کوچک شدن بیضه به چه دلیل است؟

کوچک شدن بیضه یک حالت و وضعیت پزشکی است که طی آن اورگان‌های تولید مثل که در اسکروتوم قرار دارند، اندازه شان کاهش یافته و این ممکن است همراه با کاهش عملکرد آن‌ها نیز باشد. لطفا با ما همراه باشید تا در این مقاله به بررسی علت کوچک شدن بیضه ها بپردازیم.

بیضه چیست؟

بیضه ها،غدد جنسی مردان هستند. آنها در پشت آلت در کیسه ای از پوست به نام کیسه بیضه قرار دارند. بیضه ها اسپرم را تولید و ذخیره می کنند و همچنین منبع اصلی هورمون های مردانه (تستوسترون) بدن هستند.

آتروفی بیضه هنگامى رخ مى دهد كه بيضه كوچك شود. بیضه ها دو غده ى تولید مثل مردانه هستند که در ناحیه خارج از آلت تناسلی مرد قرار دارند. اين غده ها مسئول ایجاد اسپرم هستند. دلایل احتمالی زیادی برای کوچک شدن بیضه ها از جمله كهولت سن، شرایط پزشکی خاص یا عفونت وجود دارد. کوچک شدن بیضه ها یا آتروفی بیضه به دنبال چند علت بوجود می‌آید که شامل:

  • ژنیتیک
  • ضربه
  • بیماری
  • در معرض قرار گرفتن بعضی مواد سمی

آتروفی بیضه چیست؟

آتروفی بیضه هنگامى رخ مى دهد كه بیضه كوچك شود. در رابطه با کوچک شدن بیضه، بیضه ها به دلیل از بین رفتن برخی از سلول های توليدى و سلول های لیدیگ، كوچك می شوند. سلول هاى توليدى اسپرم توليد مى كنند و سلول هاى ليديگ مسئول توليد تستوسترون هستند.

اگر بيضه ها كوچك شوند، در نتيجه فرد اسپرم و تستوسترون كمترى توليد خواهد كرد، چرا كه سلول هاى توليدى و ليديگ كمترى دارد. آتروفی بیضه با کوچک شدن بيضه ها به دلیل دمای سرما فرق دارد.  در هواى سرد كيسه بيضه جمع مى شود و يا كوچك تر مى شود و بيضه ها را به سمت بدن مى كشد تا گرماى آنها را حفظ كند. در دماهای گرمتر كيسه بيضه شل مى شود، با اين كار بيضه ها از بدن فاصله مى گيرند و خنك مى شوند.

علائم کوچک شدن بیضه

اگر چه علامت اصلی کوچک شدن بیضه یا دو بیضه می‌باشد، ولی بر حسب سن علائم دیگری اضافه می‌گردد. یکی دیگر از علائم  این بیماری درد و ورم شدید بیضه‌ها است که با حالت تهوع و تب همراه می‌باشد. بیضه‌‌ها ورم می‌کنند و بزرگتر به نظر می‌رسند و این ورم منجر به کوچک شدن بیضه‌ها می شود.

علائم قبل از بلوغ کوچک شدن بیضه

علائم قبل از بلوغ که علائم ثانوی جنسی بوجود نمی‌آیند:

  • عدم وجود مو در صورت
  • عدم وجود مو در ناحیه ژنیتال
  • بزرگی آلت تناسلی

التهاب پروستات

علائم بعد از بلوغ کوچک شدن بیضه

علائم بعد از بلوغ کوچک شدن بیضه عبارت اند از:

  •  کاهش میل جنسی
  • ناباروری
  • کاهش توده عضلانی
  • عدم رشد مو در صورت
  • عدم یا کاهش مو در ناحیه ژنیتال
  • بیضه‌های بسیار نرم

علت کوچک شدن بیضه

اورکیت که به عنوان التهاب یا عفونت بیضه یا بیضه‌ها تلقی می‌شود، ممکن است همراه با تورم و درد بیضه سمت چپ و راست یا بیضه‌ها و تهوع و استفراغ باشد. پس از بهبودی بیضه‌ها کوچکتر از حد طبیعی شده و باعث ناباروری می‌گردند. دو نوع اصلی اورکیت وجود دارد:

 اورکیت ناشی از ویروس اوریون

بیشتر مردانی که مبتلا به اوریون می‌شوند بعد از بلوغ دچار اورکیت نیز می‌شوند. اورکیت سه تا چهار روز بعد از گرفتن اوریون ظاهر می‌شود.

اورکیت عفونی

این نوع اورکیت بیشتر به دنبال بیماری‌های مقاربتی مثل گنوره و کلامیدیا بوجود می‌آید. در بعضی از افراد که مبتلا به عفونت مجاری ادراری هستند نیز بوجود می‌آید. 

سن

مردان با افزایش سن دچار آندروپوز می‌شوند. آندروپوز باعث کاهش ترشح تستوسترون می‌شود. این امر می تواند علت کوچک شدن بیض.

واریکوسل

واریکوسل عبارتست از واریس ورید بیضه و بیشتر در بیضه چپ دیده می‌شود. واریکوسل با افزایش درجه حرارت بیضه باعث تخریب و اختلال عملکرد هر دو بیضه می‌شود که این می تواند در نهایت منجر به کبیضه شود.

پیچش بیضه

پیچ خوردن بیضه یا تورشن

اگر طناب بیضه پیچ بخورد، بیضه بدنبال آن می‌چرخد و گردش خون بیضه کاهش یا قطع می‌گردد و باعث درد و تورم بیضه می شود و اگر بیشتر از 4 ساعت بگذرد بیضه میمیرد و باید خارج شود. بنابراین درمان پیچ خوردگی بیضه فوری و اورژانسی است و اگر درمان صورت نگیرد آتروفی بیضه بوجود می‌آید.

جایگزینی تستوسترون از طریق آمپول یا خوراکی

افرادی به دلایلی تحت درمان تستوسترون قرار می‎گیرند، بدنبال آن ترشح هورمون‌های هیپوفیز قطع گردیده و باعث کوچک شدن می شود.

الکل

مصرف زیاد الکل باعث کاهش تستوسترون شده و در نهایت آتروفی بیضه بوجود می‌آید.

شل شدن بیضه ها نشانه چیست ؟

معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. اما اگر با علائم دیگری مانند درد در یک طرف بیضه یا در پروستات همراه شود، فرد باید به پزشک مراجعه کند.

گرما یکی از عوامل شل شدن پوست کیسه بیضه (اسکروتوم) است  و در این هنگام پیدا کردن هر چیز غیر معمول در بیضه ها آسان تر می شود. این روش فقط چند دقیقه زمان می برد و بسیار ساده است.

اگر نگران بیضه های کوچک هستید همین حالا برای مشاوره با پزشک تماس بگیرید

اندازه متوسط بیضه ها

تولید سالم تستوسترون و اسپرم در طیف گسترده ای از اندازه هاى مختلف بیضه می تواند رخ دهد.

برخی مطالعات نشان داده اند که بیضه های بزرگتر در بین برخی از پستانداران با سطح تستوسترون بالاتر همراه است، وهمچنين بیضه هاى کوچک تر اسپرم كمترى توليد مى كنند.

اگر به یک بیماری مانند سندرم کلاینفلتر (كه به دليل داشتن یک کروموزوم X اضافی رخ مى دهد)، مبتلا باشيد ممكن است سطح تستوسترون براى شما نگران كننده شود. علائم این بیماری شامل بیضه های کوچک یا بیضه های کم تحرک و برخی از خصوصیات زنانه مانند بدن و صورت بدون مو، و رشد بافت پستان است. داشتن سندرم کلاینفلتر معمولاً به معنای پایین آمدن سطح تستوسترون و کاهش فعالیت اسپرم است و در نتيجه فرد دچار نابارورى خواهد شد.

درمان قطعی میکروپنیس در کودکان

اصطلاح بالینی براى تعريف سطح پايين تستوسترون به طور غیر طبیعی، هیپوگنادیسم است.

علائم هیپوگنادیسم به شرح زير است:

  • بیضه های کوچک تر از حد متوسط
  • رشد بافت پستان
  • موهاى بدن و صورت فرد كمتر از همسالان او است.
  • ساير علائم شبیه به علائم کلاینفلتر است.

هیپوگنادیسم اغلب با درمان جایگزینی تستوسترون قابل درمان است و معمولا در دوران بلوغ رخ مى دهد.

یک مطالعه در سال ٢٠١٣ نشان داد که بیضه هاى کوچک با کیفیت تغذیه پدران فرد رابطه مستقيم دارد.

کاهش سطح تستوسترون و حجم بیضه ها هم با مراقبت هاى والدين در ارتباط است. اگر متوجه تورم بیضه های خود شده اید، حتما پزشك خود را در جريان قرار دهيد. رشد بیضه ها در بزرگسالی می تواند نشانه ى سرطان بیضه یا بروز مشکلى در رابطه با سلامتى شما باشد.

بیضه بزرگ بهتر است یا بیضه کوچک؟

اندازه بیضه مانند قسمت های دیگر بدن در هر شخص متفاوت است، اما نکته مهم این است که بیضه کوچک یا بزرگ تأثیر کمی بر سلامتی دارد یا هیچ تاثیری ندارد.

طول متوسط یک بیضه بین 4.5 – 5.1 سانتی متر (در حدود 1.8 تا 2 اینچ) است. بیضه هایی که طول آنها کمتر از 3.5 سانتی متر (حدود 1.4 اینچ) باشد، کوچک در نظر گرفته می شوند.

به دلیل اینکه اسپرم در بیضه تولید می شود، در صورت داشتن بیضه کوچکتر، احتما اینکه اسپرم کمتری از حد متوسط ​​تولید کند بیشتر است.

زمان رشد بیضه ها

بیضه یک مرد در بدو تولد حدود ١ سانتیمتر مکعب است و تا حدود ٨ سالگی به همان اندازه باقى مى ماند، سپس از سن ٨ سالگى دوباره شروع  به رشد می کند. بیضه ها به طور منظم و پيوسته رشد مى كنند تا در زمان بلوغ به اندازه بيضه هاى يك مرد بالغ برسند. در اين زمان موهاى مربوط به ناحیه ى اسکروتوم (كيسه بيضه) و اطراف دستگاه تناسلی شروع به رشد می کنند. گرچه بیضه ها با سرعت يكسان رشد می کنند، ولى ممکن است يكى از آنها کمی بزرگتر و کمی طولانی تر از دیگری رشد کند، همچنین به طور معمول یک بیضه کمی پایین تر از دیگری قرار مى گيرد.

علت کوچک شدن بیضه

آیا اندازه بیضه ها تغییر می کند؟

با افزايش سن، تولید تستوسترون كاهش مى يابد چرا كه بيضه ها شروع به كوچك شدن مى كنند، این توصيف به عنوان آتروفی بیضه شناخته شده است.

این تغییر در اندازه به طور معمول خيلى تدریجی رخ مى دهد و ممکن است خيلى هم به چشم نيايد. هنگامی که اين اتفاق به طور طبیعی رخ دهد، هیچ تهدیدی برای سلامتی محسوب نخواهد شد.

پایین آمدن سطح تستوسترون می تواند منجر به کاهش میل جنسی و كاهش توده عضلانی شود، اما بروز این تغييرات در روند افزايش سن كاملا طبيعى است.

برخی از مشکلات بهداشتی و پزشكى نيز ممكن است باعث بروز کوچک شدن بیضه شوند، از جمله:

  • بیمارى های مقاربتی مانند سوزاک و سفلیس
  • اوریون، سل و برخی عفونت های ویروسی مربوط به بیضه ها
  • تروماى شدید بیضه ها

عوامل بی خير ديگرى نيز وجود دارند كه می توانند باعث ایجاد تغییرات موقتی در بیضه و كيسه بیضه شوند، به خصوص كاهش دما كه می تواند باعث کوچک شدن كيسه بيضه ها به طور موقت شود و این هیچ تاثیری در اندازه بیضه ها ايجاد نخواهد كرد.

در صورت قرار گرفتن در معرض آب سرد یا هواى سرد، ممکن است بیضه ها به طور موقت منقبض شده و به سمت بدن جمع شوند كه به آن انقباض کرماستریک گفته مى شود، دليل رخ دادن اين واكنش اين است که بیضه ها همواره سعی می کنند دمای معینی که برای تولید اسپرم ایده آل است را حفظ کنند. این دما کمی خنک تر از میانگین دمای بدن است، به همین دلیل بیضه ها از بدن فاصله دارند. اما هنگامی که در معرض آب سرد یا دمای سرد قرار مى گيريد، عضله كروماتر جمع مى شود و بیضه ها را برای گرم كردن به سمت بدن می کشد.

آیا اندازه بیضه ها متفاوت است؟

اين که یک بیضه کمی بزرگ تر از دیگری باشد كاملا طبيعى است. معمولاً هیچ توضیح پزشکی یا بهداشتی برای اختلاف اندازه بيضه ها وجود ندارد. اما اگر متوجه تغییر در اندازه یا شکل یک یا هر دو بیضه شدید، حتما پزشک خود را در جريان قرار دهيد.

سرطان بیضه یا پیچ خوردگی بیضه که به دليل پیچ خوردگی بند ناف (بند اسپرماتیک) است، باعث بروز درد و تورم می شود و باید به سرعت پس از بروز علائم توسط پزشک مورد بررسى و درمان قرار گيرد.

تشخیص کوچک شدن بیضه

پزشک معمولا با طرح سؤالاتی در مورد سبک زندگی و سابقه پزشکی، تشخیص کوچک شدن بیضه را آغاز می کند و همچنین در مورد هر نوع دارویی که فرد مصرف می کند هم سؤال خواهد کرد، پزشک همچنین با نگاه به خصوصیات زیر می تواند بيضه ها را به صورت فيزيكى معاينه كند:

  • اندازه
  • شكل
  • بافت
  • سفتى

تشخیص کوچک شدن بیضه

و بالاخره یک پزشک ممکن است آزمايش هاى ديگرى را هم انجام دهد تا علت ایجاد آتروفی مشخص شود.

اين آزمايش ها به شرح زير است:

  • سونوگرافی بیضه ها برای دیدن ناهنجاری ها و جریان خون
  • ازمايش خون براى يافتن نشانه هايى ازعفونت
  • آزمایش سواب یا آزمایش ادرار برای بررسى عفونت هاى مقاربتى
  • تست های سطح هورمون

درمان کوچک شدن بیضه

چه کار کنیم که بیضه هایمان بزرگ شود؟ چگونگی درمان کوچک شدن بیضه بستگی به علت اصلی آن دارد. درمان های احتمالی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آنتی بیوتیک برای عفونت
  • تغییر در سبک زندگی
  • هورمون درمانى
  • جراحى ( خصوصا در مورد پیچ خوردگی بیضه)

اگر فرد به موقع آتروفی بیضه را تشخيص دهد و در اسرع وقت درمان كند، ممکن است بتواند از كوچك شدن بيضه جلوگيرى كند.

برخی از شرایط، مانند پیچ ​​خوردگی بیضه، به درمان فوری نیاز دارند تا از آسیب دائمی بیضه جلوگیری شود.

درمان سنتی کوچک شدن بیضه

برخی افراد ادعا می کنند که درمان سنتی کوچک شدن بیضه وجود دارد. هیچ شواهد بالینی اى وجود ندارد که نشان دهد هرگونه داروی طبیعی می تواند آتروفی بیضه یا علل اصلی آن را بر طرف کند.

بزرگ کردن بیضه

چه کار کنیم که بیضه هایمان بزرگ شود ؟ لازم به ذکر است که هیچ روش اثبات شده پزشکی برای افزایش اندازه بیضه وجود ندارد. وقتی خون در اندام تناسلی شما جاری می شود، بیضه ها به طور موقت بزرگ می شوند. پس از اوج گرفتن، اندازه آنها به اندازه طبیعی برمی گردند.

توصیه پزشک برای کوچک شدن بیضه

افراد باید هميشه اندازه و شکل بیضه های خود را به طور منظم بررسى كند.

اگر یکی یا هر دو بیضه بطور قابل توجهی کوچکتر شود، بهتر است در اسرع وقت با پزشک صحبت کنید.

در صورت تسخيص و درمان در مراحل اوليه، مى توان از كوچك شدن بيضه جلوگيرى كرد.

 برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر مجید شنبه ۱۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر.۳۰ سال سنمه و حدود یکی دوماه که احساس میکنم بیضه هام از حالت قبلیش کوچکتر شده و به دنبالش هم منی کمتری موقع ارضا شدن دارم هم میل جنسیم کم شده .این مشکل یهو برام ایجاد شده یعنی توی یکی دو روز متوجش شدم میخاستم ببینم چه کار باید بکنم و ایا قابل بهبود هست لطفا جوابمو بدید خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سونوگرافي از بيضه ها انجام شود

  • تصویر کاربر حمید یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    من یکی از بیضه هام و عمل کردم اوردم پایین ۱۵سالمه امروز سونو دادم از حد طبیعی کوچیک ترن الان مشکل دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      چون بالا بوده كوچك شده مشكلي نداريد

  • تصویر کاربر omid2118 سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من 25 سال دارم و متاسفانه از راهنمایی تا پارسال خود ارضایی میکردم بیضه های کوچکی دارم نسبت به دوستام مشکل خاصی هم ندارم نه از نظر حجم منی و ن میل جنسی کمی دارم فقط حجم بیضه هام هر کدام تقریبا 3 ×2×2 سانت میباشد یک سوم هم سنام است آیا طبیعی است؟ نگران هستم
    در آینده بچه دار نشوم . ممنون از پاسخگویی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      أزمايش اسپرم بدهيد

  • تصویر کاربر گلی شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    سلام پسر من شش سال است اقای دکتر یک بیضه نزول نکرده داشت که در شش ماهی پایین آمد سمت چپ بود. الان همان بیضه گاهی بالاست .حد اقل چهار دکتر پسر من را معاینه کردن وهیچند کدام مشکلی در بیضه ندیده اند فقط کمی کوچکتر است که گفته شد با توجه به فتق طبعی است اقای دکتر سوال من این است 1چند دفعه در روز باید چک کنم که متوجه شوم عملکرد بیضه خوب است 2 آیا عمل فیکس کردن بیضه برای پسر من دیر شده فایده نداری3 آیا امکان دارد درا بلوغ درست شود من ششش ساله درگیرم ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      بالا رفتن و پايين أمدن بيضه طبيعي است و نياز به كاري نيست

  • تصویر کاربر بهروز پنجشنبه ۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام.آقای دکتر من ۲۵ سالمه بیضه هام کوچیکه ولی آلتم خوبه نرماله ۱۵ سانته در حالت نعوظ یه بارم دو سال پیش دکتر اورولوژی رفتم بهم گفت بیضه هات نرماله ولی الان میخوام ازدواج کنم یکم استرس دارم حجم مایع منی هم خوبه مبخواستم نظرتون رو بدونم،اگه ازدواج کنم بچه دار میشم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      چرا ازدواج نكني مشكلي نداري

  • تصویر کاربر بهروز پنجشنبه ۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده ۲۵ سالمه هست و بیضه هام کوچک و نرم هست ولی آلتم طبیعیه در حالت نعوظ ۱۵ سانته دو سال پیشم هم یه دکتر اورواوژی رفتم گفت نرماله ولی الان چون میخوام ازدواج کنم یکمی استرس دارم شما میگید میترسم نابارور باشم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      أزمايش اسپرم بدهيد

  • تصویر کاربر محمدامین پنجشنبه ۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید اقای دکتر،خیلی ببخشید ولی میخوام راحت صحبت کنم من ۱۶ سالمه و احساس میکنم که بیضه هام نسبت به بقیه هم سن هام خیلی کوچکتر هستش! راستش پارسال من طی دعوایی که با یکی از بچه ها کردم طرف مقابل محکم با پاش به بیضه های من زد که من تا تقریبا میتونم بگم یک هفته درد خفیف و بعضی وقت ها تا حدودی زیاد داشتن و بعدش خوب شد دردش.
    خیلی ببخشید خیلی ببخشید،وقتی که من کیرم شق میشه بیضه هام همون طوری که تو حالت عادی هست میمونه و سفت نمیشه و جمع نمیشه مثل یه توپ ولی بچه های دیگه اینجورین.
    لطف میکنین مشکل من رو بگین چیه؟!خیلی میترسم که نکنه تو آینده باعث ناباروری بشه😔
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      مشكلي نداريد و نگران ناباروري نباشيد

  • تصویر کاربر کمال سه شنبه ۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    من حدود سه سال پیش بصورت دفعی دچار کاهش شدید میل جنسی شدم که حتی بزور حالت نعوظ داشتم و منی خیلی کم و غلیط و بدون پرش
    ادامه داشت کم کم حالت نعوظ خیلی بهتر شد ولی بعد بافت سینه هوم بزرگتر شدن
    در ادامه کاهش میل جنسی در حدود خیلی کم بهتر شد ولی مقدار منی کم و بدون پرش ادامه داره.
    جدیدا بیضه سمت چپ در حالتی بیضه هو گرم هستن نسبت ب بیضه سمت راست کوچک تر شده
    لطف کنید بفرمائید
    علت چیست؟؟؟
    ایا درمان دارد یا نه؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      جهش مني درماني ندارد و كوچكي بيضه هم درماني ندارد و ميل جنسي هم اگر استرس نداشته باشيد خوب مي شود

  • تصویر کاربر Mohammad سه شنبه ۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    جوونی 26ساله ام از مدتی قبل در بیضه چپ احساس درد داشتم با مراجعه به دکتر و انجام سونوگرافی عفونت مشاهده شد و داروهای آنتی بیوتیک مصرف کردم مدتی گذشت بیضه سمت راستم هم درد گرفت دوباره با مراجعه به دکتر و سونوگرافی باز هم عفونت مشاهده شد.
    و این بار دکتر آزمایش اسپرم نوشت آزمایش را انجام دادم در این آزمایش یه کم شکل و حرکت اسپرم ضعیف بود با مصرف دارو و بعد از دو ماه آزمایش را تکرار کردم ولی اسپرم صفر شده بود.باز دکتر سونوگرافی نوشت ایندفعه اپیدیدیم تورم کرده و عفونت داشت.
    آقای دکتر میخواستم بدونم مشکل ناباروری دارم؟ راه حل مشکلم چیست؟
    ضمنا اسپرمم هم خیلی غلیظ نبود.
    خیلی میترسم کمکم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۷ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      اگر تعداد صفر باشد درماني ندارد

    2. تصویر کاربر Mohammad جمعه ۲۷ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      ینی نابارور هستم؟!
      الان دوباره دکتر آنتی بیوتیک داده گفته بیا آزمایش را تکرار کن
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      أزمايش را تكرار كنيد اگر صفر باشد درماني ندارد

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۵ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام اقایه دکتر من 16 سالمه و نزدیک سه ماه پیش واریکوسل خیفی داشتم و با قرص خوب شد اما بعدش هی بیضه هام درد میکرد و من رابطه با دوست دختر خود داشته ام و الان که توجهی به بیضه هام دارم بسیار بسیازر کوچک و ورم بزرگ در هر دو بیضه میبینم و خیلی هم سفت هستند مشکل چیه خواهشن کامل توضیح دهید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      جواب دادم

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      جواب دادم

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر