علائم و درمان عفونت بیضه با آنتی بیوتیک | عفونت اپیدیدمیت

عفونت اپی دیدیم  یا اپیدیدیمیت، موجب التهاب و درد در ناحیه اپیدیدیم شده و عموما منشا ویروسی دارد. اپی دیدیم، معمولا به علت عفونت و به طور شایع  از ادرار عفونی یا عفونت مقاربتی پدید می آید.

اپی دیدیم چیست؟

اپی دیدیم زائده ای بالای بیضه است که محل ذخیره نطفه بوده و عفونت آن با یک دوره درمان با داروی ضد میکروب معمولا عفونت از بین خواهد رفت، درمان و بهبودی بطور معمول و کامل صورت خواهد گرفت.

 زائده  اپی دیدیمیس می باشد، که بالای بیضه قرار گرفته و نقش مهمی  در تبدیل نطفه های نارس به نطفه های طبیعی دارد.

بنابراین باید توجه داشت که چنانچه اگر این دو زائده مهم دچار عفونت شود و به موقع درمان  صورت نگیرد، باعث ناباروری مردان خواهد شد.

ناباروری

تشخیص عفونت اپی دیدیم

اپی دیدیمیت به معنی التهاب اپیدیدیم است که معمولا علت عفونی دارد.عفونت در بیضه ها اورکیت نام دارد و ممکن است است با عفونت اپیدیدیم توسط بیمار و همچنین پزشک اشتباه گرفته شود.

چون بیضه و اپیدیدیم در کنار هم قرار دارند، گاهی اوقات برای پزشک مشکل است که تشخیص دهد کدامیک دچار التهاب یا عفونت شده است،

به همین علت اصطلاح اپیدیدیمو-اورکیت بکار می رود. شایع ترین علامت این بیماری عفونی( بیضه و اپیدیدیم )،درد می باشد.

عفونت اپی دیدیم - عفونت بیضه

علائم عفونت بیضه و اپی دیدیم

علائم سریعا بوجود می آیند، ظرف یک یا چند روز. بیضه و اپی دیدیم سریعا ورم می کندو اسکروتوم بزرگ، حساس و قرمز و بسیار دردناک می شود. اگر علت این بیماری بعلت عفونت در جای دیگر باشد، علائم عفونت در بیضه و اپی دیدیم دیده می شود.

اگر چنانچه عفونت ادراری هم داشته باشد، علائم سوزش، تکرر ادرار  و ترشح مجرا نیز ممکن است در فرد وجود داشته باشد. برای تشخیص آزمایش کامل ادرار و کشت و همچنین کشت ترشح مجرا ضروری می باشد.

همیان طور که گفته شد شایع ترین علامت عفونی شدن اپی دیدیم درد در ناحیه بیضه هاست ولی بیمار ممکن است نشانه های زیر را هم تجربه کند :

  • تب خفیف همراه با لرز
  • فشار به بیضه ها
  • درد در ناحیه لگن
  • قرمزی و حرارت در کیسه بیضه (اسکروتوم)
  • غده لنفاوی بزرگ شده در کشاله ران
  • درد در هنگام سکس و انزال
  • درد در هنگام ادرار یا حرکت شکم
  • زود ادراری و ادرار مکرر
  • ترشحات غیر عادی از آلت
  • خون در منی

علل عفونت بیضه و اپی دیدیم و درد بیضه

علت بیماری عفونت است که شامل:

عارضه عفونت ادراری ادرار

عفونی بعلت میکروب ECOLI می تواند از طریق واز(VAS) یا لوله برنده منی وارد اپی دیدیم و بیضه شود و باعث عفونت این دو عضو گردد. این عفونت در هر سنی اتفاق می افتد ولی بطور شایع و فراوان در مردان بالای 35 اتفاق می افتد. بزرگی پروستات که باعث انسداد مجاری ادرار برای خروج ادرار از مثانه می شود، می تواند باعث این عفونت شود. کودکانی که مبتلا به عفونت ادراری هستند، ممکن است به اپیدیدیمیت یا عفونت  اپی دیدیم گرفتار شوند.

عفونت مقاربتی (جنسی)

شایع ترین علت عفونت  اپی دیدیم، عفونت مقاربتی است که در جوانان بیشتر دیده می شود، اگرچه در هر مردی که از نظر جنسی فعال می باشد،اتفاق می افتد.

عفونت ویروسی بیضه (اورکیت ویروسی)

یکی از علل شایع عفونت در اپیدیدیم مخصوصا در سنین پایین بیماری اوریون است. اوریون هر دو غده بزاقی را دچار التهاب کرده و و موجب ایجاد تورم در آن ناحیه می گردد. اوریون در کودکان می توامد موجب ابتلا به عفونت اپی دیدیم نوع ویروسی شود. ویروس از طریق خون در بدن حرکت کرده و عونت را به  بیضه و اپی دیدیم منتقل می کند.

عمل جراحی پروستات و مجرا

عمل پروستات باعث می شود، میکروب های موجود در مجرا وارد اپی دیدیم و بیضه شوند. امروز با بهتر شدن روش های جراحی و تجویز داروهای ضد میکروب قبل از عمل، این عفونت نادر است. عفونت اپی دیدیم می تواند به علت مصرف بیش از حد داروی AMIODARONE باشد.

ضربه به اسکروتوم می تواند باعث التهاب و بزرگی بیضه و درد بیضه شود. سل یکی دیگر از عوامل عفونت در بیضه می باشد و از راهگردش خون بیضه را مبتلا می کند. در بعضی بیماری ها ، التهاب بیضه و اپی دیدیم ممکن است به وجود آید که علت آن عفونی یا میکروبی نمی باشد.

درمان اورکیت یا عفونت بیضه را در این مقاله بخوانید: 

عفونت بیضه

چه کسانی مبتلا به عفونت اپی دیدیم می شوند؟

1 نفر از 1000 نفر از مردان به عفونت اپی دیدیم  مبتلا می شوند. در سنین 15 تا 30 سالگی شایع و فراوان دیده می شود و در بالای 60 سالگی هم شایع است. قبل از بلوغ بطور شایع اتفاق نمی افتد. 3 نفر از 10 کودکی که به اوریون مبتلا هستند، مبتلا به عفونت ویروسی بیضه و اپی دیدیم می شوند. شانس ابتلا در افرادی که سوند در مجرا دارند، بیشتر است.

تشخیص عفونت اپی دیدیم

پزشک ابتدا باید معاینه فیزیکی شما را تکمیل کند. در معاینه لمسی دکتر موارد زیر را معاینه می کند :

  • التهاب در بیضه ها
  • التهاب در لنف های کشاله ران
  • ترشحات غیر عادی از آلت

در صورتی که ترشح داشته باشید پزشک با نمونه گیر پنبه ای مقداری از این ترشحات را برای آزمایش ” عفونت های منتقل شده از رابطه جنسی STI ” جمع آوری کند

عکس ورم بیضه

عکس ورم بیضه

معاینات دیگر

در صورت لزوم پزشک ممکن است آزمایش ها و معاینات زیر را برای تشخیص قطعی پیشنهاد دهد :

  • معاینه مقعدی : برای بررسی تورم پروستات که ممکن است عامل ایجاد نشانه ها باشد.
  • آزمایش خون مثل CBC : برای بررسی وجود عفونت در سیستم گردش خون بیمار
  • نمونه ادرار : برای بررسی عونت های ادراری و STI

در صورت لزوم ممکن است پزشک درخواست تصویربرداری از ناحیه بیضه ها و یا تصویربرداری اولترا سوند از ناحیه کیسه بیضه ها بدهد.

توضیح دکتر قوامی در مورد عفونت اپیدیدم

درمان عفونت اپی دیدیم

پس ازتشخیص سریعا درمان با داروی ضد میکروب( آنتی بیوتیک) باید شروع شود و در نتیجه جواب درمان خوب خواهد بود. درد معمولا پس از چند روز از بین می رود ولی تورم ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد تا برطرف شود. انتخاب درمان داروئی بر حسب علت بیماری می باشد.

اگر درمان سریع و صحیح انجام نگیرد، ممکن است چرک در کیسه بیضه  جمع شود، که باید با جراحی تخلیه شود. ممکن است بیماری مزمن و پیشرونده شود، که معمولا بیمار همیشه از درد بیضه شکایت خواهد داشت و ناباروری نیز درآینده دیده می شود.

آنتی بیوتیک برای درمان اپیدیدیمیت

اگر عفونت اپی دیدیمیت به طور حاد به وجود آمده شود، به طوری که بیضه بزرگتر از حد طبیعی شده باشد و پوست بیضه قرمز و مهم­تر از همه بیضه بسیار دردناک باشد، بیمار باید حداقل 5 روز در بیمارستان بستری و آنتی بیوتیک سیپروفلوکسین از راه رگ خونی به بیمار باید داده شود،

درمان عفونت بیضه و اپی دیدیم با آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک برای عفونت بیضه

چنانچه گاه گاهی بیمار از درد بیضه شکایت داشته باشد، باید به مدت 4 هفته از داروهای خوراکی ­آنتی بیوتیک طبق دستور عمل پایین استفاده کرد.

قرص برای درد بیضه

  • سیپروفلوکسین 250 میلی گرم هر 12 ساعت یک عدد به مدت 4 هفته
  • قرص تاوانکس 500 میلی گرم روزی یک عدد به مدت دو هفته
  • قرص افلوکسین 200 میلی گرم هر 12 ساعت یک عدد به مدت 4 هفته

عواقب عدم درمان اپیدیمیت

گاهی اوقات که درمان به موقع یا صحیح انجام نمی شود، ممکن است بیماری عفونی بیضه و اپی دیدیم ، مزمن و طولانی شود و بیمار از درد بیضه یا اپی دیدیم برای مدت طولانی رنج ببرد.

اگر  اپی دیدیم دچار عفونت شود و به موقع درمان  صورت نگیرد، باعث ناباروری مردان خواهد شد.

نکته مهم دیگری که در خصوص بیضه لازم است متذکر شویم این است که بعضی افراد از درد بیضه همیشگی و طولانی مدت رنج می برند، در حالی که هیچگونه سابقه بیماری عفونی در بیضه یا اپی دیدیم در ایشان دیده نشده و علت درد بیضه در این افراد نا مشخص است  بطوریکه اگر بیضه را هم خارج کنیم ، درد از بین نمی رود.

در این حالت پزشک باید  درمان های تهاجمی تر اتخاذ کند و با منشا عفونت در بدن بیمار مقابله کند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر مسعود جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر خسته نباشيد
    من يك ماه پيش درد بيضه داشتم و رفتم پيش ارورلوژيست بعد از انجام سونو گفتند اپيديدميت حاد سمت راست بيضه دارم و بعد از مصرف آنتي بيوتيك به مدت يك ماه دوباره سونو رفتم گفتند كه التهاب بر طرف شده و مختصر التهابي وجود داره
    ١)يعني به نظر شما خطر برطرف شده ؟ آخه بعضي وقتا سمت راست زير شكم نزديك به آلتم درد ميگيره
    ٢)بعدش زير بيضه هام اندازه نخود يه چيزي وجود داره جاي نگراني داره؟
    ٣)امكان ناباروري هستش؟ نياز به پيگيري مجدد هستش؟
    ممنون ميشم اين ٣ تا سوالمو جواب بديد آقاي دكتر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      همه موارد طبيعي است نگران نباشيد

  • تصویر کاربر Ali775 جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    دکتر من دیروز خود ارضایی داشتم. دیشب کمی درد داشتم الان بیضه سمت چپم یکم ورم داره وقتی به گوشه ی سمت چپ دست میزنم درد میگیره.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ديكلوفناك  استعمال كنيد ده روز 

  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۱۸ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام اقا دکتر،خسته نباشین
    اقای دکتر من یه بازیکن فوتبالم و ساکن شیراز هستم.الان چن ماهی هس یه دردی تو کشاله پام احساس میکردم و به پزشک فیزیوتراپی مراجعه کردم و بعد از گذشت ۵ جلسه به من گفت که من مشکل داخلی دارم.رفتم پیش متخصص داخلی و مجاری ادرار و یه سری ازمایش ادرار و خون و اسپرم برام نوشت و سونو زیرشکم و بیضه.اینارو انجام دادم و رفتم پیششون گفت ک بیضه چپت عفونت داره و راه های مجاری منی ـت عفونت کرده به من یه قرص مسکن و انتی بیوتیک معرفی کرد ک دارم مصرف میکنم.بعد بهم گف که روزی بیست دیقه بشینم تو اب ولرم و دوبار در هفته خود ارضایی کنم تا خوب شم.میخاسم بپرسم ببینم ینی دردی ک من حس میکردم کشالم بوده مال همین عفونت بیضم بوده؟؟ و دکتر به من گفت بعد دو هفته خوب میشی.میخاسم ببینم علائم اینکه عفونت بیضم داره خوب میشه و کامل خوب شد چیه.چون بهم گفتن ک تا دو هفته ای ک خوب شی نباید باشگاه بری و به خودت فشار بیاری وگرنه بدتر میشه.حالا میخاسم ببینم از کجا باید بفهمم ک خوب شدم
    ممنون میشم اگه به سوالم پاسخ بدین.مدت اسفاده از دارو هاهم سه روزه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۸ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      دستورات پزشك كاملا درست است

  • تصویر کاربر سجاد شنبه ۱۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من تز کودکی بیضه چپم کوچیکه علتشو بین علت هایی که گفتین پیدا نکردم
    آیا به بچه دار شدن ربطی داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      اگر بيضه راست طبيعي باشد مشكل باروري نخواهيد داشت

  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۹ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    سلام دکتر. من بیضه راستم درد میکنه یه رگ مانند سفتی بالای بیضه راستم به وجود اومده گاهی وقتی سوزش ادرار دارم میخوام بدونم چه دارویی خوبه ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۹ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      هر ١٢ ساعت يك عدد قرص سيپروفلوكساسين ميل كنيد دو هفته 

  • تصویر کاربر omid شنبه ۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 761 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر، من 14-15 سال هست که خودارضایی دارم و الان 27 سالمه. اندازه بیضه هام مثلا از 20 سالگی به بعد که دقت کردم احساس میکنم تغییر نکرده اما چیزی ک جدیدا متوجه شدم اینه که بعد از ترک خودرارضایی مثلا بعد یکی دوماه بیضه هام کوچیک شدن مثلا 60% اندازه سابق. این طبیعیه؟ ایا بعد ترک خودرارضایی کوچیک میشه بیضه؟ همین عامل باعث شده خودارضایی رو ترک نکنم و ادامه بدم احساس میکنم پوچ میشه بیضه هام!!! سوالم اینه ایا ترک خودارضایی باعث کاهش اندازه بیضه میشه؟ و اصلا اندازه مناسب بیضه برای سن من چقد هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      بيضه ها كوچك نمي شود 

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید.
    من ۲۳ سال دارم و ۱۱۰ کیلو وزن
    در حدود ۱ سالی هست که ورزش میکنم.
    چند روز پیش پس از جنب شدن در خواب متوجه شدم که منی رقیقی دارم و سایز بیضه هام حدودا نصف شده.
    میخواستم بپرسم که ممکنه به علت عوارض جانبی دارو های بدنسازی باشه؟
    استانازول مصرف میکنم.
    درمانی داره؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      خير نيست اما بايد سونوگرافي كنيد

  • تصویر کاربر احمد شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید.من سه هفته پیش برا معاینه اومدم که فرمودید التهاب اپیدیدیم بیضه چپ دارم.سه هفته سیپروفلوکساسین 250 استفاده کردم و ده روز شیاف ایندومتاسین.علاعمم بهتر شده ولی کامل خوب نشدم و زمان انزال درد دارم.چه دارویی استفاده کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      دارو را تكرار كنيد 

  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    همه این داروها را باید همزمان مصرف کرد؟ مدت ۴ هفته از داروهای خوراکی ­آنتی بیوتیک نظیر سیپروفلوکسین ۲۵۰ میلی گرم هر ۱۲ ساعت یک عدد، قرص تاوانکس ۵۰۰ میلی گرم روزی یک عدد به مدت دو هفته و قرص افلوکسین ۲۰۰ میلی گرم هر ۱۲ ساعت یک عدد به مدت ۴ هفته.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      فقط قرص اوفلوكساسين ادامه يابد

  • تصویر کاربر سعید سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر قوامی،
    خیلی ممنون که وقت می گذارید.
    من حدود 4 سال پیش ابتدا متوجه شدم که هر موقعه کمی تحریک (در حد یک بوسه) می شوم، خیلی زود مایعی از من خارج می شود، بدون اینکه واقعا انزال صورت گرفته باشد. بعد از مدتی در ناحیه بالای بیضه چپ درد داشتم و بزودی این درد غیر قابل تحمل شد، به دکتر ارولوژیست مراجعه کردم، تشخیص او به کمک آزمایش تیتر آنتی بادی برای بیماریهای STI که در آن تیتر آنتی بادی برای اوره پلاسما اوره لوتیکم مثبت بود. عفونت این باکتری بود. در آن زمان من با مصرف کلاترومایسن به مدت 15 روز درمان شدم.
    دیگر خبری از درد و آن ترشح کم نبود ولی التهاب بسیار ناچیزی بالای بیضه چپ حس می کردم که چون اذیتی نداشت و درد هم نداشتم به دکتر مراجعه نکردم، ولی حدود یک سال پیش دوباره همان درد بدون ترشح سراغ من آمد، این هم خودم و هم همسرم آنتی بیوتیک مذکور را مصرف کردیم ولی دوباره حدود 2 ماه پیش دردم و التهاب برگشت و این التهاب گاهی تمام پشت بیضه چپ را فرا می گیرد. دوباره با تجویز پزشک آنتی بیوتیک ولی این بار داکسی سیلین را به مدت 15 روز هر دو استفاده کردیم. ولی الان دوباره برگشته و فقط من (قبلا هم همسرم مشکلی ظاهرا نداشت) پشت بیضه چپ و بالای آن دوباره التهاب و کمی درد دارم. ضمنا توی دو سال اخیر هر چه آزمایش کشت ادرار و حتی pcr از نمونه خون برای اوره پلاسما دادم، جواب منفی بوده و ظاهرا هیچ عامل عفونی پیدا نشده است. اگر ممکن است لطفا راهنمایی کنید. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      مدت ٤ هفته قرص سيپروفلوكساسين ٢٥٠ ميلي گرم ميل كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر