آیا کیست ساده کلیه خطرناک است؟

کلیه ها اندام های لوبیایی شکلی هستند که در قسمت تحتانی کمر واقع شده اند. کلیه ها به تعادل میزان آب و نمک موجود در بدن کمک می کنند. شیوع کیست های کلیوی با افزایش سن بیشتر می شود. افراد بالای 50 سال همگی حداقل یک کیست کلیوی دارند. در این مقاله به بررسی علائم، علل ایجاد، روش تشخیص و روش های درمان کیست های ساده کلیه می پردازیم.


کلیه ها چه اندام هایی هستند؟

کلیه ها اندام های لوبیایی شکلی هستند که در قسمت تحتانی کمر واقع شده اند. کلیه ها به تعادل میزان آب و نمک موجود در بدن کمک می کنند. هم چنین کلیه ها به وسیله تصفیه خون و تولید ادرار باعث دفع مواد زائد بدن می شوند.

در داخل هر کلیه بخش های کارکردی کوچکی به نام نفرون وجود دارد. هر نفرون از یک فیلتر و یک لوله تشکیل شده است. با چرخش خون در داخل کلیه ها نفرون ها آب  و مواد زائد اضافی بدن را از خون جدا می کنند که این مواد ادرار را تشکیل می دهند و از بدن خارج می شوند.

کیست کلیه

کیست ساده کلیه چیست؟

کیست ها، کیسه های کوچکی هستند که با هوا یا مایع پر شده اند. کیست ساده کلیوی معمولا کیسه های گرد کوچکی داخل کلیه هستند که دیواره نازکی دارند و به وسیله مایعی آبکی پر شده اند. با بالا رفتن سن، افراد مستعد ایجاد این گونه کیست ها بر روی سطح و یا داخل نفرون ها می شوند. کیست های کلیوی از نظر اندازه می توانند به کوچکی یک لوبیا تا بزرگی یک گریپ فروت باشند و در طول زمان نیز این کیست ها رشد می کنند و بزرگ می شوند.

چه کسانی دچار کیست ساده کلیه می شوند؟

شیوع کیست های کلیوی با افزایش سن بیشتر می شود. افراد بالای 50 سال همگی حداقل یک کیست کلیوی دارند. بیشتر افراد معمولا در یکی از کلیه های خود کیست دارند اما خطر ابتلای هر دو کلیه به کیست با افزایش سن بیشتر می شود.

علل ابتلای به کیست ساده کلیه چیست؟

وقتی لوله های موجود در نفرون ها بزرگ تر می شوند و با مایع پر می شوند کیست های کلیوی به وجود می آیند. محققان درباه علت این اتفاق نظر خاصی ندارند، اما همگی اتفاق نظر دارند که ابتلای به کیست های کلیوی در زمینه ارثی نیست. محققان بر این باور هستند که آسیب های کلیوی یا انسدادهای کوچک در داخل لوله های نفرون ها می تواند منجر به ایجاد کیست کلیوی شود.

درد کلیه

علائم کیست ساده کلیه چیست؟

کیست های ساده کلیوی معمولا بدون علامت هستند. در واقع بیشتر افراد مبتلا نمی دانند که این کیست ها را دارند. اما کیست ها در صورت ایجاد پارگی، خون ریزی، عفونی شدن و یا بزرگ شدن بیش از حد به گونه ای که بر سایر اندام های داخل حفره شکم تاثیر بگذارد، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شوند.

برخی از علائم احتمالی کیست های ساده کلیوی، عبارتند از:

❇ احساس درد در ناحیه بین دنده ها و استخوان لگن، درد شکم و یا درد کمر

❇ تب

❇ تکرر ادرار

❇ دیدن خون در ادرار یا ادرار تیره رنگ

بسته به محلی که کیست کلیوی رشد می کند می تواند عملکرد کلیه را به گونه های مختلفی تحت تاثیر قرار دهد. همچنین اگر کیست ها باعث کاهش عملکرد کلیوی شوند می توانند منجر به پرفشاری خون شوند.

سونوگرافی از کلیه

تشخیص کیست کلیوی چگونه است؟

تشخیص کیست های کلیوی معمولا به طور اتفاقی است زمانی که بیمار به علت مشکلی دیگر به پزشک مراجعه کرده است. آزمایشات معمولی که برای تشخیص کیست های کلیوی انجام می شوند، به شرح زیر است:

سونوگرافی (تصویربرداری با امواج فراصوت)

در این روش تصویر حاصل از بازتاب امواجی که به بدن تابیده شده ضبط و مشاهده می گردد.

CT اسکن

در این روش تصویر برداری اشعه ایکس بهمراه پردازش یک رایانه تصاویری مقطعی از سطوح مختلف بدن به ما می دهد.

علت درد کلیه هنگام برخاستن از خواب چیست؟

درمان کیست های ساده کلیوی چگونه است؟

در بیشتر موارد کیست های ساده کلیوی نیازی به درمان ندارند. با این حال اگر یک کیست کلیوی باعث اعمال فشار بر سایر اندام ها یا باعث اختلال عملکرد کلیوی شود ممکن است نیاز به جمع شدن یا برداشتن کیست باشد. برای درمان کیست  ساده کلیه دو روش معمول وجود دارد:

اسکلروتراپی یا تخلیه کیست

در این روش پزشک یک سوزن بزرگ را وارد پوست می کند و به وسیله آن مایع داخل کیست را تخلیه می کند. سپس یک محلول ترکیبی قوی به داخل کیست تزریق می شود که باعث چروکیده شدن و جمع شدن کیست می شود. در صورت نیاز می توان این روند درمانی را تا چند بار تکرار کرد.

جراحی

جراحی کیست های کلیوی معمولا از طریق لاپاراسکوپی انجام می شود بدین گونه که یک میله نازک از طریق یک سوراخ کوچک وارد حفره شکم شده جراحی را از طریق آن انجام می دهند. در این روش پزشک ابتدا کیست را از مایع تخلیه می کند و سپس برای اتمام روند درمانی آن را می سوزاند و یا از جا برمی دارد.

نوشیدن آب

آیا روشی برای پیشگیری از ابتلا به کیست های کلیوی وجود دارد؟

متاسفانه روشی برای پیشگیری از این گونه کیست ها وجود ندارد. شما می توانید با نوشیدن روزانه مقادیر فراوان آب و هم چنین کاهش مصرف نمک به کمتر از 2300 میلی گرم در روز خطر ابتلای به کیست های کلیوی را کاهش دهید. (اگر فرد بالای 51 سال باشد، سیاه پوست باشد، فشار خون بالا داشته باشد یا بیماری کلیوی طولانی مدت داشته باشد لازم است که مصرف نمک روزانه به کمتر از 1500 میلی گرم برسد)

آیا کیست کلیه ساده نیاز به تحت نظر گرفتن طولانی مدت دارد؟

در این مورد نکته مهم این است که یک پزشک متخصص نوع کیست و محل دقیق رشد آن را مشخص کند. مشخصه های خاصی وجود دارند که می توانند به ما نشان دهند کیست های کلیوی بی خطر هستند یا میل به سرطانی شدن دارند. این مشخصه ها شامل ضخامت کیست، طبقه بندی کیست، چگالی مایع، و لبه های غیر طبیعی کیست می شوند. اورولوژیست ها (پزشک متخصص مجاری ادراری) یک درجه بندی خاص به نام Bonziak برای کیست های کلیوی دارند. کیست هایی که نمره Bonziak بالاتری دارند معمولا میل بیشتری به سرطانی شدن دارند و کیست های با نمره پایین معمولا خوش خیم هستند.

 

دکتر هوشنگ قوامی متخصص و جراح کلیه 
برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر عبدی چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 339 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام
    حدود ۳سال پیش بعلت درد خفیف پهلو به دکتر متخصص کلیه مراجعه کردم که پس از انجام سونوگرافی مشخص شد کیست کلیه کوچکی در کلیه راستم وجود داره که به گفته دکتر مشکل ساز نبود و دارویی هم تجویز نشد،حدود ۳ روز از سمت کلیه راست تا داخل بیضه سمت راست درد و حالت تیر کشیدن دارم و در بعضی مواقع رنگ ادرار قهوه‌ای تیره میشود که با خوردن فقط هندوانه هم درد ساکت میشه هم رنگ ادرار طبیعی میشه و دوباره بعداز چند ساعت به همان درد و رنگ ادرار مواجه میشم،بنده در دریانوردی هستم تا ۴روزآینده ،لطفا راهنمایی کنید آیا به کیست ارتباط دارد یا چیزی دیگر است؟؟سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      به كيست ارتباط ندارد

  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض احترام
    بنده آزمایش کلی دادم در ادرارم خون مشاهده شد.به گفته پزشکم سونوگرافی از کلیه و مجاری انجام دادم هیچ مشکلی نبود.
    آیا نیاز به پیگیری مجدد هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سيستوسكوپي بايد انجام شود

  • تصویر کاربر Mahdi یکشنبه ۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    بیمار ۶۶ ساله دچار نارسایی قلبی و نارسایی کلیه میباشد. ۲ساله دکتر نفرولوژی نمیره و به تازگی از روی آزمایش متوجه شده که کراتنین شده ۴ و اوره ۱۷۰ و پتاسیم نرمال.
    حال عمومیش خیلی خوبه و علائم نداره.
    نظر شما چیه؟
    دارو و پرهیز کردن، کراتنین رو میاره پایین؟؟؟؟
    ضمنا جناب دکتر
    آیا برای دیالیز شدن فاکتور کراتنین رو در نظر میگیرن فقط؟؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      فقط كراتينين نيست و پرهيز پايين مياره

  • تصویر کاربر بهمن چهارشنبه ۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    با سلام
    درسونوگرافی کلیه
    یک ناحیه اکوفری حاوی سپتاهای داخلی در لگنچه کلیه چپ به دیامتر (39*53) میلیمتر دیده شدکه می تواند مطرح کننده کیست
    پاراپلویک باشد .
    حال باید چه کار کنم ؟
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      عمل لازم نيست

  • تصویر کاربر sdnd سه شنبه ۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر
    اینجانب مرد 52 ساله هستم از یکسال گذشته تاکنون 4 بار با فواصل 1 تا 6 ماهه بطور متناوب از کلیه های چپ و راست، سنگهای یک تا 3 میلیمتری دفع کرده ام. شکل سنک بصورت متخلخل و دانه های خاکشیر به هم چسبیده و قهوه ای رنگ می باشد. تاکنون موفق به تجزیه ترکیب سنگ هم نشده ام. تقاضا دارم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سنگ اسيد اوريكي است

  • تصویر کاربر نوری شنبه ۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 363 مشاهده پرسش
    سلام
    حال پدرم خوبه و کلیه اش درد نمیکنه. ۶۶ سالشه و ادرارش مشکل نداره. حالت تهوع و .. نداره. در کل حالش خوبه و فقط یه آزمایش داد که این اعداش ما رو نگران کرده. ما شهرستانیم.
    Creatinine +H 3.49
    Protein postive +++
    CRP +2
    با دارو پدرم کلیه اش خوب و تحت کنترل میشه؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر نوری شنبه ۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      تصویر آزمایش ارسال شد.
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      به نفرولوژيستمراجعه كنيد

    3. تصویر کاربر نوری شنبه ۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      چرا به همه بیمارها همین پاسخ - به نفرولوژیست مراجعه کنید- را می دید
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      چون مربوط به تخصص من نيست

    5. تصویر کاربر نوری شنبه ۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      درود بر شما
      درسته تخصص شما اورولوژی هست. پدرم ۵ ماه تحت نظر اورولوژی بودند که بهتر نشد ک هیچ، بدتر شد. آخرشم بهش گفتن برو بستری و دیالیز بشو !!!
      برای نفرولوژی نوبت گرفتیم.
      ممنونم از شما که صادقانه پاسخ می دین
      باتشکر از پاسخ هاتون که وقت میذارین برای همه
    6. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      تشكر

    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر روفیا پنجشنبه ۲ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 447 مشاهده پرسش
    سلام و عرض خسته نباشید خانمی سی و چهار ساله هستم نه باردارم نه دیابتی هستم و نه فشار خون دارم..برای چکاپ سه ماه قبل ازمایش ادرار بیست و چهار ساعته دادم عدد دفع پروتیینم نوزده بود حالا شده پنجاه..پرسشم از حضورتون اینه که ایا بالاتر رفتن عدد دفع پروتیین در محدوده نرمال نشانه نگران کننده ایه؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      نگران نباشيد

  • تصویر کاربر رمضانی پنجشنبه ۲ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام دکتر درکلیه راست یک گیست به ضخامت ۱۲ میلیمتر تاز253477ه باسونو گرافی متوجه شدم .آیا روزه داری برام ضرر دارد . لطفا رامنمایی کنید . آیانیاز به درمان دارد . با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      ضرري ندارد

  • تصویر کاربر رمضانی پنجشنبه ۲ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام دکتر درکلیه راست یک گیست به ضخامت ۱۲ میلیمتر تاز253477ه باسونو گرافی متوجه شدم .آیا روزه داری برام ضرر دارد . لطفا رامنمایی کنید . آیانیاز به درمان دارد . با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      جواب دادم

  • تصویر کاربر مسعود یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 868 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید، بنده ۳۳ سال سن دارم با ۹۰ کیلو وزن و حدود ۳ سال است که کراتینم در مرز ۱.۴ قرار داره و اوره طبیعیه، ادرار ۲۴ ساعته هم ۱۹۸۹ بوده، آیا مشکل خاصی دارم؟هر ساله به طور کامل روزه گرفتم ولی امسال یک متخصص گفته آب برای کلیه حیاتی و نباید روزه بگیری، میخواستم نظر جنابعالی رو در این زمینه بدونم؟ ضمنا بدن عضلانی و پر توده ای دارم. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      مشكلي نداريد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر