استمنا در دختران و پسران

استمنا از نظر تعریف علمی به معنی خود ارضایی می باشد. معمولا استمنا بعد از بلوغ جنسی در جوانان که تمایلات و غریزه جنسی پیدا می کنند انجام می گیرد.

استمنا (Masturbation) اكثرا در افرادی انجام می شود که ازدواج نکرده و شریک جنسی هم ندارند. متاسفانه در بیشتر کشورها در خصوص مسائل جنسی به عنوان یک حقیقت غیر قابل انکار در مدارس و دانشگاه، اطلاعات لازم تدریس نمی شود. اصولا عمل جنسی به چند منظور(لذت جنسی، هویت، فرارازتنهایی، تولید مثل) انجام می گیرد. جوانی که به مرحله بحرانی بلوغ جنسی رسیده، هیچگونه اطلاعی در زمینه مسائل جنسی نداشته و برای ارضاء خود، به طرف استمنا می رود. این امر ممکن است ادامه یابد و بحران های روحی و جسمی فرد فروکش كند. اگرچه استمنا هیچگونه ضرر جسمی برای فرد ایجاد نمی کند ولی فرد ناخودآگاه احساس گناه و پشیمانی در خود احساس می کند.

استمنا و مشکلات زناشویی

وقتی همین افراد به مرحله تشکیل خانواده نزدیک می شوند، دچار نگرانی و اضطراب با توجه به احتمال ایجاد مشکلات زناشوئی می گردند، اکرچه این مسئله هیچگونه مشکلی در دوران زناشوئی ندارد و این افراد قبل از ازدواج نیاز به مشاوره پزشکی دارند.

در دنیای  اطلاعات و جهان ارتباطات امروزه که پیشرفت تکنولوژی، هر لحظه انسان های جوامع و فرهنگ های مختلف را به یکدیگر نزدیک و نزدیکتر می کند، خواسته های بشر بیشتر و جدیدتر شده و رفاه، آزادی، آرامش، لذت و تنوع، اهمیت ویژه و بیشتری پیدا می کند. لذا ارتباط جنسی جایگاهی مهم تر یافته است. هرچند غریزه جنسی نیز همچون غرایزطبیعی  دیگرانسان است ولی تعیین مرز بین موارد طبیعی و اختلالات جنسی آن، به بحث علمی نیاز دارد و اینکه یکی از معضلات جدی و خطرآفرین بنیاد خانواده ها، مسئله اختلالات جنسی می باشد.

از آنجایی که یک فرد درمان نشده و یا بدون امکان ارضاء جنسی خود حس درماندگی، کمبود قدرت و پایین تر از مردان دیگر احساس می کند، در نتیجه نه تنها اعتماد به نفس خود را ازدست می دهد، بلکه روابطش با دیگران و حتی شغل او دچار مخاطره می شود.

خود ارضایی

اثرات خود ارضایی در پسران

از عوارض استمنا یا خود ارضایی می توان به التهاب پروستات در پسران جوان نام برد که می تواند به مشکل جدی برای این افراد شود.

آموزش جنسی در جامعه

غالب جوانان  سعی می کنند از گفتگو در مورد مسائل جنسی خودداری کنند، که علت آن ریشه در مسائل فرهنگی جوامع دارد. در بیشتر فرهنگ ها مسئله ارتباط جنسی با گناه درهم آمیخته و به همین دلیل گفتگو درمورد ان نکوهیده شمرده شده است، حتی در بسیاری ازموارد در شرایطی که ارتباط جنسی در محیطی کاملا متعارف و مشروع مثل محیط زناشوئی صورت می گیرد. همچنین به علت باورهای فرهنگی، گفتگو درمورد آن شرم اور و دور از شئونات انسانی است.

امروزه با پیشرفت جوامع بشری، به مرور این باورهای فرهنگی گمرنگتر شده و مردم بیشتر این باور را پیدا کرده اند که باید نیازها و مشکلات خود را، حتی در زمینه جنسی با افراد متخصص در میان بگذارند و راه چاره ای برای مشکلات خود در این زمینه بیابند. متاسفانه این گونه باورهای فرهنگی گریبان گیر جمع کثیری از پزشکان شده است.

غالب پزشکان نیز پرسش در مورد مشکلات جنسی بیماران را خجالت آور می دانند. پزشکان راجع به بسیاری از مشکلات بیمار سوالاتی می پرسند ولی پرسش های جنسی را حذف می کنند.

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر Ahm جمعه ۲۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من الان درگیر این بیماری هستم و خیلی دارم سعی میکنم .حدودا پنج سال هست.متولد ۸۲ هستم.ممنون میشم اگه بگید چیکار باید بکنم و ایا برای من رشدی هم باقی مونده یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      درمان شما اراده شماست

  • تصویر کاربر h پنجشنبه ۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 345 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    همسر بنده به ویروس htlv1 مبتلا هستند و از آنجا که این ویروس از طریق رابطه امکان انتقال دارد سوال بنده این است که آیا مرکزی وجود دارد که کار شستشوی اسپرم انجام دهند تا بنده از طریق لقاح مصنوعی اقدام به بارداری کنم؟
    ممنون میشم جواب بنده را بدهید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      فكر كنم وجود نداشته باشد اگر باشد محل أنرا نمي دانم

  • تصویر کاربر سپاهان پنجشنبه ۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام
    جوان 33 ساله ای هستم که در ابتدای زندگی مشکلی در آمیزش نداشتم
    اما دقیقا در شبی که تصمیم به بچه دار شدن و نطفه گذاری داشتم. سرآغاز عدم نعوذ ما بود و قریب به 2/5 سال است که با این مشکل مواجهم.با پزشک هم رشته شما چند جلسه ای ویزیت شدم و ایشان ماهانه قرص جهت نعوظ برایم می نوشت و تا زمتنیکه این قرصها میل میشد نعوظ صورت می گرفت اما اگر وقفه ای در خوردن قرصها پیش می آمد مجدد همان مشکل بروز می کرد


    با پزشکم وقتی موضوع را در جریان گذاشتم تعجب کرد و گفت یک پزشک مغز و تعصاب باید بری
    اما آن پزشک مغز و اعصابم که حدود 7 الی 8 ماه رفتم باز بی نتیجه بود
    جوانی ام در حال رفتن است

    خواهشمند است راهنمایی بفرمایید
    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      جواب دادم

  • تصویر کاربر mj شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر. آقای دکتر من آقای 25ساله هستم هنگام تحریک آلتم به اندازه کافی نعوذ ندارد. از قرص سیلدنافیل هم استفاده میکنم باز هم بعد از چند دقیقه دخول التم شل میشه راه درمان یا مشکل من چجوری حل میشه ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      يك ساعت قبل از نزديكي يك عدد قرص تاداگرا ٢٠ ميل كنيد

  • تصویر کاربر فرزاد پنجشنبه ۲۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام من 38سالمه 5سال پیش یک دوره فایناستراید مصرف کردم از اون موقع قوای جنسیم ضعیف شده و بیضه هام کوچک شده رابطه ام خیلی کمتر شده. را درمان چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      يك ساعت قبل از نزديكي يك عدد قرص تاداگرا ٢٠ ميل كنيد يك ماه

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      يك ساعت قبل از نزديكي يك عدد قرص تاداگرا ٢٠ ميل كنيد يك ماه

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید من ۳۶ سالمه ۸ سال که ازدواج کردم تا حالا حتی یک بار هم نتونستم خانمم رو ارزا کنم بعضی وقت ها هم وسط نزدیکی التم شل میشه راستی من ۱۰ سال پیش پیوند کلیه کردم و داروهای ایمنی مصرف می کنم ممنون میشم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تادالافيل ميل كنيد

  • تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    با سلام
    خسته نباشید
    آقای دکترمن در حالت عادی و هنگام خواب شب ها و نیمه شب نعوذ دارم
    ولی چند وقت پیش سمت خانموم می رم استرس می گیرم و ضربان قلبم تند میشود و نعوذم می خوابد و جهت دخول به مشکل می خورم
    لطفا منو راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تادالافيل ميل كنيد

  • تصویر کاربر رویافلاحیان سه شنبه ۲۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 2871 مشاهده پرسش
    باسلام اقای دکتر من خانم ۳۴ ساله ام ۵ساله ازدواج کردم و یه فرزند۴ساله پسر دارم مشکل من خود ارضایی من از سن ۵سالگی خودارضایی داشتم به این صورت هم بود که دختر داییم یادم داد وبعد در دوران کودکی دوست پدرم از من استفاده میکرد فقط یادم میاد من و رو بدنش میخوابوند ولی هیچ چیز دیگه ای یادم نمیاد کلا فراموش کردم چی بهم گذشته
    تا سن ازدواجم خود ارضایی شدید داشتم حتی توی بارداریم ولی بعداز زایمانم خیلی کمتر شد
    الان از کار هر روزه شده چند ماه یه بار ومتاسفانه بعدش عذاب وجدان خیلی بدی میگیرم ولی اصلا دست خودم نیست هر چقدر تلاش میکنم جلو خودمو بگیرم بدتر مییم در رابطه با زناشویی شوهرم با دست ارضام میکنه مشکلی ندادم ولی وقتی رابطه داره فقط به من میگه پشت و به من بکن واز جلو رابطه برقرار میکنه یعنی این چند سال پوزیشن مافقط همینه منم خیلی خسته شدم وقتی هم بینمون مشکلی هست ۱۰تا ۲۰ روز باهم رابطه نداریم
    من فکر میکنم سکس من خیلی زیاده دوست دارم اصلا ریشه کن شه تا دیگه خودارضایی نکنم واقعا داره اذیتم میکنه
    چشمام ضعیف بود عمل کردم دوباره ضعیف شدن و بدن بد فرم شده اعصبانیم همش گاهی خوش اخلاقم معده درد ومیگرن و کمر درد هم دارم شدید
    قبلا افسردگی داشتم بعد ازدواج افسردگی زایمان شدید گرفتم والانم اینجورم گاهی انگشتای دست و پامو به هم فشار میدم داروهایی که تاحالا بهم دادن دپاکین بود و پروپنالولو بعد ونلافلاکسین ۳۷.۵ بهم دادن همسرم مشکلات مالی شدید داره تا۳ماه پیش تویه اتاق خونه مادرشوهرم زندگی میکردم خیلی اذیت میشدم به جایی رسیدم احساس میکنم میخوام از شوهرم جدا بشم نمیدونم چکار کنم میشه راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سوال خلاصه و كوتاه شود تا جواب داده شود

    2. تصویر کاربر رویافلاحیان سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام برای ترک خود ارضایی چکار میتونم بکنم تا جایی که میشد کار میکنم ولی یکباره به سراغم میاد دارو ونلافلاکسی مصرف میکنم
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      به متخصص روانپزشك مراجعه كنيد

    4. تصویر کاربر رویافلاحیان شنبه ۲۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      ممنون مگه شما نیستید پس چرا تبلبغ گذاشتید
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      حتماء توسط روانپزشك ويزيت شود

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز، خسته نباشید
    من 29 سالمه و مجرد، مشکل زودانزالی دارم، اما دلیل اصلی این عارضه رو نمیدونم، به متخصص ارولوژ مراجعه کردم و به من ابتدا پاروکستین 20 دادن، شب اول که خوردم بعدش احساس برافروختگی شدید کردم و رفتم اورژانس، دوباره به ایشون مراجعه کردم و اینبار سرترالین 100 نوشتن برام که بعد خوردن اون تا 2 شب بیخوابی کامل و 2 روز هیچ فعالیتی رو نتونستم انجام بدم. الان خودم اقدام به خوردن پاروکستین با یک چهارم قرص کردم و میخوام هفته به هفته کمی دوز رو افزایش بدم. آیا کار درستی انجام میدم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      كار درستي است

  • تصویر کاربر سعید یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دکتر عزیز بنده ۴۷سال سن دارم ومدت ۲سال هست که تحت درمان هستم ودارو مصرف میکنم میل جنسی ندارم وبه طبع ان نعوظ هم ندارم
    دازوهایی که مصرف میکنم بوپروپیون ۱۵۰ ونروتریپتیلین۲۵وهر دوروز تادالافیل مصرف میکنم ولی هیچ توفیقی حاصل نشده
    خواستم ببینم امکان معالجه بنده هست یا نه و اگه امکان داره بفرمایید چه کاری باید انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      از أمپول هاي تزريقي داخل ألت بايد استفاده كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر