علائم عفونت مثانه چیست؟

عفونت مثانه، التهاب ناگهانی مثانه است که بیشتر اوقات علت آن عفونی و میکروبی می‌باشد. درمان عفونت مثانه چون به علت میکروب در بدن می باشد، داروی خوراکی آنتی بیوتیک است.


عفونت مثانه چیست؟

عفونت ادراری (uti) تلقی می‌گردد. عارضه بعضی داروها یا عکس‌العمل به بعضی داروها می‌تواند علت آن باشد. عفونت مثانه بیشتر به علت کوتاه بودن مجرا در خانم‌ها اتفاق می‌افتد. میکروبی که به طور شایع باعث این بیماری می‌شود، اشرشیا کلی (Ecoli) نام دارد.

درمان این بیماری چون به علت میکروب در بدن می باشد، داروی خوراکی آنتی بیوتیک است. در مواقعی که التهاب یا سیستیت مثانه بدون دخالت میکروب به وجود می‌آید، تصمیم‌گیری درمان بر اساس علت‌های زمینه‌ای در بیمار صورت می گیرد. علائم عفونت مثانه به طور ناگهانی ظاهر می‌شود و معمولا ناراحت کننده و آزاردهنده است.

علائم عفونت مثانه

  • تمایل به تخلیه ادرار با عجله و سریع، حتی در زمانی که مثانه خالی از ادرار می‌باشد و به آن URGENCY می‌گویند.
  • احساس درد و سوزش ادرار تحت عنوان DYSURIA
  • ادرار بسیار بدبو
  • ادرار کدر
  • احساس یا فشار، پری مثانه، اسپاسم و درد در پشت و شکم
  • تب بسیار پایین (low grade fever)
  • وجود خون در ادرار

سیستم دستگاه ادراری شامل: کلیه‌ها، حالب‌‌‌ها، مثانه و مجرا می‌باشد.

نقش و وظیفه کلیه‌ها گرفتن مواد زائد خون و ورود آنها به داخل ادرار است، سپس ادرار از حالب‌ها وارد مثانه شده، وقتی ادرار در مثانه ذخیره شد و ذخیره ادرار به حدی رسید که فرد احساس ادرار کردن پیدا کرد، مغز دستور انقباض مثانه و خروج ادرار از مجرا را صادر می‌کند.

شایع ترین علت های عفونت مثانه

شایع‌ترین علت عفونت مثانه میکروب عفونی می‌باشد و باکتری ایجاد کننده آن اشرشیاکلی می‌باشد. وقتی میکروب یا باکتری از راه مجرا وارد مثانه شد، به جدار مثانه می‌چسبد و شروع به تکثیر نموده و تعداد آن زیاد می‌شود و این موجب التهاب بافت پوشاننده مثانه می‌شود و گاهی ممکن است عفونت مثانه کلیه را گرفتار کند. اگر چه شایع‌ترین و رایج‌ترین عفونت مثانه، عفونت‌ها می‌باشد، چندین فاکتور مساعدکننده عفونت مثانه باعث التهاب مثانه می‌شوند که شامل:

1- بعضی داروها مثل سنیکلوفسفاماید

3- اشعه درمانی لگن

4- استفاده طولانی مدت از سوند در مجرا

5- حساسیت به بعضی ترکیبات مثل ژل‌ها یا محلول‌ها در ناحیه تناسلی

6- عوارض بعضی بیماری‌های پزشکی مثل دیابت، سنگ‌های کلیه و بزرگی بزرگی پروستات.

هر زن در طول زندگی خود یکبار به این بیماری مبتلا می‌شود.

دلایل موثر در ایجاد عفونت مثانه

عوامل و ریسک فاکتورهای موثر در ایجاد عفونت مثانه شامل موارد ذیل می‌باشند. بنابراین این عوامل شانس ابتلا به این بیماری را زیادتر می‌کند.

  • فعالیت جنسی متعدد
  • عمل جراحی سیستم دستگاه ادراری
  • سوند فولی مجرا به مدت طولانی
  • حاملگی
  • دیابت
  • وضعیتی که سیستم دفاعی بدن را مختل کند نظیر HIV
  • استفاده از داروهای ضد میکروب (آنتی بیوتیک) به مدت طولانی
  • بزرگی پروستات
  • سنگ کلیه
  • اختلالات و ناهنجاری‌های مادرزادی موقع تولد
  • یائسگی، چون در یائسگی هورمون استروژن کاهش می‌یابد و باعث تغییراتی در سیستم دستگاه ادراری شده و مستعد به عفونت می‌شود.

درمان عفونت مثانه

تشخیص عفونت مثانه

پزشک در مورد علائم و شرایط پزشکی شما سوال می‌کند. شروع علائم عفونت مثانه باید دقیقا گفته شود و هر چیزی که باعث بدتر شدن آن شده باید به پزشک گفته شود. اگر چنانچه حامله هستید یا دارویی مصرف می‌کنید ذکر شود. آزمایشات لازم برای تشخیص، آزمایش کامل ادرار برای وجود خون در آزمایش و کشت ادرار برای تایید عفونت باید انجام شود.

برای بررسی التهاب مثانه و دیدن سطح مخاط مثانه سیستوسکوپی باید انجام شود. سونوگرافی به منظور وجود التهاب و یا عوامل دیگری در مثانه که  باعث عفونت مثانه شده باید صورت گیرد.

آیا دیورتیکول مثانه خطرناک است؟

درمان عفونت مثانه

درمان عفونت مثانه استفاده و تجویز داروی ضد میکروب (آنتی بیوتیک) به مدت 3 تا 10 روز می‌باشد. معمولا 1 تا 3 روز بعد از مصرف دارو، علائم عفونت مثانه از بین می‌رود ولی باید دارو در تمام دوره 3 تا 10 روزه مصرف شود. باید اطمینان خاطر پیدا کرد که عفونت کاملا ریشه‌کن شده و عود نمی‌کند، لذا دو روز بعد از اتمام دارو، مجددا آزمایش کشت ادرار برای تایید از بین رفتن عفونت انجام شود.

برای برطرف کردن سوزش ادرار، استفاده از داروی فنازوپیریدین بلامانع می‌باشد که به مدت دو روز باید تجویز شود. برای راحت شدن از علائم این بیماری تا زمانی که دارو اثر خود را نمایان کند، باید مایعات فراوان خورده شود و در آب گرم نشسته شود، گذاشتن پارچه گرم روی شکم کمک کننده است و‌ از خوردن کافئین، نوشابه‌های اسیدی، غذاهای تند و الکل خودداری شود.

بیشتر این بیماران با یک دوره درمان با دارو بهبود می‌یابند ولی چنانچه علائم عفونت کلیه ظاهر شد، مجددا باید مراجعه صورت گیرد. علائم عفونت کلیه، شامل تب و لرز، درد پهلو، تهوع و استفراغ می‌باشد.

بیشتر این بیماران با دارو بهبود می‌یابند. عفونت کلیه بسیار نادر است مگر این که درمان عفونت مثانه انجام نشده باشد. زنانی که قاعدگی آنها قطع شده یا سیستم دفاعی ناحیه تناسلی(ژنیتال) آنها از بین رفته یا کاهش یافته باشد و یا بیماری زمینه‌ای مثل دیابت و سنگ کلیه داشته باشند بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

درمان عفونت ادراری در زنان با مترونیدازول

به نظر شما بهترین دارو برای عفونت ادراری در زنان چیست؟

هرکسی ممکن است دچار عفونت مثانه شود، اما زنان بیشتر از مردان مستعد هستند. مجرای ادراری زنان نسبت به مردان به راست روده نزدیک تر است. این بدین معنی است که باکتری مسافت کوتاه تری را باید طی کند.

مترونیدازول یک آنتی بیوتیک پر مصرف است که در درمان عفونت ادراری و پیشگیری عفونت های متنوعی که عامل بیماری زای آنها یک باکتری بی هوازی یا پروتوزوآ باشد تجویز می شود.

این باکتری ها معمولاً در فضای داخلی و بسته ی بدن که اکسیژن وجود ندارد (مانند لثه، حفره لگنی و شکمی مانند روده ها) ایجاد عفونت می کنند.

قرص عفونت ادراری | عوارض و نحوه مصرف

جلوگیری از عفونت مثانه

برای جلوگیری از ابتلا به عفونت مثانه فرد باید چند نکته را رعایت کند، خوردن مایعات فراوان، تخلیه ادرار زودتر انجام شود. رعایت بهداشت شخصی، حمام روزانه و تمیز کردن ناحیه تناسلی(ژنیتال) خارجی هر روز.

دلایل عفونت ادراری در مردان

با افزایش سن خطر ابتلا به عفونت ادراری افزایش می‌یابد، مخصوصاً پس از 50 سالگی که در مردان با سنین بالا ناشی از باکتری خاصی به نام اشریشیا کولی است، که بطور طبیعی در بدن یافت می‌شود. عفونت ادراری در مردان با سنین پایین معمولاً بر اثر بیمای های مراقبتی رخ می‌دهد. عفونت ادراری به علت وجود باکتری ایجاد می‌شود و هنگامی که باکتری از طریق مجرای پیشاب به مجرای ادراری وارد می‌شود و شروع به تکثیر یافتن می‌کند و شخص به عفونت ادراری مبتلا می شود.

علائم عفونت ادراری در مردان

علائمی که در برخی از موارد بروز می‌کنند عبارتند از:

  • درد همراه با تخلیه ادرار
  • تکرر ادرار
  • عدم توانایی در ادرار کردن
  • جریان ادرار ضعیف یا نشت ادرار
  • احساس نیاز فوری برای تخلیه ادرار
  • خارج شدن مقدار کمی ادرار در هر بار تخلیه
  • وجود خون در ادرار

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر صلاح چهارشنبه ۲۰ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 429 مشاهده پرسش
    مدت ده روزه تکرر ادراردارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      قرص وزيكر ٥ ميلي گرم روزي يك عدد ميل كنيد
  • تصویر کاربر پیمان چهارشنبه ۲۰ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ببخشید آقای دکتر علت اینکه مثانه ام امروز خودبخود ورم کرده و درد داره چیه؟با عرض معذرت با اینکه دستشویی هم میرم باز احساس پربودن مثانه رو دارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      سونوگرافي مثانه پر و خالي انجام شود
  • تصویر کاربر مینو پنجشنبه ۷ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما
    پدر اینجانب با مشکلاتی که در بالا ثبت شده مواجه است.در ضمن سن ایشان 91 سال میباشد ،آیا می توانند عملش کنند ، ایشان یک بار عمل پروستات هم انجام دادند .تکرار ادار دارند اما به صورت طبیعی ادار نمی کند ، سوند وصل شده است و داروی پروستات هم می خورد.وجود سنگ در مثانه و کیست در مثانه و بزرگ شدن بیش از اندازه پروستات
    با تشکر از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۷ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      اگر مشكل قلبي نداشته باشد عمل بايد انجام شود
  • تصویر کاربر جلال چهارشنبه ۲۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 393 مشاهده پرسش
    سلام پدرم سه ماه پیش تومور مثانه عمل کرد جواب پاتولوژی بدخیم تهاجمی بود و به عضله بافت مثانه سرایت کرد بعد 6 عدد امپول ب ث ژ به مثانه را انجام دادیم و سپس بعد 3ماه سیستسکوپی انجام داد داخل خود مثانه دو تیکه کوچیک از تومور مانده بود که داخل فیلم انگار بافت مرده است ولی نرسیده به مثانه دو‌تیکه برجستگی داخل لوله قرار داشت که انگار تازه رشد کرده دکتر خیلی نگرانم قبلا هم سوال کرده بودم ممنون که جواب دادی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد توسط من مثانه ديده شود و درمان مشخص شود
  • تصویر کاربر کیان شنبه ۱۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 380 مشاهده پرسش
    سلام و احترام.
    بنده جوانی ۲۸ ساله. و مجرد هستم که متاسفانه بدلیل عدم آگاهی به پیامد های مخرب آن. عادت به خودارضایی داشته ام. چند روز قبل پس از طی مسیر طولانی و خستگی زیاد ناشی از مسافرت( از شهری به شهر دیگر رفتن) برای بار اول رابطه جنسی را تجربه کردم که متاسفانه در این رابطه به نعوظ کامل نمیرسیدم و همان نعوظ ناقص هم که داشتم پایدار نبود به همین دلیل تجربه خیلی بد و ناموفقی برایم بود. بعد از این اتفاق نزدیک به ۱۰ روز است که میگذرد احساس میکنم میل جنسی ام خیلی کاهش یافته به حدی که مانند سابق تحریک نمیشوم قبلا با دیدن تصاویر محرک هم نعوظ داشتم اما بعد از این تجربه هرگز( نعوظ صبحگاهی هم ندارم).
    نا گفته نماند که به دلایل خانوادگی نزدیک به دو ماه است که دچار استرس و فشار عصبی هستم و ورزشم را کنار گذاشته ام. آیا ممکن است که عدم نعوظ و تجربه سکس نا مطلوبی که داشته ام بخاطر همین فشار روانی اخیر باشد؟ یا دلیل دیگری دارد؟
    خیلی ناراحتم توروخدا کمکم کنید😔
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      مشكل فكري - ذهني است و زود گذر است نگران نباشيد
  • تصویر کاربر سعید جمعه ۱۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 323 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید
    من ۳۴ سال سن دارم،۳ ماه پیش پس از مشکلات عصبی بسیار زیاد ،به دلیل اختلال نعوظ وسوزش نوک آلت سونو گرافی انجام دادم اندازه پروستات ۲۹ بود پس از مراجعه به متخصص ۲۰تاوانکس و۲۰پروکساژل روزی یک عدد با هم به من دادند ،بعد از خوردن ۲-۳ روز از قرص مشکل اختلال برطرف شد ،پس از خوردن تمامی ۲۰ قرص پروکساژل اندازه پروستات به ۲۷ رسیده اما علاوه برایجاد مجدد مشکل نعوظ ومشکل بیحسی ،احساس وجود ادرار در اینجانب بسیار ضعیف گردیده،و ادرار با کمی تاخیر آغاز می گرددو احساس وجود ادرار در نوک آلت دارم.همچنین اخیرا" به علت سوزش آمپول آمیکاسین و ۱۰ عدد افلوکساسین نیز مصرف نمودم ،لطفا" راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      شبي يك عدد كپسول آمنيك ميل كنيد
  • تصویر کاربر sara جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 396 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.خانم و متاهل هستم ۲۷ سال سن دارم.۳سال پیش برای اولین بار به عفونت مثانه مبتلا شدم و با مصرف ۵ روز انتی بیوتیک رفع شد و هر ۴ ماه به عفونت مبتلا میشدم و با انتی بیوتیک رفع میشد ۸ماه پیش به عفونت مبتلا شدم باکتری به نوع انتی بیوتیک مقاوم شده بود و با مصرف ۱۵ روز با یک نوع انتی بیوتیک دیگر رفع شد در طول درمان ادرار کدر و کف دار و اخر ادرار خون مشاهده کردم کشت انجام دادم و منفی بود درمان را کامل کردم و ۲ هفته بعد به سوزش شدید ادرار و چرک در ادرار مبتلا شدم ازمایش کشت انجام دادم پزشک هیچ انتی بیوتیک برای من تجویز نکردن تا جواب کشت بگیرند و من به مدت ۵ روز عفونت را داشتم و هر روز سوزش و چرک در ادرار بیشتر میشد در روز اخر سوزش و خون غلیظ بسیار زیاد همراه با لخته خون دفع کردم و جواب کشت وجود باکتری روده ای بود با انتی بیوتیک درمان شد.بعد از درمان موقع دفع ادرار اول ادرار خوب تخلیه میشود اما اخر ادرار در مثانه حبس میشود و من با زور زدن باید دفع کنم و با زور زدن در قسمتی از مجرا احساس سوزش و التهاب دارم اما در حین ادرار سوزش نیست.بعد از آن عفونت شدید ۲ مرتبه دیگر به عفونت مبتلا شدم و هر بار یک باکتری جدید تشخیص داده میشود.در تست نوار مثانه گفتند در مثانه مقداری ادرار باقی مانده است.
    آقای دکتر دلیل باقی ماندن ادرار در مثانه چیست من قبل از عفونت شدید هیچ مشکلی نداشتم و ادرار کامل بدون زور زدن تخلیه میشد؟
    احتمال تنگی مجرا در عفونت شدید مثانه و مجرا وجود دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      عكس رنگي كليه و سونوگرافي مثانه پر وخال بگيريد و سپس سيستوسكوپي كنيد
    2. تصویر کاربر sara شنبه ۱۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      متشکرم از پاسختون.برای تشخیص تنگی مجرا ازمایش دیگری به غیر از سیستوسکوپی وجود دارد.
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      خير وجود ندارد
    4. تصویر کاربر sara یکشنبه ۱۲ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      با رادیوگرافی تشخیص داده نمیشود؟من از سیستوسکوپی وحشت دارم.
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      مشكل خودتان هستيد لطفا سوال نكنيد
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر سارا. جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    چند سال است که بی اختیاری ادرار دارم که همیشه یک هفته بعد از اتمام دوره ی ماهانه ام شروع شده و به مدت 10 روز تقریبا ادامه دارد. پس از جدود ده روز اصلا مشکلی ندارم و مثل یک مثانه ی سالم عمل میکند.چند داروی گیاهی و راهکارهای خانگی استفاده کردم اما بی فایده بوده
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد مورد معاينه قرار گيريد و از شما شرح حال گرفته شود به مطب مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر سید شنبه ۲۹ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 497 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشد خدمت آقای دکتر
    به استحضار عالی میرساند اینجانب برادری با سن 32 ساله دارم که تقریبا 3 سال و نیم پیش در اثر ریزش آوار دچار شکستگی مهره ال 2 شد که در چهارمحال و بختیاری مورد عمل جراحی قرار گرفت که از آن زمان به بعد تقریبا هم در راه رفتن و هم کنترل ادرار دچار مشکل شد و با مراجه به تعداد زیادی از متخصصین و جراحان مغزو اعصاب و ستون فقرات و کلیه و مجاری ادراری و طب فیزیکی و طب سنتی متاسفانه نتیجه ای حاصل نگردید . و هرکدام از متخصصین یه نظری میدادند و این نظریات هم در روحیات برادرم خیلی تاثیر گذاشته است . آقای دکتربا این توضیحات مختصراگر بنظر شما امکان معالجه و اخذ نوبت جهت مراجعه خدمت شما وجود دارد ما را در درمان و معالجه برادرم کمک بفرمایید
    با تشکر
    هاشمی 09127099074
    09132811178
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۶ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      نوار مثانه (urodynamic study) گرفته شود سپس مراجعه كنيد
    2. تصویر کاربر سید پنجشنبه ۲۷ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام و تشكر از جنابعالي
      آقاي دكتر يه نوار مثانه تقريبا حدود دو سال پيش گرفتيمه كه بپيوست خدمت شما ارسال ميكنم اگه صلاح ميبينيد كه دوباره تكرار كنيم اظهار نظر بفرماييد
      بازهم از شما تشكر ميكنم
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۹ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      ارسال نشده است
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر لیلا پنجشنبه ۲۳ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    با سلام. برای سومین بار مزاحم می شوم. مادرم چندی پیش به مدت پنج روز خون در ادرار خود مشاهده نمود. البته نه بصورت متوالی بلکه گاهی از هر پنج بیرون روی سه بار مشاهده مینمود. پزشک معالج ایشون درخواست آزمایش مجدد ادرار دادن چرا که در بار اول چنین چیزی مشاهده نشده بود. در آزمایش یک بار مثبت خون دیده شده است. بنظر شما نشانه چیست و چه باید کرد. البته من تصاویر آزمایش را برایتان ارسال خواهم کرد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۳ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      ايشان بايد سيستوسكوپي كه ديدن مثانه است استفاده كنند
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر