علائم و درمان عفونت بیضه با آنتی بیوتیک | عفونت اپیدیدمیت

عفونت اپی دیدیم  یا اپیدیدیمیت، موجب التهاب و درد در ناحیه اپیدیدیم شده و عموما منشا ویروسی دارد. اپی دیدیم، معمولا به علت عفونت و به طور شایع  از ادرار عفونی یا عفونت مقاربتی پدید می آید.

اپی دیدیم چیست؟

اپی دیدیم زائده ای بالای بیضه است که محل ذخیره نطفه بوده و عفونت آن با یک دوره درمان با داروی ضد میکروب معمولا عفونت از بین خواهد رفت، درمان و بهبودی بطور معمول و کامل صورت خواهد گرفت.

 زائده  اپی دیدیمیس می باشد، که بالای بیضه قرار گرفته و نقش مهمی  در تبدیل نطفه های نارس به نطفه های طبیعی دارد.

بنابراین باید توجه داشت که چنانچه اگر این دو زائده مهم دچار عفونت شود و به موقع درمان  صورت نگیرد، باعث ناباروری مردان خواهد شد.

ناباروری

تشخیص عفونت اپی دیدیم

اپی دیدیمیت به معنی التهاب اپیدیدیم است که معمولا علت عفونی دارد.عفونت در بیضه ها اورکیت نام دارد و ممکن است است با عفونت اپیدیدیم توسط بیمار و همچنین پزشک اشتباه گرفته شود.

چون بیضه و اپیدیدیم در کنار هم قرار دارند، گاهی اوقات برای پزشک مشکل است که تشخیص دهد کدامیک دچار التهاب یا عفونت شده است،

به همین علت اصطلاح اپیدیدیمو-اورکیت بکار می رود. شایع ترین علامت این بیماری عفونی( بیضه و اپیدیدیم )،درد می باشد.

عفونت اپی دیدیم - عفونت بیضه

علائم عفونت بیضه و اپی دیدیم

علائم سریعا بوجود می آیند، ظرف یک یا چند روز. بیضه و اپی دیدیم سریعا ورم می کندو اسکروتوم بزرگ، حساس و قرمز و بسیار دردناک می شود. اگر علت این بیماری بعلت عفونت در جای دیگر باشد، علائم عفونت در بیضه و اپی دیدیم دیده می شود.

اگر چنانچه عفونت ادراری هم داشته باشد، علائم سوزش، تکرر ادرار  و ترشح مجرا نیز ممکن است در فرد وجود داشته باشد. برای تشخیص آزمایش کامل ادرار و کشت و همچنین کشت ترشح مجرا ضروری می باشد.

همیان طور که گفته شد شایع ترین علامت عفونی شدن اپی دیدیم درد در ناحیه بیضه هاست ولی بیمار ممکن است نشانه های زیر را هم تجربه کند :

  • تب خفیف همراه با لرز
  • فشار به بیضه ها
  • درد در ناحیه لگن
  • قرمزی و حرارت در کیسه بیضه (اسکروتوم)
  • غده لنفاوی بزرگ شده در کشاله ران
  • درد در هنگام سکس و انزال
  • درد در هنگام ادرار یا حرکت شکم
  • زود ادراری و ادرار مکرر
  • ترشحات غیر عادی از آلت
  • خون در منی

علل عفونت بیضه و اپی دیدیم و درد بیضه

علت بیماری عفونت است که شامل:

عارضه عفونت ادراری ادرار

عفونی بعلت میکروب ECOLI می تواند از طریق واز(VAS) یا لوله برنده منی وارد اپی دیدیم و بیضه شود و باعث عفونت این دو عضو گردد. این عفونت در هر سنی اتفاق می افتد ولی بطور شایع و فراوان در مردان بالای 35 اتفاق می افتد. بزرگی پروستات که باعث انسداد مجاری ادرار برای خروج ادرار از مثانه می شود، می تواند باعث این عفونت شود. کودکانی که مبتلا به عفونت ادراری هستند، ممکن است به اپیدیدیمیت یا عفونت  اپی دیدیم گرفتار شوند.

عفونت مقاربتی (جنسی)

شایع ترین علت عفونت  اپی دیدیم، عفونت مقاربتی است که در جوانان بیشتر دیده می شود، اگرچه در هر مردی که از نظر جنسی فعال می باشد،اتفاق می افتد.

عفونت ویروسی بیضه (اورکیت ویروسی)

یکی از علل شایع عفونت در اپیدیدیم مخصوصا در سنین پایین بیماری اوریون است. اوریون هر دو غده بزاقی را دچار التهاب کرده و و موجب ایجاد تورم در آن ناحیه می گردد. اوریون در کودکان می توامد موجب ابتلا به عفونت اپی دیدیم نوع ویروسی شود. ویروس از طریق خون در بدن حرکت کرده و عونت را به  بیضه و اپی دیدیم منتقل می کند.

عمل جراحی پروستات و مجرا

عمل پروستات باعث می شود، میکروب های موجود در مجرا وارد اپی دیدیم و بیضه شوند. امروز با بهتر شدن روش های جراحی و تجویز داروهای ضد میکروب قبل از عمل، این عفونت نادر است. عفونت اپی دیدیم می تواند به علت مصرف بیش از حد داروی AMIODARONE باشد.

ضربه به اسکروتوم می تواند باعث التهاب و بزرگی بیضه و درد بیضه شود. سل یکی دیگر از عوامل عفونت در بیضه می باشد و از راهگردش خون بیضه را مبتلا می کند. در بعضی بیماری ها ، التهاب بیضه و اپی دیدیم ممکن است به وجود آید که علت آن عفونی یا میکروبی نمی باشد.

درمان اورکیت یا عفونت بیضه را در این مقاله بخوانید: 

عفونت بیضه

چه کسانی مبتلا به عفونت اپی دیدیم می شوند؟

1 نفر از 1000 نفر از مردان به عفونت اپی دیدیم  مبتلا می شوند. در سنین 15 تا 30 سالگی شایع و فراوان دیده می شود و در بالای 60 سالگی هم شایع است. قبل از بلوغ بطور شایع اتفاق نمی افتد. 3 نفر از 10 کودکی که به اوریون مبتلا هستند، مبتلا به عفونت ویروسی بیضه و اپی دیدیم می شوند. شانس ابتلا در افرادی که سوند در مجرا دارند، بیشتر است.

تشخیص عفونت اپی دیدیم

پزشک ابتدا باید معاینه فیزیکی شما را تکمیل کند. در معاینه لمسی دکتر موارد زیر را معاینه می کند :

  • التهاب در بیضه ها
  • التهاب در لنف های کشاله ران
  • ترشحات غیر عادی از آلت

در صورتی که ترشح داشته باشید پزشک با نمونه گیر پنبه ای مقداری از این ترشحات را برای آزمایش ” عفونت های منتقل شده از رابطه جنسی STI ” جمع آوری کند

عکس ورم بیضه

عکس ورم بیضه

معاینات دیگر

در صورت لزوم پزشک ممکن است آزمایش ها و معاینات زیر را برای تشخیص قطعی پیشنهاد دهد :

  • معاینه مقعدی : برای بررسی تورم پروستات که ممکن است عامل ایجاد نشانه ها باشد.
  • آزمایش خون مثل CBC : برای بررسی وجود عفونت در سیستم گردش خون بیمار
  • نمونه ادرار : برای بررسی عونت های ادراری و STI

در صورت لزوم ممکن است پزشک درخواست تصویربرداری از ناحیه بیضه ها و یا تصویربرداری اولترا سوند از ناحیه کیسه بیضه ها بدهد.

توضیح دکتر قوامی در مورد عفونت اپیدیدم

درمان عفونت اپی دیدیم

پس ازتشخیص سریعا درمان با داروی ضد میکروب( آنتی بیوتیک) باید شروع شود و در نتیجه جواب درمان خوب خواهد بود. درد معمولا پس از چند روز از بین می رود ولی تورم ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد تا برطرف شود. انتخاب درمان داروئی بر حسب علت بیماری می باشد.

اگر درمان سریع و صحیح انجام نگیرد، ممکن است چرک در کیسه بیضه  جمع شود، که باید با جراحی تخلیه شود. ممکن است بیماری مزمن و پیشرونده شود، که معمولا بیمار همیشه از درد بیضه شکایت خواهد داشت و ناباروری نیز درآینده دیده می شود.

آنتی بیوتیک برای درمان اپیدیدیمیت

اگر عفونت اپی دیدیمیت به طور حاد به وجود آمده شود، به طوری که بیضه بزرگتر از حد طبیعی شده باشد و پوست بیضه قرمز و مهم­تر از همه بیضه بسیار دردناک باشد، بیمار باید حداقل 5 روز در بیمارستان بستری و آنتی بیوتیک سیپروفلوکسین از راه رگ خونی به بیمار باید داده شود،

درمان عفونت بیضه و اپی دیدیم با آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک برای عفونت بیضه

چنانچه گاه گاهی بیمار از درد بیضه شکایت داشته باشد، باید به مدت 4 هفته از داروهای خوراکی ­آنتی بیوتیک طبق دستور عمل پایین استفاده کرد.

قرص برای درد بیضه

  • سیپروفلوکسین 250 میلی گرم هر 12 ساعت یک عدد به مدت 4 هفته
  • قرص تاوانکس 500 میلی گرم روزی یک عدد به مدت دو هفته
  • قرص افلوکسین 200 میلی گرم هر 12 ساعت یک عدد به مدت 4 هفته

عواقب عدم درمان اپیدیمیت

گاهی اوقات که درمان به موقع یا صحیح انجام نمی شود، ممکن است بیماری عفونی بیضه و اپی دیدیم ، مزمن و طولانی شود و بیمار از درد بیضه یا اپی دیدیم برای مدت طولانی رنج ببرد.

اگر  اپی دیدیم دچار عفونت شود و به موقع درمان  صورت نگیرد، باعث ناباروری مردان خواهد شد.

نکته مهم دیگری که در خصوص بیضه لازم است متذکر شویم این است که بعضی افراد از درد بیضه همیشگی و طولانی مدت رنج می برند، در حالی که هیچگونه سابقه بیماری عفونی در بیضه یا اپی دیدیم در ایشان دیده نشده و علت درد بیضه در این افراد نا مشخص است  بطوریکه اگر بیضه را هم خارج کنیم ، درد از بین نمی رود.

در این حالت پزشک باید  درمان های تهاجمی تر اتخاذ کند و با منشا عفونت در بدن بیمار مقابله کند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر حامد پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من مدتی قبل برای چند بار یک روز یا دو روز درمیان رگ های متصل به بیضه چپم درد میکرد رفتم دکتر گفتن التهاب الان دوباره درد می‌کنه حتی نمیشه به بیضه چپم دست بزنم ولی ورم ندارد
    البته کلیه سمت چپم هم درد میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      هر ١٢ ساعت يك عدد شياف ديكلوفناك استعمال كنيد

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      هر ١٢ ساعت يك عدد شياف ديكلوفناك استعمال كنيد

    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      هر ١٢ ساعت يك عدد شياف ديكلوفناك استعمال كنيد

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حامد پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من مدتی قبل برای چند بار یک روز یا دو روز درمیان رگ های متصل به بیضه چپم درد میکرد رفتم دکتر گفتن التهاب الان دوباره درد می‌کنه حتی نمیشه به بیضه چپم دست بزنم ولی ورم ندارد
    البته کلیه سمت چپم هم درد میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      هر ١٢ ساعت يك عدد شياف ديكلوفناك استعمال كنيد

  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر
    بنده 33سال سن دارم. بیماریهای مختلفی از جمله اسپوندیلیت آنکیلوزان، کرون، هیدرادنیت و کلیه های سنگ ساز هستم و بعد از ده سال ازدواج نتونستم بچه ای داشته باشم که فقط آزمایش اسپرم دادم که جوابش گفتن خوب نیست زیاد و دارو دادن که نتیجه ای نداشت. از دوروز پیش متوجه شدم بیضه چپم حساس شده و درد میکنه بطوری که باید پاهایم رو کمی باز میکردمو راه میرفتم چون با برخورد به پام درد میگرفت. وقتی بهش دست زدم دیدم حتی پوستش هم درد میکنه. بیشتر زیر بیضه و پوستش و بالای آلتم سمت چپ درد داره ولی نه قرمز شده و نه بزرگتر فقط از بیضه راستم پایین تر است. امروز متوجه شدم حدودا دو سانت پایینتر از بیضه چپم ویک سانت از خط وسط بیضه به سمت چپ یک برجستگی گرد به شعاع دوسانت مثل یک غده درآمده و فکر کنم مانند جوش های چرکی باشد و دردناکم هست. بنظر شما مشگل من چیه ممنون میشم اگر راهنماییم کنید. باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام حدود دو ماه است پرش زیر بیضه دارم که گاهی اوقات بدون وقفه هست.
    چه اقدامی باید انجام دهم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      اشكالي ندارد

  • تصویر کاربر قاسمی سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید آقای دکتر داخل یکی از بیضه هام کیست وجود دارد خاستم ببینم اگرعمل نکنم بعدا به مشکل نمی خورم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      عمل لازم نيست

  • تصویر کاربر میثم سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 383 مشاهده پرسش
    سلام دکتر بنده هنگام نزدیکی با همسرم زود انزالی دارم و زود منی ازم خارج میشه و احساس میکنم مایع منی هم کم هست درضمن هشت سال پیش عمل واریکوسل بیضه سمت چپ انجام دادم حالا میترسم باز دوباره واریکوسل بیضه چپم بر گشته باشه یا بیضه راست هم واریکوسل گرفته باشم مشکلم اینه که زود انزالی دارم و احساس میکنم منی کم هست و دو سه بار به هم همسرم نزدیکی کردم برای بچه دار شدن ولی نتیجه نداده در ضمن یه بچه دارم و یه سقط چنین چهار ماه هم داشته همسرم خواهش میکنم راهنمایی کنید یا واریکوسل دارم هیچ ورمی یا دردی در بیضه ها هم ندارم و منی کم هست و زود انزالی دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص پاروكستين به مدت سه ماه ميل كنيد

  • تصویر کاربر پوریا دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ببخشید هی مزاحم شما میشم من پونزده سالمه بخاطر اینکه وقتی به بیضه راستیم دست میزدم درد خفیفی میکرد گفته بودید برم سونوگرافی مگه مشکلم جدیه؟میتونم نرم و تا آخرعمرم همینجوری زندگی کنم؟ ولی الان خوب شده چون نمیخوام کسی بفهمه شما حدس میزنید که مشکلم چی باشه یعنی جدیه برام مشکل ساز میشه لطفا بگید اقای دکتر واقعا موندم که چکار کنم اگه خطر ناک نیست پیگیر این موضوع نشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      مشكلي نيست

  • تصویر کاربر پوریا چهارشنبه ۲۱ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ‌ چند روز پیش هم پیام گذاشتم که بیضه راستیمو دست میزدم درد میکنه ولی الان خوب شده شما گفته بودید سونو گرافی انحام بدم ایا الان هم که خوب شده لازم است سونو گرافی انجام بدم ؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۱ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      انجام شود

  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    اقای دکتر من الان تقریبا دوما میشه که بیضه سمت چپم درد میکنه سنوگرافی رفتم و دکتر گفته هیچی نداری اما بازم درد دارم میخواستم بدونم این درد چی هست و بعدا به مشکل برنخورم‌در مورد بچه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      درد اپيديديم بيضه مي باشد

    2. تصویر کاربر رضا سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      اقای دکتر من الان‌چیکارکنم دکتر سفیکسیم _ملوکسیکام_بالکوفن ۱۰ داده اما ثری نمیکنن وهمچنان درد دارم درد فقط در بیضه چپ هست
      البته من زمستون‌چون تو مغازه وسایل گرمایشی نداشتم از اجاق پلو پزی کوچیک استفاده میکردم واونم‌می اشتم وسط پاهام وهمچنین خانومم عفونت واژن داشتن میترسم خوب نشه و ناباروری بیاره
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      دستورا پزشك را تكرار كنيد

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مسعود سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام دكتر خسته نباشيد من بعد از فهميدن عفونت توسط سونوگرافى رنگى و مصرف داروها احساس بر بزرگى بيضه سمت چپ ميكنم ايا اين طبيعى هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      بله طبيعي است

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر