بیماری سوزاک چیست و چگونه درمان می شود؟

بیماری سوزاک یک بیماری مقاربتی (STD) نسبتا شایع است. بیماری سوزاک معمولا نواحی مرطوب و گرم بدن را درگیر می کند. در این نوشتار به بررسی علائم سوزاک در زنان و مردان، عوارض آن و همچنین درمان بیبماری سوزاک می پردازیم.

اندام هایی که در بیماری سوزاک درگیر می شوند عبارت اند از:

  • مجرای اداری
  • گلو
  • واژن
  • دستگاه تولید مثل خانم ها
  • مقعد
  • چشم ها

بیماری سوزاک چیست؟

بیماری سوزاک یک بیماری شایع و منتقل شونده از راه جنسی است که گاهی اوقات با نام گنوره نیز شناخته می شود. این بیماری هر ساله ده ها هزار زن و مرد را در ایران به خود مبتلا می کند.

به طور جهانی، هر ساله نزدیک به 78 میلیون مورد جدید ابتلا به بیماری سوزاک تشخیص داده می شود. با این حال، تمامی موارد ابتلا تشخیص و گزارش داده نمی شوند.

سوزاک به آسانی درمان شده اما می تواند عوارضی جدی و گاهی دائمی را ایجاد کند. بیماری التهابی لگن هنگامی ایجاد می شود که عفونت سوزاک رحم یا لوله های فالوپ را در زنان آلوده می کند. جدی ترین عارضه مرتبط با بیماری التهابی لگن، ناباروری است. عوارض سوزاک در مردان شامل اپی دیدیمیت و نا باروری هستند. اپی دیدیمیت، التهاب لوله اسپرم بر می باشد.

علائم بیماری سوزاک

امکان دارد در عین فعال بودن عفونت سوزاک، علائمی وجود نداشته باشند. علائم می توانند در هر زمانی از روز اول تا چهاردهم قرار گیری در معرض عفونت بروز دهند. مردان و زنان علائم را با اندکی تفاوت تجربه می کنند. این علائم می توانند شامل موارد زیر شوند:

علائم بیماری سوزاک در مردان

علائم بیماری سوزاک در آقایان

مردان ممکن است تا چند هفته علائم قابل توجهی نداشته باشند. اولین علامت قابل توجه در آقایان اغلب سوزش یا احساس درد در هنگام ادرار کردن می باشد.  برخی از علائم بیماری سوزاک در آقایان شامل موارد زیر است:

✳ ترشحات ادراری سفید، زرد یا سبز که بیانگر عفونت هستند.

✳ التهاب و تورم پوست آلت تناسلی

✳ درد در بیضه یا کیسه آن

تکرر ادرار و دردناک

✳ خارش، درد، خونریزی و ترشحات مقعدی و یا درد در هنگام دفع مدفوع

✳ خارش، بلع دشوار یا تورم گره های لنفاوی گردنی

✳ درد چشم، حساسیت به نور یا ترشحات چشمی که بیانگر عفونت هستند.

✳ قرمزی، تورم، گرمی و درد مفاصل

علائم بیماری سوزاک در زنان

علائم بیماری سوزاک در زنان

بیماری سوزاک در زنان ممکن است علائمی شبیه به قارچ واژن یا عفونت های تناسلی و بیماری های باکتریایی باشد. برخی از علائم بیماری سوزاک در خانم ها شامل موارد زیر است:

✳ درد در هنگام مقاربت جنسی

✳ تب

✳ ترشحات زرد یا سبز رنگ از واژن

✳ تورم در ناحیه فرج

✳ خونریزی در بین عادات ماهیانه

✳ خونریزی های شدید ماهیانه

✳ خونریزی پس از مقاربت

✳ ادرار مکرر یا دردناک

✳ گلو درد، خارش، بلع دشوار یا تورم گره های لنفاوی گردنی

✳ درد چشم، حساسیت به نور یا ترشحات چشمی که بیانگر عفونت هستند.

✳ قرمزی، تورم، گرمی و درد مفاصل

 عامل درد بالای ناحیه تناسلی مردان چیست و چگونه درمان می شود؟

علائم سوزاک مقعدی

علائم سوزاک مقعدی شامل موارد زیر می شوند:

✳خارش، خونریزی یا درد در هنگام دفع مدفوع

✳ترشحات مقعدی

احساس خارش یا سوزن در چشم ها می تواند نشانه ای از ورم ملتحمه یا کنژکتیویت باشد. در صورتی که منی یا دیگر مایعات آلوده با چشم ها تماس پیدا کنند، امکان دارد فرد به کنژکتیویت مبتلا شود.

درمان بیماری سوزاک

درمان بیماری سوزاک 

آنتی بیوتیک ها بخشی از درمان سوزاک را تشکیل می دهند. 

پس از ظاهر شدن علائم، پزشک می تواند علاوه بر انجام آزمایش جهت تشخیص دیگر بیماری ها، انجام آزمایش سوزاک را توصیه کند. آزمایش سوزاک می تواند با استفاده از یک نمونه ادرار یا برداشت یک سواب (مانند گوش پاک کن) از ناحیه عفونی انجام شود. نمونه های سواب معمولا از آلت تناسلی مردانه، دهانه رحم، میزراه، مقعد و گلو گرفته می شوند.

کیت های خانگی نیز برای زنان در دسترس هستند که از جمله آن ها می توان به سواب های واژینال اشاره کرد. این کیت ها به یک آزمایشگاه ارسال شده و نتایج مستقیما به بیمار گزارش داده می شود. در صورتی که جواب این آزمایش برای عفونت سوزاک مثبت باشد، فرد و شریک جنسی او نیاز دارند تا تحت درمان قرار گیرند.

این درمان معمولا شامل موارد زیر می شود:

درمان دارویی با آنتی بیوتیک ها

برای اغلب افراد که درگیر بیماری سوزاک می شوند ممکن است سوال پیش بیاید که چه قرصی برای سوزاک خوبه؟

آیا آزیترومایسین برای سوزاک خوبه؟ یا قویترین انتی بیوتیک برای درمان سوزاک چیست؟ پزشکان اغلب هر دوی داروهای تزریقی (سفتریاکسون) و خوراکی (آزیترومایسین) را برای بیمار تجویز خواهند کرد.

اجتناب از داشتن مقاربت جنسی

تا زمانی که درمان پایان نیافته است خطر ابتلا به علائم و انتشار عفونت وجود دارد.

تکرار آزمایش در برخی موارد

همواره جهت اطمینان از موثر بودن درمان نیازی به انجام دوباره آزمایش نیست. با این حال، مرکز کنترل بیماری ها انجام دوباره آزمایش را به برخی بیماران توصیه می کند. پزشک در ارتباط با الزامی بودن این مورد تصمیم گیری می کند. انجام دوباره آزمایش باید 7 روز پس از درمان صورت گیرد.

در صورتی که یک زن باردار بوده و به سوزاک ابتلا داشته باشد، به نوزاد یک پماد چشمی داده می شود تا از انتقال سوزاک به او جلوگیری شود. با این حال، در صورت ابتلا به عفونت چشمی امکان دارد به مصرف آنتی بیوتیک ها نیاز باشد.

درمان سوزاک چند روز طول میکشد؟

بعد از درمان علائم، عفونت تا چند هفته درون بدن باقی خواهد ماند. در موارد نادر، ادامه یافتن سوزاک میتواند به دیگر اندام های بدن مانند مجرای ادراری و بیضه ها آسیب بزند. همچنین ممکن است درد به رکتوم (انتهای روده) نیز انتشار یابد.

عوامل ایجادکننده بیماری سوزاک در آقایان و خانم ها

عوامل ایجادکننده بیماری سوزاک در آقایان و خانم ها

سوزاک یک عفونت است که به وسیله باکتری نایسریا گونورآ ایجاد می شود. این باکتری تنها مجاری تناسلی را تحت تاثیر قرار نداده و می تواند غشاهای مخاطی دهان، گلو، چشم ها و مقعد را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

این عفونت از طریق ارتباط جنسی با فردی مبتلا منتقل شده و می تواند آلت تناسلی مردانه، واژن، مقعد و دهان را آلوده کند. مردان جهت انتقال یا ابتلا به سوزاک نیازی به انزال منی ندارند. سوزاک می تواند در حین زایمان از یک مادر آلوده به نوزاد او منتقل شود. با اینکه تمامی افراد فعال از نظر جنسی در معرض خطر ابتلا به سوزاک قرار دارند اما بالا ترین میزان ابتلا در نوجوانان، بالغین جوان و آمریکاییان آفریقایی تبار وجود دارد.

استفاده از کاندوم برای جلوگیری از بیماری سوزاک

 

 

تست تشخیص سوزاک

تست سوزاک برای تشخیص این که فرد به عفونت سوزاک مبتلا است یا خیر انجام می گیرد. این تست برخی مواقع به همراه تست کلامیدیا (نوع دیگری از عفونت های مقاربتی) انجام می شود. سوزاک و کلامیدیا علائم مشابهی دارند و هر دو اغلب هم زمان فرد را درگیر می کنند. تمام خانم  و آقایان زیر 25 سال که فعالیت جنسی دارند باید سالانه تست سوزاک را انجام دهند.

بیشتر اوقات می توان از ادرار برای تست تشخیص سوزاک استفاده کرد. با این حال، اگر رابطه جنسی دهانی و یا مقعدی داشته اید ممکن است از سواب برای جمع آوری نمونه از گلو استفاده شود. در برخی موارد، ممکن است از سواب برای جمع آوری نمونه از مجرای ادرار مرد (کانال ادرار) یا دهانه رحم زن (باز شدن به رحم) استفاده شود.

علت بوجود آمدن زگیل مقعدی چیست و چه روش هایی برای درمان قطعی وجود دارد؟

 آزمایش ادرار برای تشخیص سوزاک 

اگر به عفونت واژن یا مجرای ادرار مبتلا باشید، در ادرار نشان داده می شود، اما عفونت در سایر قسمت های بدن ظاهر نمی شود. اگر رابطه جنسی مقعدی یا دهانی داشته اید، آزمایش سواب برای تست و تشخیص سوزاک ضروری است.

بیماری سوزاک چگونه منتقل میشود؟

مهم ترین سوالی که از سوی افراد پرسیده می شود این است که چرا به این مبتلا می شوند. در پاسخ به این سوال می توان گفت، یک باکتری ای وجود دارد به نام نیسریا گونورا. این باکتری خاصیتی که دارد این است که در نواحی مرطوب تکثیر می شود و تمام مناطق اطراف را آلوده می کند.

همانطور که گفته شد این بیماری از طریق تماس با مایعات بدنی دیگری می تواند ما را آلوده کند و زمانی که این باکتری در بدن شخصی ایجاد شود بیماری رو به گسترش است.

❇ سوزاک توسط یک باکتری به نام نایسریا گنورآ ایجاد می شود.

❇ سوزاک می تواند در حین زایمان از مادر به نوزاد منتقل شود.

❇ امکان دارد فرد به صورت همزمان به سوزاک و کلامیدیا دچار شود.

❇ در صورت عدم درمان، سوزاک می تواند خطر ابتلای اکتسابی فرد به ویروس ایدز را افزایش دهد.

اکثر آزمایشات  در طی 5 روز تا 2 هفته پس از مواجهه، عفونت را تشخیص می دهند. اگر زمان کوتاهی از قرار گرفتن در معرض ابتلا به بیماری سوزاک آزمایش داده باشید و جواب آن منفی باشد، پزشک ممکن است 2 هفته بعد آزمایش مجدد را توصیه کند، به خصوص اگر شخصی علائمی هم داشته باشد. علائم سوزاک معمولاً از 1 روز تا 2 هفته پس از مواجهه با بیماری ظاهر می شود و این زمان برای تست تشخیص سوزاک مناسب تر می باشد.

پیشگیری از انتقال سوزاک

راه های بسیاری جهت پیشگیری از ابتلا یا انتقال سوزاک وجود دارد. این راه ها شامل موارد زیر می شوند:

⚜ اجتناب از برقراری رابطه جنسی با فرد آلوده به سوزاک

⚜ استفاده از کاندوم در ارتباط جنسی از راه واژن یا مقعد

⚜ استفاده از کاندوم ها یا پوشش های دهانی در ارتباط جنسی دهانی

⚜ مبتلا نبودن و داشتن تنها یک شریک جنسی و همچنین داشتن یک شریک جنسی که خود شریک جنسی متعدد نداشته و آلوده نمی باشد.

⚜ در صورتی که فرد یا شریک جنسی او در معرض سوزاک قرار گرفته باشند و یا هر گونه علائم سوزاک را تجربه کرده باشند، باید با پزشک خود صحبت کنند.

عوارض بیماری سوزاک

عوارض بیماری سوزاک

عوارض احتمالی جدی و متعددی وجود دارند که نیاز به یک تشخیص و درمان زود هنگام (در صورت بروز علائم) را پر رنگ می کنند.

اگر بیماری سوزاک درمان نشود منجر به عوارض عمده ای از جمله موارد زیر شود:

✅ ناباروری در زنان

سوزاک می تواند به رحم و لوله های رحم گسترش یابد و باعث بیماری التهاب لگن  شود. در صورت زخم شدن لوله های رحم، خطر ناباروری در پی دارد که باید سریعا درمان شود.

✅ ناباروری در مردان

سوزاک می تواند باعث التهاب یک لوله کوچک و پیچ خورده در قسمت عقب بیضه ها شود که مجاری اسپرم در آن قرار دارد (اپیدیدیم). اپیدیدیمیت درمان نشده می تواند منجر به ناباروری شود.

✅ انتقال عفونت به مفاصل

باکتری عامل سوزاک می تواند از طریق جریان خون پخش شده و سایر قسمت های بدن شما از جمله مفاصل را آلوده کند. تب، بثورات پوستی، زخم های پوستی، درد مفاصل، تورم و سفتی از عوارض احتمالی است.

✅ افزایش خطر ابتلا به ایدز (HIV)

در افرادی که مبتلا به بیماری سوزاک هستند به دلیل نقص ایمنی بدنی که منجر به ایدز می شود، ممکن است هم مبتلا به سوزاک و هم اچ آی وی شوند و هر دو بیماری را با سرعت بیشتری به شریک زندگی خود منتقل کنند.

✅ انتقال بیماری به نوزادان

نوزادانی که در هنگام تولد مادرانشان سوزاک دارند، ممکن است در معرض کوری، زخم در پوست سر و عفونت شوند.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

 برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر میترا سه شنبه ۱۳ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    سلام
    وقت به خیر
    بنده یک رابطه جنسی داشتم و یک روز بعد هنگام دفع ادرار سوزش داشتم و لبه های واژنم کمی ورم کرده بود و خارش هم داشتم ، البته از چند روز قبل رابطه به خاطر پریود طولانی مدت دچار عفونت قارچی شده بودم و پماد واژینال استفاده می کردم.، الان بعد یک هفته تقریبا،ورم لبه ها از بین رفته و خارش ندارم فقط کمی سوزش دارم .البته زیر دلم هم درد دارد از روز اول تاکنون . احتمال ابتلا به سوزاک وجود دارد؟ چه دارویی استفاده کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۳ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      سوزاك نيست روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر اسی سه شنبه ۱۳ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    سلام من مردی ۳۳ساله هستم یک روز است که موقع ادرار درد وسوزش دارم واحساس می کن داخل التم زخم شد ه وحتی چند قطره خون خیلی کم رنگ میاد خواستم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۳ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي گرم استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    ۴روزی هست خارش وکمی مایع کرم رنگی خارج میشود از آلت تناسلیم آقای دکترخواهش میکنم راهنمایم کنید بنده متاهل هستم از عواقب این علائم ترس دارم راه درمان چیست تلاش زیادی کردم که حضوری مذاحم شما بشم ولی تاریخ نوبت حدودا۱۵ روز آینده میدهند درون سیستم توروخدا کمکم کنید آقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      هر ١٢ ساعت يك عدد كپسول داكسي سيكلين ميل كنيد

  • تصویر کاربر ارش پنجشنبه ۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر دو روزه هنگام ادرار سر الت درد می گیره هیچ گونه ترشحی نداره در طی روز درد می افته اما صبح دوباره شروع می شه ممنون می شم راهنمایی کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      التهاب پروستات داريد روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم  نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر میثم جمعه ۲ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من چند وقت پیش با ی کسی رابطه مقعدی برقرار کردم،و چند روزی هست ک یک مایع سفید رنگی از التم خارج میشه ،کلاهک التمم درد میکنه ،خیلی کم هم سوزش دارم موقع ادرار،الانم نمیدونستم پیش چه دکتری برم برای تست ،راه درمانی هست به صورت قرص یا چیزی ک شما بهم پیشنهاد کنین؟؟یا حتما باید برم دکتر؟؟!اگه نیاز به دکتر رفتن بود ،لطفا راهنمایی کنید پیش چه دکتری باید برم ترجیحا متخصص؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      به اورولوژيست مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر حسین جمعه ۲ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    با سلام
    من چند رابطه محافظت نشده از مقعد داشتم با شریک جنسیم
    الان دو روز هست که احساس سوزش دارم در هنگام ادرار و بعد از ادرار هم تا یکی دو ساعت سوزش ادامه داره
    ترشح بسیار کم و بی رنگ و گاهی سفید رنگ هم دارم
    لطفا راهنمایی بفرمایید که سوزاک هست یا خیر؟ و اگر نیست برای درمان چه کاری باید انجام بدم.
    سپاس از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      هر ٨ ساعت يك عدد قرص فنازومكس ده روز ميل كنيد و روزي يك عدد قرص تاوانكس ميل كنيد

  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر بنده ۲۷ سالم هست وحدود ۲ماه که حس میکنم میل جنسی کم شده یا الت من سفت سفت نمیشه قبلان دو یا سه بار راحت نزدیکی انجام میدم والان خیلی کم تحریک میشم یعنی الاتم زود سفت نمیشه یا زود میخوابه الان دارم کلافه میشم میشه کمک کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      يك عدد قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا ٢٠ ميل كنيد ده روز

  • تصویر کاربر ghnar جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام..من ۳۶سالمه چند روزی که از آلتم ترشع دارم اول عفونت بود الان لک خون هم هست زیر شکمم درد میکنه کمر درد هم دارم‌چه دارویی بخورم مشکلم حل بشه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      سيستوسكوپي كنيد و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر احمد جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 337 مشاهده پرسش
    با سلام؛۵۳ ساله هستم، ۱۳ ساله دیابت دارم و ۶ ساله انسولین ۳۰/۷۰ روزی دو وعده جمعا ۶۰ واحد تزریق میکنم ، مدتیه بشدت زودانزال شدم و کمتر از یک دقیقه طول میکشه ، وزنم هم نرماله و قندم تقریبا کنترل شده س . ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص پاروكسين ٢٠ ميلي گرم سه ماه ميل كنيد

  • تصویر کاربر Zari یکشنبه ۲۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان
    ۱۰ روز پیش موقع ادرار نوک آلتم میسوخت روز بعدش هم ترشحات مایع سفید رنگ داشتم بیضه راستم درد داشت جوش های سفید رنگ هم اطراف آلتم زده بود الان تبخال تناسلی گرفتم یا سوزاک ؟؟؟؟؟
    راه درمانش چی هست
    مدت درمان چند روز می باشد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      بايد به متخصص پوست مراجعه كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر