تحرک اسپرم برای بارداری چقدر باید باشد؟

تحرک اسپرم به توانایی حرکت موثر اسپرم گفته می شود. از آن جایی که اسپرم برای رسیدن به تخمک و بارور کردن آن باید از مجرای تناسلی زن عبور کند تحرک اسپرم معیار مهمی در باروری به شمار می رود. تحرک کم اسپرم ها می تواند عاملی برای ناباروری مردان باشد. در این مقاله به اثرات، عوامل و اقدامات لازم در زمینه تحرک اسپرم برای بارداری پرداخته می شود.

تحرک اسپرم به نحوه حرکت کردن اسپرم اشاره داشته و بر باروری تاثیر گذار است. اسپرم ها دارای دو نوع حرکت پیش رونده و غیر پیش رونده هستند. تحرک پیش رونده گونه ای از حرکت است که اسپرم را در خطی مستقیم یا دایره ای بزرگ به پیش می برد.

 

چرا اسپرم شنا می کند؟

اسپرم های دارای حرکت غیر پیش رونده خطی مستقیم را در پیش نگرفته یا در دایره هایی بسیار کوچک شنا می کنند. اسپرم ها برای عبور از مخاط دهانه رحم و بارور کردن تخمک زنان باید حرکت پیش رونده ای به مقدار حداقل 25 میکرو متر در ثانیه داشته باشند. هنگامی که کمتر از 32 درصد اسپرم ها دارای حرکت موثر باشند فرد مبتلا به کم تحرکی اسپرم یا آستنوزوسپرمی تشخیص داده می شود.

شنا کردن اسپرم برای بارداری

عوامل کم تحرکی اسپرم ها

بیماری های مختلف بیضه ها می توانند سبب تحرک اندک اسپرم ها شوند. آسیب به بیضه ممکن است بر کیفیت اسپرم تاثیر گذار باشد. عوامل کم تحرکی اسپرم ها مختلف و در بسیاری از مواقع ناشناخته هستند. از جمله عوامل رایج آسیب بیضه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

✔ عفونت

✔ سرطان بیضه

✔ جراحی بیضه

✔ مشکل مادرزادی

✔ عدم نزول بیضه ها

✔ آسیب فیزیکی

مصرف طولانی مدت استروئید های آنابولیک می تواند تعداد و تحرک اسپرم ها را کاهش دهد. دارو هایی از جمله کانابیس و کوکائین همچون برخی گیاهان دارویی می توانند بر کیفیت منی تاثیر گذار باشند. واریکوسل به بیماری تورم ورید ها در کیسه بیضه گفته می شود که با تحرک پایین اسپرم ها ارتباط دارد.

تأثیر سیگار و الکل بر اسپرم و باروری مردان
آیا مصرف سیگار به اسپرم شما آسیب وارد می کند؟ بله! همچنین می تواند از میزان باروری آن کم کند. مواد سمی درون سیگار، نه تنها ریه ها، بلکه تمام بدن را تحت تأثیر قرار می دهند. این امر، شامل دستگاه تولید مثل هم می شود. سیگار کشیدن مرد، از موفقیت IVF کاسته و خطر سقط ناخواسته ی جنین را افزایش می دهد. سیگار کشیدن در کنار مادر هم، می تواند از باروری مادر کم کند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف سیگار، کیفیت منی را کم می کند. مردان سیگاری دارای تجمع، توان حرکتی کمتر اسپرم، ساختار اسپرم نادرست و آسیب DNA در اسپرم هستند.

تشخیص کم تحرکی اسپرم

آزمایش منی مفید ترین و پایه ای ترین تستی است که می تواند مشکلات باروری را در 90 درصد مردان تشخیص دهد. این آزمایش اطلاعات اسپرم و نحوه تعامل آن ها در مایع منی را ارزیابی می کند.

نمونه این آزمایش معمولا از طریق خود ارضایی به دست می آید. در این آزمایش از فرد خواسته می شود جهت افزایش حجم منی به مدت 2 تا 7 روز قبل از جمع آوری نمونه از برقراری رابطه جنسی خودداری کند.

جهت دستیابی به نتایج کامل آزمایش اسپرم، جمع آوری تمام مایع منی در یک ظرف استریل ضروری است. گاهی اوقات می توان از طریق رابطه جنسی نیز نمونه منی را تهیه کرد که در این زمان از کاندوم های مخصوص یا تکنیک بیرون کشیدن قبل از انزال استفاده می شود.

افراد باید از مصرف کاندوم های تجاری و متداول جهت جمع آوری نمونه اجتناب کنند زیرا بسیاری از این موارد حاوی مواد روان کننده یا اسپرم کش هستند. نمونه ها بنا بر دلایل متعددی از جمله مدت اجتناب از رابطه جنسی و بیماری متفاوت هستند.

بعد عمل واریکوسل چقدر احتمال بارداری هست؟
یک مطالعه اخیر 145 زوج را که به طور تصادفی واریکوسلکتومی ( عمل واریکوسل ) شده بودند در مقابل گروه شاهد (کنترل) مورد بررسی قرار داد. گروه کنترل دارای میزان باروری طبیعی 13.9٪ بود، در حالی که گروه مطالعه دارای میزان 32.9٪ با نسبت شانس 3.4 (فاصله اطمینان 95٪ ، 1.33-6.95) بود. مشخصات پایه هر دو گروه از نظر آماری مشابه بود. هیچ همپوشانی انجام نشده است.

مقدار طبیعی اسپرم در مایع منی

تعداد اسپرم ها و تحرک اسپرم برای بارداری موثر است. تعداد غیر طبیعی اسپرم ها می تواند بیانگر وجود یک مشکل زمینه ای باشد. تعداد طبیعی اسپرم ها 15 تا 200 میلیون اسپرم به ازای هر میلی لیتر منی است.

هر تعدادی کمتر از 15 میلیون اسپرم بر میلی لیتر یا 39 میلیون اسپرم در هر بار انزال پایین به شمار می رود. به تعداد پایین اسپرم ها اولیگواسپرمی گفته می شود. مقادیر بالا در تعداد اسپرم ها اعدادی بالای 200 میلیون اسپرم بر میلی لیتر هستند.

مقدار طبیعی اسپرم در مایع منی

اندازه گیری تحرک اسپرم در آزمایش تفسیر مایع منی

آزمایش منی شامل مقادیر زیر می شود:

  • تعداد اسپرم ها (حجم)
  • شکل اسپرم ها
  • تحرک اسپرم ها

نتایج آزمایش ها بسته به سن، جنسیت، سابقه سلامت، روش به کار رفته در آزمایش و موارد دیگر متغییر هستند. امکان دارد، نتایج آزمایش بیانگر وجود مشکل نباشند. افراد باید جهت تفسیر نتایج آزمایش های خود به پزشک مراجعه کنند.

مقادیر طبیعی برای هر فرایند به شرح زیر هستند:

حجم: 2 تا 5 میلی لیتر

زمان مایع شدن: این زمان 12 تا 20 دقیقه بوده و به مدتی گفته می شود که منی از حالت ژله ای به مایع تبدیل می شود.

PH یا اسیدیته: 7.2 تا 7.8

تعداد اسپرم ها: حداقل 20 میلیون در هر میلی لیتر

تحرک اسپرم ها: 60 تا 80 درصد دارای حرکت فعال

اندازه و شکل اسپرم ها (مورفولوژی): 70 تا 80 درصد دارای شکل طبیعی

در صورتی که نتایج فرد خارج از محدوده های ذکر شده باشند امکان کاهش قدرت باروری وجود خواهد داشت. البته، گاهی اوقات مردان دارای تعداد اسپرم اندک بارور بوده و مردان دارای تعداد اسپرم بالا نابارور هستند. افرادی که وازکتومی انجام داده اند برای بررسی موفقیت جراحی خود به انجام این تست نیاز دارند. وازکتومی یک فرایند جراحی است که در آن از ورود اسپرم ها به مایع منی جلوگیری می شود.

چرا تعداد اسپرم ها برای بارداری اهمیت دارد؟

در صورت تلاش برای بارداری به روش طبیعی، اغلب به مقادیر مناسبی از اسپرم ها مورد نیاز است. با این که تنها یک اسپرم و یک تخمک برای باردار شدن کافی است اما تحرک بیشتر اسپرم های سالم شانس بارداری را افزایش می دهند.

چرا تعداد اسپرم ها برای بارداری اهمیت دارد؟

حتی در صورت عدم تلاش برای باردار شدن، تعداد اسپرم ها می تواند برای سنجش سلامت کلی بدن موثر باشد. یک مطالعه دریافت که مردان دارای تعداد اسپرم پایین نسبت به دیگران دارای درصد چربی بیشتر و فشار خون بالا تری هستند.

درصد چربی بدن بر اساس شاخص توده بدنی و اندازه دور کمر به دست می آید. همچنین احتمال ابتلا به سندرم متابولیک، دیابت، بیماری قلبی و سکته مغزی در این افراد بیشتر است. به همین دلیل، در صورت تشخیص ابتلا به تعداد پایین اسپرم ها پزشک سطح تستوسترون، سبک زندگی و سلامت کلی بدن فرد را سنجش می کند.

تحرک اسپرم چه تاثیری بر باروری دارد؟

تحرک اسپرم ها بر باروی موثر است زیرا کاهش این تحرک احتمال باردار شدن را کاهش می دهد. مشکلات مرتبط با کیفیت اسپرم همچنین می توانند احتمال باردار شدن زنان را کمتر کنند. ناباروری مردان که اغلب در اثر تحرک پایین اسپرم ها به وجود می آید علتی رایج در ناکام ماندن تلاش زوج ها برای بارداری است. با این حال، امکان دارد زوج ها مشکلات دیگری را تجربه کنند که بر باروری تاثیر گذار است.

در برخی موارد، ناباروری می تواند در اثر عوامل زنانه همچون موارد زیر باشد:

✅ ذخیره تخمدانی اندک

✅ انسداد لوله فالوپ

✅ آندومتریوز

تحرک اسپرم چه تاثیری بر باروری دارد؟

کم تحرکی اسپرم چگونه درمان میشود؟

ناباروری یا تحرک پایین اسپرم می تواند در اثر عوامل متعددی از جمله موارد زیر به وجود آمده باشد:

✅ عوامل ژنتیکی

✅ جراحی های گذشته

✅ سلامت عمومی

✅ بیماری های منتقل شونده جنسی

پزشک می تواند تحرک اسپرم های فرد را ارزیابی کرده و درمان مناسبی به او پیشنهاد دهد.

گزینه های درمانی احتمالی شامل موارد زیر هستند:

جراحی

در صورت ابتلا به واریکوسل یا انسداد مجاری اسپرم بر، جراحی ترمیمی یا اصلاحی پیشنهاد می شود.

مصرف آنتی بیوتیک

در صورتی که یک عفونت باکتریایی تحرک اسپرم ها یا باروری را تحت تاثیر قرار دهد پزشک مصرف دارو های آنتی بیوتیک را تجویز خواهد کرد.

دارو یا مشاوره

این موارد می توانند برای مشکلات جنسی همچون زود انزالی یا اختلال نعوظ استفاده شوند.

دارو ها و درمان های هورمونی

در مواردی که سطوح بالا یا پایین هورمون ها بر باروری تاثیر می گذارند، درمان هورمونی می تواند مفید باشد.

عدم خروج منی و انزال بعد از رابطه جنسی
عدم خروج منی یا انزال ممکن است با لذت جنسی (orgasm) همراه باشد یا نباشد. این مشکل از علل نادر در ناباروری می‌‌باشد. عدم خروج منی در 1 تا 4 درصد مردان که در امور جنسی فعال هستند، دیده می‌شود. این بیماری با برگشت منی به داخل مثانه که علل دیگری در ایجاد آن دخالت دارد، اشتباه گرفته می شود. از علل برگشت منی به داخل مثانه، می‌توان عمل پروستات و گردن مثانه و بعضی داروها که برای درمان دارویی پروستات خوش خیم استفاده می‌شود نام برد.

روش های بهبود تحرک اسپرم برای بارداری

در حالی که بسیاری از عوامل تحرک پایین اسپرم ها نیازمند مداخله پزشکی هستند، سبک زندگی نیز می تواند نقش داشته باشد. موارد زیر می توانند تحرک اسپرم برای بارداری را افزایش دهند:

1. کاهش وزن

چاقی یا اضافه وزن می توانند سبب کاهش تحرک اسپرم ها شوند. با رعایت رژیم غذایی و ورزش منظم می توان وزن مناسب خود را حفظ کرد.

2. مصرف مکمل های ویتامینی

افراد باید تجویز آزمایش خون جهت بررسی کمبود ویتامین های بدن خود را از پزشک درخواست کنند. پزشک به افراد دارای کمبود ویتامین اضافه کردن مواد غذایی جدید به رژیم غذایی و مصرف مکمل ها را پیشنهاد خواهد داد.

روش های بهبود تعداد اسپرم ها

3. اجتناب از سو مصرف مواد از جمله الکل، دارو یا تنباکو

4. پوشیدن شورت های باکسر نخی و آزاد

راه های احتمال بارداری با اسپرم کم تحرک

عوامل متعددی از جمله سبک زندگی یا بیماری های زمینه ای می توانند بر تحرک اسپرم برای بارداری تاثیر گذار باشند. در صورت پایین بودن تحرک اسپرم ها، پزشک گزینه های درمانی را برای بهبودی این وضعیت ارائه داده یا فرد را به متخصص اورولوژی ارجاع می دهد. افرادی که تحرک اسپرم پایینی داشته و مایل به فرزند دار شدن هستند می توانند گزینه های درمانی مختلفی از جمله موارد زیر را امتحان کنند:

  • لقاح درون رحمی (IUI)
  • لقاح مصنوعی (IVF)
  • لقاح مصنوعی با تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI)

افراد می توانند درباره نگرانی ها و گزینه های درمانی پیش روی خود با پزشک مشورت کنند.

دکتر هوشنگ قوامی جراح کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر ابراهیم سه شنبه ۱۱ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    سلام. دکتر بنده آقا هستم 36 ساله، 7 ماه هست اقدام به بارداری کردیم، خانمم چکاپ شده کاملا سالم هست، من 7 سال پیش وارکوسل داشتم عمل کردم، الان مشکوک شدم و آزمایش اسپرم دادم تعداد اسپرم ها 2و نیم که نرمال بود ولی تحرک و ترقی خواه اسپرم 8 و نیم درصد بود، راهنمایی میخواستم، بدونم که امکان طبیعی بچه دار شدنمون هست یا زودتر اقدام کنم برای کمک بارداری؟ 40 روز هم هست قرص اسپریژن مصرف میکنم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۱ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص ويتامين c يك گرمي سه ماه ميل كنيد

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۱ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص ويتامين c يك گرمي سه ماه ميل كنيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۹ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    با توجه به آزمایش اسپرم میتونم طبیعی بچه دار بشم یا باید از روش های کمک باروری استفاده کنم ؟ دکتر خانومم میگه آی یو آی ، نظر شما چیه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۹ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)

      با سلام أزمايش طبيعي است بطور طبيعي بچه دار مي شويد

  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۵ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام عرض ارادت
    من آزمایش اسپرم دادم و دکتر تشخیص داد حرکت اسپرم ها بسیار کم است و رو به جلو نیست و امکان باروری وجود ندارد خواستم شما آزمایش رو ببینید و تفسیر کنید و بفرمایید چه اقدامی باید صورت بگیرد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۲ دی ۱( 1 سال پیش)

      با سلام اگر واريكوسل داريد بايد عمل كنيد و روزي يك گرم قرص ويتامين c سه ماه ميل كنيد حركت اسپرم ضعيف است

    2. تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۲ دی ۱( 1 سال پیش)
      واریکوسل داشتم ۱۰سال قبل عمل کردم پس قرص ویتامین cبخورم مشکلم حل میشه و امکان باروری هست؟
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۲ دی ۱( 1 سال پیش)

      با سلام بله مشكل حل ميشه

    4. تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۲ دی ۱( 1 سال پیش)
      یک دنیا ممنون از راهنماییتون انشالله که جواب بگیرم وباروری اتفاق بیفته من و همسرم عاشق بچه ایم.
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۵ دی ۱( 1 سال پیش)

      تشكر

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر محسن چهارشنبه ۹ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر این ازمایش اسپرم من چی را نشان میدهد ممنون میشم راهنمای کنید چه داروی مصرف کنم که سرعت حرکت اسپرم بیشتر شود دو سال هست اقدام میکنم خانمم بچه دار نمیشه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۹ آذر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام حركت اسپرم كمتر از نرمال است روزي يك گرم قرص ويتامين c سه ماه ميل كميد

  • تصویر کاربر عبدالقدوس چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من مشگل ضعیفی اسپرم داشتم چند بار پیش پزشک مراجعه کردم بعد از هر بار تعداد اسپرم ها ضعیفتر میشد .
    یزد رفتم پیش داکتر وحیدی دارو به سه ماه داد حالا که آزمایش میگیرم صفر شده
    لطفا بگید مشکلش حل می‌شود که من پیش شما بیام .
    اگر امکانش هست من از افغانستان حرکت کنم بیام .
    پیام به ایمل من لطفآ بفرستی یا به واتساپ
    [email protected]
    0093700967264 واتساپ
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي يك گرم قرص ويتامين c سه ماه ميل كنيد بعد از سه ماه مراجعه شود

  • تصویر کاربر اصغر دوشنبه ۱۵ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر عزیز . با توجه به آزمایشی که ارسال کردم شکل و تحرک اسپرم صفر هست ولی تعداد اسپرم نرمال هست. آیا میتونم به روش iui یا ivf بچه دار بشم ؟آیا درمانی برای تحرک و شکل اسپرم هست ؟
    1. تصویر کاربر اصغر یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      ذزرذذذبببلا
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      با سلام با روش ivf مشكل ناباروري حل مي شود

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    نزدیک به یک سال هست برای بارداری اقدام می‌کنیم ولی تا به حال موفق نشده ایم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      با سلام حركت اسپرم ها غير طبيعي است شايد علت واريكوسل باشد بايد معاينه شويد

    2. تصویر کاربر مهدی شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام احتمال هست به خاطر سیگار کشیدن باشد
    3. تصویر کاربر مهدی شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام تو آزمایش اولی که براتون فرستادم که حرکتش نرمال بود
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      با سلام سيگار هم موثر است و حركت اسپرم غير طبيعي است

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر ایمان جمعه ۲۶ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 357 مشاهده پرسش
    سلام.آقا۴۵ساله. بیست ساله کم کاری تیرویید دارم که با دارو کنترل میکنم و آزمایشها همیشه نرمال بوده. همسرم ۴۰ ساله.حدود شش ماهه جلوگیری نمیکنیم. باتوجه به این اسپرموگرام من کلا نابارور هستم یا میتونم iuiکنم؟ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۶ آذر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام بله مي توانيد iui كنيد

  • تصویر کاربر بابک شنبه ۱۵ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 576 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید.اقای دکتر من دوساله تقریبا واریکوسل گرید سه دوطرفه داشتم عمل کردم ولی بعد از عمل تا الان هرچی اقدام به بارداری کردیم جوابنداده من تحرک اسپرم a با وجود مصرف قرص های مثل ویتامین e ,ال کارنتین خوبنشده و صفره و شکل ها هم ۲۲ درصد فقط نرمالند چکارکنم؟همسرم مشکلی ندارن و حتی یکبار ای وی اف کردیم بازم نشد چه دارویی استفاده کنم خیلی ناامیدم دکتر
    1. تصویر کاربر بابک یکشنبه ۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      دکتر بمن داروی هورمونی ندادند چی مصرف کنم؟
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك گرم قرص ويتامين c سه ماه ميل كنيد

    3. تصویر کاربر بابک جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش)
      دکتر ببخشید پنتوکسی فیلین هم جواب میده استفاده کنم برای شکل هاش و تحرکش؟
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۵ آبان ۰( 2 سال پیش)

      با سلام مجدد پنتوكسي فيلين هم خوب است

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر هادی جمعه ۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 493 مشاهده پرسش
    با سلام،بنده ۳۵ سال سنمه ۱۰ ساله که ازدواج کردم یه پسر ۸ ساله دارم و ۳ سال پیش هم بخاطر سندروم داون یه سقط داشتیم ،دو ساله که برای بارداری اقدام کردیم آزمایش اسپرم دادم و تحرک اسپرم پایینی داشتم سونو انجام دادم واریکوسل نوع یک رو نشون داد اما دکترم معاینه کردن و گفتن که نوع دو هستش و مهر ماه ۹۹ عمل واریکوسل انجام دادم بعد از ۳ ماه دوباره آزمایش اسپرم انجام دادم اما تغییری ایجاد نشد ،چندبار مراجعه کردم قرص اسپریژن تجویز کردن ولی باز تحرک اسپرمم پایینه ،دوباره سونو انجام دادم و باز واریکوسل نوع یک رو نشون داد ولی دکترم میگه که اصلا واریکوسل نداری،لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۷ آبان ۰( 2 سال پیش)

      با سلام حركت اسپرم ضعيف مي باشد روزي يك گرم قرص ويتامين c سه ماه ميل كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر