استمنا در دختران و پسران

استمنا از نظر تعریف علمی به معنی خود ارضایی می باشد. معمولا استمنا بعد از بلوغ جنسی در جوانان که تمایلات و غریزه جنسی پیدا می کنند انجام می گیرد.

استمنا (Masturbation) اكثرا در افرادی انجام می شود که ازدواج نکرده و شریک جنسی هم ندارند. متاسفانه در بیشتر کشورها در خصوص مسائل جنسی به عنوان یک حقیقت غیر قابل انکار در مدارس و دانشگاه، اطلاعات لازم تدریس نمی شود. اصولا عمل جنسی به چند منظور(لذت جنسی، هویت، فرارازتنهایی، تولید مثل) انجام می گیرد. جوانی که به مرحله بحرانی بلوغ جنسی رسیده، هیچگونه اطلاعی در زمینه مسائل جنسی نداشته و برای ارضاء خود، به طرف استمنا می رود. این امر ممکن است ادامه یابد و بحران های روحی و جسمی فرد فروکش كند. اگرچه استمنا هیچگونه ضرر جسمی برای فرد ایجاد نمی کند ولی فرد ناخودآگاه احساس گناه و پشیمانی در خود احساس می کند.

استمنا و مشکلات زناشویی

وقتی همین افراد به مرحله تشکیل خانواده نزدیک می شوند، دچار نگرانی و اضطراب با توجه به احتمال ایجاد مشکلات زناشوئی می گردند، اکرچه این مسئله هیچگونه مشکلی در دوران زناشوئی ندارد و این افراد قبل از ازدواج نیاز به مشاوره پزشکی دارند.

در دنیای  اطلاعات و جهان ارتباطات امروزه که پیشرفت تکنولوژی، هر لحظه انسان های جوامع و فرهنگ های مختلف را به یکدیگر نزدیک و نزدیکتر می کند، خواسته های بشر بیشتر و جدیدتر شده و رفاه، آزادی، آرامش، لذت و تنوع، اهمیت ویژه و بیشتری پیدا می کند. لذا ارتباط جنسی جایگاهی مهم تر یافته است. هرچند غریزه جنسی نیز همچون غرایزطبیعی  دیگرانسان است ولی تعیین مرز بین موارد طبیعی و اختلالات جنسی آن، به بحث علمی نیاز دارد و اینکه یکی از معضلات جدی و خطرآفرین بنیاد خانواده ها، مسئله اختلالات جنسی می باشد.

از آنجایی که یک فرد درمان نشده و یا بدون امکان ارضاء جنسی خود حس درماندگی، کمبود قدرت و پایین تر از مردان دیگر احساس می کند، در نتیجه نه تنها اعتماد به نفس خود را ازدست می دهد، بلکه روابطش با دیگران و حتی شغل او دچار مخاطره می شود.

خود ارضایی

اثرات خود ارضایی در پسران

از عوارض استمنا یا خود ارضایی می توان به التهاب پروستات در پسران جوان نام برد که می تواند به مشکل جدی برای این افراد شود.

آموزش جنسی در جامعه

غالب جوانان  سعی می کنند از گفتگو در مورد مسائل جنسی خودداری کنند، که علت آن ریشه در مسائل فرهنگی جوامع دارد. در بیشتر فرهنگ ها مسئله ارتباط جنسی با گناه درهم آمیخته و به همین دلیل گفتگو درمورد ان نکوهیده شمرده شده است، حتی در بسیاری ازموارد در شرایطی که ارتباط جنسی در محیطی کاملا متعارف و مشروع مثل محیط زناشوئی صورت می گیرد. همچنین به علت باورهای فرهنگی، گفتگو درمورد آن شرم اور و دور از شئونات انسانی است.

امروزه با پیشرفت جوامع بشری، به مرور این باورهای فرهنگی گمرنگتر شده و مردم بیشتر این باور را پیدا کرده اند که باید نیازها و مشکلات خود را، حتی در زمینه جنسی با افراد متخصص در میان بگذارند و راه چاره ای برای مشکلات خود در این زمینه بیابند. متاسفانه این گونه باورهای فرهنگی گریبان گیر جمع کثیری از پزشکان شده است.

غالب پزشکان نیز پرسش در مورد مشکلات جنسی بیماران را خجالت آور می دانند. پزشکان راجع به بسیاری از مشکلات بیمار سوالاتی می پرسند ولی پرسش های جنسی را حذف می کنند.

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر صادق شنبه ۱۰ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    با سلام
    سال گذشته درد عجيبي در ناحيه تناسلي احساس ميكردم و نعوظ هم نداشتم براي دردم به دكتر ارولوژي مراجعه كردم و قرص لوفلوكساسين 500 نوشتند بعد از خوردن قرص ها درد من سريعا فروكش كرد ولي من تا پايان ٢١ روز قرص هارو مرتب خوردم...
    ولي نعوظ من همچنان خوب نيست آيا پروستاتيت من هنوز وجود دارد كه اين نعوظ خوب برقرار نمي شود؟؟؟
    ضمنا هروقت از ناحيه مقعد پروستات رو مالش ميدم وقتي انگشتانم وارد ميشه درون مقعدم انگاري لايه لايه و باد كرده اس...
    بعد از مالش نعوظ من عالي ميشود...
    اگر راهكاري يا دارويي هست براي نوع بيماري من،ممنون ميشم راهنمايي كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۰ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ديكلوفناك استعمال كنيد

  • تصویر کاربر یاس شنبه ۲۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام(تادافیل 20و 10سیلدنافیل و...جواب نداد)
    6ماه پیش عمل کجی الت انجام دادم بعد از خوب شدن تا یک ماه بعدنعوظ مشکلی نداشت ورابطه جنسی بعد از خوب شدن کامل داشتم فقط انزال دردناک بودرفته رفته میل جنسی و نعوظ اصلا ندارم ودرد کمروکشاله ران شدید گرفتم دکتر قرص تاوانکس.پاورگل.ترازودن.تامسولوسین.ناپروکسن دادن که همگی بی تاثیر بود.فقط قرص سفکسیم جواب داده درد سرالت کمررفته ولی نعوظ و میل جنسی برنگشته
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      از أمپول تزريقي در ألت استفاده كنيد

  • تصویر کاربر ابراهیم یکشنبه ۹ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    سلام .وقت بخیر .بنده 34 سال دارم ومشکلات فکری زیاد دارم و کبدم چرب است ودو سال پیش همین مشکل را داشتم پیش دکتر رفتم گفتند بهم ریختگی هورمون دارید وقرص تادافیل و قرص تقویتی ایکس اید تجویز شد و تا یک ماه پیش مشکلم برطرف شد والان دوباره مشکل نعوظ پیدا کردم و هم آلت و هم بیضه هام کوچک شدند .باتشکر چه دستوری میفرمائد.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      دوباره همين درمان را تكرار كنيد

  • تصویر کاربر علی شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب اقای دکتر 44 سال سن دارم ودیابت 2 وفشار خون بالا که برای هر دو تا دارو مصرف میکنم بیش از 10 ساله که خود سراته دارو از قرص های رایج استفاده میکنم ولی تازگیه دیگه جواب نمیده ونعوظ خوب وکامل نمیشود یا زود حالت خودش را از دست میده میخواستم بدونم چیکار باید بکنم ممنون از بزرگواریتان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      بايد از أمپول  تزريقي به داخل ألت استفاده كنيد 

  • تصویر کاربر بهمن پنجشنبه ۳ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 387 مشاهده پرسش
    با سلام برای درمان ضعف جنسی وانزال زودرس قرص ویگرکس پلاس ازطریق اینترنت خریداری کردم اما دچار سردرد شدید می شوم نمی دانم ادامه بدم یا ازداروی دیگری استفاده کنم آیا ویگرکس پلاس اصل تو ایران هست لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      قرص ويگر پلاس را حذف كنيد و يك ساعت قبل از نزديكي يك عدد قرص تادالافيل ميل كنيد و براي درمان زود انزالي روزي يك عدد قرص پاروكستين به مدت سه ماه ميل كنيد 

  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۷ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    سلام من34 سال سن دارم 6 سال ازدواج کردم عمل واریکوسل دو بیضه هم انجام دادم تو این 4 سال گذشته مشکل نعوذ کامل و دارم خیلی دکتر رفتم ولی بعد از اتمام دارو دوباره مثل روز اول شدم شما راهنمایی میکنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۷ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      مشكلات فكري خود را حل كنيد
  • تصویر کاربر پوریا دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 378 مشاهده پرسش
    سلام..جناب دکتر بنده جواب های شمارو نسبت به سوالات زودانزالی دیدم که قرص پاروکستین رو پیشنهاد دادید..عایا دوز خاصی دار؟؟قدم 190 و وزنم 85
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      ٢٠ ميلي گرم سه ماه
  • تصویر کاربر م جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    با سلام
    نشانه های نشت وریدی بدون انجام آزمایش را ذکر می کنین؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      ألت بعد از نعوظ فورا شل مي شود
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام..چندین ماه پیش خدمتون عرض کردم زود انزالی دارم براثر نادانی های دورهی نوجوانی عرض کردم با ترک خودارضایی .زودانطالی ام برطرف میشه فرمودین با ترک بهتر میشین...اما با ترک التم حساس تر شده که با کوچک ترین تحریک حالت زودانزالی رهم دست میده..خواهشن نخوایین روحیه بدین یهم اگا با ترک درمان نمیشم خواهشن بگین...راهنماییم کنین..تز ازدواج هراس دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      قرص پاروكستين روزي يك عدد به مدت دو ماه ميل كنيد
    2. تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      مجردم..قرص پاروکستین میل کنم مشکل نداره
    3. تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      مجردم..قرص پاروکستین میل کنم مشکل نداره
    4. تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      مجردم..قرص پاروکستین میل کنم مشکل نداره
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      خير مشكلي ندارد
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 386 مشاهده پرسش
    باسلام
    آیا اختلالات نعوظ وعدم نعوظ ناشی از مسایل روحی قابل درمان می باشد واحتمال درمان آن چقدراست ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      بله درمان دارد و شانس بهبودي بستگي به همكاري شما دارد .
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر