خون آمدن از دستگاه تناسلی مردان نشانه چیست؟

وجود خون در منی یا خونی شدن کامل منی را هماتواسپرمیا (hematospermia) یا همو اسپرمیا (hemospermia) گویند. شایع‌ترین علت خون در منی، بیوپسی (نمونه برداری) پروستات می‌باشد.

اگرچه اغلب به عنوان یک علامت کم اهمیت به آن توجه می‌گردد ولی خون در انزال یا منی در مردانی که به آن مبتلا هستند، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. این وضعیت بسیار شایع است و دفعات متعددی بدون توجه خاص بیمار پیش می آید.شیوع این بیماری هنوز مشخص نشده است. شایع‌ترین علت خون در منی، بیوپسی (نمونه برداری) پروستات می‌باشد. سرطان، عفونت، آبنورمالیتی یا غیر طبیعی بودن آناتومیکال، سنگ‌ها و التهاب در بسیاری از قسمت‌های سیستم دستگاه ادراری از نیز عواملوجود خون در منی می‌باشد.

عوامل کم اهمیت و نادر بیماری خون در منی

1- بزرگی خوش خیم پروستات (BPH)

2- عفونت پروستات (پروستاتیت)، عفونت مجرا و اپی دیدیم

3- سرطان پروستات

4- سرطان کیسه منی و بیضه‌ها

هنگامی که بیماری خون در منی در افراد بالای 40-50 سال به وجود آید و زیاد طولانی نشود، بررسی این مشکل به صورت آزمایش ادرار، معاینه پروستات از راه مقعد و انجام آزمایش PSA می‌باشد، اما اگر بیماری طولانی شود (بیشتر از دو ماه بدون وجود علت نامشخص) نیاز به بررسی بیشتر لازم است.

وجود خون در منی باعث اضطراب بیمار می‌شود و همیشه نشانه مسئله مهم پزشکی در افراد جوان‌تر از 40 سال نیست، به خصوص اگر علائم و یا ریسک فاکتور یا بیماری زمینه‌ای در بیمار وجود نداشته باشد، این بیماری اغلب خودبخود بهبود می‌یابد، حتی اگر اقدام درمانی صورت نگیرد. اگر در افراد بالای 40 یا 50 سال به وجود آید نیاز به بررسی و درمان آن الزامی است.

خون آمدن از دستگاه تناسلی مردان

علت خون در منی

علت خون امدن از دستگاه تناسلی مردان عبارتند از:

وزیکولیت

التهاب غدد تولید کننده بیشتر مایعات در انزال (وزیکولهای منی)

کیست های وزیکول منی

کیسه های کوچک و پر از مایعات در وزیکول های منی

پروستاتیت

التهاب غده پروستات، جایی که اسپرم در آن ساخته می شود

جراحی اورولوژی اخیر

مانند نمونه برداری از پروستات، سیستوسکوپی یا وازکتومی

عفونت های مقاربتی

مانند تبخال دستگاه تناسلی، کلامیدیا، سوزاک یا تریکومونیاز

✅ ناهنجاری های عروقی

ناهنجاری های عروقی در سیستم باروری مردانه مانند کیست های عروقی

این مشکلات به طور کلی جدی نیستند و بسیاری از افراد بدون درمان یا پس از گذراندن دوره آنتی بیوتیک یا مسکن ضد التهاب به خودی خود بهتر می شوند.

اعمالی که برای درمان بی اختیاری ادراری به کار می‌روند، باعث خونریزی می‌شود و معمولا چند هفته بعد از درمان خونریزی قطع می‌شود. استمناء (خود ارضائی)، ضربه به غدد تناسلی، اشعه درمانی لگن و وازکتومی باعث دیدن خون در منی می‌شود.

در یک بررسی انجام شده بر روی 900 بیمار مبتلا به خون در منی (هماتواسپرمیا) فقط 5/3 درصد از 900 نفر مبتلا به سرطان بوده‌اند، که بیشتر این سرطان‌ها در پروستات بوده است. فشار خون بالا، بیماری خونی لوسمی، بیماری کبدی نیز عوامل دیگر خون در منی می‌باشند. تمام ساختمان‌ها و غدد درگیر در انزال از عروق ظریف تشکیل شده و برای مثال خروج منی از پروستات به علت ضربه ، منجر به پارگی عروق پروستات شده و منی را خونی می کند.

علت خون آمدن از دستگاه تناسلی مردان

خونریزی از دستگاه تناسلی مردان می‌تواند نشانه‌ای از آسیب عمومی به اندام‌های تناسلی یا نشانه‌ای از بیماری جدی‌تری باشد. در برخی موارد خونریزی از دستگاه تناسلی به خودی خود متوقف می‌شود، اما اگر ادامه یابد یا بدتر شود، باید برای بررسی وضعیت خود به پزشک مراجعه کنید. مراجعه به یک اورولوژیست می‌تواند به شما کمک کند تا علت خونریزی از دستگاه تناسلی خود را دریابید و درمان مناسبی برای رفع خونریزی خود پیدا کنید.

علت خونریزی بعد از ارضا شدن در مردان

علت خونریزی بعد از ارضا شدن در مردان

  • در اغلب موارد، هیچ دلیلی برای آن وجود ندارد.
  • و اگر علت روشن باشد، معمولا خطرناک نیست.
  • بر خلاف باور عموم نشانه ای از سرطان نیست.
  • یک عفونت خفیف ممکن است باعث ایجاد خون در اسپرم شود.
  • در مردان مسن، گاهی اوقات نشانه ای از غده پروستات بزرگ یا عفونت مجاری ادراری است.
مشاهده خون در منی مردان را دچار نگرانی و اضطرب می‌کند. این عارضه همیشه نشانه‌ای از یک مشکل جدی نیست.

علائم دیدن خون در منی

15 درصد افراد مبتلا به این بیماری (خون در منی)، حتما به دلایل ذکر شده نمی‌باشد و بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری بعد از یک دوره 1 یا 2 ماهه خوب می‌شوند. افراد مبتلا به  این بیماری باید به علائم درد و سوزش ادرار، احساس پری مثانه، اشکال در خالی کردن مثانه، انزال دردناک، ترشح مجرا، تب و لرز، توجه خاصی باید صورت‌ گیرد. بیماران مبتلا به این بیماری که قبلا سابقه این بیماری را داشته‌اند و بیماری آن ها طولانی شده، معمولا با علائم تب و لرز، کاهش وزن و درد استخوان همراه مواجه می شوند. در افراد جوان نیازی به انجام هیچ گونه بررسی نمی‌باشد، و بیماری خودبخود بهبود می‌یابد.

بزرگی خوش خیم پروستات چیست؟

چند علت دیگر، منی خونی شامل عدم عمل جنسی به مدت طولانی، قطع عمل جنسی به هنگام فعالیت جنسی، عمل جنسی متعدد و فراوان و یا انجام استمناء می‌باشد.

وجود خون در منی

چه زمانی دیدن خون در منی خطرناک است و به درمان نیاز دارد؟

  1. چنانچه این بیماری به دفعات در فرد به وجود آمده باشد.
  2. دارای علائم ادراری و هنگام انزال درد وجود داشته باشد.
  3. شانس وجود سرطان در بیمار یا اختلالات انعقادی و یا سایر موارد پزشکی وجود داشته باشد.
  4. عفونت یا التهاب که نیز از علل دیگر و نسبتا شایع این بیماری می‌باشند.

التهاب و یا عفونت در هر کدام از غدد تناسلی یا لوله‌ها (Ducts) که موادی تولید می کنند که باعث حرکت نطفه ها و منی داخل مجرا می شود منجر به دیدن خون در منی می شود. این غدد عبارتند از:

  • پروستات (غده‌ای است که قسمت زیادی از ترشح منی را تشکیل می‌دهد)
  • مجرا (لوله خروجی ادرار)
  • کیسه‌های منی (که ترشحات منی را با ترشحات خود زیاد می‌کند)

از هر 10 نفر مبتلا به خون در منی علت ابتلا به این بیماری در 4 نفر التهاب یا عفونت غدد تناسلی می‌باشد. از هر 5 نفر که نمونه‌برداری پروستات می‌شوند، 4 نفر دچار این بیماری هستند.

درمان پروستاتیت با آنتی بیوتیک (التهاب پروستات)

درمان خون در منی

درمان ها علت شناخته شده را هدف قرار می دهند:

✔ از آنتی بیوتیک ها برای عفونت استفاده می شود.

✔ داروی ضد التهاب ممکن است برای برخی از انواع التهاب تجویز شود.

✔ اگر یک بیماری مقاربتی یا بیماری مانند فشار خون بالا یا بیماری کبدی در این امر نقش داشته باشد، پزشک در ابتدا آن بیماری را درمان می کند.

هنگامی که علت خون در منی به دلیل  اورولوژی اخیر، مانند نمونه برداری از پروستات باشد، معمولاً طی چند هفته به خودی خود ناپدید می شود. درمان خون در منی ضروری می‌باشد و باید با توجه به علت تشخیص داده شده درمان انجام شود.

اگر عفونت سیستم دستگاه ادراری قطعی باشد، درمان دارویی با آنتی بیوتیک ضروری است. اگر به وجود عفونت شک برده شود، اگرچه تایید هم نشود یک دوره دو هفته‌ای آنتی بیوتیک باید تجویز شود. گذاشتن سوند در مجرا، دستکاری مجرا یا درمان علائم ادراری با دستگاه که ممکن است باعث خون در منی شود معمولا بعد از چند هفته خود به خود بهبود می‌یابد. معمولا در چنین مواردی بعد از ده بار عمل جنسی، بیماری هماتواسپرمیا بهبود می‌یابد.

بیماری‌های زمینه‌ای در فرد که باعث انزال خونی می‌شود، باید قبل از درمان اصلی درمان شوند.

در بسیاری از بیماران که پاسخ خوبی به درمان داده اند، نیازی به پیگیری بیماری وجود ندارد. در بیمارانی که هماتواسپرمیا عود کند یا بیماری طولانی شود و یا همراه با علائم باشد و علت بیماری مشخص نشده باشد، پیگیری بیمار به مدت سه تا شش ماه برای بررسی مجدد علائم الزامی است.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 356 مشاهده پرسش
    سلام علیکم دکتر سؤال من همراه نزدیکی میکنم اسپرم باخون می آید البته 6_7سال پیش هم همینجوری بودم بعضی وقتها کم رنگ وبعضی وقتها هم همرا باخون زیاد بوده مراجعه به پزشک متخصص و فوق تخصص هم کردم بعداز عکس گرفتن ام آرای آزمايشات ونمونه برداری آنها خوشبختانه گفتند مشکلی ندارم احتمالا اسرس باشد ولی الان مدتی است دوباره همينجوری هستم در ضمن دکتر حجم منی خیلی کم است لطفا مارا راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      درماني ندارد خود به خود خوب مي شود

  • تصویر کاربر وحید جمعه ۱۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام.خسته نباشید.اقای دکتر حدودن 50,60روزه تو هر 4/5بار ارضا شدنم،یکبار یه لکه خون داخل منیم میبینم...اول جدی نگرفتم،بعدش مطالب یه سایتو خوندم،نوشته بود،کم کم خوب میشه.....ولی 50/60روز گذشته،و دفعه آخر که امروز این اتفاق افتاد،خیلی نگرانم کرده.....مطالب شمارو خوندم واقعا نگران شدم.....من خیلی گرم مزاجم،و در هفته،7/8بار سکسو دارم.....اقایه دکتر من جدیدن 3/4ماهه دچار یه بیماری شدم که اسمش پسوریازیسه....دستگاه ایمنی بدنم بیش از حد فعالیت داره،پوست سرم پوسته پوسته میشه.....اگه میشه راهنماییم کنید،یا اگه واجبه بیام مطبتون،از نزدیک معاینه بشم،بهم اطلاع بدین.شماره همراهمو گذاشتم براتون،لطفا کمکم کنید.مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      مطب تهران ٨٨٥٠١٠٨٣

  • تصویر کاربر نسرين چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    سلام من وهمسرم مي خواهيم بچه دار بشيم بعد نزديكي متوجه شدم داخل مني همسرم جون بود ايا اين مشكل در بارداري مشكل سازه يا نه ممنون ميشم جواب بدين مرسي
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      مهم نيست

  • تصویر کاربر Sarab جمعه ۱۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 270 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من خانم هستم 35 ساله هر وقت ک ارضا میشم بعد ارگاسم خون ریزیدارم مشکل چیه؟ الان چن ساله اینجوریم برا همین تمایل ندارم دیگه رابطه داشته باشم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      به متخصص زنان مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر سلمان یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید.من ۲۰ سال دارم و در مدت هفته گذشته روزی یکبار تقریبا خود ارضایی کردم و امروز خون در منی خودم دیدم.واقعا ترسیدم هیچ مشکل دیگ ای مثل درد موقع ارضا شدن و درد پروستات هم ندارم.چیکار باید بکنم؟لطفا راهنماییم کنید خیلی ترسیدم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      خون در مني خود به خود خوب مي شود

  • تصویر کاربر امیر جمعه ۱۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    سلام من ۴۳سالم بزرگی پرستاتم ۷۳شده واز منیم کاملا خون میاد رفتم دکتر چند قرص نوشته ولی دو هفته است قطع نشده میشه راهنمایی کنی ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      • خون در مني خود به خود خوب مي شود
  • تصویر کاربر جواد پنجشنبه ۱۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    باسلام خسته نباشید خدمت دکتر
    مدت زیادی ک در منی خون وجود داره و دکتر هم رفتم یه مدت گفتن خودش خوب میشه یه مدت هم انتی بیوتیک و داروی پروستات مصرف کردم ولی فرقی نکرده 26 سالمه اگه ممکنه راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      خود به خود خوب مي شود

  • تصویر کاربر علي جمعه ۲۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 330 مشاهده پرسش
    سلام،من ٣٣ساله و مجردم،مدت طولاني هست كه داروهاي ضد افسردگي مصرف ميكنم كه منجر شده ميل جنسيم كاهش پيدا بكنه در آخرين باري كه اسمتناء كردم مايع منيم كم حجم و خوني بود و در شرف ازدواج هستم و اين موارد باعث شده كه شخصيتم و باورهاي درونيم خيلي لطمه ببينه خواهشمندم بنده رو راهنمايي بفرماييد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      ترك كنيد و خون هم مهم نيست

  • تصویر کاربر mohhmad جمعه ۲۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    سلام جناب دكتر خسته نباشيد
    من ديابت دارم نزديك سه هفته هستش در مني همراه با خون مياد بايد چكار كنم
    داروهاي ديابتم .گلوتون٥٠٠ و سترالين١٠٠ وانسولين هستش ممنون از وقتي كه گذاشتين
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      خون در مني خود به خود خوب مي شود

  • تصویر کاربر mohhmad شنبه ۲۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام جناب دكتر خسته نباشيد
    من ديابت دارم نزديك سه هفته هستش در مني همراه با خون مياد بايد چكار كنم
    داروهاي ديابتم .گلوتون٥٠٠ و سترالين١٠٠ وانسولين هستش ممنون از وقتي كه گذاشتين
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      خود به خود خوب مي شود

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر