علت بزرگ شدن پروستات چیست و چگونه درمان می شود؟

برای بسیاری از عزیزان سوال پیش می آید که پروستات چیست و چرا بزرگ شدن پروستات به این اندازه برای جامعه سلامت کشور مهم است. پروستات مایعی ترشح می کند که باعث تغذیه و محافظت اسپرم می شود. در طول انزال، پروستات این مایع را به مجرای ادرار فشار می دهد و با اسپرم به عنوان اسپرم دفع می شود.

پروستات چیست؟

پروستات غده ای به اندازه ی گردو است که بین مثانه و آلت تناسلی قرار گرفته است. پروستات عضوی از دستگاه تناسلی مردانه است و در کنار مجرای ادراری قرار دارد و موقع انزال جنسی مایعی سفید رنگ ترشح می کند که تقریبا یک سوم حجم منی را این مایع قلیایی تشکیل می دهد.

مایع ترشح شده از پروستات وظیفه حمل اسپرم ها به سمت تخمک را دارد و همچنین منبع تغذیه اسپرم ها نیز هست.

پروستات چیست

پروستات کجاست؟

پروستات در شکم، جلوی راست روده و مابین آلت تناسلی و مثانه قرار دارد. مجرای ادراری، لوله ای است که اسپرم را از بیضه و ادرار را از مثانه و از طریق آلت تناسلی بیرون می آورد و همچنین از پروستات عبور می کند. این غده در باروری مردان نقش دارد و مایع پروستات را که بخشی از مایع منی است ، می سازد و ترشح می کند.

علت بزرگ شدن پروستات چیست؟

بعد از 40 سالگی به دلایل مختلفی در مردان شاهد بزرگ شدن پروستات هستیم که می تواند بر مسیر ادرار و همچنین باروری مردان موثر باشد.

هیپرپلازی و رشد خوش­خیم پروستات را بزرگ شدن پروستات یا BPH می گویند. این بیماری در بین مردان بالای 40 سال بسیار شایع است. این افزایش در اندازه پروستات خوش­خیم می باشد. در ادامه با این بیماری بیشتر آشنا می شوید.

علت بزرگ شدن پروستات تاکنون مشخص نشده ولی دلیل مبتلا شدن به پروستات در آن دخیل هستند:

✳ سابقه فامیلی

✳ چاقی

✳ بیماری دیابت

✳ عدم فعالیت

درد پروستات کجاست؟

التهاب پروستات علت پروستاتیت مزمن، شبیه میکروب عفونت ادراری است. علائم پروستاتیت ممکن است زیاد شود یا از بین رود. زمانی که بیماری تظاهر به درد و ناراحتی می کند و این درد را در ناحیه آلت، اطراف مقعد، در ناحیه پشت و بالای استخوان پوبیس در فرد بیمار احساس می کند در واقع همان درد پروستات است. در این مواقع دفع مدفوع همراه با درد است و درد در بیضه‌ها منتقل می شود.

اندازه طبیعی پروستات

پروستات در سنین کودکی تا پیش از بلوغ اندازه کوچکی دارد و در هنگام بلوغ شروع به رشد کرده و معمولا در حدود 20 سالگی به اندازه ای ثابت می رسد. محدوده اندازه طبیعی پروستات در مردان بالغ از لحاظ حجمی 30 cc سی سی یا همان 30 سانتی متر مکعب یا به زبان ساده به اندازه یک گردو است.

پس از 40 سالگی معمولا پروستات شروع به بزرگ شدن کرده و به اندازه یک توپ گلف می رسد.

محدوده وزنی پروستات در منابع مختلف اعداد متفاوتی ذکر شده است. ولی می توان گفت پروستات بالغ در جوانی بین 7 تا 20 گرم وزن دارد. این محدوده وزنی در میان سالی به 60 گرم می رسد.

اندازه نرمال پروستات چقدر است؟

محاسبه اندازه پروستات

هنگام تصویر برداری از پروستات می توان طول و عرض و ارتفاع آن را در تصویر حاصله از MRI به دست آورد.

حجم پروستات = طول * عرض * ارتفاع * 0.52

همان طور که بالاتر گفته شد، متناسب با سن، حجم پروستات ممکن است افزایش پیدا کند و حجم بیش از 30 سانتیمتر مکعب، بزرگی پروستات محسوب می شود.

هیدروسل نیز یکی از اختلالاتی است که ممکن است باعث ناباروری گردد. برای آگاهی بیشتر درباره این بیماری روی دکمه زیر کلیک کنید.

هیدروسل چیست؟

علائم ادراری بزرگ شدن پروستات

✅ تند تند ادرار کردن یا تکرر ادرار

✅ شروع ادرار کردن با ناراحتی

✅ کاهش فشار ادرار

✅ عدم توانایی در ادرار

✅ عدم کنترل ادرار

✅ شب بیدار شدن برای ادرار

افراد مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته مبتلا به همین علائم ادراری هستند، بنابراین پزشک باید دقت کافی داشته باشد که این دو بیماری را از هم تشخیص بدهد.

تکرر ادرار

علائم خطرناک پروستات

☑ تکرر ادرار

☑ شب ادراری

☑ برای تخلیه ادرار به سرعت به توالت رفتن

بی اختیاری ادرار

☑ شروع شدن ادرار با تاخیر صورت می گیرد.

☑ قطع و وصل شدن جریان ادرار

☑ کم شدن فشار ادرار

☑ زور زدن برای خروج ادرار

☑ احساس عدم تخلیه کامل مثانه

☑ ادرار قطره قطره

☑ درد مثانه یا درد موقع ادرار کردن

در بعضی موارد، سرطان پروستات موجب ایجاد خون در ادرار مردان می گردد. خون در ادرار نشان دهنده عوامل دیگری نیز میباشد. برای اطلاع از این موضوع بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

علت خون در ادرار مردان

وقتی پروستات بزرگ می شود، راه خروجی ادرار از مثانه که گردن مثانه می­ باشد بسته می­ شود و باعث علائمی نظیر شکم درد یا احساس دائم پری مثانه، تکرر ادرار و بند آمدن ادرار می ­شود. هیپرپلازی خوش­خیم پروستات یک بیماری پیشرونده می ­باشد و اگر درمان نشود ادرار از مثانه کامل خارج نمی­ شود و ادرار باقیمانده باعث عفونت ادراری می ­شود.

دلایل مبتلا شدن به پروستات

بیماری پروستات، بیماری مردان بعد از 40 سالگی است. دو عدد ماده در پروستات وجود دارد که با بالا رفتن سن مقدار آن­ها نیز افزایش می­ یابد. این دو ماده باعث می شوند که هورمون­ جنسی مردانه را که  تستوسترون می باشد آن را به استروژن و DHT تبدیل کند و در نتیجه باعث بزرگی پروستات شوند.

پروستات از چند قسمت تشکیل شده است، به­ طوری که بزرگی خوش­خیم در یک قسمت از پروستات و سرطان پروستات در قسمت دیگر پروستات بوجود آید.

تشخیص بزرگی پروستات

پزشک با استفاده از موارد زیر می تواند بزرگ شدن پروستات را در بیمار تشخیص دهد:

✔ علائم ادراری در بیمار

✔ معاینه مقعدی از بیمار

✔ آزمایش ادرار

✔ انجام آزمایش PSA  برای تشخیص سرطان

شدت علائم ادراری الزاماً ارتباطی با بزرگی پروستات ندارد. ممکن است یک پروستات کوچک علائم شدید ایجاد کند، در حالی­که برعکس یک پروستات بسیار بزرگ علائم ادراری شدید نداشته باشد، بنابراین شدت علائم ادراری در بیمار ارتباطی به برزگی پروستات ندارد.

بزرگی پروستات

آزمایشات پروستات

معاینه رکتال دیجیتال (DRE): پزشک انگشت خود را به راست روده وارد کرده و پروستات را احساس می کند. این معاینه می تواند گاهی اوقات بزرگ شدن پروستات، توده ها یا ندول های سرطان پروستات یا حساسیت به لمس ناشی از پروستاتیت را تشخیص دهد.

آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA): پروستات پروتئینی به نام PSA تولید می کند که با آزمایش خون قابل اندازه گیری است. اگر PSA زیاد باشد، احتمال سرطان پروستات بیشتر است، اما بزرگ شدن پروستات نیز می تواند باعث PSA بالا شود.

سونوگرافی پروستات (سونوگرافی ترانس رکتال): یک پروب سونوگرافی به راست روده وارد می شود و آن را به پروستات نزدیک می کند. سونوگرافی اغلب با نمونه برداری برای آزمایش سرطان پروستات انجام می شود.

بیوپسی پروستات: سوزنی به پروستات وارد می شود و اندکی از بافت خارج می شود تا سرطان پروستات بررسی شود. این کار معمولاً از طریق راست روده انجام می شود.

دلایل بزرگ شدن پروستات در جوانی

وقتی مرد به حدود 25 سالگی می رسد، پروستات او رشد می کند. این رشد طبیعی، هیپرپلازی خوش خیم پروستات نامیده می شود و شایعترین علت بزرگ شدن پروستات است و یک بیماری خوش خیم است که منجر به سرطان پروستات نمی شود.

یکی از علت های بزرگ شدن پروستات در جوانان می تواند تغییر هورمون جنسی مردانه باشد. بر اساس مطالعات علت بزرگی پروستات در مردان جوان می تواند علل اولیه مثل علل ژنتیکی، هر گونه سابقه ناهنجاری های بیضه یا برخی تغییرات هورمونی غیر طبیعی باشد. بزرگی پروستات تاثیری در کاهش توان جنسی ندارد و فعالیت جنسی هم تاثیری در کوچک یا بزرگ شدن پروستات ندارد.

برخی از علائم بزرگ شدن پروستات در جوانان شامل موارد زیر است:

  • بیدار شدن از خواب در شب برای دفع ادرار
  • باریک آمدن ادرار
  • تکرر ادرار
  • احساس عدم تخلیه کامل ادرار
  • قطع و وصل شدن ادرار

دلایل بزرگ شدن پروستات در جوانی

درمان بزرگی پروستات

درمان بزرگی پروستات با توجه به شدت علائم ادراری تفاوت دارد. اگر علائم ادراری خفیف باشند، بیمار با تغییر روش زندگی روزانه، می تواند علائم خود را تا حد زیادی کاهش پیدا دهد.

اگر بیمار مبتلا به علائم ادراری متوسط باشد با استفاده از دارو تا 40 درصد بهبودی حاصل می ­شود. یعنی 40 نفر از 100 نفر و اگر علائم شدید باشد روش درمانی جراحی می­ باشد.

تغییر روش زندگی روزانه شامل کاهش وزن، ورزش و ممانعت از خوردن کافئین می ­باشد. داروهایی که برای درمان متوسط استفاده می ­شوند شامل امنیک و فنتراید می ­باشند.

حدود 210 میلیون نفر در دنیا مبتلا به بزرگی خوش­خیم پروستات هستند. علائم ادراری معمولاً بعد از 40 سالگی ظاهر می­ شوند. بیش از نیمی از افراد بالا 50 سال به این بیماری مبتلا هستند. بعد از 80 سالگی بیش از 90 درصد مردان مبتلا به این بیماری هستند.

درمان پروستات بزرگ شده عبار اند از:

✔ آلفا بلاکرها: آلفا بلاکرها در مردان با علائم بزرگ شدن پروستات، عضلات اطراف مجرای ادرار را شل می کنند. سپس ادرار آزادتر خارج می شود.

✔ مهار کننده های آلفا ردوکتاز: این داروها سطح یک نوع تستوسترون (DHT) را کاهش می دهند. وقتی DHT کمتری وجود داشته باشد، پروستات کوچک می شود و جریان ادرار را بهبود می بخشد.

✔ جراحی برای بزرگ شدن پروستات: معمولاً داروها علائم بزرگ شدن پروستات را برطرف می کنند، اما برخی از مردان برای بهبود علائم و جلوگیری از عوارض به جراحی نیاز دارند.

درمان سرطان پروستات

سرطان پروستات بر خلاف بسیاری از سرطان­ ها از سرعت کمی برخوردار است. اگر سرطان پروستات به کندی رشد کند و محدود به پروستات باشد، ممکن است نیازی به درمان نباشد و برعکس در مواردی که سرعت رشد آن سریع باشد، نیاز به درمان الزامی می باشد و باید هر چه سریعتر انجام شود. در این حالت درمان سرطان پروستات با جراحی باز انجام می شود که نتیجه ی آن معمولا بسیار موفقیت آمیز است.

✔ پروستاتکتومی: جراحی سرطان پروستات که پروستاتکتومی نامیده می شود، پروستات را با هدف از بین بردن تمام سرطان ها خارج می کند.

✔ پرتودرمانی: پرتودهی سلولهای سرطانی پروستات را از بین می برد در حالی که آسیب سلولهای سالم را به حداقل می رساند.

✔ کاشت بذر رادیواکتیو: بجای تابش پرتوی از خارج بدن به پروستات، می توان بذرهای رادیواکتیو را در پروستات کاشت تا سلولهای سرطانی را از بین ببرد.

✔ کرایوتراپی: کرایوتراپی شامل از بین بردن سلولهای سرطانی پروستات با انجماد آنها است.

✔ هورمون درمانی: سلولهای سرطانی پروستات در پاسخ به هورمون ها رشد می کنند. هورمون درمانی به جلوگیری از این اثر کمک می کند.

✔ شیمی درمانی: وقتی سرطان پروستات پیشرفت کند، شیمی درمانی ممکن است به کاهش شیوع سرطان کمک کند.

✔ آزمایشات بالینی: از طریق آزمایشات بالینی سرطان پروستات، محققان اثرات داروهای جدید را بر روی گروهی از داوطلبان مبتلا به سرطان پروستات آزمایش می کنند.

✔ پروستاتیت حاد و مزمن: بسته به نوع پروستاتیت ، درمان شامل آنتی بیوتیک ، سایر داروها و یا جراحی است.

درمان سرطان پروستات

جلوگیری از بزرگ شدن پروستات

در صورت رعایت موارد زیر می توانید خطر ابتلا به بزرگ شدن پروستات را کاهش دهید:

یک رژیم غذایی سالم و پر از میوه و سبزیجات انتخاب کنید. از انواع میوه ها، سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید. میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین ها و مواد مغذی بسیاری هستند که می توانند به سلامتی شما کمک کنند.

بیشتر روزهای هفته ورزش کنید. ورزش سلامت کلی شما را بهبود می بخشد، به شما در حفظ وزن کمک می کند و روحیه شما را بهبود می بخشد. سعی کنید بیشتر روزهای هفته ورزش کنید.

وزن سالم داشته باشید. اگر وزن فعلی شما سالم است، با انتخاب رژیم غذایی سالم و ورزش بیشتر روزهای هفته برای حفظ آن تلاش کنید. در صورت نیاز به کاهش وزن در تهیه برنامه ای برای کاهش وزن سالم از پزشک خود کمک بخواهید.

چه بیمارهایی با برزگی پروستات اشتباه گرفته می شوند؟

✳ فلج عصبی مثانه

✳ بیماری مثانه مثل سرطان مثانه

✳ بیماری مجرا مثل سنگ مجرا، تنگی مجرا

✳ عفونت ادراری

✳ بیماری التهاب و عفونت پروستات

 برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۵ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من چند روز پیش دچار درد در بیضه چپ شدم اما بعد از چند روز دچار سوزش ادرار شدم از یک سال قبل هم دچار درد در ناحیه سمت چپ بدن بودم ایا پروستات دارم یا التهاب پروستات
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      التهاب پروستات داريد

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    با سلام ۳۲ ساله هستم.مدت ۶ماه است دچار تکرر ادرار و سوزش از کلاهک آلت هستم.سیستوسکوپی انجام دادم التهاب مخاط مثانه با مجرای خلفی هیپرنیک بادعروق برجسته مشاهده شد‌.شبها اذیت ندارد.صبحها با سومین ادرار علایم بر می گردد انواع اقسام داروها را مصرف نمودم.یک روز خوبم یک روز بد به نظر شما سرطان در این سن ممکن است باشد.راه درمان درست چیست.درضمن بعد از ادرار ریزش ادرار موقع خم شدن و نشستن نیز دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سرطان نيست مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر احسان شنبه ۱۸ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    با سلام و دعاي خير

    جناب دكتر قوامي بنده يك پسر ٣٠ ساله و مجرد هستم دقيقا از اسفند سال قبل متوجه عدم نعوظ خود شدم البته هيچ رابطه جنسي نداشته ام كه ببينم به نعوظ ميرسم يا خير فقط در هنگام تحريكات و ديدن فيلم هيچ اثري از نعوظ در من وجود نداشت...

    تا اينكه يك شب در خواب ارضا شدم و اين ارضا شدنم همراه درد بود يك ماه گذشت بعداً متوجه دردي در ناحيه تناسلي خود شدم به متخصص ارولوژي مراجعه كردم براي من سونوگرافي نوشتند حجم پروستاتم ٢١ سي سي بود گفتند احتمالا پروستاتيت داريد براي من قرص لوفلوكساسين ٥٠٠ تجويز كردند كه بعد خوردن ٢ هفته كاملا درد من از بين رفت و ديگر درد را احساس نكردم در پايان داروها مجددا سونوگرافي دادم حجم پروستات به ١٣ سي سي رسيده بود...

    در اين بين همچنان نعوظ من برقرار نبود تا اينكه در يك جايي با ماساژ پروستات از طريق مقعد آشنا شدم،من نيز هفته اي ٢ بار از طريق مقعد انگشت خودم رو وارد ميكردم و خودارضايي انجام ميدادم و ارضا ميشدم الان ١٨ روزي از اولين تحريكم ميگذرد،جديدا متوجه شده ام نعوظم بسيار بسيار بسيار خوب شده است و هرزماني بخواهم ميتوانم سريعا به نعوظي محكم دست پيدا كنم بنظرتون علت نعوظ من به پروستات مربوط است؟
    (طبق سونوگرافي ديروز حجم پروستات جديدم ١٦ سي سي است و تمامي آزمايشات هورموني من در محدوده نرمال است و PSA من يك مميز سه است)

    با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۸ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      مربوط به التهاب پروستات است

  • تصویر کاربر جمال جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من 28سالمه نزدیک چهار ساله از مریضی تکرر ادرار رنج میبرم هیچ وخت ادرارم کامل تخلیه نمیشه وادرارم قطره قطره میاد در شبانه روز نزدیک پانزده بار میرم دستشوی وتا آب نریزم رو آلتم ادرارم نمیاد اگرم بیاد قطره قطره میاد وکامل تخلیه نمیشه وهربار یه ربع رو کاسه ی توالت میشینم ووقتی بلند میشم که بیام بیرون بازم مثانه ام پر میشه ومجبورم بشینم خیلی رنج میبرم سنوگرافی گرفتم باقیمانده ادارم 180 سی سی
    وآزمایش پروستات دادم زیر چهاربود بود خیلی دکتر رفتم اما نتیجه نگرفتم تازه گی بهم قرص تامسولوسین یوریناسین فینوپروست دادن که میخورم اما ثاثیری نداشت وفرقی نکردم وبا خوردن این قرصا هنگام نزدیکی هم منی م بیرون نمیاد وبرگشت داده میشه میترسم واسم خطر داشته باشه وقتی برگشت داده میشه اگر مصرف کنم اشکالی نداره.2 لطفا جواب بدید چیکار کنم ادرارم خیلی اذیتم میکنه لطفا به دوسوالم جواب بدید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      ادرار باقيمانده زياد است پايد مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر مم شنبه ۲۲ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    آیا در عمل turp پروستات
    انزال خشک روی میدهد؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۲ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      بله

  • تصویر کاربر سعید شنبه ۲۲ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت استاد گرامی پدر بنده66سال سن داره که دچار بزرگی پروستات شده وعلایم سوزش وتکررادرارو درسرمای هوا بی اختیاری داره که زیر نظر اورولوز چن ماه یوریناسین وترازوسین مصرف کرد وبعد به روش تی یوارپی جراحی بسته شد جواب بیوپسی خوش خیم وخوب بود امروز بعد از یک سال باز همون علایم برگشته میخواستم بدونم اگر بشه کل پروستاترو برداریم ایا این مشکل حل میشه یا دچار بی اختیاری ادرار میشه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۲ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      دوباره بايد تي يو أر پي شوند 

  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۳ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 2533 مشاهده پرسش
    بنام خدا .سلام آقای دکتر .مدت یکسال است که جهت درمان عوارض بزرگی پروستات تامسولوسین و فیناستراید تجویز شده .اخیرا بجای این دو دارو داروی ترازوسین تجویز شده .میخواستم لطفا توضیح دهید کدام بی خطرتر است و کدامشان بهتر است .چون در جایی خواندم در هنگام مصرف تامسولوسین جهت سرطان پروستات هم آزمایش دهید از طرفی با خوردن قرص 2میلی گرم ترازوسین سرگیجه و مخصوصا تپش قلب از شب تا صبح ناراحتم میکند.فشار عادیم 10 _11.5 است .اندازه پروستات 47*31*34و psa با خوردن فیناستراید و تامسولوسین 0.25شده است .وحجم اندار باقیمانده 25 است.با سپاس و درود فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۳ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      تامسولوزين بهتر است

  • تصویر کاربر علیرضا یکشنبه ۲۵ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر آقای دکتر

    من 28 ساله هستم، آزمایش خون دادم و TOTAL PSA 2.25 بود

    احساس ماندن ادرار در مثانه داشتم، بدون درد و سوزش، پزشک تشخیص التهاب پروستات داد، یک ماه افلوکساسین تجویز کرد، اما من هنوز این احساس را دارم.

    چکار باید بکنم؟

    به شدت این مساله من رو آزار میده
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۵ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول تامسولوزين ميل كنيد 

  • تصویر کاربر مارال چهارشنبه ۱۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید.اقای دکتر پدر بنده 56ساله هستند و طی سونوگرافی بعمل امده تشخیص بر پروستات به ابعاد 31*33*46 وحجم 26cc ودر جواب سونو فقط نوشته شده پروستات باحجم نسبتا بزرگ ایا نگرانی برای خوش خیم یا بدخیم بودن وجود دارد یا خیر؟و با عمل قابل درمان است؟باتشکر از لطفتان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      اگر علامت ادراري دارند عمل كند بدخيم با أزمايش psa مشخص مي شود

  • تصویر کاربر بابک چهارشنبه ۷ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر . به دلیل سوزش و تکرر ادرار به دکتر مراجعه کردم و سیستون و سیلیکا کیوتن تجویز کرد و سونوگرافی هم برای من نوشت .نتیجه سونو این بود "پروستات با ابعاد 27*29*47 میلیمتر و حجم 31 سی سی همراه با اکوی پارانشیمال هتروژن دیده شد که مطرح کننده نمای BPH خفیف یا پروستاتیک خفیف میباشد " به نظر دکتر عفونت پروستات وجود داشت و داروهای زیر را به من تجویز کرد.
    1- لتانکس 500
    2-اوروسیترا 5
    3-تامسولوزین
    4-فنازوپیریدین
    میخواستم ببینم آیا بدون آزمایش خون امکان تشخیص عفونت وجود داره و اگه تشخیص درسته آیا داروها درسته؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۷ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      فقط قلم ٣ و ٤ راميل كنيد 

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر