علت زود شل شدن نعوظ در مردان چیست؟

برخی از بیماران به مطب مراجعه کرده و از زود شل شدن نعوظ خود گلایه دارند. زود شل شدن نعوظ نام دیگر بیماری انزال زودرس می باشد که در این مقاله به بررسی آن پرداخته ایم.

انزال زودرس یا همان زود شل شدن نعوظ نوعی اختلال عملکرد جنسی است که در آن مرد زودتر از آنچه که او یا شریک جنسی‌اش تمایل دارند، به ارگاسم رسیده و مایع منی (انزال) خارج می‌شود. این اتفاق اغلب قبل از دخول یا بلافاصله پس از دخول در حین رابطه جنسی رخ می‌دهد. انزال زودرس می‌تواند برای شما و شریک جنسی‌تان تجربه‌ای آزاردهنده باشد و باعث شود از زندگی جنسی‌تان لذت کمتری ببرید. با این حال، خبر خوب این است که این مشکل معمولاً قابل درمان است!

زود شل شدن نعوظ در مردان چقدر شایع است؟

بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از مردان در مقطعی از زندگی خود دچار زود شل شدن نعوظ می‌شوند. طبق گفته‌ی انجمن اورولوژی آمریکا، انزال زودرس شایع‌ترین نوع اختلال عملکرد جنسی در مردان است. تقریباً از هر پنج مرد بین ۱۸ تا ۵۹ سال، یک نفر گزارش‌هایی از انزال زودرس را دارد.

زود انزالی چند دقیقه است؟

اگرچه تعریف‌ها از انزال زودرس متفاوت هستند، انجمن اورولوژی آمریکا زود انزالی را این‌گونه تعریف می‌کند: در صورتی که انزال زودتر از حد مطلوب، قبل از دخول یا بلافاصله پس از دخول رخ دهد و باعث ناراحتی یکی از شرکا یا هر دو شود. انجمن روانپزشکی آمریکا بر اساس زمان رسیدن به انزال، سه سطح شدت (خفیف، متوسط، شدید) را تعریف می‌کند که سطح خفیف آن زیر یک دقیقه است. 

اگر بخواهیم بازه‌ی زمانی را در نظر بگیریم، بسیاری از پزشکان انزال زودرس را انزالی تعریف می‌کنند که ظرف یک دقیقه پس از شروع رابطه جنسی رخ می‌دهد. با وجود نظرات حرفه‌ای، احساسات شما در مورد اینکه چه چیزی باعث زود شل شدن نعوظ است نیز در نظر گرفته می‌شود.

زود انزالی چند دقیقه است؟

علت زود شل شدن نعوظ چیست؟

علت دقیق زود شل شدن نعوظ ناشناخته است. زمانی تصور می شد که این مشکل فقط منشأ روانشناختی دارد. اما امروزه متخصصان بهداشت و درمان می دانند که زود شل شدن نعوظ حاصل تعامل پیچیده عوامل روانشناختی و بیولوژیکی است.

1- علل روانشناختی

در این مورد ممکن است عوامل روانشناختی نقش داشته باشند. این عوامل عبارتند از:

2- علل بیولوژیکی

برخی عوامل بیولوژیکی ممکن است در زود شل شدن نعوظ نقش داشته باشند. این موارد عبارتند از:

3- اختلال نعوظ

اضطراب در مورد به دست آوردن و حفظ نعوظ ممکن است منجر به الگوی عجله کردن برای انزال شود. تغییر این الگو می تواند دشوار باشد.

4- اضطراب

این موضوع که زود انزالی و اضطراب با هم اتفاق می افتند، شایع است. اضطراب ممکن است در مورد عملکرد جنسی یا مربوط به مسائل دیگر باشد.

5- مشکلات رابطه

مشکلات رابطه می تواند در زود شل شدن نعوظ نقش داشته باشد. این ممکن است در صورتی صحت داشته باشد که شما روابط جنسی با شرکهای دیگری داشته اید که در آنها زود انزالی به دفعات رخ نداده است.

علت زود شل شدن نعوظ چیست؟

تشخیص علت زود شل شدن نعوظ

اگر دچار زود شل شدن نعوظ مکرر هستید یا اگر زود انزالی باعث اضطراب یا افسردگی شما شده و بر رابطه شما تأثیر می گذارد، برای ملاقات با یک اورولوژیست وقت بگیرید. اورولوژیست شما معاینه را با پرسیدن در مورد تجربیات جنسی شما آغاز خواهد کرد. به احتمال زیاد سوالات زیر پرسیده خواهد شد:

در حالی که این سوالات شخصی هستند، مهم است که صادقانه به اورولوژیست خود پاسخ دهید تا بتواند به بهترین نحو منشأ مشکل شما را تشخیص دهد.

اورولوژیست شما همچنین در مورد هر گونه بیماری دیگری که ممکن است داشته باشید و هر گونه دارویی از جمله داروهای بدون نسخه، مکمل ها و محصولات گیاهی که مصرف می کنید، سوال خواهد کرد. همچنین در مورد مصرف الکل و مواد مخدر غیرقانونی از شما سوال خواهد شد.

آزمایشات مربوط به تشخیص انزال زودرس

معمولاً آزمایشات آزمایشگاهی ضروری نیستند مگر اینکه پزشک شما به وجود یک مشکل سلامتی زمینه‌ای شک کند که در این اختلال نقش دارد.

تشخیص علت زود شل شدن نعوظ

درمان زود شل شدن نعوظ در مردان

درمان های مختلفی برای زود شل شد نعوظ یا همان زود انزالی بسته به علت آن وجود دارد. این موارد شامل رفتار درمانی، مشاوره و داروها می شود.

معمولاً اکثر علل زود انزالی ابتدا با رفتار درمانی و یا مشاوره برای کمک به مشکلات عاطفی، اضطراب عملکرد یا عوامل استرس زایی که ممکن است در آن نقش داشته باشد، درمان می شود. اغلب ممکن است بیش از یک روش درمانی به طور همزمان امتحان شود.

1- تغییر رفتاری در رابطه

رفتار درمانی شامل امتحان کردن روش های مختلف برای به تعویق انداختن ارگاسم شما است. هدف آن آموزش کنترل بدن و احساسات شماست. این روش ها عبارتند از:

شروع و توقف

با این تکنیک، شما یا همسرتان، آلت تناسلی را تا نزدیک نقطه اوج تحریک می کنید، سپس تحریک را برای حدود 30 ثانیه متوقف می کنید تا زمانی که دوباره بر پاسخ خود کنترل پیدا کنید. این روش «شروع و توقف» را سه یا چهار بار قبل از رسیدن به ارگاسم تکرار کنید. تمرین این روش را تا زمانی که کنترل خوبی به دست آورید، ادامه دهید.

فشار درمانی

با این تکنیک، شما یا همسرتان، آلت تناسلی را تا نزدیک نقطه اوج تحریک می کنید، سپس به آرامی سر آلت تناسلی خود را به مدت 30 ثانیه فشار دهید تا نعوظ شما شروع به کاهش کند. این تکنیک را چند بار قبل از رسیدن به ارگاسم تکرار کنید. تمرین این تکنیک را تا زمانی که در به تعویق انداختن ارگاسم خود کنترل به دست آورید، ادامه دهید.

فکر کردن به چیزهای دیگر

با این تکنیک، هدف این است که هنگام تحریک جنسی، توجه خود را روی چیزهای معمولی غیرجنسی متمرکز کنید. به عنوان مثال، تصور کنید تمام مشاغلی را که در مسیر رفتن به باشگاه نام می برید، تمام بازیکنان تیم ورزشی مورد علاقه خود را نام ببرید یا تمام محصولات قفسه های فروشگاه مورد علاقه خود را نام ببرید.

فکر کردن به موارد دیگر از راه های درمان زود شل شدن نعوظ

2- مشاوره با روانپزشک

اگر علت زود شل شدن نعوظ شما روانی، عاطفی یا ناشی از مشکلات رابطه ای باشد – به دلیل اضطراب عملکرد، افسردگی، استرس، احساس گناه یا رابطه پر چالش – به دنبال کمک از روانشناس، روانپزشک، درمانگر زوجین یا درمانگر جنسی باشید. اورولوژیست شما می تواند به شما در جهت مراجعه به این متخصصان کمک کند.

3- قرص برای درمان زود شل شدن نعوظ در مردان

ممکن است چندین نوع دارو توسط متخصص ارولوژی امتحان شود.

داروهای ضد افسردگی

به ویژه مهارکننده های بازجذب سروتونین انتخابی مانند سیتالوپرام (Celexa) ، اسکیتالوپرام (Lexapro) ، فلوکستین (Prozac) ، پاروکستین (Paxil) و سرترالین (Zoloft) یا داروی ضد افسردگی سه حلقه ای کلومیپرامین (Anafranil) می تواند در تعویق انداختن انزال کمک کند.

این یک استفاده “خارج از چارچوب” است (توسط سازمان غذا و دارو تأیید نشده است). حتما عوارض جانبی این دارو را با اورولوژیست خود در میان بگذارید تا مطمئن شوید برای شما مناسب است.

کرم ها و اسپری های بی حسی

این داروها که روی سر و بدنه آلت تناسلی اعمال می شود، گزینه دیگری برای به تعویق انداختن انزال است. کرم یا اسپری بی حسی روی آلت تناسلی مالیده می شود و به مدت 10 تا 30 دقیقه یا تا زمانی که احساس حساسیت کمتری در آلت تناسلی خود داشته باشید، جذب می شود. مهم است که قبل از رابطه جنسی آلت تناسلی خود را بشویید تا از بی حسی واژن شریک خود یا از دست دادن نعوظ جلوگیری کنید.

داروهای اختلال نعوظ

که شامل سیلدنافیل (Viagra) ، تادالافیل (Cialis)، واردنافیل (Levitra) و آوانافیل (Stendra) هستند، همچنین برای درمان زود انزالی، به ویژه در مردان مبتلا به اختلال نعوظ زمینه‌ای، استفاده شده‌اند.

برای کسب اطلاات بیشتر در ارتباط با مواد غذایی مناسب برای بهبود زود شل شدن نعوظ میتوانید به مقاله زیر مراجعه کنید.

مطلب مرتبط: برای درمان زود انزالی چی بخوریم؟

آیا انزال زودرس نشانه بیماری است؟

زود شل شدن نعوظ به خودی خود مضر نیست، اما مشکلات بهداشتی دیگری ممکن است در بروز زود انزالی نقش داشته باشند. این مشکلات بهداشتی عبارتند از:

عوامل خطر در زود شل شدن نعوظ

برخی شرایط فیزیکی نیز ممکن است باعث انزال زودرس شوند. اگر هر یک از شرایط زیر را دارید، ممکن است در معرض خطر انزال زودرس باشید:

گاهی اوقات، زود شل شدن نعوظ می تواند برای افرادی که دچار اختلال نعوظ (ED) هستند، مشکل ساز شود. این زمانی است که آلت تناسلی به اندازه کافی برای رابطه جنسی سفت نمی ماند. کسانی که نگران از دست دادن نعوظ خود هستند، ممکن است عادت کنند به سرعت انزال شوند. ترک این عادت می تواند سخت باشد.

درمان اختلال نعوظ ممکن است باعث رفع زود انزالی شود. گزینه های دارویی زیادی وجود دارد، بنابراین هر گونه نگرانی را با پزشک خود در میان بگذارید.

عوامل خطر در زود شل شدن نعوظ

تفاوت اختلال نعوظ و زود انزالی چیست؟

اگر دچار اختلال نعوظ هستید، نمی توانید نعوظ را به دست آورید یا حفظ کنید. در صورت زود انزالی، نعوظ دارید اما زودتر از حد انتظار خود یا همسرتان به ارگاسم و انزال می رسید.

با این حال، اختلال نعوظ در واقع می تواند منجر به زود انزالی شود. این اتفاق زمانی می افتد که مردی بداند توانایی او برای حفظ نعوظ ضعیف است، بنابراین عادت می کند به زودی پس از نعوظ و قبل از اینکه نعوظ خود را از دست بدهد، انزال کند. به دلیل ارتباط بین این دو عارضه، متخصص اورولوژی شما می خواهد بفهمد که آیا دچار اختلال نعوظ هستید یا خیر، و در صورت وجود، ابتدا آن را درمان کند.

آیا می توان از زود شل شدن نعوظ جلوگیری کرد؟

بله، به احتمال زیاد می توانید! با دنبال کردن تکنیک های توضیح داده شده در این مقاله برای به تعویق انداختن انزال، مصرف هر گونه داروهای تجویز شده و در صورت نیاز مراجعه به مشاوره، زود شل شدن نعوظ می تواند به مشکلی از گذشته تبدیل شود.

منابع کمکی:

webmd

clevelandclinic.org

دکتر هوشنگ قوامی متخصص ارولوژی در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

پرسش از دکتر