آیا کیست ساده کلیه خطرناک است؟

کلیه ها اندام های لوبیایی شکلی هستند که در قسمت تحتانی کمر واقع شده اند. کلیه ها به تعادل میزان آب و نمک موجود در بدن کمک می کنند. شیوع کیست های کلیوی با افزایش سن بیشتر می شود. افراد بالای 50 سال همگی حداقل یک کیست کلیوی دارند. در این مقاله به بررسی علائم، علل ایجاد، روش تشخیص و روش های درمان کیست های ساده کلیه می پردازیم.


کلیه ها چه اندام هایی هستند؟

کلیه ها اندام های لوبیایی شکلی هستند که در قسمت تحتانی کمر واقع شده اند. کلیه ها به تعادل میزان آب و نمک موجود در بدن کمک می کنند. هم چنین کلیه ها به وسیله تصفیه خون و تولید ادرار باعث دفع مواد زائد بدن می شوند.

در داخل هر کلیه بخش های کارکردی کوچکی به نام نفرون وجود دارد. هر نفرون از یک فیلتر و یک لوله تشکیل شده است. با چرخش خون در داخل کلیه ها نفرون ها آب  و مواد زائد اضافی بدن را از خون جدا می کنند که این مواد ادرار را تشکیل می دهند و از بدن خارج می شوند.

کیست کلیه

کیست ساده کلیه چیست؟

کیست ها، کیسه های کوچکی هستند که با هوا یا مایع پر شده اند. کیست ساده کلیوی معمولا کیسه های گرد کوچکی داخل کلیه هستند که دیواره نازکی دارند و به وسیله مایعی آبکی پر شده اند. با بالا رفتن سن، افراد مستعد ایجاد این گونه کیست ها بر روی سطح و یا داخل نفرون ها می شوند. کیست های کلیوی از نظر اندازه می توانند به کوچکی یک لوبیا تا بزرگی یک گریپ فروت باشند و در طول زمان نیز این کیست ها رشد می کنند و بزرگ می شوند.

چه کسانی دچار کیست ساده کلیه می شوند؟

شیوع کیست های کلیوی با افزایش سن بیشتر می شود. افراد بالای 50 سال همگی حداقل یک کیست کلیوی دارند. بیشتر افراد معمولا در یکی از کلیه های خود کیست دارند اما خطر ابتلای هر دو کلیه به کیست با افزایش سن بیشتر می شود.

علل ابتلای به کیست ساده کلیه چیست؟

وقتی لوله های موجود در نفرون ها بزرگ تر می شوند و با مایع پر می شوند کیست های کلیوی به وجود می آیند. محققان درباه علت این اتفاق نظر خاصی ندارند، اما همگی اتفاق نظر دارند که ابتلای به کیست های کلیوی در زمینه ارثی نیست. محققان بر این باور هستند که آسیب های کلیوی یا انسدادهای کوچک در داخل لوله های نفرون ها می تواند منجر به ایجاد کیست کلیوی شود.

درد کلیه

علائم کیست ساده کلیه چیست؟

کیست های ساده کلیوی معمولا بدون علامت هستند. در واقع بیشتر افراد مبتلا نمی دانند که این کیست ها را دارند. اما کیست ها در صورت ایجاد پارگی، خون ریزی، عفونی شدن و یا بزرگ شدن بیش از حد به گونه ای که بر سایر اندام های داخل حفره شکم تاثیر بگذارد، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شوند.

برخی از علائم احتمالی کیست های ساده کلیوی، عبارتند از:

❇ احساس درد در ناحیه بین دنده ها و استخوان لگن، درد شکم و یا درد کمر

❇ تب

❇ تکرر ادرار

❇ دیدن خون در ادرار یا ادرار تیره رنگ

بسته به محلی که کیست کلیوی رشد می کند می تواند عملکرد کلیه را به گونه های مختلفی تحت تاثیر قرار دهد. همچنین اگر کیست ها باعث کاهش عملکرد کلیوی شوند می توانند منجر به پرفشاری خون شوند.

سونوگرافی از کلیه

تشخیص کیست کلیوی چگونه است؟

تشخیص کیست های کلیوی معمولا به طور اتفاقی است زمانی که بیمار به علت مشکلی دیگر به پزشک مراجعه کرده است. آزمایشات معمولی که برای تشخیص کیست های کلیوی انجام می شوند، به شرح زیر است:

سونوگرافی (تصویربرداری با امواج فراصوت)

در این روش تصویر حاصل از بازتاب امواجی که به بدن تابیده شده ضبط و مشاهده می گردد.

CT اسکن

در این روش تصویر برداری اشعه ایکس بهمراه پردازش یک رایانه تصاویری مقطعی از سطوح مختلف بدن به ما می دهد.

علت درد کلیه هنگام برخاستن از خواب چیست؟

درمان کیست های ساده کلیوی چگونه است؟

در بیشتر موارد کیست های ساده کلیوی نیازی به درمان ندارند. با این حال اگر یک کیست کلیوی باعث اعمال فشار بر سایر اندام ها یا باعث اختلال عملکرد کلیوی شود ممکن است نیاز به جمع شدن یا برداشتن کیست باشد. برای درمان کیست  ساده کلیه دو روش معمول وجود دارد:

اسکلروتراپی یا تخلیه کیست

در این روش پزشک یک سوزن بزرگ را وارد پوست می کند و به وسیله آن مایع داخل کیست را تخلیه می کند. سپس یک محلول ترکیبی قوی به داخل کیست تزریق می شود که باعث چروکیده شدن و جمع شدن کیست می شود. در صورت نیاز می توان این روند درمانی را تا چند بار تکرار کرد.

جراحی

جراحی کیست های کلیوی معمولا از طریق لاپاراسکوپی انجام می شود بدین گونه که یک میله نازک از طریق یک سوراخ کوچک وارد حفره شکم شده جراحی را از طریق آن انجام می دهند. در این روش پزشک ابتدا کیست را از مایع تخلیه می کند و سپس برای اتمام روند درمانی آن را می سوزاند و یا از جا برمی دارد.

نوشیدن آب

آیا روشی برای پیشگیری از ابتلا به کیست های کلیوی وجود دارد؟

متاسفانه روشی برای پیشگیری از این گونه کیست ها وجود ندارد. شما می توانید با نوشیدن روزانه مقادیر فراوان آب و هم چنین کاهش مصرف نمک به کمتر از 2300 میلی گرم در روز خطر ابتلای به کیست های کلیوی را کاهش دهید. (اگر فرد بالای 51 سال باشد، سیاه پوست باشد، فشار خون بالا داشته باشد یا بیماری کلیوی طولانی مدت داشته باشد لازم است که مصرف نمک روزانه به کمتر از 1500 میلی گرم برسد)

آیا کیست کلیه ساده نیاز به تحت نظر گرفتن طولانی مدت دارد؟

در این مورد نکته مهم این است که یک پزشک متخصص نوع کیست و محل دقیق رشد آن را مشخص کند. مشخصه های خاصی وجود دارند که می توانند به ما نشان دهند کیست های کلیوی بی خطر هستند یا میل به سرطانی شدن دارند. این مشخصه ها شامل ضخامت کیست، طبقه بندی کیست، چگالی مایع، و لبه های غیر طبیعی کیست می شوند. اورولوژیست ها (پزشک متخصص مجاری ادراری) یک درجه بندی خاص به نام Bonziak برای کیست های کلیوی دارند. کیست هایی که نمره Bonziak بالاتری دارند معمولا میل بیشتری به سرطانی شدن دارند و کیست های با نمره پایین معمولا خوش خیم هستند.

 

دکتر هوشنگ قوامی متخصص و جراح کلیه 
برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر حسن جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید ۴۵ سالم هست دو روز قبل با سونویی که انجام دادم متوجه شدم که یک سنگ ۷ میلی در حالب و یک سنگ۶ میلی در کلیه چپم وجود داره و اینکه منی هم برگشته یکبار و اینکه یک مقدار کلیه م متورم شده
    دکتر برام سنکل و تامسولوسین تجویز کرده بدونم تا یک هفته میخواستم بدونم امکان دفع وجود داره یا خیر
    ممنونم ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      امكان دفع سنگ وجود دارد

  • تصویر کاربر میلاد دوشنبه ۳۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید
    اقای دکتر من حدود یکماه پیش درد شدید کلیه سمت راست داشتم سونو دادم یک سنگ ۸میلی در حالب راست بود ب فاصله ۴سانت تا مثانه.ایندمت ورزش کردم و مایعات مصرف کردم قطره سنکل و مدتی رواتینکس پ فنازومکس مصرف کردم.البته تو این یکماه اخیر هیچ دردی نداشتم سونو دادم الان سنگ اومده یک سانتی مثانه.حالا بنظرتون بازم همین روند ادامه بدم؟امکانش هست بیفته تو مثانه؟اگربیفته مثانه قابل دفع هست اصلا؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۳۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ممكن است دفع شود

  • تصویر کاربر افتخاری جمعه ۲۸ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    ناکارامدی کلیه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۸ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      مصرف كم گوشت ونمك

  • تصویر کاربر عزیز شنبه ۱۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر :
    درکلیه راستم توده غالبا کیستیک به قطر51م م بصورت اگزوفیتیک درپل میانی دارم .چند کانون کلسیفیکاسین دردیوار کیست دیده شده.
    ناحیه هیپوا کو به قطر 29م م در داخل کیست دیده شده
    ودکتر برایم ctبا وبدون کنتراست وریدی نوشته.
    ودر ازمایش ادرار خون وجود داشته
    ایا ممکن است کیست بدخیم باشد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      بله ممكن است

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      بله ممكن است

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر شهرام جمعه ۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    خدا خیرتون بده خواهشمندم کمکم کنید

    شهرام اسلامی 41 ساله ام از رشت.سه ساله متاهل شدم.یکی دو سال قبل متوجه شدم رنگ ادرارم تیره مایل به قرمزی هستش.رفتم پیش همکارانتون در رشت،سونو گرافی بعد سیتولوژی بعد سیستوسکوپی و بعد سیتی اسکن و همچنین MRI شدم البته تصاویر به پیوست ارسال شد برای رویت حضرت عالی.همه این آزمایشات اوکی بود جز سنگ بزرگ در پهلوی چپ چیزی دیگه دیده نشد،دکتر من بهم داروی آلکانف 10 داد روزی 2عدد و بهم گفت فعلا همین دارو رو بخور تا سنگ بزرگ نشه و سه ماه سه ماه میرم سونو تا کنترل بشم،چون میخوام اقدام به بچه دار شدن کنم و خانمم هنوز بچه دار نشده از جراحی یا سنگ شکن فعلا میخوام پرهیز کنم و همچنین دکترم مکمل اندروفرتی رو بهم داده جهت تقویت اسپرم

    جناب دکتر قوامی این شرح حال بنده

    اول نظر حضرت عالی رو محبت کنید بفرمایید

    دوم مشکلی که الان دارم اینه که گاها در هفته دو سه بار برام وقت و بی وقت پیش میاد اینه که یه گرفتگی یا شاید بگم درد خفیف قابل تحمل در ناحیه زیر شکمم متمایل به چپ دچارم میکنه که بعدش امکان داره یباره قطع بشه

    آقای دکتر این درد یا گرفتگی با توجه به آزمایشاتی که دادم چی میتونه باشه

    خواهاشا راهنمایی ام کنید

    بی نهایت سپاس از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      براي سنگ كليه نظري ندارم ،،در مورد درد بيضه روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ديكلوفناك صد ميلي گرم استعمال كنيد ده روز 

  • تصویر کاربر محید پنجشنبه ۲۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام
    درد شدید در کلیه سمت چپ داشتم
    رفتم سونوگرافی که جواب به پیوست هست
    سابقه سنگ کوچک کلیه داشته ام در حد ۲ میل
    گفتنید که سنگ دفع کرده اید
    کلبه یه مقدار ملتهب هست
    می خواستم ببینم ایا مصرف دارو لازم دارم؟؟؟
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك به مدت ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر امین چهارشنبه ۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام
    من مشکل دفع پروتین دارم
    الان 6ماه ک متوجه شدم خیلی اتفاقی
    هیچ علایمی ندارم
    زندگی پر استرس و همیشه دعوا و سر صدا دارم که خیلی عصبی و تقریبا همیشه دعوا
    تقریبا همیشه مقدار خیلی کم کف تو ادرار دارم
    ولی بعد دعوا و استرس شدید زندگی کف ادرار خیلی بیشتر میشه تقریبا همه کف میشه
    خواستم بدونم امکان داره این دفع پروتین ب خاطر استرس زندگی و موضوع روانی باشه
    با اروم شدن زندگی امکان داره دفع پروتین هم خوب بشه
    یا دفع پروتین ربطی ب استرس و اعصاب و روان نداره
    چون بعد دعوا و استرس احساس میکنم دفع پروتین خیلی بیشتر میشه
    مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      ارتباطي به استرس و اعصاب ندارد

  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۲۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    نوزاد سه ماهه با هیدرونفروز دوطرفه گرید 4 دارم که در نوزادی سیستوسکوپی انجام شد اما چون لوله رد نشد گفته اند که باید بچه بزرگتر شود اما در سن سه ماهگی قطر لگنچه سمت راست 50 و چپ 22 میباشد .عکس هستهای سمت راست 8 در صد و سمت چپ 92 درصد کارکرد دارد .چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سمت چپ عمل شود

  • تصویر کاربر حسن یکشنبه ۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام آزمایش کشت ادرار وپی اس آ شخصا انجام دادم هر سه ماه یک مرتبه کشت ادرار وآزمایش خون جهت سلامتی انجام میدم مدتی عفونت ادرار والتهاب مثانه هم تکرر ادرار وبعضی وقتها حبس داشتم در مورد حبس با مصرف دارو وتوصیه پزشکی خوب شدم پزشک کلیه ومجاری تمام آزمایشات خوب پی اس ۴./ میباشد در سونو درکلیه سمت راست مقداری شن دیده شده دکتر دارویی که تجویز کرده چند عدد آمپول ایپاسین ۵۰۰ ناپروکسن ۵۰۰ پروترال اپاس آلوکیم ۳۰۰ باکلوفن ۱۰ ورواتاینیکس و قرص امنیک مصرف کردم درحین مصرف این دارو شخصا بدون تجویز پزشک رفتم آزمایش گرفتم در آزمایش در پروتین ادرار۱+ مشاهده شده مدتی استرس شدید داشتم وشب ورزش شدید داشتم صبح اول وقت رفتم آزمایش گرفتم عکس از کلیه ها گرفتم دکتر دستور داده جواب خوب بوده دفع کلیه ها نورمال آزمایش به دکتر ارا ئه ندادم آیا این مشکل زود گذر یا به خاطر مصرف دارو سن من ۵۶ سال لطف کنید راهنمایی فرمایید استرس دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      زود گدر است

  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۳ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ادب و احترام اینجانب 46 ساله بمدت حدود 2 سال دارای شن وسنگ در هر دوکلیه می باشم و طبق سونو گرافی سال قبل کیست آب روی کلیه ها نیز وجود دارد در چند روز گذشته بدلیل شدت درد در ناحیه زیر شکم که از ناف بسمت سمت راست و پایین شکم کشیده شد به اتفاقات مراجعه و آزمایشبالا بودن اوره را نشان داد و سونو گرافی وجود 2 عدد سنگ 8mmو ورم روده و در سی تی اسکن در ناحیه پایین شکم سنگ 5mm تشخیص داده شده سوالم اینست که آیا تجویز پزشک برای قرص تامسوور با توجه به عوارض آن صحیح است -با سپاس از ارشادات حضرتعالی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۳ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      بله صحيح است 

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر