عوارض و نحوه مصرف انواع قرص عفونت ادراری

در این مقاله در رابطه با چندین مورد قرص عفونت ادراری که معمولا تجویز می شود صحبت کرده ایم.

توجه: در این مقاله فقط اسم دارو ها آورده شده و هیچ تجویزی صورت نگرفته است

پزشک شما برای تائید تشخیص عفونت ادرار، انجام آزمایش کشت ادرار را تجویز می کند.

شما نمونه ی ادرار خود را به آزمایشگاه می دهید و سپس آزمایشگاه میکروب ها را در ظرفی مخصوص برای چند روز رشد می دهد تا بفهمد شما به کدام نوع باکتری آلوده شده اید. 

به این کار کشت میکروب در آزمایشگاه گفته می شود. نتایج این آزمایش به پزشک شما می گوید که چه نوع میکروبی باعث عفونت شما شده است. 

تا زمانی که جواب آزمایش آماده شود، پزشک احتمالا مصرف یکی از آنتی بیوتیک های زیر را برای شما تجویز می کند:

نحوه ی مصرف قرص عفونت ادراری

دوز مصرفی قرص سوزش ادرار

این که چه دارو و چه دوزی دریافت می کنید بستگی به پیچیده بودن یا ساده بودن شرایط عفونت دارد.

شرایط ساده و بدون عارضه یعنی این که دستگاه ادراری شما طبیعی است. شرایط پیچیده یعنی این که شما در دستگاه ادراری خود بیماری یا مشکلی دارید. 

ممکن است باریک شدن مجاری ادراری (لوله هایی که ادرار را از کلیه ها به مثانه منتقل می کنند) و مجاری انتقال ادرار به خارج از بدن، دچار تنگی و یا انسداد (مانند سنگ کلیه یا بزرگ شدن پروستات در مردان) شده باشند.

برای درمان عفونت ادراری ، پزشک ممکن است دوز بیشتری از آنتی بیوتیک ها را تجویز کند. 

اگر عفونت ادراری شما شدید باشد یا عفونت در کلیه ها باشد، ممکن است لازم باشد در بیمارستان یا مطب پزشک، آنتی بیوتیک هایی را با دوز بالا و به صورت وریدی دریافت کنید. 

پزشک شما همچنین در انتخاب قرص عفونت ادراری ،عوامل ذکر شده در زیر را در نظر خواهد گرفت:

علت سوزش ادرار در مردان و زنان + درمان

چرا باید دوز کامل مصرف کنید

آنتی بیوتیک ها به خوبی در درمان عفونت های ادراری عمل می کنند. ممکن است بعد از چند روز مصرف دارو، احساس بهتری داشته باشید. ولی حتی در این صورت، باید داروی خود را به طور کامل مصرف کنید. 

اگر مصرف آنتی بیوتیک های خود را خیلی زود متوقف کنید، تمام باکتری های دستگاه ادراری از بین نخواهند رفت و این میکروب ها می توانند در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم شوند. 

این بدان معناست که پزشکان دیگر در آینده قادر به از بین بردن آنها نخواهند بود. بنابراین اگر دوباره به یک عفونت ادراری دیگر مبتلا شوید، دارویی که مصرف می کنید نمی تواند آن را درمان کند. 

دوره کامل دارو را طی کنید تا مطمئن شوید که همه باکتری ها از بین رفته اند.

عکس قرص عفونت ادراری

در این قسمت تصویر چند عدد قرص عفونت ادراری نشان داده شده است.

چه مدت باید از قرص برای سوزش و عفونت ادرار مصرف کرد؟

مدت زمان مصرف قرص عفونت ادراری را پزشک تعیین می کند. ولی به طور معمول، برای درمان یک عفونت بدون عارضه و ساده، آنتی بیوتیک را برای ۲ الی ۳ روز مصرف خواهید کرد. 

برخی از افراد باید ۷ تا ۱۰ روز از این داروها را استفاده کنند. برای درمان یک عفونت پیچیده، ممکن است لازم باشد تا ۱۴ روز و یا حتی بیشتر هم آنتی بیوتیک مصرف کنید.

آزمایش پیگیری ادرار پس از اتمام دوره ی درمان می تواند از بین رفتن میکروب ها را نشان دهد. اگر هنوز عفونت داشته باشید، لازم است که مدت زمان بیشتری آنتی بیوتیک مصرف کنید.

اگر به طور مداوم به عفونت ادراری مبتلا می شوید، ممکن است نیاز باشد تا یک دوره ی طولانی آنتی بیوتیک مصرف کنید و اگر رابطه جنسی باعث عفونت مجاری ادراری شما می شود، باید یک دوز از دارو را درست قبل از برقراری رابطه ی جنسی مصرف کنید.

همچنین در صورت بروز علائم و نتایج مثبت نمونه ی کشت ادرار، می توانید آنتی بیوتیک مصرف کنید.

عوارض قرص های عفونت ادراری

عوارض جانبی مصرف آنتی بیوتیک ها

مصرف آنتی بیوتیک ها مانند هر داروی دیگری ممکن است باعث بروز برخی عوارض جانبی شود. برخی از این موارد عبارت است از:

به موقع با دکتر خود تماس بگیرید

علائم عفونت ادراری  شما باید طی چند روز بهبود یابد. اگر موارد ذکر شده در زیر را تجربه کردید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید:

دکتر هوشنگ قوامی متخصص کلیه و مجاری ادراری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر مجتبی چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 311 مشاهده پرسش
    باسلام خسته نباشید
    جناب دکتر پسری ۳۶ ساله هستم و مجرد
    چند روزی هست که کمی درد در مجرا حس میکنم که در حالت ایستاده بیشتر هست این درد و ی احساس سنگینی در ناحیه مقعد دارم و دایم احساس میکنم مثانه پر است و این حالت اذیتم میکنه و همانطور که عرض کردم مجردم و هیچوقت رابطه جنسی نداشتم ولی گاهی خودارضایی چرا اگر امکان دارد راهنمایی بفرمایید
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر مجتبی شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سوال اینجانب جواب داده نشد جناب دکتر قوامی
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    باتشکر از پاسخ ها و کمک هایی که میکنید و خدا خیرتون بده
    بنده حدود شست سال سن دارم ویسالی هست میل جنسیم خیلی کم شده و تغریبا شش هفت ماهه که هم احساس میکنم چیزی ندارم و بعد رابطه هم که اصلا خوب نمیتونم و خروج منی هم ندارم و بعضی اوقات حالت گلابی میشه آلت و ابتدا باریک و آخر باد کردس و البته یکم اینطوره و رنگ هم تغییر کرده و بعضی اوقات انگار حالت تاول میشه البته رنگ و در حین راه رفتن هم احساس میکنم چند قطره ازم خارج میشه و نمیدونم منی هست یا نه اما خیلی حالم بده ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      با سلام يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا ٢٠ ميل كنيد

  • تصویر کاربر محسن دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    باسلام وارض وارادت خدمت آقادکتر بنه ۸۶ تصادف کدم ۴۶روز کما بودمو عملو ضربه مقزی خیلی ضعیف بودم تا ب کمک خداوند جون دوباره گرفتم ودر همان اوایل شب ادراری داشتم وروزها هم بسختی ادرارم را نگه میداشتم تا بسرویس برسم ریزش ادرار داشتم چون همینطور آدت کردم فکر میکردم شاید اثرات تصادفه و آزمایشهایی دادم میتو نیدازول دادن مصرف میکنم چندروزی خوبم دوباره سو زش وتا زود ادرار نکنم تابرسم سر ریز میکند تا کمربند شلوار را بتونم باز کنم چند روزی هست ک داخل نصف تاسر آلتم سوزش همدارد تشکر وسپاس گذارم از زحمات وگذشت وراهنمایی شما دکتر(قوام) راهنمای میخوستم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ميل كنيد ده روز

  • تصویر کاربر درخشان چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 458 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شماخانمی هستم ۳۶ ساله سالهاست که بامشکل دردکلیه وسوزش ادراردرگیرهستم به طورمداوم ازمایشات ادرار۲۴ ساعته وباقی ازمایشات وسونوگرافی انجام دادم وپس ازدریافت دارومدتی بهبودوبازهم دوچارمشکل میشدم سابقه دفع سنگ ریزی هم داشتم الان مدتی هست که دوباره بادردکلیه بعضی روزهاپرادراری ودردتیزی درناحیه مجرای ادراری وگاهامحل ادراردارم که وادارم میکنه به سرعت برای تخلیه اقدام کنم وزمان تخلیه بادرددرقسمت خروج ادرارمواجه میشم بعضی موقع هاکلیه درددارم یا یه نقطه خاصی ازمجرای ادرارم دردتیزمیکنه خواستم بپرسم الان ازچه دارویاچه راهکاری میشه استفاده کنم ممنون میشم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر مرتضی چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 335 مشاهده پرسش
    با سلام میخواستم از شما بپرسم که هر از گاهی بنده در نوک آلت خود احساس سوزش دارم که با دادن آزمایش کشت ادرار و سونوگرافی هیچ عفونتی در بنده مشاهده نشده.ضمناً با خوردن قرص مترونیدازول کمی سوزش بهتر میشود.میخواستم بپرسم آیا قرص دیگه ای هست که بنده مصرف کنم تا این مشکل حل بشه؟سن بنده هم ۳۸ سال هست و فقط گاهی این حالت بهم دست میده.ممنون میشم که راهنمایی کنید بنده رو.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر همایون دوشنبه ۹ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر

    بنده سابقه بیماری دیابت دارم
    جدیدا با وجود میل جنسی توانایی نعوظ ندارم که باعث عصبی شدن اینجانب شده است.
    سن بنده ۶۷ سال است
    چند روزی است ادرارم به صورت قطره قطره خارج می‌شود.
    کمر درد هم دارم.
    لطفا راهنمایی فرمایید با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد يك ماه و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد يك ماه

  • تصویر کاربر مهرداد پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 359 مشاهده پرسش
    باسلام جناب دکتر.۳۹ساله آقا متاهل ام
    جلوترها ۱۸سال پیش هم ب عفونت مجاری ادرار داشتم ک با تجویز دارو خوب شدم.اما سالی ۳چهاربار بازم‌سوزش ادرار دارم. وگاهی بالای بیضه سمت چپم درد میکند وبعد ۳ روز خوب میشود.بعضی وقتا هم صابون از مارک گلنار درحمام‌استفاده میکنم بازم‌بعدش سوزش نوک‌الت میاد. الان مشکلم اینست که وقتی نوک آلت خودم را فشار میدهم درد میکند وقسمت میانی و مجرایی ک ادرار از الت خارج میشود را فشار کوچولو میدهم درد میکند ...
    واینکه از( دمنوش گیاهی از گیاه خارشتر مینوشم سوزش نوک الت خیلی بهتر میشه)
    ممنون دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      هر ٨ ساعت يك عدد قرص فنازومكس ده روز ميل كنيد و روزي دو بار هر بار دقيقه در أب گرم نشسته شود،،،،، و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال شود

  • تصویر کاربر مصطفی دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من الان خیلی وقته که سوزش ادرار دارم،اولین بار که به پزشک مراجعه کردم یه داروهایی داد خوب بود اولش ولی بعدش بدتر شد،(یعنی اولش که شوزش ادرار گرفتم،به صورت نشسته سوزش داشتم ،و وقتی بصورت ایستاده ادرار میکردم،سوزش نداشتم،بعد از مصرف دارو ها اولش خوب بود و رفع شد ولی بعدش سوزش چند برابر شد،و چه درحالت ایستاده،چه درحالت نشسته نتوانستم ادرار کنم،یعنی بصورت قطره ای میاد و سفتو سخت،آخر ادرارم هم چندقطره خون میاد،ادرارم هی قطع و وصل میشه،انگاری یه چیزی جلوی خروج ادرارم رو گرفته ،چندبار هم دکتر رفتم آنتی بوتیکایی دادن ولی فایده نداشته تاالان،ادرارم هم باریک میاد،مرد هستم۲۴سالمه،درضمن آزمایش هم نشون دکتر میدادم میگفت چیزی نمیبینم و چیزیت نیس،ولی برعکس اگر داروها و آنتی بیوتیکایی باتوجه به اینکه عکس آزمایشات رو هم میفرستم دارین،لطفا کمک کنین،بخدا کلا روانی شدم الان خیلی وقته فک کنم فدایده نداره که بهم بگین ۱نمونه یا ۲نمونه قرص بخور،فک کنم باید تمام آنتی بیوتیکارو باهم مصرف کنم،چون هروقت میرفتم دکتر،فقط ۲نمونه قرص میدادن،که فایده نداشته تاالان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      ورم پروستات داريد روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي استعمال كنيد ده روز 

  • تصویر کاربر Mina سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    سلام وقت شما بخير
    خانم ٢٠ ساله هستم و متاهل
    هنگام ادرار دچار درد ميشم و تكرر ادرار پيدا كردم
    پارسال هم همچين مشكلي پيدا كردم و ازمايش دادم دكتر گفت عفونت ساده هست و انتي بيوتيك تجويز كرد
    الان بايد چيكار كنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ميل كنيد ده روز و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ، من حدود ۳ هفته هست مدام احساس ادرار دارم و شب ها هم ۳ الی ۴ بار حس ادرار دارم ولی مقدار ادرار بسیار کم و تخلیه نمیشه. خون و سوزش ندارم اصلا و بوی بد هم ندارد .
    مستعد عفونت ادرار هستم ،سالی یکبار اینطور میشم .
    چه قرصی مصرف کنم با این شرایط؟متشکر
    1. تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      درضمن ۲۴ سالمه و خانم هستم.
      فکر میکنم به خاطر روش بد پاک کردن عقب به جلو اینطور شدم. مطمئن نیستم.اما به خاطر روابط جنسی نیست
      تشکر
    2. تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      ۲۴ سالمه
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد يك ماه

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر