همه چیز درباره پیچ خوردگی یا تورشن بیضه

پیچ خوردگی بیضه یا تورشن بیضه یکی از عارضه های ساده است که ممکن است در فعالیت های روزانه برای مردان رخ دهد ولی در صورت عدم رسیدگی می تواند خطر زا باشد.

تورشن بیضه چیست؟

پیچ خوردگی یا تورشن بیضه زمانی اتفاق می افتد که اسپرماتیک کورد (بند بیضه) می چرخد و در نتیجه جریان گردش خون بیضه قطع می شود.

در نتیجه اگر زمان طولانی پیچ خوردگی بیشتراز 4 ساعت شود، نسج بیضه دچار آسیب می شود و امکان ناباروری وجود دارد. شایع ترین علامت که پس ازاین پدیده بوجود می آید، درد می باشد. بیضه بزرگتر ازحد نرمال شده و به علت چرخش بند بیضه را به طرف بالا می کشد.

بیشترین علتی که باعث این حالت می شود، مشکلات مادرزادی (CONGENITAL MALFORMATION) است.

وقتی پیچ خوردگی اتفاق بیفتد، به مرور زمان بیضه دچار ورم و التهاب و بزرگی بیضه و شدیدا” دردناک شده و بیضه کمی از کیسه بیضه خارج می شود. تشخیص براساس علائم بیماری و یافته هایی است که توسط پزشک بدست می آید. اگر تشخیص نامشخص باشد باید از سونوگرافی رنگی داپلر از بیضه کمک گرفت که در صورت تورشن، کاهش گردش خون بیضه را نشان می دهد.

این بیماری بیشتر موقع تولد و دردوران بلوغ اتفاق می افتد و در هر زمان از روز ممکن است این بیماری بوجود آید. عارضه پیچ خوردگی بیضه برای 1 نفر از هر 4000 نفر اتفاق می افتد. آمار دیگر نشان می دهد که 1 نفر در 25000 نفر مرد درسال، قبل از 25 سالگی دچار تورشن می شوند.

پیچ خوردگی بیضه

علائم پیچ خوردگی بیضه

  • تهوع و استفراغ
  • درد بیضه
  • قرمزی و التهاب پوست بیضه
  • تب
  • امکان ناباروری اگر دو طرفه اتفاق افتد و قبل از 4 ساعت، درمان صورت نگیرد.

عوامل مساعدکننده تورشن بیضه

  • بزرگی بیضه بطور طبیعی یا سرطان بیضه
  • اختلالات مادرزادی
  • آزادبودن بیضه در کیسه بیضه
  • موارد نادر بیضه

تنگی مجرا

تشخیص تورشن بیضه

  • براساس علائم بیمار
  • یافته هایی که توسط پزشک به دست می آید
  • چون گاهی با التهاب اپی دیدیم علائم آن اشتباه می شود، می توان از سونوگرافی رنگی داپلر استفاده کرد، در این حالت گردش خون در تورشن در سونوگرافی کاهش پیدا می کند. تشخیص با سونوگرافی اسکن 90 درصد می باشد.

اگرچه اسکن ایزوتوپ دقیق ترین وسیله تشخیص است ولی چون این بیماری اورژانس است و احتمال انجام فوق طول می کشد لذا انجام اسکن ایزوتوپ کمتر انجام می شود.

  • پیچ خوردگی بیضه به علت یک پروسه چرخش مکانیکی است. ضمنا عقیده بر این است که تورشن در دوران رشد جنین اتفاق می افتد که منجر به تورشن نوزاد یا VANISHING TESTIS می شود و یکی از علل نوزادانی است که بدون وجود یک بیضه بدنیا می آیند. یک نوع تورشن بیضه وجود دارد که در آن گاه گاهی فرد به آن مبتلا می شود.

به هنگام پیچ خوردگی بیضه علائم تهوع، استفراغ و درد بروز می کند و خود به خود بهبود می یابد و در حقیقت کورد پیچ خورده به حالت طبیعی بر می گردد. این چنین افرادی در شانس و ریسک تورشن کامل و امکان خارج کردن بیضه درآینده خواهد بود، اگر دچار تورشن شوند. بنابراین افراد گاهگاهی دچار تورشن می شوند و سپس بهبودی حاصل می شود. بهترین درمان دراین افراد فیکس کردن دو طرفه بیضه ها می باشد.

پیچ خوردگی آپاندیکس بیضه

در این تورشن بیضه یک زائده وجود دارد به نام RETE TESTIS که دچار تورشن می شود و بین بچه های 7 تا 14 ساله می باشد. تورشن شبیه تورشنی است که در بالا توضیح داده شد و همراه با درد ناگهانی می باشد. در معاینه بیضه یک ندول سفت کوچک در قسمت بالای بیضه نشان می دهد که موقع معاینه ثابت نمی باشد و اختصاصا” BHUE DOT SIGN می گویند. این آپاندیکس بیضه است که تغییر رنگ داده و قرمزی قابل توجه روی پوست بوجود می آید. برگشت پذیری 2 تا 3 روز طول می کشد و مسکن باید تجویز کرد.

تورشن در جوانان 12 تا 18 ساله 65 درصد اتفاق می افتد. ولی در هر سنی اتفاق می افتد حتی در دوره نوزادی.

عوارض تورشن بیضه

پیچ خوردگی می تواند عامل مشکلات دیگری برای مردان بشود که می توان موارد زیر را در این زمینه نام برد:

  • انفارکتوس بیضه
  • آبسه بیضه
  • اپیدیدیمیت بیضه
  • گانگرن

درمان تورشن بیضه

اگر تشخیص سریع داده شود، بیضه حفظ خواهد شد. گاهی بدون دخالت جراحی با چرخاندن بیضه در جهت مخالف پیچ خوردگی برمی گردد. این چرخش باید به طرف پا باشد.

اگر جراحی سریع انجام گیرد و معمولا” زیر 6 ساعت، 90 درصد بیضه حیات خود را بدست می آورد. اگر زمان به 12 ساعت برسد عمل جراحی حفظ بیضه 50 درصد است و اگر به 24 ساعت برسد شانس حیات بیضه 10 درصد می شود. حدود 40 درصد افراد مبتلا به تورشن بیضه ، بیضه خود را از دست می دهند.

هزینه عمل پیچ خوردگی بیضه بسته به شرایط بیمار و وخامت موقعیت متفاوت است ولی از درمان هایی است که معمولا تحت پوشش بیضه قرار می گیرد.

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر اریو جمعه ۵ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 126 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من ۲۰ سالم هستش و در ۲۹ سالگی دچار تورشن بیضه شدم و به تشخیص اشتباه یک پزشک منجر به نکروز و برداشتن بیضه چپ شدم که بعدش اون یکی بیضه به کیسه بیضه فیکس کردن الان بعد از گذشت یکسال بعضی از مواقع درد دارم معمولا بعد از کار و فعالیت زیاد مثل نشستن پشت میز ایجاد میشه
    الان ۱ روز نیم که بیضه درد گرفته یک در موضعی میخواستم بدونم مشکل چیه ؟ چرا اینجوری میشه در کل ؟ طبیعیه ؟
    باید به اورژانس مراجعه کنم یا نه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۵ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      با سلام علت درد التهاب اپيديديم بيضه مي باشد از انجام كار سنگين خود داري شود عمل جنسي داشته باشيد و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز بعد از ناهار ميل شود

  • تصویر کاربر رحمان چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    برای زودانزالی آیا قرص یا دارویی است که دئمی خوب بشه اسمش رو میشه بهم بگین.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص فلوكستين ٢٠ ميلي سه ماه ميل كنيد

  • تصویر کاربر عباس یکشنبه ۲۱ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام پسر من دوروز پیش عمل تورشن بیضه انجام دادند .دکتر گفت دوروز دیگه بیارید تا فیلتر آن را دربیارم ولی حالا دکتر به مسافرت رفته .حالا بنظرتون میتونیم خودمون فیلترها را دربیاریم یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۱ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      با سلام اگر مي توانيد أنرا خارج كنيد اشكالي ندارد

  • تصویر کاربر سعید شنبه ۷ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر
    آقای دکتر من درنوجوانی تورشن بیضه داشتم وجراحی نکردم.بیضه کوچک شد.متاهل هستم وفرزند هم دارم
    آیا جراحی نکردن تورشن بیضه باعث افزایش فشار خون میشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۷ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      با سلام باعث فشار خون نمي شود

  • تصویر کاربر m جمعه ۶ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    سلام
    من ۱۸ ساله هستم و تقریبا دو روز است که متوجه شدم بیضه سمت چپم کمی زاویه اش پایین تر از بیضه سمت راست است و خیلی کم به سمت تو رفته و در این یک ماه کمی حس می کردم که بیضه سمت چپم پایین است و دیشب هنگام راه رفتن درد گرفت و زاویه اش تغیر کرد ولی امروز دردش بهتر شد و وقتی به پشت بیضه دست می زنم کمی درد می گیرد و یک حس سنگینی روی بیضه چپم دارم لطفا راهنمایی ام کنید و باید چه کاری انجام دهم بسیار نگران هستم و آیا امکان پیچش وجود دارد و یا خارج شدن بیضه و ناباروری خواهشا راهنمایی ام کنید باید چه کاری انجام دهم
    (من چندین بار هنگام خودارضایی بیضه سمت چپم زیر شلوار به پایین کشیده شد و از به بعد این اتفاق افتاد)
    1. تصویر کاربر m چهارشنبه ۴ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام آقای دکتر جواب ندادید
      به دکتر ارولوژی مراجعه کردم و برای من یک نوار بیضه نوشت که آپلود می کنم و مشکل کیست بیضه بود و دارو های پرگابالین و افلوکسین و ناپروکسین نوشت و گفت که نیاز به عمل ندارم و بعد ازدواج بهتر است که عمل کنم
      آیا امکان این وجود دارد که کست درمان همیشگی شود یعنی اینکه دیگر درد آن بروز نکند و اینکه نظر شما چیه
      خیلی ممنون
    2. تصویر کاربر m چهارشنبه ۴ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      دکتر فایل آپلود شد
    3. تصویر کاربر m چهارشنبه ۴ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      و آیا رابطه جنسی داشن باعث ایجاد مشکل می شود؟
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۶ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      با سلام رابطه جنسی باعث این مشکل نمی شود  کیست بیضه نیاز به درمان جراحی ندارد و دارو های تجویز شده را میل کنید و نگران نباشید

    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۶ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      With the salutation of the Lord of the Gentiles, it is not possible for us to go out of the house of the LORD, and to go out of the house of the LORD.

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر پسر پنجشنبه ۲۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    من نوجوان هستم کیسه بیضه یکم سرخ شده ولی نه قرمز هیچ دردی ندارم ولی وقتی بیضه راست را به سمت بالا میبرم با دست درد می گیرم اما در بیضه سمت چپ این اتفاق نمی افتد و هر دو بیضه راست نیستند و به صورت 45 درجه قرار دارند مشکلیه و چند روز پیش که به پیش دکتر رفتم منو معاینه کرد و برام آزمایش ادرار نوشت ازمایشم منفی بود و بیضه ها کاملا سالم بودند و دکتر گفت شاید قدکش هایش در حال رشد هستند ولی تا اون موقع یک ماه گذشته و بالا بیضه هردو یک گردی کوچک است و کیسه بیضه گرم شده و خنک هم نمیشود
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۲ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص ألفن xl ١٠٠ ميلي گرم ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر کمال جمعه ۱۲ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 330 مشاهده پرسش
    با سلام
    من ۳۸ سال سن دارم حدود ۳۱ روز قبل عمل فتق و انجام دادم بعد عمل روز به روز بی حال و تب و لرز داشتم هفته اول با دکترم مراجعه کردم دو بار فقط می گفت طبیعی است عمل تان سخت بود و بزرگ‌الان حدود ۲ هفته قبل سونو‌ دادم که ارسال خواهم کرد نشان داده ۲۵ سی سی عفونت در بیضه سمت راست دارم ولی خیلی سفت و ورم کرده با توجه به مصرف انتی بیوتیک و آمپول های قوی تغییری حاصل نشده گفتم آیا احتمال دارد دوباره جراحی بخواهد
    1. تصویر کاربر کمال سه شنبه ۹ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر منتظر پاسخ جنابعالی می باشم پیشاپیش از راهنمایی شما سپاسگزارم
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص تاوانكس٥٠٠ ميلي گرم ده روز ميل كنيد و بهتر است چرك تخليه شود

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر پسر جمعه ۸ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 454 مشاهده پرسش
    سلام من یه پسر ۱۸ ساله هستم گاهی اوقات یکی از بیضه هام(بیشتر بیضه چپ) از حالت طبیعی خارج میشه و به صورت افقی قرار میگیره به طوری که خودم متوجه میشم ۹۰ درجه چرخیده حدودا هفته ای یک بار یا بیشتر اینطوری میشم و بعد از یک یا دو ساعت به حالت اول بر میگرده ۵ ماهی میشه که اینطوری ام من خودم درد و متورم شدن احساس نمیکنم به انزال هم میرسم و اصلا مشکلی ندارم اما وقتی به فوق تخصص کلیه و مجرای ادرار مراجعه کردم منو معاینه کرد و گفت شما گردش نداری اما مستعد گردش هستی و باید عمل فیکس کردن بیضه ها رو انجام بدی خواستم از شما بپرسم که من اصلا نیازی به این عمل دارم یا نه ممنون میشم اگر جواب بدين، اگه نیازی نیست که عمل نکنم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام بله بيضه بايد فيكس شود

  • تصویر کاربر امین پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 448 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من مدتی هست که متوجه یک رگی روی بیضه سمت راست خودم شدم که قابل مشاهده هست ولی قابل لمس نیست
    نمیدونم چیه و خیلی آرامشمو بهم زده
    ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام رگ طبيعي بيضه را كه نمي شود كاري كرد نگران نباشيد

  • تصویر کاربر الهه سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 359 مشاهده پرسش
    سلام دکتر.من یک خاستگار دارم که هشت سال پیش دچار کانسر بیضه شدن و یکی از بیضه هاشون رو تخلیه کردن و برا پایین اوردن ریسک عود یک جلسه شیمی درمانی با دوز کم دکترشون براشون انجام دادن و حتی موهای ایشون حین شیمی درمانی و بعدش نریخته و کل پروسه یک هفته ب طول انجامیده.نوع تومور سمینوما استیج۱بوده و متاستاز نداشته.اسپرم فریز کردن اما تست بارداری هم دادن مشکلی نبود.تا سه سال بعد درمان هم سی تی اسکن کامل و تست خون مدام انجام دادن همگی نرمال بوده.الان خانواده من میگن داخل پرونده ایشون نوشته نوع تومور بدخیم بوده و کانسر ایشون عود میکنه توموری که بدخیم باشه قطعا باز از جای دیگر سرباز میکنه.و میگن حتی اگر احتمال عود ۱درصد باشه ما رضایت نمیدیم.پزشک خودشون هم ریسک عود رو نزدیک صفر گفتن.پزشک اورولوژی هم ۹۹/۹گفتن بیماری ایشون برنمی‌گرده و گفتن کانسر بیضه کشنده نیست.دکتر آیا واقعا احتمال عود بیماری ایشون وجود داره؟خواهش میکنم کمکم کنید زندگیم از هم پاشیده 😔😔داخل پرونده هم میکس ژل سرم نوشته شده ک من اطلاعی ندارم از این واژه ک معنیش چیه.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام عود تومور نادر است

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر