آیا التهاب پروستات باعث ناباروری می شود؟

غده پروستات برای تولید مثل و باروری مردان، بخاطر تولید مایع پروستاتیک، ضروری ست. مواد موجود در مایع پروستاتیک این امکان را به اسپرم می دهد که سالم بماند و بتواند تخمک را بارور کند.

مواد مهم موجود در مایع پروستاتیک شامل موارد زیر است:

✅ آنزیمِ PSA (آنتی ژنِ اختصاصیِ پروستات – PSA-prostate specific antigen)، که سبب رقیق شدن مایع منی می گردد تا اسپرم ها بتوانند آزادانه تر در آن حرکت کنند.

✅ اسید فسفاتاز پروستاتی، آنزیمی که می تواند شکستن مواد پر انرژی موجود در مایع منی را کاتالیز کند (سرعت بخشد) و همچنین تحرکت اسپرم ها را افزایش دهد. (قدرت حرکت)

✅ سیتریک اسید، که به حفظ تعادل اسمزی-الکترولیتی (تعادل آب و نمک) در مایع منی کمک می کند.

✅ روی، که برای انعقاد مایع منی مهم است.

✅ اسپرمین، که نهایتا مسئول بوی خاص مایع منی بوده و ممکن است در تحرک اسپرم ها و کمک به اسپرم در باروری تخمک، بنابر مقاله ای که در Endocrine Reviews منتشر شده است، نقش داشته باشد.

✅اینهیبین پروستاتی، یا پروتئین ترشحی پروستات، پروتئینی ست که در تنظیم رشد سلولی نقش دارد.

به علاوه، مایع پروستاتیک، قلیایی (بازی) است و پژوهشی که در جولای 2015 در ژورنال Plos One منتشر شده است، بیان می دارد که میزان pH (اسیدیته) اسپرم در زنده نگه داشتن اسپرم ها و باروری موفقیت آمیز آنها نقش دارد.

غده پروستات مسئول تولید مایع پروستاتیک است که با داشتن آنزیم ها، پروتئین ها و مواد معدنی، برای عملکرد مناسب اسپرم ها ضروری ست.

هنگام انزال، فیبرهای عضلانی صاف استروما منقبض شده و مایع پروستاتیک را از طریق مجاری انزالی (ejaculatory ducts)، با فشار به سمت مجرای ادرار می راند.

در کل، مایع پروستاتیک 20-30 درصد مایع منی را تشکیل می دهد. (بخش عمده مایع منی از وزیکول سمینال ایجاد می شود.)

بجز تولید مایع پروستاتیک، پروستات (به همراه ماهیچه اسفنگتر (دریچه) مثانه) مسئول بستن مجرای ادرار در هنگام انزال است تا مایع منی وارد مثانه نشود. حین ادرار کردن، ماهیچه های بخش مرکزی مجاری سمینال پروستات را می بندند تا ادرار نتواند وارد پروستات گردد.

التهاب یا عفونت پروستات (پروستاتیت) چیست؟

پروستاتیت، وجود التهاب یا عفونت در پروستات، غده کوچک و گردوشکلی که بخشی از دستگاه تولید مثلی مردانه می باشد، است. پروستات مایع منی، مایعی که اسپرم ها را حمل و تغذیه می کند، را تولید می کند. پروستاتیت شایع ترین مشکل پروستات در بین مردان زیر 50 سال می باشد.

التهاب یا عفونت پروستات (پروستاتیت)

انواع پروستاتیت و دلایل آن:

مردان ممکن است هر کدام از 4 نوع پروستاتیت را تجربه کنند. هر کدام از این 4 نوع، دلیل ایجاد متفاوتی دارند:

پروستاتیت مزمن غیر باکتریایی:

این نوع از پروستاتیت شایع است. همچنین با عنوان سندرم درد مزمن لگن نیز شناخته می شود. مردی که به این نوع از پروستاتیت مبتلا شده باشد ممکن است علایمی را در مدت زمان طولانی تجربه کند. علایم این بیماری بسته به شدت آن متفاوت است و معمولا شامل درد و ناراحتی می شود.

پروستاتیت حاد باکتریایی:

این نوع از پروستاتیت کمترین شیوع را دارد. ممکن است ناگهانی اتفاق بیوفتد و علایمی مشابه سرماخوردگی داشته باشد (احساس سردی، تب، تهوع و استفراغ). عوامل مهم ایجاد کننده بیماری ممکن است به درمان در بیمارستان نیاز داشته باشند. وجود باکتری در پروستات سبب ایجاد این نوع از پروستاتیت می گردد.

پروستاتیت التهابی بدون علامت:

فقط درصورتی که فرد دچار مشکلات دیگری مانند عدم باروری شود، پزشک می تواند این بیماری را تشخیص دهد. این بیماری معمولا علامتی نداشته و به درمان احتیاج ندارد. علت ایجاد آن ناشناخته است اما پروستاتیت التهابی بدون علامت، معمولا پس از اینکه متوجه حضور سلول های مبارزه کننده با عفونت می شوند، تشخیص داده می گردد.

پروستاتیت مزمن باکتریایی:

این نوع از پروستاتیت بخاطر عفونت پروستاتی ایجاد می شود که با آنتی بیوتیک ها بطور کامل درمان نشده باشد. علایم آن ممکن است بوجود بیایند و از بین بروند.

آیا عفونت پروستات سبب ناباروری می شود؟

ممکن است مردی پس از پیگیری درمان برای شرایطی دیگر، مانند ناباروری، به ابتلا خود به پروستاتیت پی ببرد. ابتلا به پروستاتیت ممکن است با تضعیف تولید مایع منی توسط غده پروستات بر باروری مرد موثر باشد.

در برخی مردان ابتلا به عفونت پروستات یا پروستاتیت می تواند سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) را افزایش دهد. PSA ماده ای ست که توسط پروستات تولید می شود و پزشکان برای بررسی احتمال وجود سرطان پروستات، آن را اندازه گیری می کنند. اگر سطح آن در مردی بالا باشد، پزشک آزمایشات بیشتری انجام می دهد تا متوجه شود که آیا پروستاتیت عامل بالا بردن سطح  PSA است، یا سرطان پروستات.

تاثیر پروستات در رابطه جنسی

ارتباط بین بزرگی پروستات و رابطه جنسی

اینکه بزرگی پروستات بر عملکرد جنسی تاثیر بگذارد، به دلایل زمینه ای بستگی دارد.

  • پروستاتیت بخاطر ایجاد درد، می تواند سبب بروز اختلال نعوظ شود. همچنین می تواند انزال دردناک ایجاد کند که خود سبب بروز مشکلاتی در لذت جنسی و بطور غیرمستقیم مشکلات عملکرد جنسی می گردد. این اتفاق احتمالا موقتی ست و مسائل مرتبط با آن، با بهبود شرایط، بهبود می یابند.
  • هایپرپلازی خوش خیم پروستات به خودی خود سبب اختلال نعوظ نمی شود اما برخی درمان های موجود برای آن، مثل داروی فیناستراید می توانند این مشکلات را بوجود بیاورند. با این حال، می توان از داروهای دیگری مانند ترازوسین، تامسولوسین و دوکسازوسین استفاده کرد که با احتمال کمتری سبب این عارضه را ایجاد می نمایند. بدین ترتیب، واکنش پروستات از طریق مجرای ادراری (Transurethral Resection of the Prostate- TURP) می تواند سبب بروز اختلال نعوظ در برخی مردان گردد.
  • سرطان پروستات می تواند مشکلاتی مانند اختلال نعوظ ایجاد کند و اگر این مشکل بطور ناگهانی ایجاد شود و هیچ مشکلی از قبل وجود نداشته باشد، باید با یک پزشک در این رابطه مشورت کنید. برخی درمان های موجود برای سرطان پروستات می توانند بر عملکرد جنسی از طریق ایجاد اختلال نعوظ بخاطر اثرات جانبی هورمون درمانی، آسیب به بافت مرتبط با نعوظ حین پرتودرمانی یا براکی تراپی، یا قطع عصب و عضله پس از جراحی پروستات، تاثیر بگذارند.

تاثیر بزرگی پروستات بر باروری مردان

 مشکلات پروستات از جمله آنهایی که سبب ایجاد درد می شوند و درمان های سرطان پروستات، می توانند سبب بروز مشکلاتی در ایجاد و نگهداری نعوظ همراه با انزال گردند که می تواند بر لقاح موفق تاثیرگذار باشد.

با این حال، درصورتی که پروستات خیلی بزرگ شود، ممکن است بر حمل اسپرم نیز تاثیر بگذارد. اگر پروستات بزرگ شود، می تواند بر مجرای انزالی فشار آورده و از ورود فرمولاسیون مناسب مایع منی جلوگیری کند.

درمان سرطان پروستات، بویژه پرتو درمانی و هورمون درمانی، می توانند بر باروری مردانه و تولید اسپرم در آنها تاثیر بگذارد. پروستاتکتومی (برداشت پروستات)، زمانی که برداشت تمامی پروستات و وزیکول سمینال را شامل شود، می تواند سبب ناتوانی مردان در انزال گردد. پرتودرمانی و همچنین بسیاری از شیمی درمانی ها منجر به کاهش تولید و/یا کیفیت اسپرم می شوند.

التهاب پروستات (پروستاتیت) می تواند بر تحرک اسپرم، شیوه حرکت اسپرم به اطراف، اثرگذار باشد و این امر ممکن است سبب بروز مشکلات باروری گردد. التهاب پروستات همچنین می تواند منجر به ایجاد مشکلات مثانه گردد که خود انزال برگشتی (انزال رتروگراد)، زمانی که مایع منی به جای خروج از بدن وارد مثانه می شود، را سبب می شود.

التهاب پروستات

التهاب پروستات در جوانان

التهاب پروستات به معنی یک رویداد یا وضعیت پزشکی است که در آن پروستات متورم و بزرگ می شود. التهاب پروستات بیماری نیست و تنها

Read More »

آیا جراحی پروستات سبب ناباروری می شود؟

بسیاری از انواع درمان های سرطان پروستات سبب ناباروری می شود. پروستات مایعی را تولید می کند که به مایع نگه داشتن منی کمک می کند. هنگامی که پروستات برداشته شود، مرد دیگر قادر به تولید یا انزال منی نیست بنابراین ناباروری، نتیجه قطعی و غیرقابل انکار جراحی ست.

پرتو درمانی نیز همچنین می تواند سبب آسیب رسیدن و عدم توانایی پروستات در تولید منی یا آسیب به سلول های اسپرم در بیضه ها شود.

جراحی پروستات

آیا یک مرد بدون پروستات می تواند عملکرد جنسی داشته باشد؟

مردان پس از پروستاتکتومی، که به برداشت غده پروستات با جراحی اشاره دارد، همچنان می توانند به اوج لذت جنسی برسند. با این حال، همه آنها نمی توانند و برخی ممکن است متوجه شوند که ارگاسم آنها با قبل تفاوت دارد.

برداشتن پروستات توانایی انزال در سکس را از بین می برد. وزیکول سمینال حدود 60% حجم منی را می سازد درحالی که بیشتر حجم باقی مانده را پروستات تشکیل می دهد.

جراح حین عمل پروستاتکتومی رادیکال هردو غده ی پروستات و وزیکول سمینال را بر می دارد. بنابراین، پس از این عمل، اغلب مردان ارگاسم خشک را تجربه می کنند.

پروستاتکتومی رادیکال می تواند سبب بروز برخی اختلالات نعوظی گردد. زیرا جراحی می تواند به اعصابی که عمل نعوظ عادی را ایجاد می کنند، آسیب برساند.

افرادی که تحت برداشت پروستات قرار می گیرند، ممکن است به حمایت پزشکی و روانی برای کنار آمدن با این تغیرات و به حداکثر رساندن عملکرد جنسی نیاز داشته باشند.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر آزاد پنجشنبه ۲۲ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 110 مشاهده پرسش
    با سلام
    من حدود هفتاد روز پیش رابطه جنسی داشتم، بعد از رابطه بصورت خودسرانه چند مدل انتی بیوتیک مثل سفکسیم ، ازیترومایسین و داکسی سایکلین مصرف کردم (بجهت پیشگیری از بیماریهایی مثل سوزاک و کلامیدیا) ، چهل روز بعد از رابطه دچار تکرر ادرار ، و بعضا سوزش نوک الت برای چند ثانیه در روز میشدم ، چند بار ازمایش ادرار دادم و منفی بود ، حتی تست کلامیدیا با روش پلاسمای خون هم دادم منفی بود
    ولی به مرور تکرر ادرار از بین رفت و من علائم دیگری مثل تیر کشیدن مثانه به داخل الت ، درد کلیه ،درد ببضه و کشاله بصورت متناوب پیدا کردم ،به دو دکتر اورولوژی مراجعه و بار اول امپول سفتی زوکسیم و کپسول داکسی سایکلین مصرف کردم ، و خوب نشدم
    بار دوم پزشک دیگر با گفتن شرح حال، امپول سفتریاکسون پانصد و آزیترومایسین تحویز و مصرف کردم و فلووکساسین پانصد ،ولی باز علائم دارم ،گاها کلیه ام گاها مثانه ام ،گاها بیضه هام درد می کنند
    من از این میترسم که سوزاک گرفته باشم و سوزاک داخل پروستاتم مانده باشد ، ایا. با تجویز این امپول ها و داروها امکان ماندن باکتری سوزاک در داخل پروستات را دارم ، برای فهمیدن آن چه ازمایشی بدهم؟ و چه دارویی بخورم تا این سوزاک احتمالی از بین برود
    شایان ذکر است من سوزش و ترشح نداشته ام تا به امروز
    1. تصویر کاربر آزاد دوشنبه ۱۹ دی ۱( 1 سال پیش)
      چرا جوابی داده نمیشود
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش)

      با سلام مشكل شما سوزاك نيست التهاب پروستات است روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل شود ضمنا مصرف تمام دارو ها قطع شود

    3. تصویر کاربر آزاد سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام ، اقای دکتر اخه در سونوگرافی حجم پروستام ۲۱ بود التهابی نشون نمیداد
    4. تصویر کاربر آزاد سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام اقای دکتر ، در سونوگرافی حجم پروستاتم ۲۱ سی سی بود ، التهاب نشون نداد اخه
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۲ دی ۱( 1 سال پیش)

      با سلام سونوگرافي التهاب را نشان نمي دهد

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر مختار چهارشنبه ۵ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 349 مشاهده پرسش
    سلام دکتر تقریبا۲ سالی هست که احساس میکنم موقع ادرار مثانه ام خالی نمیشه پرتابش ضعیف شده وطول میکشه باید زور بزنم تخلیه بشه وکمی هم بعد ادرار دچار سوزش میشوم میل جنسیم کاهش یافته وموقع نزدیکی منی کم وضعیفی همراه با سوزش خارج میشه واحساس میکنم کاملا تخلیه نمیشه در طول شب تند تند به توالت میرم ولی در طول روز موقع کارزیاد دستشوی نمیرم موقع استراحت درخانه بعد دستشوئی درد کمی تو بیضه هام احساس میکنم و۳سالی هست شربت متادون مصرف میکنم لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۵ آبان ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك يك ماه ميل كنيد و هر ١٢ ساعت يك عدد قرص بكلوفن ده روز ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد

  • تصویر کاربر مهرشاد پنجشنبه ۱۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    عفونت مزمن دارم باتشخیص سونوگرافی و درد در ناحیه لگن و مقعد ولی سوزش ادرار نداری
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد

  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام
    بنده چهل سالم هست مدتی هست درد زیر شکم داشتم وتکرر ادرار و بیداری در شب که با مراجعه به دکتر وگرفتن عکس متوجه بزرگی پروستات شدم که قبلا اندازه پروستاتم18ccبوده الان31ccدر عرض چهار ماه شده لطفا راهنمایی کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ استعمال كنيد ده روز و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۲۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 371 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر اقای دکتر خسته نباشید
    بنده جوانی مجرد ۲۵ ساله هستم ، از حدود یکسال و نیم پیش دچار سوزش شدید مجرای ادراری و تغییر رنگ منی و ادرار کم و کشاله درد و کمر درد شدم تا به این سن رابطه جنسی نداشتم و حدود ۱۴ سال بود ک ورزش میکردم منتهی گهگاه ب سمت استمناع روی میاوردم ،متاسفانه دجار این مشکلات شدم ب پزشکانی مراجعه کردم از جمله اقای کیوان اقا محمد پور ی ۴ جلسه شاک ویو انجام داد بکیشون ۲۸ روز افلوکساسین ۲۰۰ با celebrex داد یکیشون دو هفته تاوانکس پانصد داد خوردم یکیشون ک الان حدود یک ساله تحت نظرشونم برای هر شب یک نصفه ترازوسین دادن و میگن هر وقت عود کرد چندتا تاوانکس بخور اقای دکتر با توجه به اینکه جوان هستم از زندگی خسته شدم هیچی نمیتونم بخورم تا ی ذره ادویه حتی ادویه هایی ک تند نیستن مثل زعفران و زردچوبه و یا حتی گرمی ها خرما و شکلات وتخم مرغ میخورم کلی سوزش میگیرم ایا هنوز هم می شود من درمان بشم؟من ب زودی قصد متاهل شدن دارم و از این مسئله ک همسرم نتونه با این مشکل من کنار بیاد ب شدت ناراحتم ،من حاضرم بگن یکسال اینکارو کن ب زندگی عادیت برگرد با تمام وجود انجام میدم اقای دکتر نتونستم ازمایشاتم رو ارسال کنم psa=۰.۶ و free psa=0.4هیچ عفونتی هم داخل ادرارم نبوده
    1. تصویر کاربر حسین شنبه ۲۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      نمیدونم تصویر سونوگرافیم اومده خدمتتوت یا نه برای پانزده روز پیش هست
      right kidney=109×42mm
      left kidney=109×49mm
      bladder wall is normal 3 mm
      prostate measured 42×35×24 mm and aboute 18 gr
      mildly enlarged with slighly hypoechoic echopattern is seen suggestive of ongoing inflammtion
      seminal vesicle are normal(10mm in Ap diametre)
      after voiding residue is 4cc and normal
      no suspicious mass orabscess is detected
      mentionted signs are suggestive of chronic prostatitis
      اقای دکتر ب من دکترهای گرامی میگن هیچوقت خوب نمیشی و این ک دیگه هیچ غذایی نمیتونی بخوری تا اخر عمر
      از طرفی ورزش هم میکنم درد وس وزش بیشتر میشه و الان بیش از یکسال ورزش نمیکنم در صورتی که ورزشکار کاملا حرفه ای بودم لطفا اگر راهکاری هنوزم هست بفرمایید ضمن قبلا خودم با توجه ب اطلاعات پیرامونی داخل وان اب گرم هم مینشستم ولی خب انقدر اینکار رو تکرار کردم رطوبت بدنم خیلی بالا رفت قطع کردم
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي استعمال كنيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدیار دوشنبه ۲۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 356 مشاهده پرسش
    سلام بزرگوار
    من۲۱ساله هستم،به خاطرمشکل درادرار،تکررادراروباریکی ان وعدم تخلیه کامل مثانه به پزشک مراجعه کردم وبعدازمایش ادراروسونوگرافی ،داروهای تامسولوسین وتاوانکس وفنازومکس تجویزومصرف کردم،امابعدازمصرف دارودچاردردوورم درناحیه بیضه هاشدم ،سونوبیضه انجام دادم مشکلی نبود،امادرددارم ودکترژلوفن نوشتن روزی ۲تا،خواستم بدونم دردبیضه براچیه؟ایاممکن عوارض کپسولتامسولوسین باشه؟؟میشه لطف کنین نظروتشخیص خوتون وبفرمایید!!باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      به علت ورم پروستات است دارو ها را ادامه دهيد

  • تصویر کاربر ح-م جمعه ۱۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 379 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشی بنده 64 سال سن دارم سونوگرافی کامل شکم و لگن انجام شده حجم پروستات 33cc می باشد خیلی مشکل خاصی ندارم ایا نیاز به دارو هست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      نيازي به دارو نيست

  • تصویر کاربر هوشنگ دوشنبه ۱ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 469 مشاهده پرسش
    سلام سونوگرافی مراجعه نمودم اندازه پروستات ۳۷سی سی شده مشکل در دفع ادرار دارم و شب یک نوبت برای ادارکردن بیدار میشم ودفع ادار بصورت منقطع بوده واحساس میکنم تخلیه کامل انجام نمیشه برای درمان چه دارویی مصرف کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك يك ماه ميل كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر