کجی آلت مادرزادی چیست؟

درجاتی از کجی آلات تناسلی بطور طبیعی ممکن است وجود داشته باشد. در بسیاری از موارد، آلت بهنگام نعوظ بطور خفیف بطرف راست یا چپ خم یا کج می رود.

کجی آلت تناسلی زمانی مشکل ساز است که باعث درد شود و رابطه جنسی را بعلت کجی زیاد غیر ممکن سازد، بدین معنی که دخول به دستگاه تناسلی زن صورت نمی گیرد.

کجی آلت مادر زادی

انحنای آلت تناسلی مادرزادی ، که به آن “آکوردی” نیز گفته می شود، بیماری است که در بدو تولد پسر وجود دارد. والدین ممکن است در اوایل زندگی کودک خود در هنگام پوشک کردن متوجه انحنا شوند. بعضی از پسران تا پس از بلوغ متوجه مشکل نمی شوند. انحنا معمولاً فقط با نعوظ قابل مشاهده است.

انحنای مادرزادی (انحنای آلت تناسلی مرد از بدو تولد) بسیار نادر است. کمتر از حدود 1٪ از مردان بدون بیماری Peyronie انحنای آلت را تجربه می کنند.

در کجی مادرزادی، کجی به هنگام تولد دیده می شود. بعضی کجی ها بهنگام تولد قابل توجه بوده، بطوری که در همان دوره اولیه زندگی عمل و اصلاح می شود. سایر کجی ها ممکن است بعد از دوران بلوغ خود را نشان دهند و فرد متوجه آن شود. بطور معمول کجی آلت به هنگام نعوظ ، مشخص می شود.

علت کجی آلت نامشخص است ولی عقیده بر اینست که رشد حفره های آلت یکسان نبوده و باعث کجی می شود.

بیماری پیرونی با کجی آلت مادرزادی چه تفاوتی دارد؟

بیماری پیرونی که با کجی الت همراه می باشد، به علت ناشناخته با ایجاد نسج یا بافت غیرطبیعی در یکی از لایه های پوشاننده آلت، باعث کجی آلت می گردد. این بیماری بعد از سن 40 سالگی بعلت نامعلومی که تاکنون مشخص نشده بوجود می آید، اکثر اوقات آلت به طرف پایین کج و خمیده می گردد. این بیماری با گذشت زمان روند پیشرونده ای دارد و در معاینه بالینی بیمار یک نسج سفت (SCAR TISSUE) در یک قسمت از آلت قابل لمس می باشد. در کجی مادرزادی آلت هرگز پلاک غیرطبیعی وجود ندارد و نیز روند پیشرونده هم ندارد و آلت معمولا به طرف پایین و گاهی به طرف چپ و راست ممکن است کج شود.

این عارضه با ایجاد اسکارهایی (جای زخم) بر روی بافتی تشکیل می‌شود که بدنه جسم غاری آلت تناسلی را می‌پوشاند، ساختاری که tunica albuginea (سفید پرده) نام دارد علت بیماری پیرونی نامعلوم است.

 

سرطان بیضه

درمان کجی آلات تناسلی

درمان کجی آلت تناسلی در اغلب افراد با روش جراحی است اما روش های غیر جراحی دیگری نیز وجود دارد. شرایط بیمار مهم ترین دلیل برای انتخاب روش درمان کجی آلت تناسلی است.

در ابتدا این سوال پیش می آید که، عمل جراحی مناسب چه افرادی است؟

در افرادی که انحنای آلت تناسلی آنها بیشتر از ۳۰ درجه است و افرادی که در روابط جنسی خود مشکل دارند یا کسانی که از نظر زیبایی برایشان خوشایند نیست، درمان جراحی انتخاب می شود که شامل چند نوع مختلف است:

  • بریدن و برداشتن قسمت هایی از پوشش اجسام غاری
  • استفاده از پیوند در طرف مقابل کجی
  • چین دادن پوشش اجسام غاری

کجی مادرزادی نیازی به درمان ندارد، مگر اینکه مرد قادر به رابطه جنسی رضایت بخش نباشد، در این حالت اصطلاح کجی توسط عمل جراحی ضرورت پیدا می کند. یکی دیگر از روشهای درمانی که صد درصد نمی باشد استفاده از محلول تستوسترون (DHT) روزانه به مدت 2 تا 3 ماه برروی آلت، باعث اصطلاح کجی آلت تناسلی می شود.

  • اورولوژیست ها تجربه زیادی در مورد روش های ترمیمی انحنای نعوظ مادرزادی دارند. اصلاح انحنای نعوظ مادرزادی با جراحی آلت تناسلی مرد، به منظور کوتاه شدن طرف آلت تناسلی مقابل خمیدگی و مطابقت با طرف دیگر، انجام می شود. این منجر به نعوظ صاف می شود. این روش موفقیت بالایی دارد و می تواند در شرایط سرپایی انجام شود.

انحنای آلت تناسلی چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما یک سابقه پزشکی و جنسی می گیرد که به طور معمول برای تشخیص خمیدگی آلت تناسلی مادرزادی کافی است. همچنین ممکن است برای پزشک مفید باشد که آلت تناسلی مرد شما را در حالت ایستاده معاینه کند. این کار را می توان پس از تزریق داروهای وازوکاتیو برای ایجاد نعوظ انجام داد.

آیا آلت تناسلی خمیده طبیعی است؟

درجه خاصی از خم شدن در آلت تناسلی مرد طبیعی دیده می شود. در بسیاری از موارد  آلت تناسلی مرد هنگام قائم می تواند کمی به چپ یا راست منحنی شود. آلت تناسلی مرد خمیده وقتی مشکل ایجاد می کند که باعث درد و یا جلوگیری از رابطه جنسی مرد شود.

شیوع و شانس گرفتاری کجی مادرزادی آلت (CPC)

مشکل است که کجی آلت تناسلی را پیش بینی و گزارش کرد. بعضی مطالعات بین المللی ، شیوع آنرا 10 درصد در جمعیت دنیا می دانند. بعضی محققین عقیده دارند کاهش هورمون جنسی (تستوسترون) در آلت، باعث کجی آلت می شود. گاهی کجی به طرف پایین در حدود 60 درجه می باشد که در چنین حالتی عمل جنسی ناراحت کننده و دخول به سختی امکان پذیر است.

انواع کجی آلت تناسلی

  1. نوع اول بسیار شدید بوده و بافت های پوشاننده آلت نظیر اسپونژیوم، فاشیای BUCKS و COLLS وجود ندارند.
  2. نوع دوم که کورپوس اسپونژیوم وجود دارد و فاشیای BUCKS وCOLLS وجود ندارد و جای آنرا نسج غیرطبیعی گرفته است.
  3. در نوع سوم فقط لایه یا فاشیای دارتوس (DARTOS) وجود نداشته و جای آنرا نسج غیرطبیعی گرفته است.

کج بودن اندام تناسلی در کودکان

برخی از کودکان پسر و نوجوانان، به دلیل عوامل ژنتیکی، با انحنای آلت تناسلی متولد می‌شوند، با این وجود، این عارضه تنها در دوران بلوغ، با رشد آلت و آغاز زندگی جنسی قابل مشاهده است. برای جلوگیری از عوارض ناشی از کجی آلت تناسلی، تشخیص زود هنگام آن حائز اهمیت است.

 

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر حسین جمعه ۱۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من التم به اندازه ۳۰ درجه به سمت چپ هنگام نعوظ انحراف داره و در یک راستا نیس و البته با کوچکترین دخالت دست میشه در یک راستا قرار داد و البته هنگام سکس مشکلی نیس الان ۲۰ سالمه و از بچگی تا به امروز همینطور بوده اما نظر زیبایی مشکل دارم. میخواستم بدونم با جراحی کاملا مشکل برطرف میشه و همچنین عوارض جراحی و خدایی نکرده ناتوانی جنسی پیش نیاد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      جراحي عارضه ندارد

  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۱۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    با سلام
    من کجی آلت دارم با توجه به تصاویر آیا کجی بیشتر از ۳۰ درجه بوده و شدید است ؟ آیا مشکل سازه ؟ آیا نیاز به عمل داره ؟ خواهش میکنم هر چه سریع تر به سوالاتم جواب بدین ممنون
    1. تصویر کاربر رضا یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      ببخشید آقای دکتر عکس خدمتتون رسید؟ با تشکر
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      نياز به عمل ندارد

    3. تصویر کاربر رضا دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنونم از جوابتان آقای دکتر خواهش میکنم بگین آیا من میتونم تو هر پوزیشن و حالت سکس داشته باشم ؟ خواهش میکنم جواب بدین.بسیار ممنون
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      بله مي توانيد

    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      بله مي توانيد

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر حشمت چهارشنبه ۱۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    بعد از ده روز که دچار عارضه پوستی به خاطر مصرف متروایندازول شدم کماکان بعضی مواقع سوزش ادرار دارم.در ضمن اداره نمیاد.در این مدت داروی سفالکسین خوردم با مایعات فراوان.الان برای رفع سوزش ادرار چکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      هر ٨ ساعت يك عدد قرص فنازوپيريدين ميل كنيد

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      هر ٨ ساعت يك عدد قرص فنازوپيريدين ميل كنيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهناز چهارشنبه ۲ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید می خواستم بپرسم با 33 میلیون اسپرم در هر انزال ( تو کل مایع منی ) میشه باردار شد؟ ایا با این تعداد اسپرم شانس باروری وجود دارد؟ اسپرم فقط اعدادش مشکل داره و بقیه موارد خوبه تو هر میلی لیتر 11.13 میلیون اسپرم وجود داره.
    1. تصویر کاربر مهناز شنبه ۲۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      در ضمن اقای دکتر میشه من با این شرایط به صورت طبیعی باردار شم؟حرکت و شکلشون و مقدار منی خوبه فقط تعداد کمه.ممنون
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      بله شانس باروري طبيعي وجود دارد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید آقای دکتر من 18 سال دارم و بیضه چپم واریکوسل داره پیش دو متخصص ارولوژی رفتم و یکی گفت واریکوسل شدید و دیگری گفت واریکوسل خفیف داری به هر حال من واریکوسل دارم و البته درد هم ندارم ازمایش اسپرم دادم که ازمایش رو براتون مینوسم توش نوشته بود: Liquefaction: 30 Min at 37.0C
    color and smell : oyster white ، fishy smell viscosity: normal Agglutination : 0 0 Aggregation : 0
    Semen volume(ml) : 3.00 ml Semen PH : 7.20 Sperm count (Mill/ml) : 11.13 total sperm count(Mill) : 33.39
    Motile Sperms(%): 43.18 Progressive sperms(%):40.91 Normal Morphology(%): 78.00 Abnormal Morphology (%):22.00 Non-Progressive : 2.27% Immotile : 56.82% RBC (/HPF) : 0-1 Epihelial Cells: 0-1 WBC (/ HPF ) : 0-1
    1. تصویر کاربر محمد جمعه ۲۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      در ضمن من اقای دکتر این ازمایش رو به یه متخصص ارولوژی نشون دادم ایشون گفتن که چون همه چی خوبه و فقط تعداد کمه فعلا عمل لازم نیست بکنی برام قرص ال کارنیتین 250 نوشتن و گفتن 3 ماه مصرف کن بعد دوباره ازمایش رو تکرار کن اگه باز تعداد کم بود عمل کن می خواستم بدونم نظر شما چیه؟ ببخشید میتونم در کنار این قرص ویتامین E هم مصرف کنم تداخلی نداشته باشه؟ با تشکر فراوان خواهش میکنم سریع جواب بدین.ممنون
    2. تصویر کاربر محمد جمعه ۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      ببخشید آقای دکتر من خیلی وقته از شما سوال پرسیدم میشه به سوالم جواب بدین؟ ممنون میشم
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      عمل كنيد

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر جلالی چهارشنبه ۲ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خانمی هستم 39ساله مدتهاست که مشکلی دارم به دکتر زنان و مجاری و عفونت هم مرا جعه کرده ام حتی طب اسلامی ولی نتیجه ندیدم یک مدت خوبم بعدبیماری برگشت میکنه مشکلم این هست که الان اگه مجاری ادرار تخلیه شده باشد باز احساس می کنم در مجاری ادرارهست و قسمت ابتدایی مجاری احساس سوزش دارم وفکر می کنم بافشار می توان ادرار را تخلیه کرد لطفا راهنمایی کنید ممنون یک دوره دلوکستین20خوردم آزمایش ادرار ومشت دادم عفونت ادراری ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      بايد نوار عصبي مثانه گرفته شود

  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۲۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    من حدودا یک ماه میشه که بعد از ادرار کردن حس میکنم چند قطره از ادرار داخل لوله الت تناسلیم مونده و وقتی میخوام تخلیش کنم به خودم فشار میارم که در اثر این فشار چند قطره ادرار ازم خارج میشه ولی بازم همون حس قبلی رو دارم از وقتی که اینجوری شدم موقع ارضا شدنم دیگه اون حس خوبی قبلی رو ندارم موقع خارج شدن مایع منی حس میکنم مایع به دیوارهء التم کشیده میشه و حس خوبی بهم دست نمیده ولی سوزش ندارم
    مجردم هستم و ۲۲ سالمه
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      به اورولوژيست مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر رویا پنجشنبه ۲۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.اقای دکتر من یه خواستگار دارم که از اشنا ها شنیدم توی بچگی ۴ بار جراحی شده به دلیل کجی الت تناسلی.ایا ممکنه این جراحیا سبب ناباروریش بشه در اینده؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      خير

  • تصویر کاربر Faride چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    پسرم ۶سالشه، دو سه سالی هست که موقع ادرار سر آلتش کج میشه، دقیق نمیدونم ولی حدود ۳۰درجه کج میشه، میخواستم بدونم خوب میشه به مرور یا باید عمل بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      ب مرور خوب مي شود

  • تصویر کاربر سعید شنبه ۱۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 661 مشاهده پرسش
    با سلام من ۱۸ سال دارم و نگرانم که اندازه بیضه هام کوچک باشن خودم با خط کش اندازه گرفتم. طول بیضه راستم ۵، عمق آن ۳.۳و عرض آن ۲.۵ سانتی متر هست. طول بیضه چپم ۴.۵، عمق آن ۳.۸ و عرض آن ۲.۵ سانتی متر است با توجه به این ارقام آیا اندازه بیضه های من و اختلاف اندازه های بین دو بیضه طبیعی است؟؟ خواهش می کنم هرچه سریعتر به سوالاتم جواب بدین. با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      طبيعي است

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر