علائم و درمان عفونت بیضه با آنتی بیوتیک | عفونت اپیدیدمیت

عفونت اپی دیدیم  یا اپیدیدیمیت، موجب التهاب و درد در ناحیه اپیدیدیم شده و عموما منشا ویروسی دارد. اپی دیدیم، معمولا به علت عفونت و به طور شایع  از ادرار عفونی یا عفونت مقاربتی پدید می آید.

اپی دیدیم چیست؟

اپی دیدیم زائده ای بالای بیضه است که محل ذخیره نطفه بوده و عفونت آن با یک دوره درمان با داروی ضد میکروب معمولا عفونت از بین خواهد رفت، درمان و بهبودی بطور معمول و کامل صورت خواهد گرفت.

 زائده  اپی دیدیمیس می باشد، که بالای بیضه قرار گرفته و نقش مهمی  در تبدیل نطفه های نارس به نطفه های طبیعی دارد.

بنابراین باید توجه داشت که چنانچه اگر این دو زائده مهم دچار عفونت شود و به موقع درمان  صورت نگیرد، باعث ناباروری مردان خواهد شد.

ناباروری

تشخیص عفونت اپی دیدیم

اپی دیدیمیت به معنی التهاب اپیدیدیم است که معمولا علت عفونی دارد.عفونت در بیضه ها اورکیت نام دارد و ممکن است است با عفونت اپیدیدیم توسط بیمار و همچنین پزشک اشتباه گرفته شود.

چون بیضه و اپیدیدیم در کنار هم قرار دارند، گاهی اوقات برای پزشک مشکل است که تشخیص دهد کدامیک دچار التهاب یا عفونت شده است،

به همین علت اصطلاح اپیدیدیمو-اورکیت بکار می رود. شایع ترین علامت این بیماری عفونی( بیضه و اپیدیدیم )،درد می باشد.

عفونت اپی دیدیم - عفونت بیضه

علائم عفونت بیضه و اپی دیدیم

علائم سریعا بوجود می آیند، ظرف یک یا چند روز. بیضه و اپی دیدیم سریعا ورم می کندو اسکروتوم بزرگ، حساس و قرمز و بسیار دردناک می شود. اگر علت این بیماری بعلت عفونت در جای دیگر باشد، علائم عفونت در بیضه و اپی دیدیم دیده می شود.

اگر چنانچه عفونت ادراری هم داشته باشد، علائم سوزش، تکرر ادرار  و ترشح مجرا نیز ممکن است در فرد وجود داشته باشد. برای تشخیص آزمایش کامل ادرار و کشت و همچنین کشت ترشح مجرا ضروری می باشد.

همیان طور که گفته شد شایع ترین علامت عفونی شدن اپی دیدیم درد در ناحیه بیضه هاست ولی بیمار ممکن است نشانه های زیر را هم تجربه کند :

  • تب خفیف همراه با لرز
  • فشار به بیضه ها
  • درد در ناحیه لگن
  • قرمزی و حرارت در کیسه بیضه (اسکروتوم)
  • غده لنفاوی بزرگ شده در کشاله ران
  • درد در هنگام سکس و انزال
  • درد در هنگام ادرار یا حرکت شکم
  • زود ادراری و ادرار مکرر
  • ترشحات غیر عادی از آلت
  • خون در منی

علل عفونت بیضه و اپی دیدیم و درد بیضه

علت بیماری عفونت است که شامل:

عارضه عفونت ادراری ادرار

عفونی بعلت میکروب ECOLI می تواند از طریق واز(VAS) یا لوله برنده منی وارد اپی دیدیم و بیضه شود و باعث عفونت این دو عضو گردد. این عفونت در هر سنی اتفاق می افتد ولی بطور شایع و فراوان در مردان بالای 35 اتفاق می افتد. بزرگی پروستات که باعث انسداد مجاری ادرار برای خروج ادرار از مثانه می شود، می تواند باعث این عفونت شود. کودکانی که مبتلا به عفونت ادراری هستند، ممکن است به اپیدیدیمیت یا عفونت  اپی دیدیم گرفتار شوند.

عفونت مقاربتی (جنسی)

شایع ترین علت عفونت  اپی دیدیم، عفونت مقاربتی است که در جوانان بیشتر دیده می شود، اگرچه در هر مردی که از نظر جنسی فعال می باشد،اتفاق می افتد.

عفونت ویروسی بیضه (اورکیت ویروسی)

یکی از علل شایع عفونت در اپیدیدیم مخصوصا در سنین پایین بیماری اوریون است. اوریون هر دو غده بزاقی را دچار التهاب کرده و و موجب ایجاد تورم در آن ناحیه می گردد. اوریون در کودکان می توامد موجب ابتلا به عفونت اپی دیدیم نوع ویروسی شود. ویروس از طریق خون در بدن حرکت کرده و عونت را به  بیضه و اپی دیدیم منتقل می کند.

عمل جراحی پروستات و مجرا

عمل پروستات باعث می شود، میکروب های موجود در مجرا وارد اپی دیدیم و بیضه شوند. امروز با بهتر شدن روش های جراحی و تجویز داروهای ضد میکروب قبل از عمل، این عفونت نادر است. عفونت اپی دیدیم می تواند به علت مصرف بیش از حد داروی AMIODARONE باشد.

ضربه به اسکروتوم می تواند باعث التهاب و بزرگی بیضه و درد بیضه شود. سل یکی دیگر از عوامل عفونت در بیضه می باشد و از راهگردش خون بیضه را مبتلا می کند. در بعضی بیماری ها ، التهاب بیضه و اپی دیدیم ممکن است به وجود آید که علت آن عفونی یا میکروبی نمی باشد.

درمان اورکیت یا عفونت بیضه را در این مقاله بخوانید: 

عفونت بیضه

چه کسانی مبتلا به عفونت اپی دیدیم می شوند؟

1 نفر از 1000 نفر از مردان به عفونت اپی دیدیم  مبتلا می شوند. در سنین 15 تا 30 سالگی شایع و فراوان دیده می شود و در بالای 60 سالگی هم شایع است. قبل از بلوغ بطور شایع اتفاق نمی افتد. 3 نفر از 10 کودکی که به اوریون مبتلا هستند، مبتلا به عفونت ویروسی بیضه و اپی دیدیم می شوند. شانس ابتلا در افرادی که سوند در مجرا دارند، بیشتر است.

تشخیص عفونت اپی دیدیم

پزشک ابتدا باید معاینه فیزیکی شما را تکمیل کند. در معاینه لمسی دکتر موارد زیر را معاینه می کند :

  • التهاب در بیضه ها
  • التهاب در لنف های کشاله ران
  • ترشحات غیر عادی از آلت

در صورتی که ترشح داشته باشید پزشک با نمونه گیر پنبه ای مقداری از این ترشحات را برای آزمایش ” عفونت های منتقل شده از رابطه جنسی STI ” جمع آوری کند

عکس ورم بیضه

عکس ورم بیضه

معاینات دیگر

در صورت لزوم پزشک ممکن است آزمایش ها و معاینات زیر را برای تشخیص قطعی پیشنهاد دهد :

  • معاینه مقعدی : برای بررسی تورم پروستات که ممکن است عامل ایجاد نشانه ها باشد.
  • آزمایش خون مثل CBC : برای بررسی وجود عفونت در سیستم گردش خون بیمار
  • نمونه ادرار : برای بررسی عونت های ادراری و STI

در صورت لزوم ممکن است پزشک درخواست تصویربرداری از ناحیه بیضه ها و یا تصویربرداری اولترا سوند از ناحیه کیسه بیضه ها بدهد.

توضیح دکتر قوامی در مورد عفونت اپیدیدم

درمان عفونت اپی دیدیم

پس ازتشخیص سریعا درمان با داروی ضد میکروب( آنتی بیوتیک) باید شروع شود و در نتیجه جواب درمان خوب خواهد بود. درد معمولا پس از چند روز از بین می رود ولی تورم ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد تا برطرف شود. انتخاب درمان داروئی بر حسب علت بیماری می باشد.

اگر درمان سریع و صحیح انجام نگیرد، ممکن است چرک در کیسه بیضه  جمع شود، که باید با جراحی تخلیه شود. ممکن است بیماری مزمن و پیشرونده شود، که معمولا بیمار همیشه از درد بیضه شکایت خواهد داشت و ناباروری نیز درآینده دیده می شود.

آنتی بیوتیک برای درمان اپیدیدیمیت

اگر عفونت اپی دیدیمیت به طور حاد به وجود آمده شود، به طوری که بیضه بزرگتر از حد طبیعی شده باشد و پوست بیضه قرمز و مهم­تر از همه بیضه بسیار دردناک باشد، بیمار باید حداقل 5 روز در بیمارستان بستری و آنتی بیوتیک سیپروفلوکسین از راه رگ خونی به بیمار باید داده شود،

درمان عفونت بیضه و اپی دیدیم با آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک برای عفونت بیضه

چنانچه گاه گاهی بیمار از درد بیضه شکایت داشته باشد، باید به مدت 4 هفته از داروهای خوراکی ­آنتی بیوتیک طبق دستور عمل پایین استفاده کرد.

قرص برای درد بیضه

  • سیپروفلوکسین 250 میلی گرم هر 12 ساعت یک عدد به مدت 4 هفته
  • قرص تاوانکس 500 میلی گرم روزی یک عدد به مدت دو هفته
  • قرص افلوکسین 200 میلی گرم هر 12 ساعت یک عدد به مدت 4 هفته

عواقب عدم درمان اپیدیمیت

گاهی اوقات که درمان به موقع یا صحیح انجام نمی شود، ممکن است بیماری عفونی بیضه و اپی دیدیم ، مزمن و طولانی شود و بیمار از درد بیضه یا اپی دیدیم برای مدت طولانی رنج ببرد.

اگر  اپی دیدیم دچار عفونت شود و به موقع درمان  صورت نگیرد، باعث ناباروری مردان خواهد شد.

نکته مهم دیگری که در خصوص بیضه لازم است متذکر شویم این است که بعضی افراد از درد بیضه همیشگی و طولانی مدت رنج می برند، در حالی که هیچگونه سابقه بیماری عفونی در بیضه یا اپی دیدیم در ایشان دیده نشده و علت درد بیضه در این افراد نا مشخص است  بطوریکه اگر بیضه را هم خارج کنیم ، درد از بین نمی رود.

در این حالت پزشک باید  درمان های تهاجمی تر اتخاذ کند و با منشا عفونت در بدن بیمار مقابله کند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر سپهر جمعه ۱۷ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    راه حل درمان التهاب پروستات چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۷ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      به پزشك مراجعه كنيد 

  • تصویر کاربر میثم جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام استاد عزیز خسته نباشید اقای دکتر تشکر بابت سعه صدر شما.من حدود یک ماهی میشه درد خفیفی در بیضه راست دارم که ران راستم درد میکنه و تنها شب آروم .به دکتر مراجعه کردم یکم دارو داد گفت موقع نزدیکی خودت عقب نکش. اما درد همچنان هست لطفا کمکم کنید.سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ديكلوفناك استعمال كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥  دقيقه در أب گرم نشسته شود

  • تصویر کاربر ابی جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام،من چند وقته بیضه سمت راستم درد میکنه سال قبل ک دردگرفت سونو دادم چون فکرمیکردم واریکسل باشه اما دکتر سونو گفت مشکلی ندارم منم پیگیری نکردم فقط خودم هروقت اذیت میشدم یخ میذاشتم دردش کم میشد،امسال دردش بیشتر شده حس میکنم بعضی موقع ها توکشاله رانمم دردمیکنه درضمن ترشحاتم دارم،یادمه ازمایش کشت ادارم دادم گفتن مشکلی نداری همون پارسال لطف میکنین راهنمایی کنین،درضمن ازمایش اسپرمم دادم یکم ضعیف بود جهشو تحرک اسپرمم.میتونه تاثیر رو اینا بذاره
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      التهاب پروستات داريد ارتباطي به اسپرم ندارد

  • تصویر کاربر Amin جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام و وقت به خير من دچار عفونت بيضه سمت راست شدم با مصرف دارو دردم خوب شد ولي حدود ١ ماهه خروج مني ندارم قبل إز شروع درد هم ٢ هفته خروج نداشتم. من ٢٧ سالم هست و ازدواج كردم چه كاري لازم هست انجام بدم؟ ايا واسه بچه دار شدن به مشكل ميخورم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر ابوالفضل جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 270 مشاهده پرسش
    با سلام جناب آقای دکتر پدر من چند روزی بود که بیضه سمت چپشون متورم شده بود و درد داشتن مضاف بر اینکه در ادرارشون خون بودو تب و لرز هم داشتن پس از سونوگرافی گفته شده که عفونت بیضه دارن و همچنین گلبول سفید خونش 23000هزار بود و سطح مثانشم ضخیم و ناهموار شده بود ضخامتش مثانه 6 بود و توده ای هم در مثانه مشاهده نشده بود اندکی هم پروستاتش بزرگ شده بود دکتر قرص آنتی بیوتیک تجویز کرد و پس لز چند روز بهتر شد و تب و لرزش قطع شد میخواستم بدونم آیا ضخامت مثانه ممکن است به علت سرطان باشد یا به علت عفونت بوده است با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      به علت بزرگي پروستات است نه سرطان

  • تصویر کاربر محسن جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام آقا دکتر منظور از هتروژن بیضه واینکه بیضه سمت راست آتروفیک چیه میشه بگین من ۲۹سالمه مجردم دکتر رمضانی گفته باید جراحی کنم آیا باجراحی مشکل من حل میشه وناباروریمن درست میشه چقدر احتمال داره بچه دارنشن در آینده فتق اینگوینال چیه میشه بگین
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      أزمايش اسپرم نداريد نظري ندارم و أتروفي يعني كوچك است

  • تصویر کاربر aliii جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    با سلام. از 2 روز قبل بیضه سمت راست یک درد خیلی خفیف دارد. که بصورت رشته ای تا زیر شکم کشیده میشود و یکم درد خیلی خفیف هم در هنگام ادرار دارم. میخواستم مشکل رو بدونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      التهاب پروستات است

    2. تصویر کاربر aliii جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      درمانش چیه جناب دکتر
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      درمان طولاني است به پزشك مراجعه كنيد 

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Tiger جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام بیضه سمت راستم متورم شده و انگار رگهای خونی آن مسدود شده و کمی درد داره و کم کم بزرگتر میشه چ داروئی باید مصرف کنم ؟ لطفا کمکم کنید متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      به پزشك مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر مسعود جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر خسته نباشيد
    من يك ماه پيش درد بيضه داشتم و رفتم پيش ارورلوژيست بعد از انجام سونو گفتند اپيديدميت حاد سمت راست بيضه دارم و بعد از مصرف آنتي بيوتيك به مدت يك ماه دوباره سونو رفتم گفتند كه التهاب بر طرف شده و مختصر التهابي وجود داره
    ١)يعني به نظر شما خطر برطرف شده ؟ آخه بعضي وقتا سمت راست زير شكم نزديك به آلتم درد ميگيره
    ٢)بعدش زير بيضه هام اندازه نخود يه چيزي وجود داره جاي نگراني داره؟
    ٣)امكان ناباروري هستش؟ نياز به پيگيري مجدد هستش؟
    ممنون ميشم اين ٣ تا سوالمو جواب بديد آقاي دكتر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      همه موارد طبيعي است نگران نباشيد

  • تصویر کاربر Ali775 جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    دکتر من دیروز خود ارضایی داشتم. دیشب کمی درد داشتم الان بیضه سمت چپم یکم ورم داره وقتی به گوشه ی سمت چپ دست میزنم درد میگیره.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ديكلوفناك  استعمال كنيد ده روز 

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر