب استخوانها، کبد و ریه را گرفتار می کنند و بیمار طول عمر زیادی نخواهد داشت.

درمان سرطان های غیر سطحی و نفوذ پذیر در عضله مثانه

این سرطانها بر خلاف سرطان هایی که قبل تر ذکر شد، بزرگتر و قسمت وسیعی از مثانه را گرفتار می کنند و کنسر به داخل عضله مثانه پیشرفت می کند. برای تشخیص این بیماری، از سیستوسکوپی استفاده می شود و باید توده های سرطانی با دستگاه  ادراری کاملاً خارج شود و با دستگاه قسمتی از عضله مثانه را هم خارج می کنیم تا مشخص شود تا چه مقدار از دیواره ی مثانه گرفتار کنسر شده است.

این کنسر به علت درجه و گرید بالا و گرفتاری عضله مثانه، درمان آن خارج کردن مثانه و پروستات و درست کردن مثانه از روده کوچک است به این صورت که انتهای مثانه مصنوعی را به جدار پوست شکم وصل می کنیم.

درمان گیاهی درد مثانه

شایع ترین علت درد مثانه که همراه با تکرر ادرار می باشد.، التهاب و عفونت مثانه می باشد که در این دو حالت تجویز داروی آنتی بیوتیک و داروی ضد درد ضروری است.

در حال حاضر هیچ دارویی گیاهی برای درد مثانه وجود ندارد و کاربردی ندارد و بر خلاف تبلیغات، هیچ کدام از محصولاتی که تبلیغ می شوند اثر تایید شده ای بر جلوگیری از پیشرفت کنسر در مثانه ندارند.

پیشگیری از سرطان مثانه

متاسفانه امروزه بده ما در معرض انواع امواج، تشعشعات، آلودگی ها و هم چنین مواد غذایی با ترکیبات سرطانزا قرار دارد. برای پیشگیری از انواع تومور ها در ناحیه های مختلف بدن از جمله مثانه توصیه های عمومی وجود دارد :

  • در معرض قرار نگرفتن با مواد شیمیایی صنعتی
  • از شغل هایی که با مواد رنگی، کابل، رنگ آمیزی سرو کار دارند خودداری شود.
  • خودداری از خوردن غذاهای پر چرب، کلسترول زیاد
  • خوردن سبزیجات و میوه فراوان
  • خوردن مایعات فراوان

ولی به طور خاص تخلیه کامل ادرار در هر نوبت و رسیدگی سریع به التهابات و عفونت های مثانه، میتواند به پیشگیری از ایجاد توده در مثانه کمک کند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

منبع ویکی پدیا فارسی

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر بنده مشکل بی اختیاری ادرار دارم و واقعا نمیدونم باید جیکار کنم حداقل ۴ ساله اینطوریم و ۲۰ سالمه و پسر هستم اوایل به این شدت نبود نهایت ۵ دقیقه اینطوری بودم ولی الان همش اینطوریم و در روز شاید یک ساعت خوب باشم همش احساس میکنم دستشویی دارم و بعضی وقت ها احساس میکنم یه قطره یا یک مقدار ادرار ازم خارج میشه که معمولا اینطوریم پیش چندين متخصص هم رفتم همشون گفتند عفونت هستش ولی هر دارویی دادن خوب نشد شما هم اول قرص امنیک رو معرفی کردید خوب نشدم و بعدش شیاف ۱۰۰ میل رو معرفی کردید بازم خوب نشدم و بعدش وزیکر رو معرفی کردید بازم خوب نشدم لطفا کمکم کنید.و ضمن اینکه یه قرص بهم معرفی میکنید لطفا بهم بگید از این دسته قرص و کپسول هایی که برای بزرگ کردن الت تناسلی هستش مفید نیست برای بهبود؟ یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      براي بزرگ كردن ألت دارويي نيست و روزي يك عدد قرص پرازوسين ١ ميلي گرم ميل كنيدص و روزي يك عدد قرص وي سول ده ميلي گرم ميل كنيد يك ماه

  • تصویر کاربر فاضل شنبه ۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 288 مشاهده پرسش
    سلام ۳۷ سالمه و یکهفته است متوجه شدم التهاب مثانه دارم و آنتی بیوتیک می خورم بعد از یکهفته در منی خود خون دیدیم این موضوع نگران کننده است و اینکه چه علتی می تونه داشته باشه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      التهاب پروستات داريد ، روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شويد و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد ده روز 

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      التهاب پروستات داريد ، روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شويد و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد ده روز 

    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      التهاب پروستات داريد ، روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شويد و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد ده روز 

    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      التهاب پروستات داريد ، روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شويد و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد ده روز 

    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      التهاب پروستات داريد ، روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شويد و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد ده روز 

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر. وقت بخیر. من 3 ماه پیش مشکل احتباس ادرار داشتم و فشار ادرارم هم شدیدا کم بود و حس میکردم یه بخشی از پایین مثانه ام سفت شده و اجازه تخلیه ادرار رو نمیده. در نواحی اطراف مثانه و شکم احساس درد داشتم و مثانه ام رو هم زمانی که منقبض میکردم چیزی حس نمیکردم انگار که خودش منقبض شده و به همین حالت مونده. به دکتر مراجعه کردم و برام قرص کانفرون ان تجویز کردند و روزی 3 مرتبه و هر مرتبه 2 عدد قرص مصرف کردم و در کنارش هم مقداری زغال اخته که بعد از 1 ماه فشار ادرارم به حالت عادی برگشت و میتونستم مثانه ام رو تخلیه کنم. به توصیه پزشک سونوگرافی کامل دستگاه ادراری هم انجام دادم و گفتند که هیچ مشکلی ندارم و دچار التهاب پروستات هم نشدم بر خلاف چیزی که فکر میکردم و رزیجیوی ادراریم هم بعد از اینکه حدود 20 دقیقه بعد تخلیه مثانه سونوگرافی مجدد شدم، 5 میلی لیتر بود و گفتند که مشکلی نیست اما با وجود تمام این موارد هنوز با منقبض کردن مثانه، مثانه ام رو احساس نمیکنم و پر شدن مثانه ام هم رو درست حس نمیکنم مثل حالت عادی و زمانی اقدام به تخلیه مثانه میکنم که مثانه ام پر شده و داره کم کم به مثانه ام فشار میاد. گاهی هم بعد تخلیه هنوز حس میکنم مثانه ام پره اما وقتی سعی میکنم دوباره تخلیه اش کنم چیزی نیست. هنوز هم سوزش ها و درد های جزئی روی شکمم و یه مقدار بالاتر از مثانه ام احساس میکنم.
    ممنون میشم تشخیصتون و اینکه در صورت نیاز چه دارویی باید مصرف کنم رو بفرمایید.

    *معمولا در نواحی قرمز رنگ عکس احساس درد میکنم اما گاهی هم در ناحیه صورتی رنگ درد حس میکنم.

    سپاس از لطفتون.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      التهاب پروستات است ،، روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد ده روز و روزي يك عدد قرص پرازوسين ١ ميلي گرم ميل كنيد ده روز

  • تصویر کاربر بهناز جمعه ۲۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام. آقای دکتر من هفته پیش خدمت شمابودم اخر ادار قطره قطره میاد سوزش دارم مثانه ام جدارش صخیم شده شما گفتین هروز دوبار توی اب گرم بشینم حتی یه قرص ندادین ولی من حالم خیلی بد ادیت دارم بنطرم مجرام تنگ چون دکتر وازن منو لیزر کرد از انروز ناراحتیم جند برابر شد کمکم گنین از راه دور به امید اینکه خول بشم اومدم مطب شما ولی 😣
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      عكس از مجرا گرفته شود وهر ٨ ساعت يك عدد قرص ناپروكسين ٢٥٠ ميلي ميل كنيد در أب گرم هم نشسته شود

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 334 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر دستور قبلیتون رو انجام دادم .روزی یک عدد قرص وزیکر و یک عدد امنیک و آب گرم ،ولی خوب نشدم هنوز تکرر و درد و سوزش دارم، سوزش در مجاری آلت هم دارم امروزم احساس میکنم زیر بیضه هام کمی گرم میشه .ادرارم قطره ای میاد که باید زور بزنم .کلافه شدم نگرانم آیا خوب میشه راهی داره ؟و مشکلم چیه ؟چند روز پیش سوال پرسیدم کد رهگیری داد ولی وارد میکردم نتیجش یافت نشد بود .عکسهای سونو و آزمایش رو مجددارسال می کنم ممنون میشم کمکم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      دارو هاي قبلي را يك بار ديگه تكرار كنيد و هر ٨ ساعت يك عدد قرص ناپروكسن ٢٥٠ ميلي گرم ميل كنيد يك هفته

  • تصویر کاربر مازیار شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 353 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت جناب دکتر قوامی
    جناب دکتر پدر من توده داخل مثانه ش بوده و سریع هم بهش فهمیدیم
    وعمل کرد
    بعد از عمل ادرارش خونی بود به پزشک معالج مراجعه کردند و دکتر بعد از جواب آزمایش گفتن که
    توده بدخیم خیلی خفیف داره
    بنظر شما الان ما باید چیکار کنیم که از شر این توده خلاص شویم
    با تشکر بسیار فراوان از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      بايدتوده با عمل بسته خارج شود

  • تصویر کاربر ملايري جمعه ۱۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام بيش ازده ساله مشگل بزرگي پرستات دارم تا بحال روزي يك عدد ترازوسين 2 ميخوردم پوست بدنم لكه هاي قرمز كمرنگ وخارش دارد . با تامسولوسين هم همين مشگل رادارم البته قرص فشار هم بايد بخورم چه دارويي استفاده كنم هم براي مشگل پرستات وهم بدرد فشارخون بخورد كه اين عوارض راهم نداشته باشد البته پرستات من خيلي بزرگه 120 سي سي و پي اس اي بين 11 و 12 هست دو بار بييوبسي كردم بدخيم نبوده . ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      بيوپسي درست انجام نشده بار سوم بايد انجام شود

  • تصویر کاربر زینب پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر دخترم ۱۷ ساله است و مجرد الان مدت ۶ سال هست که سوزش ادرار خفیف داره اما یک سال و نیم اخیر خیلی شدید شده و هم قبل از ادرار همزمان ادرار و حتی ساعت ها بعد از دفع ادرار هم سوزش ادرار داره گوشت ناحیه ای که ادرار از آنجا رد شده ساعت ها می سوزه در طول روز هم الان همچنان سوزش ادرار را داره با خوردن خیلی از مواد غذایی این مسئله تشدید میشه خواندن به خدا چه غذایی بدم سوزش ادرار کمتر بشه در زمان پریودی روز چهارم شدید هست تمام آزمایشات عفونت ادراری سونوگرافی ها و کشت ادرار ۴۸ ساعته و ۲۱ روزه همگی سالم و عاری از عفونت بوده وبا توجه به اینکه پزشک زنان هم گفتند که مشکلی نداره و از ناحیه آنها هم داروها را مصرف کرده تا مطمئن بشن عفونت زنان نیست و الان روی لباس زیرش هم هیچ چیزی از عفونت زنان دیده نمیشه میشه راهنمایی کنید که باید چیکار کنیم ممکن التهاب غیر عفونی مثانه داشته باشه ؟در صورتی که التهاب غیر عفونی مثانه باشه باید چیکار کرد و چطوری درمان بشه تا آخر عمر باید از خیلی از خوراکی ها دست بردار و استفاده نکنه چون خیلی از مواد غذایی احساس می کنم تحریکش میکنه البته بدون خوردن مواد غذایی هم باز دچار این مشکل هست راهنمایی بفرمایید.تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      جواب دادم

  • تصویر کاربر کاظمیان شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 329 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده الان نزدیک ۴ ماه که خودم خیس میکنم دستشویی کامل انجام میدم بعد اون همش ازم میاد یعنی اینقدر زیاد که ۲۰ تا شلوار عوض میکنم دکتر زنان رفتم گفت از زنانگی نیست دکتر کلیه رفتم میگه کلیه سالم فقط مثانه مشکل داری که داروی دلترولیت ۴داده مصرف کردم خوب نشدم خسته شدم از این مریضی تو رو خدا بگین چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      نوار مثانه گرفته شود و روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ميل كنيد

  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 334 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر ببخشید از اینکه مزاحم وقت جنابعالی میشوم

    ‫مرد مجرد ۳۶ ساله هستم که فعالیت کاریم در حوزه IT هست و حدود چهار سال پیش در آزمایشات ادرارم خون بود و دو مرتبه با فاصله زمانی دو ماه، دوبار سیتولوژی سه نوبته ادرار در دو آزمایشگاه مختلف دادم‏

    ‫نتیجه آزمایشگاه اول:
    Atypical urothelial cell;s compatible with low grade carcinoma

    ‫نتیجه آزمایشگاه دوم:
    Atypical urothelial epitheliosis
    For ruleout of urothelial neoplasmas cystoscopy is recomended

    بنابراین سیستوسکوپی شدم و دکتر گفتن که ضایعه ای در دیوار بالای مثانه مشاهده کردن و در مجموع چهار نمونه برداشتن
    ‫اما خدا رو شکر نتیچه پاتولوژی خیلی خوب بود:
    mild chronic inflammatory cells with congestion of capillaries in lamina propria.

    ‫بنابراین کاملا موضوع رو فراموش کردم تا آبان ماه سال گذشته که موقع مصرف مایعات درد مبهم در پهلوهام زیاد شده بود البته دائمی نبود که مثل الان باید کم آب مصرف کنم به هرحال ولی موقع ادرار کردن درد پهلوهام بیشتر میشد، سونوگرافی شدم هیدرونفروز دوطرفه خفیف و متوسط داشتم، سی تی اسکن هم هیدرونفروز دو طرفه رو تایید کرد در نهایت اسکن هسته ای شدم و گفتن هر دو کلیه عملکرد خودشون رو حفظ کرده اند و تخلیه انجام میشه و احتمالا این موضوع مادرزادی هست و مشکلی نیست‏

    ‫حدود سه ماه بعد، در بهمن ماه سال گذشته درد بسیار شدیدی در ناحیه آپاندیسم شروع شد و دکتر عمومی بعد از معاینه گفت به احتمال زیاد آپاندیست هست اما سونوگرافی چیزی نشون نداد درعوض سونوگرافی مثانه در حالت کاملا پر، ضخامت ۷ میلیمتر مثانه رو گزارش کرد اما ننوشتن کدوم قسمت مثانه. ضمنا آزمایش ادرار هم عادی بود و عفونت هم نداشتم حتی خون مخفی هم نبود. در ضمن تنگی ادرار هم ندارم.‏
    در مدت دو روز درد پایین شکمم کم وزیاد شد که نهایتا حدود ده روز کاملا برطرف شد

    وهنوز گاهی اوقات احساس ناراحتی مختصری دارم و اخیرا بعد از ادرار کردن آلتم تیر میکشد و احساس ناراحتی زیرشکم دارم

    ‫در همون زمان که اعلام کردن کرونا وارد ایران شده من هم دیگه جرئت نکردم پیگیر ضخامت مثانه باشم و اوضاع همه گیری کرونا هرروز بدتر شد.‏

    ‫آقای دکتر ببخشید که متن طولانی شد با این توضیحات که خدمتتون عرض کردم آیا ریسک و خطری داره که لازم باشه زودتر پیگیری کنم یا نه بازهم صبر کنم و سال دیگه ؟

    ‫آیا لازمه مجدد سیتوپاتولوژی سه نوبته ادرار ویا آزمایش دیگری بدهم؟‏

    پیشاپیش از لطف و محبت شما صمیمانه تشکر میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      سه بار ادرار را تكرار كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر