اندازه طبیعی پروستات چقدر باید باشد؟

در این مقاله به بررسی اندازه طبیعی پروستات در مردان و تغییرات آنزيم پروستات (PSA) می پردازیم. غده پروستات یک مایع قلیایی را تولید و ترشح می کند که این ماده در هنگام انزال از اسپرم ها محافظت می کند. معمولا همگام با افزایش سن، غده پروستات نیز بزرگ تر شده و تغییر می کند. التهاب پروستات (پروستاتیت)، هایپر پلازی خوش خیم پروستات و سرطان پروستات از رایج ترین انواع بیماری های این غده هستند. سرطان پروستات رایج ترین بدخیمی در میان مردان است. سونوگرافی ترانس رکتال (TRUS) یک آزمایش تصویر برداری است که جهت بررسی تغییرات پروستات انجام می شود.

هزینه کمتر، دسترسی مناسب و توانایی تصویر سازی لحظه ای از پروستات از جمله مزایای سونوگرافی ترانس رکتال نسبت به تکنیک های دیگر است. تشخیص و به تصویر کشیدن آسیب های پروستات یک تلاش چالش برانگیز است.

غده پروستات در بین گردن مثانه و دیافراگم ادراری تناسلی، درست در جلوی راست روده قرار دارد. موقعیت قرار گیری پروستات برای تصویر برداری به روش سونوگرافی ترانس رکتال ایده آل است. این غده به طور سنتی بر اساس یک معماری پاتولوژیک ناحیه ای توصیف می شود.

این تقسیمات شامل استرومای فیبرو ماسکولار قدامی، ناحیه بینابینی، ناحیه مرکزی، ناحیه پیش میزراهی و ناحیه محیطی می شوند. استرومای فیبرو ماسکولار قدامی فاقد بافت غده ای است. سپس پروستات به دو ناحیه نوک و قاعده نیز تقسیم می شود که جهت آن از بالا تا لبه پایینی مثانه را شامل می شود.

پروستات غده ای کوچک در سیستم تناسلی مردانه است. پروستات به اندازه یک گردو بوده و عملکرد اصلی آن ترشح بخشی از مایع سمینال است که پس از ترکیب با اسپرم، مایع منی را تشکیل می دهد.

پروستات کجاست

اندازه و حجم پروستات سالم چقدر است؟

اندازه طبیعی پروستات 3 در 3 در 5 سانتی متر و حجم آن 25 میلی لیتر است. 70 درصد تمام سرطان های پروستات در ناحیه محیطی، 20 درصد در ناحیه بینابینی و 10 درصد در ناحیه مرکزی بروز می دهند. دسته های عصبی عروقی به صورت دو طرفه در امتداد محور خلفی جانبی پروستات کشیده شده و مسیر انتخابی تومور ها برای انتشار به نواحی دیگر هستند. پروستات در حالت طبیعی دارای اندازه و شکلی مشابه با یک گردو یا توپ گلف است. هنگامی که این غده بزرگ می شود، امکان دارد جریان ادارار مثانه به بیرون از میزراه مسدود شود. بزرگ شدن پروستات تقریبا در تمامی مردان همگام با افزایش سن اتفاق می افتد.

محاسبه حجم پروستات

  • یک پروستات کوچک حجمی 30 تا 40 میلی لیتری و وزنی 20 تا 70 گرمی دارد.
  • یک پروستات متوسط حجمی 40 تا 80 میلی لیتری و وزنی 20 تا 125 گرمی دارد.
  • یک پروستات بزرگ حجمی 40 تا 100 میلی لیتری و وزنی 40 تا 125 گرمی دارد.
  • یک پروستات طبیعی در فرد بالغ وزنی حدود 20 تا 25 گرم داشته و عرضی 4، ارتفاعی 3 و ضخامتی 2 سانتی متری دارد.

اندازه طبیعی پروستات

اندازه طبیعی پروستات تا نیمی از عمر مردان (حدود 40 سالگی) در یک اندازه باقی می ماند. اندازه این اندام را می توان به سادگی با عناوینی همچون کوچک، متوسط و بزرگ توصیف کرد. با این حال، متخصصان اورولوژی جهت تعیین اندازه به جای وزن از معیار حجم استفاده می کنند. جهت بررسی این اندازه ها از آزمایش تصویر برداری سونوگرافی استفاده می شود. این غده که شکلی شبیه به یک فندق دارد معمولا ارتفاعی 3 و عرضی 4 سانتی متری دارد. حجم و وزن رایج این غده 20 سانتی متر مکعب و 20 گرم است. این اعداد ممکن است نسبت به هر فرد متفاوت باشند.

وزن طبیعی پروستات چقدر است؟

پروستات بزرگسال سالم حدود 20 تا 25 گرم وزن و تقریباً 4 سانتی متر عرض، 3 سانتی متر طول و 2 سانتی متر ضخامت دارد.

فرمول محاسبه اندازه پروستات

سه روش مرسوم برای اندازه طبیعی پروستات وجود دارد:

1_ معاینه پروستات با انگشت از طریق مقعد و راست روده (رکتوم)

2_ سونوگرافی پروستات از طریق شکم

3_دقیق­ترین روش، استفاده از سونوگرافی ترنس‌ رکتال-TRUS- (سونوگرافی از طریق مقعد و راست روده) می باشد که حجم پروستات را با استفاده از تخمین بیضوی پروستات مبتنی بر تعیین ارتفاع (H)، عرض (W) و طول (L) پروستات و از طریق فرمول زیر به دست آورد.

H × W × L × 0.523

اندازه طبیعی پروستات در سونوگرافی

هنگام تصویر برداری از پروستات می توان طول و عرض و ارتفاع آن را در تصویر حاصله از MRI به دست آورد.

حجم پروستات = طول * عرض * ارتفاع * 0.52

همان طور که بالاتر گفته شد، متناسب با سن، حجم پروستات ممکن است افزایش پیدا کند و حجم بیش از 30 سانتیمتر مکعب، بزرگی پروستات محسوب می شود.

آزمایش پروستات در مردان تست  PSA

آزمایش PSA یک آزمایش خون است که در درجه اول برای غربالگری سرطان پروستات  و اندازه طبیعی پروستات استفاده می شود. این آزمایش میزان آنتی ژن مخصوص پروستات (PSA) در خون شما را اندازه گیری می کند. PSA پروتئینی است که توسط بافت سرطانی و غیر سرطانی در پروستات تولید می شود، غده کوچکی که در مردان در زیر مثانه قرار دارد.

PSA بیشتر در منی وجود دارد که در پروستات نیز تولید می شود. مقادیر کمی از PSA به طور معمول در خون وجود دارند. آزمایش پروستات می تواند سطح بالایی از PSA را تشخیص دهد که ممکن است وجود سرطان پروستات را نشان دهد. با این حال، بسیاری از بیماری های دیگر، مانند بزرگ شدن یا ملتهب شدن پروستات، نیز می توانند سطح PSA را افزایش دهند. بنابراین، تعیین معنی PSA بالا ممکن است پیچیده باشد.

در مورد آزمایش پروستات PSA توصیه های متناقضی وجود دارد. برای تصمیم گیری در مورد انجام تست PSA، با توجه به عوامل خطر و این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید. سرطان پروستات شایع است، و یکی از دلایل مکرر مرگ، سرطان است. تشخیص به موقع ممکن است ابزاری مهم در درمان مناسب و به موقع باشد.

در مردان مبتلا به سرطان پروستات ممکن است سطح PSA بالا باشد. با این حال، بسیاری از شرایط غیر سرطانی نیز می توانند سطح PSA را افزایش دهند.  آزمایش پروستات تنها ابزاری است که برای غربالگری علائم اولیه سرطان پروستات استفاده می شود. یکی دیگر از آزمایش های غربالگری رایج که معمولاً علاوه بر آزمایش PSA انجام می شود، معاینه رکتال دیجیتال است.

در این آزمایش، پزشک یک انگشت خود را با دستکش به راست روده وارد می کند تا به پروستات برسد. با احساس یا فشار بر روی پروستات ، پزشک ممکن است در مورد وجود توده های غیرطبیعی یا مناطق سخت قضاوت کند.

نه آزمایش پروستات و نه معاینه دیجیتال رکتال اطلاعات کافی برای تشخیص سرطان پروستات را برای پزشک فراهم نمی کنند. نتایج غیر طبیعی در این آزمایشات ممکن است پزشک شما را به توصیه نمونه برداری از پروستات سوق دهد.

در طی این روش، نمونه های بافت برای بررسی آزمایشگاهی برداشته می شوند. تشخیص سرطان براساس نتایج نمونه برداری است.

علت بزرگ شدن پروستات چیست و چگونه درمان می شود؟

عوامل بزرگی پروستات

بزرگ شدن پروستات تقریبا در تمامی مردان همگام با افزایش سن اتفاق می افتد. بزرگی پروستات اغلب با نام هایپر پلازی خوش خیم پروستات (BPH) نیز شناخته می شود. این بیماری سرطان نبوده و خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی دهد.

پروستات غده ای است که مایع حمل کننده اسپرم را تولید می کند. غده پروستات میزراه را احاطه کرده است. میزراه مجرایی است که ادرار را از بدن خارج می کند. بزرگی پروستات اغلب با نام هایپر پلازی خوش خیم پروستات (BPH) نیز شناخته می شود. این بیماری سرطان نبوده و خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی دهد.

علت اصلی بزرگی پروستات نامشخص است. عوامل مرتبط با سن، تغییرات در سلول های بیضه و سطح هورمون تستوسترون می توانند در بزرگ شدن این غده نقش داشته باشند. مردانی که در جوانی بیضه های خود را تخلیه کرده اند به بزرگی خوش خیم پروستات دچار نمی شوند. تخلیه بیضه ها می تواند ناشی از عواملی همچون سرطان بیضه باشد. همچنین در صورتی که بیضه ها پس از بزرگی خوش خیم پروستات برداشته شوند، پروستات شروع به کوچک شدن خواهد کرد. با این حال، این مورد درمان استانداردی برای بزرگی پروستات نیست.

علت بزرگی پروستات

حقایقی درباره بزرگی پروستات:

  • احتمال ابتلا به بزرگی پروستات همگام با افزایش سن بیشتر می شود.
  • هایپر پلازی خوش خیم پروستات به قدری رایج است که گفته می شود تمامی مردان در صورت داشتن عمر کافی به آن دچار می شوند.
  • مقدار اندکی بزرگی پروستات در بسیاری از مردان بالای 40 سال وجود دارد. بیش از 90 درصد مردان بالای 80 سال به این مشکل دچار هستند.
  • هیچ عامل خطری به جز داشتن بیضه هایی با عملکرد سالم در ارتباط با بزرگی پروستات یافت نشده است.

عکس پروستات طبیعی

عکس پروستات طبیعی

بیماری های پروستات

برخی اختلالات حین تکامل می توانند غده پروستات را تحت تاثیر قرار دهند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پروستاتیت: عفونت و التهاب پروستات است.

آدنومای پروستات: با نام هایپر پلازی یا بزرگی خوش خیم پروستات (BPH) نیز شناخته می شود.

سرطان پروستات: به تولید سلول های غیر طبیعی و بدخیم در غده پروستات گفته می شود.

پروستاتیت

کلمه پروستاتیت یا عفونت پروستات به تورم پروستاتی گفته می شود که معمولا در مردان 30 تا 50 ساله بروز می دهد. از آنجایی که پروستات با مجاری تناسلی و ادراری ارتباط دارد، عفونت های باکتریایی در میزراه یا کل مجاری ادراری می توانند پروستات را نیز آلوده کرده و سبب التهاب آن شوند. مجاری ادراری بدن شامل مثانه، میزنای ها، کلیه ها و میزراه می شوند.

یک مطالعه در سال 2005 بیان داشت که میزان بروز سالانه پروستاتیت در مردان 1.26 مورد به ازای هر 1000 نفر است. رایج ترین علائم این بیماری تب، علائم ادراری، درد ناحیه پایینی شکم، درد عضلانی و درد پروستات در هنگام آزمون دیجیتال مقعدی است. از جمله علائم ادراری می توان به فوریت در دفع ادرار، احساس سوزش و ادرار متناوب اشاره کرد. پروستاتیت با مصرف دارو های آنتی بیوتیک درمان می شود.

بزرگی خوش خیم پروستات

آدنوما یا هایپرتروفی بزرگی خوش خیم پروستات (BPH) به افزایش غیر طبیعی حجم پروستات گفته می شود. این بیماری خوش خیم بوده و اغلب پس از ایجاد علائم ادراری همچون تکرر ادرار، نشت ادرار یا اختلال در فعالیت جنسی تشخیص داده می شود.

آدنوما به بزرگی پروستاتی گفته می شود که بر میزراه فشار آورده و سبب بروز علائم شود. نیمی از پروستاتیت ها به درمان پزشکی هایپر تروفی خوش خیم پروستات منتهی می شوند. به طور میانگین، 1 نفر از هر 10 مرد جهت درمان بزرگی خوش خیم پروستات به درمان جراحی نیاز خواهد داشت. میزان بروز این بیماری همگام با افزایش سن بیشتر می شود. بزرگی خوش خیم پروستات در بیش از 80 درصد مردان بالای 80 سال وجود دارد. با این حال، تغییرات ایجاد شده در اثر این پدیده مشکلی برای همه مردان به وجود نخواهند آورد.

در نبود عوارضی همچون احتباس، عفونت و نارسایی کلیوی، درمان دارویی اولین اقدام درمانی است. در بخش دوم جراحی پروستات با هدف احیای مسیر ادراری انجام می شود.

سرطان پروستات

بدن انسان از سلول هایی ساخته شده است که در طول زندگی تقسیم شده و تولید مثل می کنند. گاهی اوقات، سلول های جدید ناقص بوده و با تقسیم بی رویه، سلول های بدخیم و غیر طبیعی بیشتری را به وجود می آورند که به این وضعیت سرطان گفته می شود. اغلب سرطان های پروستات در دسته آدنوکارسینوما جای گرفته و از سلول های پوششی پروستات رشد می کنند. سرطان پروستات رایج ترین سرطان در مردان است که هر ساله بیش از 1 میلیون مورد ابتلای جدید در سرتاسر دنیا تشخیص داده می شود.

با این حال، از آنجایی که سرطان پروستات یک بیماری با روند پیشرفت آهسته است بیشتر مردان مسن را تحت تاثیر قرار داده و مرگ و میر ناشی از آن در حد اعتدال است. خطر ابتلا به سرطان پروستات همگام با افزایش سن بیشتر می شود. خطر ابتلای مردان به سرطان پروستات در افراد دارای سابقه خانوادگی پس از 45 سال و در افراد دیگر پس از 50 سال بیشتر می شود. بیشترین تعداد مبتلایان در میان مردان 70 ساله وجود دارد.

تمامی سرطان های پروستات شدت یکسانی نداشته و 80 درصد آن ها در مرحله اولیه و ناحیه ای تشخیص داده می شوند. روند پیشرفت بیماری معمولا آهسته است. سرطان پروستات معمولا هیچ علامت اختصاصی نداشته و می تواند در حین یک غربالگری پیشنهادی یا معاینه بزرگی پروستات تشخیص داده شود. غربالگری سرطان پروستات شامل آزمایش های متعددی می شود که آزمایش PSA خون، معاینه دیجیتال مقعد و نمونه برداری پروستات از جمله آن ها به شمار می روند.

انجام مجموعه ای از آزمایش های تصویر برداری برای تایید پزشک و تعیین مرحله بیماری انجام می شوند. هدف تعیین مرحله بیماری، تعیین دقیق ناحیه ای بودن یا انتشار یافتن سرطان به نواحی دیگر است. پس از آنکه ابتلا به سرطان تشخیص داده شد، متخصص اورولوژی برنامه درمانی فرد را با او در میان خواهد گذاشت.

آیا سرطان پروستات کشنده است؟

عوامل خطر ساز در سرطان پروستات

  • سن
  • عوامل وراثتی
  • ریشه نژادی
  • رژیم پر چرب
  • عوامل دیگری همچون سبک زندگی کم تحرک، چاقی و …

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر کوروش سه شنبه ۷ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 82 مشاهده پرسش
    پروستات با حجم ۱۳ سی سی طبیعیه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۷ تیر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام بله طبيعي است

  • تصویر کاربر مهدیه جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    باسلام و عرض ادب
    برادرم سونو انجام داده پروستات نشون داده لطفا درمورد این مشخصات توضیح بدید و درمورد بدخیم و خوشخیم بودنش و عمل میخاد و تکرر ادرار داره و ۴۳سالشه نظرتون در موردش
    ابعا‌د پروستات ۴۲.۳۷.۴۵mmj و حجم تقریبی ۳۷سی سی دارای ابعاد بزرگ‌تر می‌باشد
    اکوی پروستات هتروژن است
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ دی ۰( 2 سال پیش)

      با سلام عمل نيازي ندارد و خوش خيم مي باشد روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم يك ماه ميل كنند 

    2. تصویر کاربر مهدیه شنبه ۲۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      با تشکر
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      خواهش مي كنم

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فرزانه سه شنبه ۱۴ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    پدرم ۷۲ ساله هستند، پس از سونوگرافی مشخص شد که حجم پروستاتشون ۷۰ سی سی هست و هنگام تخلیه ادرار سوزش دارند، ضخامت جداری مثانه افزایش یافته و چند کیست ساده در کلیه چپ و همچنین کلیه راست دارند.

    آیا بیماری ایشون با دارو قابل درمان هست یا باید جراحی شوند؟
    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنند يك ماه اگر خوب نشدند سپس جراحي كنند

    2. تصویر کاربر فرزانه شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و سپاس از پاسختون
      ببخشید اگر قرار به عمل باشه، هزینه عمل پروستات چقدر میشه؟ البته ما بیمه تامین اجتماعی و بیمه اتیه سازان حافظ هم داریم
    3. تصویر کاربر فرزانه شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      می بخشید عمل با روش بسته و با لیزر خواهد بود یا عمل باز؟ ما خیلی نگران هستیم😔
      سپاس فراوان از پاسختون 🌹
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۴ دی ۰( 2 سال پیش)

      با سلام عمل باز انجام مي شود و ٣٠ ميليون هزينه دارد

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر امیرعلی دوشنبه ۲۲ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر خسته نباشید بنده ۳۱ سال سن دارم و الان یکسال درگیر پروستاتیت هستم البته سونوگرافی انجام شد که اندازه پروستات ۲۲سی سی بود و psaهم انجام دادم که عدد۰/۰۷رو نشون داد که دکتر گفت psa طبیعیه و اندازه پروستات هم یه کم بزرگه که مشکلی نیست و دکتر فقط برای من پروستاویتال تجویز کرد و بعد از گذشت چندین ماه استفاده به خاطر مشکل گوارشم قطعش کردم بعد از حدود یکماه که استفاده نکردم یه سوزش خیلی کم هنگام ادرار با درد در قسمت لگن سمت راستم دارم که اعصابم رو بهم ریخته به نظر شما دکتر باید چه دارویی استفاده کنم با اینکه مشکل گوارش هم پیدا کردم با این چند ماه پی در پی خوردن پروستاویتال ، ممنون میشم راهنماییم کنید دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۲ آذر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام هر ٨ ساعت يك عدد قرص فنازومكس ده روز ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم يك ماه نشسته شود

  • تصویر کاربر حسن دوشنبه ۲۲ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    سلام و وقت به خیر آقاي دکتر بنده ۵۸ سالمه سونو گرافی کردم حجم پروستات ۴۰ سی سی نشان داد مثانه ام کامل تخلیه نمیشه و قطع و وصل میشه لطفا برای درمان راهنمایی فرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۲ آذر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد براي هميشه

  • تصویر کاربر عسگری سه شنبه ۲۵ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 413 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر
    بنده 53 ساله هستم برای تست یکسال برای سلامتی خود ازمایش و سونوگرافی شکم انجام دادم گفتن پروستات شما بزرگ شده به اندازه 37cc آیا برای من مشکلی بوجود می اورد
    1. تصویر کاربر عسگری یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام دکتر وقت بخیر
      بنده 53 ساله هستم برای تست یکسال برای سلامتی خود ازمایش و سونوگرافی شکم انجام دادم گفتن پروستات شما بزرگ شده به اندازه 37cc آیا برای من مشکلی بوجود می اورد
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۵ آبان ۰( 2 سال پیش)

      با سلام سونوگرافي طبيعي بود اندازه پروستات با توجه به سن شما طبيعي است

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سهرابی جمعه ۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید..آقای دکتر همسربنده سونوگرافی انجام دادن ک مشخص شدافزایش ضخامت فوکال در کف مثانه ضخامت۶-۷اول عدد۶بعد۷درناحیه ای به طول ۳۸mmدیده شده که توصیه کردن سیستوسکوپی انجام بدیم آیا لازمه وبه دکترا جواب سونورونشون دادیم به مدت ۱۰ روز قرص داکسی سایکلین۱۰۰..آلفن-ایکس ال۱۰۰وسیپروفلوکساسین۵۰۰و گفتن بعد۱۰روز سیتی اسکن وبعدسیستوسکوپی..الان ۵رزوه قرص میخوره رنگ مدفوعش سیاه بود ولی درست شد و الان ادرار رنگش سیاه و میگن اخرادرارشون مثل اینکه شبیه خون بود نگران شدیم ازشما راهنمایی میخوایم ۳۸ ساله هستنممنون میشم کمک کنیدوماروازنگرانی دربیارید..ممکنه ازقرصا باشه همشون ۱۲ساعت یدونه ک سه تاروباهم میخورن.همچنین پروستاتشونم ب حجم تقریبی۲۶ ccبزرگترازحدنرماله اینم اول ۴۲بعد۳۶ بعد۳۳ ایا اینم مشکلی دارهmm۳۳×۳۶×۴۲
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۷ آبان ۰( 2 سال پیش)

      با سلام فورا سيستوسكوپي كنند

  • تصویر کاربر قاسمی سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشیداقای دکتر من ۳۸ سال سن دارم وب علت درد شکم ب دکترمراجعه کردم سونونوشتن..انجام دادم وگعتن ک پروستاتم بزرگترازحدنرمال هستش وهیچ نوع علامتی ازقبیل خون درادراروسوزش وقطره قطره ادرار رو ندارم خیلی کم فقط سوزش..نوشتن psA ایا لازم ازمایش بدم..اندازه پروستاتم زده mm۴۲×۳۶×۳۳..و۲۶ccمممون میشم جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام أزمايش psa لازم نيست انجام دهيد

  • تصویر کاربر تیرداد پنجشنبه ۲۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    بنده ۶۱ ساله چندین سال هست که درگیر بزرگی خوش خیم پروستات هستم، نزد ارولوژیست های معالج، پرازوسین۱ و تامسولوسین( تامسور) مصرف کرده ام، سالهای قبل یک دوره هم فیناستراید برایم تجویز شده در آزمایش اخیر psa ۲.۷۴و free PSA ۱.۲۵ بوده است. در سونوگرافی سایز پروستات ۵۴*۵۵*۴۷ و حجم ۷۲ cc بوده است. ضمنا قید شده جدار مثانه ضخیم آر از حد طبیعی( ۵ mm ) و مختصری ترابکوله است.
    پروستات هموژن بزرگتر از حد طبیعی همراه پروتروژن بندوبار به داخل مثانه است.
    می خواستم لطف کنید راهنمایی کنید که درمان را چگونه ادامه بدهم. با توجه به تبعات ضخیم بودن دیواره مثانه چه آزمایش تکمیلی دیگر لازم است.و چه درمانی دارد؟ ایا برای پروستات اپتیک بخورم.
    ضمنا در خصوص اصطلاحات مثانه ترابکوله و پروستات پروتروژن بندوبار هم توضیح بفرمائید ممنون میشوم.
    با سپاس از جنابعالی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۲ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك يك ماه ميل كنيد ترابكوله يعني ضخيم شدن و پروترت يعني پروستات بداخل مثانه رفته

  • تصویر کاربر مشیری دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 355 مشاهده پرسش
    باسلام ، من ۲۳ سال دارم و چند ماه قبل سنو دادم ک کیست ۱۰میلی پروستات داشتم ، و با سوال از خودتون کیست پروستات مشکلی ایجاد نمیکنه ، فقط دکترالان در دفع ادرار مشکلی ندارم فقط وسواس شدم که در مجرای تناسلی هنوز مونده و با فشار دست و زیر بیضه قطرات ریز ادرار دفع میکنم و بعضی اوقات درهنگام دفع مدفوع وقتی ادرار دفع میشه دراخر باچند بار فشار قطرات ادرار دفع میکنم ، البته صد البته خیلی وسواس شدم در این دفع کردن ها .لطفا راهنمای کنید مشکلی هست یان؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك ده روز ميل كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر