علل، علائم و درمان پیچ خوردگی بیضه

یکی از شایع ترین علت بیماری های اورژانسی سیستم دستگاه ادراری که بسیار دردناک است، پیچ خوردگی بیضه می باشد.  پیچ خوردگی بیضه در نوجوانان شایع است، اگرچه در سنین بالا و بچه ها نیز ممکن است اتفاق بیافتد.

هر مرد دو بیضه دارد، که در کیسه بیضه ها قرار گرفته اند و گردش خون بیضه ها توسط بندی که به آن کورد گفته می شود و دارای شریان است، خون رسانی می شود. وقتی فردی دچار پیچ خوردگی بیضه می شود، کورد به دور خود می چرخد و در نتیجه گردش خون به بیضه قطع می گردد و بافت بیضه کم کم از بین می رود. طبق گزارش انجمن اورولوژی آمریکا این بیماری شایع نمی باشد و 1 نفر در 4000 نفر به آن مبتلا می شوند.

علل پیچ خوردگی بیضه

بیشتر مردانی که پیچ خوردگی بیضه دارند، با شانس و ریسک بالای این بیماری متولد شده اند، در حالیکه خود آنها از آن بی خبرند.

بیضه ها نمی توانند بطور آزاد در داخل کیسه بیضه (اسکروتوم) حرکت کنند. نسوج و بافت های  اطراف بیضه ها قوی و نقش محافظتی از بیضه ها را دارا می باشند. بچه یا فرد بزرگسالی که  بافت محافظتی بیضه نداشته باشد دچار پیچ خوردگی (تورشن) بیضه می شود. در این حالت بیضه خوب از طریق نسوج اطراف محافظت نمی شود و براحتی بیضه ها در کیسه (اسکروتوم) حرکت می کنند.

این حرکت بیضه یا بیضه ها باعث افزایش شانس و ریسک چرخیدن بند بیضه می شود. گاهی پیچ خوردگی به علت ضربه به ناحیه کشاله ران بوجود می آید. رشد سریع در سن بلوغ ممکن است باعث پیچ خوردگی  بیضه شود. به هر حال این وضعیت ممکن است در هر زمانی اتفاق افتد و نیز ممکن است که فرد موقع خواب یا زمانی که در حال انجام فعالیت فیزیکی و جسمی می باشد، اتفاق افتد. آسیب های در ضمن ورزش نیز باعث تورشن می شود. پیچ خوردگی معمولا در یک بیضه اتفاق می افتد. پیچ خوردگی هر دو بیضه همزمان بسیار نادر است.

علائم پیچ خوردگی بیضه

علامت اصلی و شایع، درد و تورم کیسه بیضه (اسکروتوم) می باشد. وقوع درد بیضه سمت چپ و راست ممکن است کاملا ناگهانی و بسیار شدید باشد. تورم کیسه بیضه (اسکروتوم)  ممکن است در همان طرفی باشد که پیچ خوردگی بوجود آمده است و یا ممکن است تمام کیسه بیضه دچار تورم شود. باید توجه داشت که در معاینه ای که از بیمار بعمل می آید، بیضه ای که چرخیده است از بیضه دیگر بالاتر می باشدو در لمس کاملا  دردناک و سفت است، و در مشاهده پوست بیضه متورم و قرمز می باشد. بعضی مبتلایان ممکن است از موارد ذیل شکایت داشته باشند:

تشخیص پیچ خوردگی بیضه بر اساس امتحان بالینی بیمار، آزمایش ادرار به منظور وجود عفونت، سونوگرافی داپلر رنگی جهت بررسی قطع جریان و یا کاهش گردش خون به بیضه می باشد. پزشک در ضمن معاینه متوجه تورم اسکروتوم خواهد شد و بیضه پیچ خورده بالاتر از بیضه دیگر قرار گرفته است.

اختلالات جنسی

درمان پیچ خوردگی بیضه

تورشن یا پیچ خوردگی بیضه یک  بیماری و وضعیت پزشکی اورژانس در رشته اورولوژی می باشد. بسیاری از نوجوانان مبتلا به این بیماری از مراجعه به پزشک و درمان، تردید و خودداری می کنند. در حالیکه هرگز نباید به درد شدید بیضه بی توجه بود و آن را نادیده گرفت.

بعضی اوقات بعضی افراد دچار پیچ خوردگی متناوب می شوند، یعنی یک بار کورد به دور می چرخد و باعث درد بیضه می شود و خود به خود دوباره این چرخش از بین می رود و کورد به حالت اول برمی گردد، در این حالت نیز فرد برای درمان حتما باید به پزشک مراجعه کند.

کوچک شدن بیضه به چه دلیل است؟

معمولا درمان پیچ خوردگی بیضه ، عمل جراحی است. در موارد خیلی نادر پزشک ممکن است، بند ناف بیضه  را که چرخیده به حالت اول برگرداند. جراحی هر چه سریعتر برای برقراری گردش خون  به بیضه باید صورت گیرد. اگر عمل جراحی بیش از 6 ساعت به تاخیر افتد، نسج بیضه کم کم از بین میرود و در این حالت بیضه باید درآورده شود. عمل برگرداندن چرخش بند بیضه زیر بیهوشی امکان پذیر است. با شکاف کوچک  روی اسکروتوم، کورد را برمی گردانیم و گردش بیضه طبیعی می شود و برای جلوگیری از چرخش مجدد، بیضه را به پوست بیضه فیکس می کنیم. 95 درصد افرادی که زیر 6 ساعت عمل جراحی می شوند، نیازی به خارج کردن بیضه نخواهد داشت. 90 درصد اگر بعد از 48 یا بیشتر برای درمان مراجعه کنند، بیضه آنها باید خارج شود.

خارج کردن بیضه، ممکن است در آینده باعث ناباروری شود و اگر بدن به علت پیچ خوردگی بیضه ، ماده ضد اسپرم در بدن تولید کند، باعث کاهش حرکت اسپرم می شود.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر ? پنجشنبه ۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    سلام و‌درود
    دو‌روز هست که بیضه سمت دردی شبیه دل درد دارد
    لطفا راهنمایی بفرمایید علت چیست ‌و چه باید کرد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      شايد جسم سنگين بلند كرده ايد روزي يك عدد شياف ديكلوفناك استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر امین یکشنبه ۱۵ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من دو روز پیش داشتم با دوستم شوخی می کردم ناگهان دستش به بیضه های من برخورد کرد. اون موقع خیلی درد نگرفت و مشکلی پیش نیامد ولی وقتی ظهر خوابیدم و از خواب بیدار شدم بیضه چپم درد گرفت و الان هم درد میکنه و من ورزش هم میکنم و رشته تکواندو هستش. شما چی صلاح میدونید ؟ آیا خطرناک است یا به مرور زمان خوب می شود ؟
    من 17 سالم هستش.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      كار سنگين انجام ندهيد ،، به مرور زمان خوب مي شود ،، روزي يك عدد شياف ديكلوفناك استعمال كنيد ده روز 

  • تصویر کاربر علیرضا جمعه ۲۴ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من چند روز پیش درد خفیفی در ناحیه بیضه چپم داشتم ولی دیروز و امروز درد نداشتم امروز متوجه شدم زیر بیضه چپم یکم متورم شده و درد خفیفی هم داره
    راه حل چی پیشنهاد میکنید ؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۴ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي دو بار هر ١٢ساعت يك عدد قرص سيپروفلوكساسين٢٥٠ ميلي گرم به مدت ده روز ميل شود

  • تصویر کاربر سید شنبه ۲۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 875 مشاهده پرسش
    با سلام پسر سه ساله من حدود سه ماه قبل تحت عمل جراحی درمان هیدروسل راست قرار گرفت ولی از همان روز اول با اینکه ورم بیضه اش کمتر شده بود ولی همچنان ورم دیده می شد که یکماه بعد عمل سونو شد و هیدروسل خفیف ارتباطی راست رویت شد ولی جراحش بعد معاینه می گوید مشکلی نیست لطفا راهنمایی کنید که ایا ممکن است جراح اصلاحات لازم را انجام نداده باشد و اکنون درمان چگونه است لازم بذکر اینکه در هنگام حمام ورم بیضه بیشتر میشود ( تصویر سونو قبل عمل بتاریخ تیر ماه و بعد از عمل بتاریخ شهریور 98 به پیوست می باشد ) با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      ورم بيضه به مرور زمان كم خواهد شد

  • تصویر کاربر وحید دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر قوامی عزیز دکتر جان حدود سه ماه پیش من عمل هیدروسیل بیضه سمت راست انجام دادم ولی بعد از سه ماه کشاله ران سمت راست وچپ درد دارم وحتی به زیر دل ومثتنی فشار میاره دکتر ایا این مساله من به پزشک مراجعه کنم یا اینکه طول میکشه تا خوب بشه تو را خدا جواب بده بچه شهرستان هستم اون دکتری هم که عمل کردم جواب درستی نمیده خدا خیرت بده
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      بايد صبر كنيد و روزي يك عدد شياف ديكلوفناك استعمال كنيد

  • تصویر کاربر Ali جمعه ۱۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام سوال من این هسته که من یک روز پیش به بیضه ام ضربه آرامی وارد شد ولی قرمز نشده و درد هم ندارد ولی بعضی وقت ها کمی درد می‌کند آیا مشکلی به وجود امده
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      مشكلي نيست

  • تصویر کاربر حمید دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    در زمان ارضا ، منی مرد یهویی میاد توو میزراه و خارج میشه؟؟ یا هم راستا با ارضا شدن آروم آروم میاد توو میزراه و بعدم خارج میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      طبيعي است

  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    سلام، روی بیضه راستم یه نقطه مانندی هست دکتر چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      كيست است

  • تصویر کاربر حیدر دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ادب وارادت خدمت جناب دکتر قوامی جناب دکتر قبل از هرچیز بابت محبتتون برای وقتی که برای پاسخ به سوال بنده میزارین نهایت سپاس و دارم جناب دکتر من عید امثال در بیضه سمت راستم بر امدگی کوچکی خیلی کوچک روی بیضم حس کردم و چند بارم خودم چند روز چک کردم و تا مطمن شدم بله تا حالا نداشتم همچین چیزو و تازه به بیضم اضاف شده و بعد تحقیق درموردش تازه فهمیدم که بله فقط مربوط به من نمیشه و یکی از مشکلات و بیماری های بیضه ست که تا حالا من با هاش اشنایی نداشتم و کلی نگران شدم که چطور بر طرفش کنم چون خیلی تو ذوقم میزد الان نزدیک 6 ماه که دارمش و از بین نرفته و فقط کمی سایزش بزرگتر قبل شده به اندازه یه نخود تقریباو مدتیه بزرگتر نشده و گاهیم کوچیکترم میشه و باز به حالت اول برمیگرده خلاصه بر طرف تا حالا نشده و هیچ راهیم جز جراحی و خارج کردن بیضه گویا نیست که از شرش خلاص بشیم چون من در شرف ازدواجم تا چند ماه اینده با دختری که دوسش دارم شرمم میشه چون من واقعا بدن سالمی داشتم و هیچ گونه از دلایلی هم که در اینترنت خوندم و شنیدم مثل عامل زنتیک و وراثت یا ضربه یا بیضه نزول نکرده همچین چیزای رو نداشتم حتی رابطه جنسی و عادت خود ارضایی هم نداشتم خیلی باعث ناراحتیم شده چند جاهاهم که خوندم شاید سرطان بد خیم باشه خیلی ذهنم و در گیر خودش کرده نمیدونم تا قبل از ازدواجم چگونه بر طرفش کنم ببخشید که وقتتون و زیاد گرفتم و حرف زدم جناب دکتر درضمن من چند باری در تست استخدام ارتش و پلیسم شرکت کردم تا چند وقت پیش اصلا نبود و نداشتم همچین چیزو در بیضم و به راحتی دکتر معاینه میکرد و قبول میشدم و انواع ازمایشاتو انجام میدادم و حتی در ازمایش های تخصصی هم اثری از بیماری یا سرطان خدایی نکرده نداشتم چون سالم زندگی میکردم و اهل ورزش بودم نمیدونم واقعا چرا باید این جوری بششم منی که زندگی سالم داشتم حالا خیلی نگران شدم چون دارم ازدواج میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سرطان نيست و كيست است كه مهم نيست نگران نباشيد

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سرطان نيست و كيست است كه مهم نيست نگران نباشيد

    3. تصویر کاربر حیدر یکشنبه ۱۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      جناب دکتر قوامی عزیز بسیار بسیار سپاس گزارم واقعا کمکی بزرگی بهم کردین واثعا ذهنم و ازاد کردین از این مقوله یه دنیا ممنون واقعا راستی جناب دکتر شما در کذشته پزشک بابا بزرگ منم بودید بابام بهم گفت سال ها پیش بهبهان خیلی خوشحال تر شدم که مشکلم و با شما در میون گذاشتم خیلی دوستون دارم و این محبتتون و واقعا میگم همیشه به خاطر خواهم سپرد و نامتون و به نیکی یاد میکنم براتون بهترین ارو ارزو دارم در پناه خدا سالم و سربلند باشین بازم ممنونتونم
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      تشكر

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر Ali چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من از دیروز عصر بیضه چپم وقتی ک بهش دست میزدم یکم درد میکرد بعد تا صب که یکم دردم بیشتر شد اما الان دردم کم شده و به اون صورت دردی ندارم اما میترسم
    من ۱۶ ساله هستم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      مهم نيست نگران نباش

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر