علل، علائم و درمان پیچ خوردگی بیضه

یکی از شایع ترین علت بیماری های اورژانسی سیستم دستگاه ادراری که بسیار دردناک است، پیچ خوردگی بیضه می باشد.  پیچ خوردگی بیضه در نوجوانان شایع است، اگرچه در سنین بالا و بچه ها نیز ممکن است اتفاق بیافتد.

هر مرد دو بیضه دارد، که در کیسه بیضه ها قرار گرفته اند و گردش خون بیضه ها توسط بندی که به آن کورد گفته می شود و دارای شریان است، خون رسانی می شود. وقتی فردی دچار پیچ خوردگی بیضه می شود، کورد به دور خود می چرخد و در نتیجه گردش خون به بیضه قطع می گردد و بافت بیضه کم کم از بین می رود. طبق گزارش انجمن اورولوژی آمریکا این بیماری شایع نمی باشد و 1 نفر در 4000 نفر به آن مبتلا می شوند.

علل پیچ خوردگی بیضه

بیشتر مردانی که پیچ خوردگی بیضه دارند، با شانس و ریسک بالای این بیماری متولد شده اند، در حالیکه خود آنها از آن بی خبرند.

بیضه ها نمی توانند بطور آزاد در داخل کیسه بیضه (اسکروتوم) حرکت کنند. نسوج و بافت های  اطراف بیضه ها قوی و نقش محافظتی از بیضه ها را دارا می باشند. بچه یا فرد بزرگسالی که  بافت محافظتی بیضه نداشته باشد دچار پیچ خوردگی (تورشن) بیضه می شود. در این حالت بیضه خوب از طریق نسوج اطراف محافظت نمی شود و براحتی بیضه ها در کیسه (اسکروتوم) حرکت می کنند.

این حرکت بیضه یا بیضه ها باعث افزایش شانس و ریسک چرخیدن بند بیضه می شود. گاهی پیچ خوردگی به علت ضربه به ناحیه کشاله ران بوجود می آید. رشد سریع در سن بلوغ ممکن است باعث پیچ خوردگی  بیضه شود. به هر حال این وضعیت ممکن است در هر زمانی اتفاق افتد و نیز ممکن است که فرد موقع خواب یا زمانی که در حال انجام فعالیت فیزیکی و جسمی می باشد، اتفاق افتد. آسیب های در ضمن ورزش نیز باعث تورشن می شود. پیچ خوردگی معمولا در یک بیضه اتفاق می افتد. پیچ خوردگی هر دو بیضه همزمان بسیار نادر است.

علائم پیچ خوردگی بیضه

علامت اصلی و شایع، درد و تورم کیسه بیضه (اسکروتوم) می باشد. وقوع درد بیضه سمت چپ و راست ممکن است کاملا ناگهانی و بسیار شدید باشد. تورم کیسه بیضه (اسکروتوم)  ممکن است در همان طرفی باشد که پیچ خوردگی بوجود آمده است و یا ممکن است تمام کیسه بیضه دچار تورم شود. باید توجه داشت که در معاینه ای که از بیمار بعمل می آید، بیضه ای که چرخیده است از بیضه دیگر بالاتر می باشدو در لمس کاملا  دردناک و سفت است، و در مشاهده پوست بیضه متورم و قرمز می باشد. بعضی مبتلایان ممکن است از موارد ذیل شکایت داشته باشند:

تشخیص پیچ خوردگی بیضه بر اساس امتحان بالینی بیمار، آزمایش ادرار به منظور وجود عفونت، سونوگرافی داپلر رنگی جهت بررسی قطع جریان و یا کاهش گردش خون به بیضه می باشد. پزشک در ضمن معاینه متوجه تورم اسکروتوم خواهد شد و بیضه پیچ خورده بالاتر از بیضه دیگر قرار گرفته است.

اختلالات جنسی

درمان پیچ خوردگی بیضه

تورشن یا پیچ خوردگی بیضه یک  بیماری و وضعیت پزشکی اورژانس در رشته اورولوژی می باشد. بسیاری از نوجوانان مبتلا به این بیماری از مراجعه به پزشک و درمان، تردید و خودداری می کنند. در حالیکه هرگز نباید به درد شدید بیضه بی توجه بود و آن را نادیده گرفت.

بعضی اوقات بعضی افراد دچار پیچ خوردگی متناوب می شوند، یعنی یک بار کورد به دور می چرخد و باعث درد بیضه می شود و خود به خود دوباره این چرخش از بین می رود و کورد به حالت اول برمی گردد، در این حالت نیز فرد برای درمان حتما باید به پزشک مراجعه کند.

کوچک شدن بیضه به چه دلیل است؟

معمولا درمان پیچ خوردگی بیضه ، عمل جراحی است. در موارد خیلی نادر پزشک ممکن است، بند ناف بیضه  را که چرخیده به حالت اول برگرداند. جراحی هر چه سریعتر برای برقراری گردش خون  به بیضه باید صورت گیرد. اگر عمل جراحی بیش از 6 ساعت به تاخیر افتد، نسج بیضه کم کم از بین میرود و در این حالت بیضه باید درآورده شود. عمل برگرداندن چرخش بند بیضه زیر بیهوشی امکان پذیر است. با شکاف کوچک  روی اسکروتوم، کورد را برمی گردانیم و گردش بیضه طبیعی می شود و برای جلوگیری از چرخش مجدد، بیضه را به پوست بیضه فیکس می کنیم. 95 درصد افرادی که زیر 6 ساعت عمل جراحی می شوند، نیازی به خارج کردن بیضه نخواهد داشت. 90 درصد اگر بعد از 48 یا بیشتر برای درمان مراجعه کنند، بیضه آنها باید خارج شود.

خارج کردن بیضه، ممکن است در آینده باعث ناباروری شود و اگر بدن به علت پیچ خوردگی بیضه ، ماده ضد اسپرم در بدن تولید کند، باعث کاهش حرکت اسپرم می شود.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر قاف جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    دو هفته پیش از یه دیوار پریدم
    بعد وقتی اومدم روی زمین،زیر بیضم یه جا بین بیضه و مقعد درد شدیدی گرفت ،مثل گرفتگی عضله بود
    بعد از چن ساعت بیضه ی چپم درد گرفت
    چن روز درد داشتم، یه بار خودارضایی کردم و خوب شد!!!!
    بعد از چن روز باز از همون دیوار پریدم، و چن ساعت بعدش درد گرفت
    اول اینکه به پریدن ربط داره یا مثلا یچیزی مث خود ارضایی
    تو بچگی هم چن بار توپ با شدت خورده به بیضم
    فک میکنم بیضه هام هم کوچیک مونده
    و دوم هم اینکه،اگه به دکتر مراجعه کنم،توی اولین مراجعه،نیازی به معاینه ی مستقیم بیضه و لخت شدن هست؟!
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      به پريدن ارتباط دارد براي معاينه بايد لخت شويد

    2. تصویر کاربر قاف جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام دکتر خسته نباشید
      چن روزه که سوال ثبت کردم و هنوز پاسخی ندادید
      ممنون میشم پیگیری کنید
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      با پريدن ارتباط دارد و براي معاينه بايد لخت شويد

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر بهزاد دوشنبه ۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام.45روز پیش عمل اصلاح واریکوسل گرید 3 بیضه چپ کردم.قبل از عمل کانت 13میلیون.موتیلیتی 85درصد.پروگرسیو 70درصد بود. امروز99/8/3 خودم تست دادم کانتم به زیر 1میلیون رسیده.دلیلش چی میتونه باشه.ممنون میشم راهنمایی کنین.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      أزمايش تكرار شود

  • تصویر کاربر محمدرضا شنبه ۲۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    با سلام . دکتر من یکی دو هفته درد بیضه سمت چپ داشتم . با مراجعه به دکتر و سونوگرافی عمل واریکوسل انجام دادم و موفقیت امیز بود . الان بعد از گذشت یک ماه هنوزم درد خفیفی به صورت ناخودآگاه دارم که چند روزی یک بار میگیره و مجدد برطرف میشه . درضمن سوزش ادرارم ندارم . و سابقه ی سنگ کلیه ام دارم که سونو دادم سنگی نشون نداد . ممنون میشم علت درد بیضه رو بگید....با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      التهاب خفيف پروستات داريد دو بار در روز در أب گرم نشسته شود

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      التهاب خفيف پروستات داريد دو بار در روز در أب گرم نشسته شود ده روز

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر اسماعیل شنبه ۲۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 329 مشاهده پرسش
    الان 2ماه میشه بیضه درد دارم رفتم پیش دکتر دکتر گفت بادفت داری از اون هست بیضه هات درد می‌کنه نوشت برای عمل ..عمل کردم ولی باز هم بیضه درد دارم رفتم سونگرافی نشون داد وارکسل دارم یه راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر Sa جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    حدود یک ماه است دچار درد منقطع و خفیف بیضه چپ هستم. وقتی معاینه کردم چیزی مثل توده کرم ها حس نکردم ولی یک رگ بزرگ و تقریبا دردناک حس کردم. این رگ همیشه نیست و پس از ارضا شدن نمایان می شه. وقتی ارضا می شم پوست بیضه ام شل می شه و اگه با چیزی بیضه ام رو نگه ندارم درد دارم. از یک ماه پیش این عارضه اتفاق افتاد و شدتش کم تر شده ولی هنوز هست. چه چیزی می تواند باشد؟ ۱۶ سال دارم.
    1. تصویر کاربر Sa پنجشنبه ۱۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      در ضمن با دفع باد روده و یا مدفوع بهتر می شود درد. با ایستادن زیاد نمی شود ولی روی پای درگیر(چپ) می ایستم کمی بیشتر می شود. بالای بیضه چپ هم برآمدگی مانند بیضه سوم دارم. این درد معمولا سه چهار ساعت بعد انزال خیلی خفیف می شود ولی برطرف نمی شود.
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ديكلوفناك استعمال كنيد ده روز

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سجاد جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام من از وقتی که یادم میاد بیضه هام در یکی پاین تر بود چندوقتیه که ارختلاف ارتفاع دوبیضه بیشتر شده ولی درد خاصی احساس نمیکنم ۱۸سال هم دارم ۳۰روزی هم هست دیگر آب منی م نمیاد ایا نابارور شدم ؟ ایا باعمل کردن درست میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      زود گذر است خوب مي شويد

  • تصویر کاربر احمد پنجشنبه ۲۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 362 مشاهده پرسش
    سلام پسری۱۹ ساله که به علت عدم تشخیص تازه عمله بیضه نزول نکرده سمت چپ انجام دادم که ۱ ماهی ازش میگذره درد خفیف ی در ناحیه زیر بیضه دارم که به کشاله ران و ساق پا میزنه قبل از عمل هم سونو و ام ار ای انجام دادم هیچ مشکلی تو بقیه اندام نیست دکتر هم گفته عمل خوبی داشتی به نظر شما ممکنه پیچش بیضه یا واریکوسل باشه با توجه به اینکه هیچ مشکل ظاهری تو کیسه بیضه نیست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      التهاب پروستات است

    2. تصویر کاربر احمد جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      خوب به نظر شما الان چیکار کنم من یکماهه بیضه مو خارج کردم ممکنه از اون باشه

      عمل بیضه نزول نکرده تا چند ماه درد داره
    3. تصویر کاربر احمد جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      الان به نظر شما چیکار کنم
      من تازه یکماهه بیضه مو خارج کردم ممکنه از درد اون باشه
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ديكلوفناك صد ميلي استعمال كنيد و روزي دو بار در أب گرم نشسته شود

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۲۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. خسته نباشید. بنده ۲۵ سالمه و یک روزی هست که درد خفیف و مبهمی در بیضه چپم احساس میکنم. یک سال هست چه در خواب محتلم نشده و خودارضایی نکرده‌ام. در ضمن یک میل ورزشی برداشتم ولی دو شب بعد از آن این درد خفیف شروع شد. سپاسگزارم که راهنمایی می فرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      استراحت داشته باشيد و روزي يك عدد شياف ديكلوفناك صد ميلي اسنعمال كنيد

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 324 مشاهده پرسش
    سلا دکتر من یدفه احساس درد حیلی خفیفی روی بیضه چپم کردم بعد توی اینترنت خوندم گه ممکنه پیج خوردگی باشه بعد بیضه چپم درد میکنه ولی بیضه راستم بالا تر از چپیس اگه یه راه حل و مشاوره به من بدید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      به پزشك مراجعه كنيد و اگر درد شديد نيست لازم به مراجعه نيست

  • تصویر کاربر اسماعیل سه شنبه ۱۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 325 مشاهده پرسش
    علت درد در پهلو راست و چرخش درد تا گودی کمر و انتقال درد به بیضه راست لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم 🙏🙏🙏
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      سونوگرافي انجام شود

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر