علائم و درمان عفونت بیضه با آنتی بیوتیک | عفونت اپیدیدمیت

عفونت اپی دیدیم  یا اپیدیدیمیت، موجب التهاب و درد در ناحیه اپیدیدیم شده و عموما منشا ویروسی دارد. اپی دیدیم، معمولا به علت عفونت و به طور شایع  از ادرار عفونی یا عفونت مقاربتی پدید می آید.

اپی دیدیم چیست؟

اپی دیدیم زائده ای بالای بیضه است که محل ذخیره نطفه بوده و عفونت آن با یک دوره درمان با داروی ضد میکروب معمولا عفونت از بین خواهد رفت، درمان و بهبودی بطور معمول و کامل صورت خواهد گرفت.

 زائده  اپی دیدیمیس می باشد، که بالای بیضه قرار گرفته و نقش مهمی  در تبدیل نطفه های نارس به نطفه های طبیعی دارد.

بنابراین باید توجه داشت که چنانچه اگر این دو زائده مهم دچار عفونت شود و به موقع درمان  صورت نگیرد، باعث ناباروری مردان خواهد شد.

ناباروری

تشخیص عفونت اپی دیدیم

اپی دیدیمیت به معنی التهاب اپیدیدیم است که معمولا علت عفونی دارد.عفونت در بیضه ها اورکیت نام دارد و ممکن است است با عفونت اپیدیدیم توسط بیمار و همچنین پزشک اشتباه گرفته شود.

چون بیضه و اپیدیدیم در کنار هم قرار دارند، گاهی اوقات برای پزشک مشکل است که تشخیص دهد کدامیک دچار التهاب یا عفونت شده است،

به همین علت اصطلاح اپیدیدیمو-اورکیت بکار می رود. شایع ترین علامت این بیماری عفونی( بیضه و اپیدیدیم )،درد می باشد.

عفونت اپی دیدیم - عفونت بیضه

علائم عفونت بیضه و اپی دیدیم

علائم سریعا بوجود می آیند، ظرف یک یا چند روز. بیضه و اپی دیدیم سریعا ورم می کندو اسکروتوم بزرگ، حساس و قرمز و بسیار دردناک می شود. اگر علت این بیماری بعلت عفونت در جای دیگر باشد، علائم عفونت در بیضه و اپی دیدیم دیده می شود.

اگر چنانچه عفونت ادراری هم داشته باشد، علائم سوزش، تکرر ادرار  و ترشح مجرا نیز ممکن است در فرد وجود داشته باشد. برای تشخیص آزمایش کامل ادرار و کشت و همچنین کشت ترشح مجرا ضروری می باشد.

همیان طور که گفته شد شایع ترین علامت عفونی شدن اپی دیدیم درد در ناحیه بیضه هاست ولی بیمار ممکن است نشانه های زیر را هم تجربه کند :

  • تب خفیف همراه با لرز
  • فشار به بیضه ها
  • درد در ناحیه لگن
  • قرمزی و حرارت در کیسه بیضه (اسکروتوم)
  • غده لنفاوی بزرگ شده در کشاله ران
  • درد در هنگام سکس و انزال
  • درد در هنگام ادرار یا حرکت شکم
  • زود ادراری و ادرار مکرر
  • ترشحات غیر عادی از آلت
  • خون در منی

علل عفونت بیضه و اپی دیدیم و درد بیضه

علت بیماری عفونت است که شامل:

عارضه عفونت ادراری ادرار

عفونی بعلت میکروب ECOLI می تواند از طریق واز(VAS) یا لوله برنده منی وارد اپی دیدیم و بیضه شود و باعث عفونت این دو عضو گردد. این عفونت در هر سنی اتفاق می افتد ولی بطور شایع و فراوان در مردان بالای 35 اتفاق می افتد. بزرگی پروستات که باعث انسداد مجاری ادرار برای خروج ادرار از مثانه می شود، می تواند باعث این عفونت شود. کودکانی که مبتلا به عفونت ادراری هستند، ممکن است به اپیدیدیمیت یا عفونت  اپی دیدیم گرفتار شوند.

عفونت مقاربتی (جنسی)

شایع ترین علت عفونت  اپی دیدیم، عفونت مقاربتی است که در جوانان بیشتر دیده می شود، اگرچه در هر مردی که از نظر جنسی فعال می باشد،اتفاق می افتد.

عفونت ویروسی بیضه (اورکیت ویروسی)

یکی از علل شایع عفونت در اپیدیدیم مخصوصا در سنین پایین بیماری اوریون است. اوریون هر دو غده بزاقی را دچار التهاب کرده و و موجب ایجاد تورم در آن ناحیه می گردد. اوریون در کودکان می توامد موجب ابتلا به عفونت اپی دیدیم نوع ویروسی شود. ویروس از طریق خون در بدن حرکت کرده و عونت را به  بیضه و اپی دیدیم منتقل می کند.

عمل جراحی پروستات و مجرا

عمل پروستات باعث می شود، میکروب های موجود در مجرا وارد اپی دیدیم و بیضه شوند. امروز با بهتر شدن روش های جراحی و تجویز داروهای ضد میکروب قبل از عمل، این عفونت نادر است. عفونت اپی دیدیم می تواند به علت مصرف بیش از حد داروی AMIODARONE باشد.

ضربه به اسکروتوم می تواند باعث التهاب و بزرگی بیضه و درد بیضه شود. سل یکی دیگر از عوامل عفونت در بیضه می باشد و از راهگردش خون بیضه را مبتلا می کند. در بعضی بیماری ها ، التهاب بیضه و اپی دیدیم ممکن است به وجود آید که علت آن عفونی یا میکروبی نمی باشد.

درمان اورکیت یا عفونت بیضه را در این مقاله بخوانید: 

عفونت بیضه

چه کسانی مبتلا به عفونت اپی دیدیم می شوند؟

1 نفر از 1000 نفر از مردان به عفونت اپی دیدیم  مبتلا می شوند. در سنین 15 تا 30 سالگی شایع و فراوان دیده می شود و در بالای 60 سالگی هم شایع است. قبل از بلوغ بطور شایع اتفاق نمی افتد. 3 نفر از 10 کودکی که به اوریون مبتلا هستند، مبتلا به عفونت ویروسی بیضه و اپی دیدیم می شوند. شانس ابتلا در افرادی که سوند در مجرا دارند، بیشتر است.

تشخیص عفونت اپی دیدیم

پزشک ابتدا باید معاینه فیزیکی شما را تکمیل کند. در معاینه لمسی دکتر موارد زیر را معاینه می کند :

  • التهاب در بیضه ها
  • التهاب در لنف های کشاله ران
  • ترشحات غیر عادی از آلت

در صورتی که ترشح داشته باشید پزشک با نمونه گیر پنبه ای مقداری از این ترشحات را برای آزمایش ” عفونت های منتقل شده از رابطه جنسی STI ” جمع آوری کند

عکس ورم بیضه

عکس ورم بیضه

معاینات دیگر

در صورت لزوم پزشک ممکن است آزمایش ها و معاینات زیر را برای تشخیص قطعی پیشنهاد دهد :

  • معاینه مقعدی : برای بررسی تورم پروستات که ممکن است عامل ایجاد نشانه ها باشد.
  • آزمایش خون مثل CBC : برای بررسی وجود عفونت در سیستم گردش خون بیمار
  • نمونه ادرار : برای بررسی عونت های ادراری و STI

در صورت لزوم ممکن است پزشک درخواست تصویربرداری از ناحیه بیضه ها و یا تصویربرداری اولترا سوند از ناحیه کیسه بیضه ها بدهد.

توضیح دکتر قوامی در مورد عفونت اپیدیدم

درمان عفونت اپی دیدیم

پس ازتشخیص سریعا درمان با داروی ضد میکروب( آنتی بیوتیک) باید شروع شود و در نتیجه جواب درمان خوب خواهد بود. درد معمولا پس از چند روز از بین می رود ولی تورم ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد تا برطرف شود. انتخاب درمان داروئی بر حسب علت بیماری می باشد.

اگر درمان سریع و صحیح انجام نگیرد، ممکن است چرک در کیسه بیضه  جمع شود، که باید با جراحی تخلیه شود. ممکن است بیماری مزمن و پیشرونده شود، که معمولا بیمار همیشه از درد بیضه شکایت خواهد داشت و ناباروری نیز درآینده دیده می شود.

آنتی بیوتیک برای درمان اپیدیدیمیت

اگر عفونت اپی دیدیمیت به طور حاد به وجود آمده شود، به طوری که بیضه بزرگتر از حد طبیعی شده باشد و پوست بیضه قرمز و مهم­تر از همه بیضه بسیار دردناک باشد، بیمار باید حداقل 5 روز در بیمارستان بستری و آنتی بیوتیک سیپروفلوکسین از راه رگ خونی به بیمار باید داده شود،

درمان عفونت بیضه و اپی دیدیم با آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک برای عفونت بیضه

چنانچه گاه گاهی بیمار از درد بیضه شکایت داشته باشد، باید به مدت 4 هفته از داروهای خوراکی ­آنتی بیوتیک طبق دستور عمل پایین استفاده کرد.

قرص برای درد بیضه

  • سیپروفلوکسین 250 میلی گرم هر 12 ساعت یک عدد به مدت 4 هفته
  • قرص تاوانکس 500 میلی گرم روزی یک عدد به مدت دو هفته
  • قرص افلوکسین 200 میلی گرم هر 12 ساعت یک عدد به مدت 4 هفته

عواقب عدم درمان اپیدیمیت

گاهی اوقات که درمان به موقع یا صحیح انجام نمی شود، ممکن است بیماری عفونی بیضه و اپی دیدیم ، مزمن و طولانی شود و بیمار از درد بیضه یا اپی دیدیم برای مدت طولانی رنج ببرد.

اگر  اپی دیدیم دچار عفونت شود و به موقع درمان  صورت نگیرد، باعث ناباروری مردان خواهد شد.

نکته مهم دیگری که در خصوص بیضه لازم است متذکر شویم این است که بعضی افراد از درد بیضه همیشگی و طولانی مدت رنج می برند، در حالی که هیچگونه سابقه بیماری عفونی در بیضه یا اپی دیدیم در ایشان دیده نشده و علت درد بیضه در این افراد نا مشخص است  بطوریکه اگر بیضه را هم خارج کنیم ، درد از بین نمی رود.

در این حالت پزشک باید  درمان های تهاجمی تر اتخاذ کند و با منشا عفونت در بدن بیمار مقابله کند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر میثم چهارشنبه ۱۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    اقای دکتر واسه درد بیضه اپیدمیت گفتین شیاف و عمل جنسی واسه تورم و قرمزیش همینا کفایت میکنه یا داروی خاصی داره
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص لوكساسين ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر میثم چهارشنبه ۱۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام من سال نود جراحی بیض چپ داشتم وبیضه ام رو تخلیه کردن وتحت شیمی درمانی بودم وسال نودویک کاملا بهبود یافتم تاسال نودوپنج الفاپروتیین خونم بالا رفت الان نزدیک یکسال ونیم میشه که شیمی درمانی میکنم ولی نتیجه نمیگیرم دو ماه پیش جراحی غدد لنفاوی هم انجام دادم ولی نتیجه ای نگرفتم همچنان الفاپروتیین بالا میره.درضمن تمام ازمایشاتمو پاتولوژی سالم هستند میخواستم از شما کمک بگیرم آیا راه درمانی وجود دارد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      بايد به متخصص سرطان مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر مسعود دوشنبه ۵ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    با سلام.33سال سن دارم شغلم شاطر نان سنگک حدودا 3ماه پیش در طول روز و موقع کار احساس کشش درد در دو طرف پهلوهام شدم بعد از یک ماه درد شدیدی در زمان تقریبی حدودا 5 ثانیه در پشتم گرفت و تمام شد و تا الآن مشکلی نداشتم تا اینکه چند روز پیش بعد از ادرار متوجه چکیدن چند قطره خون همراه با سوزش شدم و هنوز ادامه دارد لطفا راهنمائی کنید متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ايندومتاسين ٢٥٠ ميلي گرم استعمال كنيد ده روز 

  • تصویر کاربر پویا دوشنبه ۵ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر آقای دکتر
    من چند روزی هست که شاهد یک جوش (التهاب) روی پوست بیضه هستم که زیر این التهاب یک توده نرم قابل لمس است که با قطری حدود ۱ سانتی متر قابل مشاهده هست معاینه بالینی شخصی نشان می دهد که این التهاب از داخل کیسه بیضه نیست بلکه بنظر می رسد روی سطح است اما همزمان با این موضوع درد بین کشاله ران سمت چپ یک نقطه دقیقا درد نقطه ایی (به صورت لمسی و بعضی اوقات حس درد بدون لمس کردن ) دارم به نحوی که شک دارم آخرین غده لنفاوی کشاله باشد
    متاسفانه دسترسی به پزشک ندارم در اروپا هستم و بیمه من چند ماهی است تمام شده لطفاً راهنمایی می کنید با توجه به سیمپتم های بیان شده چه تشخیصی می دهید و چه می توانم بکنم
    ضمنا ۲۹ ساله هستم و متاهل
    روز خوش
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      قرص ciprofloxacin 250  هر ١٢ ساعت يك عدد به مدت ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۵ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 345 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید آقای دکتر من دو ماه پیش عمل تورشن داشتم خوشبختانه سریع عمل کردن بعد عمل دچار عفونت بیضه شدم پنج هفته ای قرص تاوانکس و آنتی بیوتیکای دیگرو مصرف کردم ولی هنوزم درد داشتم به دکتر مراجعه کردم گفتن التهاب اپیدیمیت دارم الان دو هفته قرصو مصرف کردم و آمپول زدم ولی در رگای بیضم در دو طرف احساس گرفتگی میکنم ولی درد بیضه ندارم و کمرم و رگایه بیضم گرفته و درد میکنن درضمن واریکوسل خفیفم در دو طرف دارم آقای دکتر دردم از چیه آیا مال اپیدیمته یا واریکوسل اگه مال اپیدیمیته چه درمانی کنم تا زودتر جواب بده
    ممنونم از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۳۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      از اپيديديم است كه بايد نزديكي داشته باشيد و كار سنگين انجام ندهيد و در أب گرم بنشينيد 

    2. تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۳۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      خیلی ممنونم از پاسختون آقای دکتر حدودا چن وقت دیگر میتونم ورزش سنگین مثل کشتی انجام بدم
      با تشکر
    3. تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۳۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      خیلی ممنونم از پاسختون آقای دکتر از کی میتون ورزش مثل کشتی انجام بدم
      با تشکر
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      تا بهبودي كامل از انجام كارهاي سنگين خود داري شود 

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر احمد چهارشنبه ۳۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ممنون پاسخ دادین به سوالم کد s59zk211196 بهم گفتیم که اپیدمیت هست و درمانم‌ همون داروهاییه ک میخورم من الان بعد ۱۵ روز مصرف بر آمدگی روی بیضم خوب نشده و یه بر آمدگی دیگه هم روی همون بیضه زده یکم بالاتر اون بر آمدگی قبلیه آقای دکتر نگرانم ممکنه تشخیص دکتر اشتباه بوده؟ آیا اپیدمیت ممکنه باعث بشه چندتا دونه بزنه رو بیضه؟ نیاز نیست باز برم دکتر؟ در ضمن من ۳۰ سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۳۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      به پزشك مراجعه كنيد 

  • تصویر کاربر سعید شنبه ۲۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر و خدا قوت عرض به خدمت شریفتون که بنده یک مقاربتی داشتم که منجر مسدود شدن ادرار تکرر ادرار درد در بیضه ها و شروع واریکوسل شد که واریکوسل را عمل کردم و یک سال هم هست تحت اورولوژ درمان میکنم که ابتدا امر ایشون به غیر از واریکوسل ورم پروستات تشخیص دادند الان که ۳ هفته پیش رفتم پیششون با همان حالت های اولیه باز آزمایش و نوار ادرار گرفتن گفتند التهاب لگن و پروستات است حال حاضر که اینو مینویسم درد در هر دو بیضه دارم و همچنان تکرر ادرار دارم داروهایی که الان میخورم شامل پروستاتان و سلکوکسیب و فارسنات وتامسولوسین هگزال است و سری پیش که رفتم خدمتشون به بنده سرم با سفکسیم و امپول امیکاسین و قرص سلبرکس و قرص تامزو دادن و سرم ها ۵ روز ادامه داشت بهتر شدم اما همچنان درد در بیضه ها دارم این سری هم گفتن بخاطر التهاب پروستات هست این در حالیه که علاوه بر در در دوناحیه بیضه بنده احساس درد و سوزش و احساس زخم در ناحیه مقعد دارم که حتی چند بار در لباس زیر قطرات خون هم دیدم پیش دکتر رکتوم رفتن گفتن بواسیر یا بیماری در کانال مقعد ندارم سوالاتی که دارم ممنون میشم راهنماییم کنید به عنوان برادر کوچکترتون چون واقعا گرفتار شدم از زندگیم افتادم بنده ۳۱ سالمه احساس چرخش بیضه در کیسه بیضه دارم همش بالا پایین میشن بیضه هام در کیسه بیضه سوالات بنده اینه اولا" درد بیضه ها دلیلش عفونته یا التهاب پروستات؟ دوما مقعد مشکلات مقعد بنده با توجه به سالم بودن کانال رکتوم میشه از عفونت دستگاه تناسلی باشه؟ سوما" چجوری میتونم بفهمم که این باکتری نوعش چی هست چه آزمایشی مشخص میکنه؟ چهارما" من یک ساله که انتی بیوتیک میخورم و داروهای مختلف ولی این درد از بدنم نیفتاده چکار کنم لطفا راهنماییم کنید؟ پنجما" دچار التهاب مفاصل شدم و تمام بدنم به خصو مچ پاها و زانوهام و دستام تق و توق صدا میدن ایا ربط میتونه به باکتری وارد شده داشته باشه؟ ششما" درد زیر شکم دارم و درد در اطراف کشاله از چی هست؟ هفتما" چجوری میتونم بفهمم که باکتری در کدام قسمت من درحال حرکته البته ازمایش خون دادم داخل خون چیزی نشون نداده ولی مطمئنم داخل بدنم وجود داره و با داروها از بین نمیره شاید مقاوم شده نسبت به دارو چجوری بفهمم که داخل بدنم هست یا نه با توجه به این که التهاب پروستات داشتم و الان تبدیل به التهاب لگن و پروستات شده آیا ازمایش خاص یا حتی سیتی اسکن میتونه نشون بده لطفا در این مورد منو خیلی راهنمایی کنید که چکار کنم؟ و مورد آخر سیستم تناسلی با روده بزرگ مردها ارتباطی داره یا نه ممنون میشم بنده را راهنمایی کنید با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      سوال طولاني است امكان جواب نيست

  • تصویر کاربر میثم شنبه ۲۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بیضه راستم یه دردی داشت که نه شدید بود ن خفیف با مراجعه ب سونوگرافی دکتر گفت عفونت در اپیدمیت.پزشک قرص سیپروفلوساسین۵۰۰ به مدت دو هفته تجویز کرده دردش تا حدودی کمتر شده اما یع خورده هوا سرد بودنی بازم دردش میگیره اما تورم هیچ تغییری نکرده بعضی وقتا هم کشاله رانم یه درد خفیف داره آیا این درد طبیعیه؟اگه داروی مکملی هس لطفا راهنماییم کنید مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ديكلوفناك استعمال كنيد ده روز 

  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۵ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خوبید
    بنده ۲۰ سالمه
    عمل واریکوسل دو طرفه کردم
    چند وقتیه دردم گرفته به طور شدید
    ازمایش اسپرم دادم گفته سالمم
    سونوگرافی کلیه مثانه همش سالم بودم سونوگرافی از بیضمم انجام دادم واریکوسل گرید ۱ سمت چپ هست


    من ب طور شدید درد دارم هم محل عمل هم بیضه و هم کمرم قسمت پایینش کمرم ب طور شدید درد میکنه

    بهم گفتن مجردی تحریک میشی انزال نداری دردت بخاطر اونه حتی خود ارضایی کردم ولی درست نشدم
    روی بیضمم ک نگاه میکنم خیلی واضح رگه های رگ زده بیرون ب طور شدید کلفت شده معلومه همه طرفش اینطوره دو طرف

    تورو خدا کمکم کنید از درس دانشگاه شدید عقب افتادم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      كار سنگين انجام ندهيد ، عمل جنسي داشته باشد ،،،، شياف ديكلوفناك روزي يك عدد استعمال كنيد ده روز 

  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    آقای دکتر من بیضه چپم مادر زادی داخل شکمم بود یعنی مثانه و اون موقع دکتر گفت نمیاد پایین و حالا درد میکنه و الان هم سنم 25ساله چیکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      بيضه در أورده شود 

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      بيضه در أورده شود 

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر