التهاب پروستات در جوانان

التهاب پروستات به معنی یک رویداد یا وضعیت پزشکی است که در آن پروستات متورم و بزرگ می شود. التهاب پروستات بیماری نیست و تنها علامت یک بیماری می باشد. در این مقاله به بررسی التهاب پروستات در جوانان میپردازیم.


پروستات چه زمانی اتفاق می افتد؟

تورم یا ورم پروستات که یک غده ی تناسلی ترشحی می باشد، زمانی اتفاق می افتد که مایع فراوان در آن تجمع پیدا کند و نیز می تواند به علت بیماری پروستات به وجود آید. جوانانی که مبتلا به التهاب پروستات می شوند، اولین علامتی که آنها را رنج می دهد و موجب نگرانی آنها می شود، نیاز فوری و سریع به تخلیه ادرار است.

پزشکان اگر التهاب پروستات را در مرحله ی اولیه که حاد می باشد، تشخیص ندهند، به طرف حالت مزمن رفته و در این حالت، فرد جوان به مسائل روحی روانی مبتلا میشود، علاوه بر آن پروستات مزمن درمان طولانی مدت را  طلب میکند. پزشک در همان ویزیت اول در محیط دوستانه و یک ویزیت ده دقیقه ای قادر خواهد بود بیماری را تشخیص دهد.

التهاب پروستات

علل التهاب پروستات

✅ هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)

✅ عفونت مزمن پروستات

✅ خوردن الکل زیاد

✅ خوردن غذاهای تند

 سرطان پروستات

✅ کیست های سیستم دستگاه ادراری

التهاب پروستات بسیاری از مردان را گرفتار می کند و درمان نوع مزمن آن یکی از معظلات پزشکی اورولوژی می باشد. همانطور که گفته شد، التهاب پروستات بیماری نمی باشد، بلکه زمینه ای برای ایجاد عفونت حاد پروستات است.

عوامل مهم در ایجاد التهاب پروستات، عبارتند از:

 ✔ عمل جنسی زیاد

✔ نشستن طولانی

✔ مصرف غذاهای چرب و الکل که در پروستات تجمع می یابند و باعث احتقان میشوند.

✔ استمناء و خودارضایی، اگر فرد به طور خواسته مانع از انزال شود، میتواند باعث احتقان پروستات شود.

✔ عمل جنسی برای مدت خیلی طولانی باعث احتقان پروستات میشود. بنابراین جوانان حتماً باید عمل جنسی را به طور منظم و طبیعی انجام دهند.

✔ دوچرخه سواری و اسب سواری با ایجاد ضربه به ناحیه پرینه (ناحیه زیر بیضه) و با اختلال در گردش خون در غده پروستات هم باعث التهاب پروستات شده و هم باعث اختلال در نعوظ میشوند.

راه های بسیار مهم که برای تسکین و بهبودی احتقان پروستات به کار می روند، این روش ها معمولا توسط خود بیمار انجام میشوند و عبارتند از:

☑ ساده ترین راه کم کردن مایع داخل پروستات است که با ماساژ پروستات، میتوان مایع داخل آن را کم کرد، این کار توسط پزشک انجام میشود.

☑ نشستن در آب گرم روزی دو بار، هر بار به مدت 15 دقیقه بسیار کمک کننده است.

☑ استفاده از داروهای ضد التهاب که به صورت استعمال خارجی، ماساژ و ورزش می باشد.

 التهاب پروستات مزمن

هوای سرد باعث تحریک اعصاب شده و در نتیجه فشار مجرا بالا می رود. فشار باعث میشود تا دو سوراخ غده پروستات مسدود شوند. در حالت عادی، بعد از لذت جنسی مایع منی توسط این دو سوراخ  وارد مجرا می گردد و خارج میشود. در احتقان پروستات این ترشحات در پروستات میمانند و خارج نمیشوند.

علائم پروستات در جوانان

نشانه ها و علائم پروستاتیت به علت آن بستگی دارند. این علائم می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن (دیزوری)
  • اشکال در ادرار کردن، مانند ادرار قطره قطره یا با تاخیر
  • تکرر ادرار، به ویژه شب ها
  • نیاز فوری به ادرار کردن
  • ادرار ابر مانند
  • خون در ادرار
  • درد در شکم، کشاله ران یا کمر
  • درد در ناحیه بین اسکروتوم و رکتوم (پرینه)
  • درد یا ناراحتی در آلت تناسلی یا بیضه ها
  • انزال دردناک
  • نشانه ها و علائم آنفولانزا (همراه با پروستاتیت باکتریایی)

اثرات احتقان پروستات

احتقان اگر در جوانان طولانی شود، باعث عفونت پروستات می شود و در نهایت کیفیت زندگی فرد دچار اخلال میشود. از علائم قابل توجه و مهم این بیماری میتوان به تکرر ادرار و نیاز به تخلیه ی فوری اشاره کرد،که حتی ممکن است موجب خانه نشینی فرد شود. تکرر ادراری به معنای نیاز به تخلیه بین 1 تا 3 بار در یک ساعت است.

از علائم دیگر آن میتوان به درد لگن و ناحیه ژنیتال، و همچنین درد و سوزش موقع ادرار کردن اشاره کرد. شب ادراری از بدترین علائم احتقان پروستات است و گاهی دفعات آن در طول شب آنقدر زیاد میشود که باعث میشود فرد در طی روز کسل و خسته به نظر آید.

بنابراین بسیار مهم است که آقایان جوان تغییراتی در زندگی روزانه خود داشته باشند، تا در روند بهبودی، تسریع حاصل شود. در ضمن خوردن آب در روز باعث تمیز کردن سیستم دستگاه ادراری می شود. کم آبی در بدن، باعث میشود ادرار را غلیظ شده و پروستات تحریک شود و نتیجه ی آن احتقان پروستات خواهد بود.

در مردان، پروستات احتقانی شدید باعث عفونت پروستات میشود که باید مورد درمان داروئی قرار گیرد. عفونت پروستات معمولاً به علت میکروب ایجاد نشده، لذا مصرف آنتی بیوتیک لازم نیست.

التهاب پروستات

درمان احتقان پروستات

شایع ترین بیماری اورولوژی در ایران احتقان پروستات است. که بسیاری از درمان آن ناامید شده اند. احتقان پروستات عفونی، احتقانی با تجمع مایع در پروستات تشخیص داده می شود. بهترین و رایج ترین درمان های احتقان پروستات عبارتند از:

 ✔ استفاده از داروهای ضد التهاب پروستات

 ✔ استفاده از داروهای مدرتیک

 ✔ نشستن در آب گرم روزی دو بار هر بار به مدت 15 دقیقه

✔ دوری از اضطراب، نگرانی و استرس از بهبودی

عوارض احتقان پروستات

  • در صورت درمان صحیح و طولانی شدن بیماری، فرد دچار مشکل روانی نظیر دپرسیون می شود.
  • عدم میل جنسی یا کاهش آن
  • عدم خروج منی هنگام عمل جنسی
  • علائم ادراری به صورت تکرر ادرار، بی اختیاری ادرار و شب ادراری
  • عفونت باکتریایی خون (باکتری)
  • تورم لوله پیچ در پیچ متصل به پشت بیضه (التهاب اپیدیدیم)
  • حفره پر از چرک در پروستات (آبسه پروستات)
  • ناهنجاری و ناباروری مایع منی، که می تواند همراه با پروستاتیت مزمن باشد
  • هیچ مدرک مستقیمی مبنی بر این که وجود پروستاتیت منجر به سرطان پروستات شود، وجود ندارد.

چه درمان های طبیعی یا خانگی باعث تسکین درد پروستات می شود؟

علاوه بر معالجه پزشکی، درمان های خانگی پروستاتیت شامل موارد زیر است:

  • استفاده از حمام های آب گرم (وان)
  • از مصرف الکل، کافئین و غذاهای پرادویه خودداری کنید.
  • ماساژ پروستات:در چند مطالعه نشان داده شده است که ماساژ پروستات علائم را در برخی از بیماران مبتلا به پروستاتیت مزمن غیر باکتریایی کاهش می دهد.
  • تغییر سبک زندگی: گر دوچرخه سواری یا اسب سواری می کنید، بهتر است تا زمان بهبودی، این فعالیت را کنار بگذارید.
  • اگرچه بسیاری از داروهای گیاهی در دسترس می باشند، اما هیچ شواهد و مدارکی در مورد تاثیر داروهای گیاهی بر روی پروستاتیت در دست نیست.

 برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر مرادی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ۲ سال هست سوزش ادرار دارم سونوگرافی زیاد رفتم کلیه مثانه سالم و حجم پرستات ۱۶ سی سی بود تکرر ادرار ندارم رنگ ادرار زرد است دکتر عفونت و التهاب پرستات تشخیص داد داروی زیاد مصرف کرده ام باز هم خوب نشده ام خواهشا راهنمای کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر یه چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من یه پسر 25 ساله هستم و مجرد و وزنمم زیاده حدود 10سالی هستش که متاسفانه خود ارضایی میکنم اکثرا هم هر روز این کارو انجام میدم الان یه چند روزی هستش که میبینم وقتی که شروع به ادرار کردن میکنم اولش ادرارم دو شاخه هستش بعد یه شاخه میشه و با فشار بیرون میاد اما آخراش ادرارم به صورت چند قطره میاد خودمم اصلا احساس درد یا سوزش ندارم و زور هم نمیزنم اصلا ، الان راستش رو بخوایید ترسیدم که نکنه یه بیماری چیزی داشته باشم نظرتون چیه بیماری چیزی ندارم؟ اینم بگم که قبل از این که این اتفاق واسم بیفته ادرارم کلا دوشاخه میومد با فشار زیاد و قطره قطره در آخر ادرار ، یه چند روزی دیر خود ارضایی کردم بعدش اینطوری شد نظرتون چیه لطفا جوابم رو بدید ممنون
    1. تصویر کاربر یه دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      البته آقای دکتر اون متنی رو که نوشتم بعد از علامت سوال تو سطر های پایینی منظورم ازش این بود که اولا کلا دو شاخه بود ادرارم همراه با قطره قطره در پایان ادرار ، بعدشم که حدودا سه چهار روز بعدش که خود ارضایی کردم و فاصله دادم نسبت به هر دفعه قبل ، اون طوری شد که گفتم بهتون
    2. تصویر کاربر یه دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      آقای دکتر یادم رفت اینو هم بگم وقتی که ادرارم کم فشار هستش دوشاخه میاد
    3. تصویر کاربر یه سه شنبه ۱۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام آقای دکتر اون سه تا متن بالایی رو که نوشتم ولش کنید و جواب این متن رو بدید اون بالایی ها ناقص هستن ، من یه پسر 25 ساله هستم و مجرد و وزنمم زیاده حدود 10سالی هستش که متاسفانه خود ارضایی میکنم اکثرا هم هر روز این کارو انجام میدم چند روز قبل دیدم که ادرارم کلا دو شاخه میاد چه فشارش زیاد بودنی چه فشارش کم بودنی و قطره قطره در آخر ، ترسیدم و دیر خود ارضایی کردم چند روز ، الانم یه چند روزی هستش که میبینم وقتی که شروع به ادرار کردن میکنم اولش ادرارم دو شاخه هستش بعد یه شاخه میشه و با فشار بیرون میاد اما آخراش ادرارم به صورت چند قطره میاد خودمم اصلا احساس درد یا سوزش ندارم و زور هم نمیزنم اصلا ، الان راستش رو بخوایید ترسیدم که نکنه یه بیماری چیزی داشته باشم نظرتون چیه بیماری چیزی ندارم؟ اگه دیگه خود ارضایی نکنم مثلا دو سه ماه این مشکلم درست میشه به نظرتون ؟ نیاز به قرصی چیزی ندارم اگه دارم کدوم قرص و چند روز و چه عدد در روز باید مصرف کنم؟ اگه بعد از این که گفتید یه قرصی رو مصرف بکنم و کردم و خود ارضایی هم نکردم و این مشکلات رفع نشد چیکار کنم؟ لطفا جواب کامل بدید آقای دکتر ممنون
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد ده روز و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد يك ماه

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر خشایار سه شنبه ۱۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر
    من مردی44 ساله هستم که مدتی است سوزش ادرار دارم ودکتر زیاد رفتم درمان نمیشم از لحاظ جنسی مشکل ندارم و تکرر ادرار و شب ادراری ندارم، احساس میکنم فصل سرما بیشتر سوزش دارم حدودا 8 یا 9 ماهه سونوگرافی دادم سایز پروستات یکبار پفتن 18 سی سی ودر یک سونوگرافی دیگر گفته 20 سی سی واز لحاظ کلیه ومثانه مشکلی ندارم
    آقای دکتر خواستم نظر شما را بدانم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      چربي تري گليسريد بالا مي باشد و براي سوزش بايد سيستوسكوپي كنيد

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من یه چند وقتیه تکرر ادرار پیدا کردم
    مخصوصا شبا هر دو سه ساعت از خواب پا میشم میرم دستشویی ولی ادرارم کمه ؛و اگرم نرم بیضه هام درد میکنه
    ازمایش خون و ادرارم دادم مشکلی نداشتم
    التهاب پروستاته؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      شبي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد و روزي يك عدد شياف ديكلوفناك صد ميلي استعمال كنيد ده روز و روزي دو بار در أب گرم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر حامد شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وخسته نباشیدخدمت شما،جناب دکترمن گاهی اوقات (دریکماه شایدیکی دوبارانجام شودیاتاچندماه این مشکلها نباشد)دفعات دفع ادرار زیادمیشودجوری که هر10دقیقه وهردفعه هم حجم ادرارزیاد هست،وبعضی اوقات شکم وپهلوهم دردشدیددارد،که بادفع مدفوع رفع میشود البته 90%مواقع یبوست دارم،ایااین تکرر ادارار ودرد شکم وپهلو به پروستات مربوط میشودیاخیر،درضمن هنگام نزدیکی بصورت طبیعی جلوگیری میکنم جوری که هنگام ارضاءشدن بادست نگه میدارم و روی دستمال تخلیه میکنم،ایاضرریامشکلی برام ایجاد نمیکند،گاهی اوقات هردو بیضه ام دردمیکندولی بیشترسمت چپ درد دارد،چندسال پیش برای درد بیضه دکتر رفتم گفت مشکلی ندارد،ممنون میشم اگه لطف کنیدراهنمایی کنیدتانگرانی نداشته باشم،
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ميل كنيد ده روز

  • تصویر کاربر سینا شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    من 34 سالمه الان تقریبا 3هفته است احساس میکنم فشارادرارم کم شده ، آب زیاد میخورم فشار به مثانه زیاد میشه ولی آب کم میخورم مشکلی ندارم ، امروز هم برای اولین بار بعد از رابطه احساس درد تو ناحیه پرینه داشتم و معمولا از بعد از رابطه ادرارم قطره قطره یا دوشاخه میشه ، تو این اوضاع کرونا هم دلهره دکتر رفتن دارم .ممنون میشم راهنماییم کنین ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

  • تصویر کاربر اشکان شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب واحترام
    33 سالمه مدتی است که درد در ناحیه زیر ناف به طرف بیضه دارم .البته بعد از تحریک و ارضا شدن روز بعدش دردم شروع میشه و حتی زمانهایی که دیر با همسرم رابطه دارم درد به سراغم میادورنگ ادرارم قهوه ایی تیره میشود.چهار سال پیش با همین مشکل به متخصص مراجعه کردم سونو نوشت گفت بزرگی پروستات داری و دارو نوشت خوب شدم حتی سایزش کوچک شد بعدازمصرف دارو.به اسرار خودم ازمایش PSA دادم مشکلی نداشتم .الان دوباره درد دارم از سرطان پروستات میترسم و به شدت استرسیم ممکنه این دردها نشانه خطر باشد.???
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      نگران سرطان نباشيد و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد و روزي دو بار در أب گرم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر مرتضی سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    درود بر شما
    من 33 سالمه و متاهلم. حدود یک سال درد بیضه به طور متناوب دارم و معمولا با درد از معقد و سوزش احتمالا پروستات شروع میشه.
    وقتی رابطه جنسی بیشتر از هفته ای یکبار دارم تشدید میشه. ضمن اینکه معمولا نیاز جنسی بیشتری دارم.
    می‌خوام بدون مصرف قهوه تاثیری در ایجادش داره؟ و اینکه تشخیص و تجویز شما چیه؟
    با سپاس فراوان.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      التهاب پروستات داريد روزي دو بار در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد يك عدد شياف ديكلوفناك صد استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر سعید سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید
    من الان چند سالی هست که بعد ادرار کردن نمیتونم از دستشویی بیام بیرون چون حدودا ده قطره باقی مونده تا ۱ دقیقه کم کم خارج میشود منو خسته کرده .اصلا دردی هنگام ادرار ندارم فقط مشکلم همینه .و اگه یک لیوان آب بخورم باید چند بار برم دستشویی. ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    سلام 45 سال سن دارم. جواب سنوگرافی ام نرمال بودن کلیه و ضخامت مثانه. فقط ابعاد پروستات 44*44*41 هست. ضمن آزمایش psa , free psa هم نرمال بود. شب اداری ندارم . فقط ادارم ام ضعیف شده و انتهای ادار بصورت قطره قطره می شود و گاهی بصورت خیلی باریک.در ازمایش باقی مانده ادرار در حجم 420 ، 44 اندازه گیری شده . سپاس از لطف شما . میشود راهنمایی بفرمایید .
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد براي هميشه

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر