التهاب پروستات در جوانان

التهاب پروستات به معنی یک رویداد یا وضعیت پزشکی است که در آن پروستات متورم و بزرگ می شود. التهاب پروستات بیماری نیست و تنها علامت یک بیماری می باشد. در این مقاله به بررسی التهاب پروستات در جوانان میپردازیم.


پروستات چه زمانی اتفاق می افتد؟

تورم یا ورم پروستات که یک غده ی تناسلی ترشحی می باشد، زمانی اتفاق می افتد که مایع فراوان در آن تجمع پیدا کند و نیز می تواند به علت بیماری پروستات به وجود آید. جوانانی که مبتلا به التهاب پروستات می شوند، اولین علامتی که آنها را رنج می دهد و موجب نگرانی آنها می شود، نیاز فوری و سریع به تخلیه ادرار است.

پزشکان اگر التهاب پروستات را در مرحله ی اولیه که حاد می باشد، تشخیص ندهند، به طرف حالت مزمن رفته و در این حالت، فرد جوان به مسائل روحی روانی مبتلا میشود، علاوه بر آن پروستات مزمن درمان طولانی مدت را  طلب میکند. پزشک در همان ویزیت اول در محیط دوستانه و یک ویزیت ده دقیقه ای قادر خواهد بود بیماری را تشخیص دهد.

التهاب پروستات

علل التهاب پروستات

✅ هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)

✅ عفونت مزمن پروستات

✅ خوردن الکل زیاد

✅ خوردن غذاهای تند

 سرطان پروستات

✅ کیست های سیستم دستگاه ادراری

التهاب پروستات بسیاری از مردان را گرفتار می کند و درمان نوع مزمن آن یکی از معظلات پزشکی اورولوژی می باشد. همانطور که گفته شد، التهاب پروستات بیماری نمی باشد، بلکه زمینه ای برای ایجاد عفونت حاد پروستات است.

عوامل مهم در ایجاد التهاب پروستات، عبارتند از:

 ✔ عمل جنسی زیاد

✔ نشستن طولانی

✔ مصرف غذاهای چرب و الکل که در پروستات تجمع می یابند و باعث احتقان میشوند.

✔ استمناء و خودارضایی، اگر فرد به طور خواسته مانع از انزال شود، میتواند باعث احتقان پروستات شود.

✔ عمل جنسی برای مدت خیلی طولانی باعث احتقان پروستات میشود. بنابراین جوانان حتماً باید عمل جنسی را به طور منظم و طبیعی انجام دهند.

✔ دوچرخه سواری و اسب سواری با ایجاد ضربه به ناحیه پرینه (ناحیه زیر بیضه) و با اختلال در گردش خون در غده پروستات هم باعث التهاب پروستات شده و هم باعث اختلال در نعوظ میشوند.

راه های بسیار مهم که برای تسکین و بهبودی احتقان پروستات به کار می روند، این روش ها معمولا توسط خود بیمار انجام میشوند و عبارتند از:

☑ ساده ترین راه کم کردن مایع داخل پروستات است که با ماساژ پروستات، میتوان مایع داخل آن را کم کرد، این کار توسط پزشک انجام میشود.

☑ نشستن در آب گرم روزی دو بار، هر بار به مدت 15 دقیقه بسیار کمک کننده است.

☑ استفاده از داروهای ضد التهاب که به صورت استعمال خارجی، ماساژ و ورزش می باشد.

 التهاب پروستات مزمن

هوای سرد باعث تحریک اعصاب شده و در نتیجه فشار مجرا بالا می رود. فشار باعث میشود تا دو سوراخ غده پروستات مسدود شوند. در حالت عادی، بعد از لذت جنسی مایع منی توسط این دو سوراخ  وارد مجرا می گردد و خارج میشود. در احتقان پروستات این ترشحات در پروستات میمانند و خارج نمیشوند.

علائم پروستات در جوانان

نشانه ها و علائم پروستاتیت به علت آن بستگی دارند. این علائم می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن (دیزوری)
  • اشکال در ادرار کردن، مانند ادرار قطره قطره یا با تاخیر
  • تکرر ادرار، به ویژه شب ها
  • نیاز فوری به ادرار کردن
  • ادرار ابر مانند
  • خون در ادرار
  • درد در شکم، کشاله ران یا کمر
  • درد در ناحیه بین اسکروتوم و رکتوم (پرینه)
  • درد یا ناراحتی در آلت تناسلی یا بیضه ها
  • انزال دردناک
  • نشانه ها و علائم آنفولانزا (همراه با پروستاتیت باکتریایی)

اثرات احتقان پروستات

احتقان اگر در جوانان طولانی شود، باعث عفونت پروستات می شود و در نهایت کیفیت زندگی فرد دچار اخلال میشود. از علائم قابل توجه و مهم این بیماری میتوان به تکرر ادرار و نیاز به تخلیه ی فوری اشاره کرد،که حتی ممکن است موجب خانه نشینی فرد شود. تکرر ادراری به معنای نیاز به تخلیه بین 1 تا 3 بار در یک ساعت است.

از علائم دیگر آن میتوان به درد لگن و ناحیه ژنیتال، و همچنین درد و سوزش موقع ادرار کردن اشاره کرد. شب ادراری از بدترین علائم احتقان پروستات است و گاهی دفعات آن در طول شب آنقدر زیاد میشود که باعث میشود فرد در طی روز کسل و خسته به نظر آید.

بنابراین بسیار مهم است که آقایان جوان تغییراتی در زندگی روزانه خود داشته باشند، تا در روند بهبودی، تسریع حاصل شود. در ضمن خوردن آب در روز باعث تمیز کردن سیستم دستگاه ادراری می شود. کم آبی در بدن، باعث میشود ادرار را غلیظ شده و پروستات تحریک شود و نتیجه ی آن احتقان پروستات خواهد بود.

در مردان، پروستات احتقانی شدید باعث عفونت پروستات میشود که باید مورد درمان داروئی قرار گیرد. عفونت پروستات معمولاً به علت میکروب ایجاد نشده، لذا مصرف آنتی بیوتیک لازم نیست.

التهاب پروستات

درمان احتقان پروستات

شایع ترین بیماری اورولوژی در ایران احتقان پروستات است. که بسیاری از درمان آن ناامید شده اند. احتقان پروستات عفونی، احتقانی با تجمع مایع در پروستات تشخیص داده می شود. بهترین و رایج ترین درمان های احتقان پروستات عبارتند از:

 ✔ استفاده از داروهای ضد التهاب پروستات

 ✔ استفاده از داروهای مدرتیک

 ✔ نشستن در آب گرم روزی دو بار هر بار به مدت 15 دقیقه

✔ دوری از اضطراب، نگرانی و استرس از بهبودی

عوارض احتقان پروستات

  • در صورت درمان صحیح و طولانی شدن بیماری، فرد دچار مشکل روانی نظیر دپرسیون می شود.
  • عدم میل جنسی یا کاهش آن
  • عدم خروج منی هنگام عمل جنسی
  • علائم ادراری به صورت تکرر ادرار، بی اختیاری ادرار و شب ادراری
  • عفونت باکتریایی خون (باکتری)
  • تورم لوله پیچ در پیچ متصل به پشت بیضه (التهاب اپیدیدیم)
  • حفره پر از چرک در پروستات (آبسه پروستات)
  • ناهنجاری و ناباروری مایع منی، که می تواند همراه با پروستاتیت مزمن باشد
  • هیچ مدرک مستقیمی مبنی بر این که وجود پروستاتیت منجر به سرطان پروستات شود، وجود ندارد.

چه درمان های طبیعی یا خانگی باعث تسکین درد پروستات می شود؟

علاوه بر معالجه پزشکی، درمان های خانگی پروستاتیت شامل موارد زیر است:

  • استفاده از حمام های آب گرم (وان)
  • از مصرف الکل، کافئین و غذاهای پرادویه خودداری کنید.
  • ماساژ پروستات:در چند مطالعه نشان داده شده است که ماساژ پروستات علائم را در برخی از بیماران مبتلا به پروستاتیت مزمن غیر باکتریایی کاهش می دهد.
  • تغییر سبک زندگی: گر دوچرخه سواری یا اسب سواری می کنید، بهتر است تا زمان بهبودی، این فعالیت را کنار بگذارید.
  • اگرچه بسیاری از داروهای گیاهی در دسترس می باشند، اما هیچ شواهد و مدارکی در مورد تاثیر داروهای گیاهی بر روی پروستاتیت در دست نیست.

 برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر مجید شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر حدود چهار سال پیش احساس خارش و سوزش در مجرا و آلت داشتم و بعد از یکی دو روز در حمام بعد از ماساژ مجرا و آلت یه چیزی از مجرا خارج می‌شد مثل عفونت و تا چند روز بهتر میشدم و دوباره همین تکرار می‌شد تا حدود دو سال قبل که تکرار ادرار،سوزش و درد هنگام دفع و تکرر زیاد شبانه شروع شد و در حال حاضر از درد و احساس ادرار بخصوص زمان‌ راه رفتن بخصوص پله بالا رفتن ،تکرر ادرار بخصوص شب ها که عملا خواب ندارم،زمان تخلیه ادرار کامل انجام نمیشه و زمان تخلیه حتما باید روی مثانه رو فشار بدم تا تخلیه شه که همونم با درد انجام میشه تقریبا تو این دو سال چندین بار دکتر ارولوژی رفتم و چون کلیه سنگ ساز دارم سریعا به اون مورد اشاره میشه و به درمان این موضوع که زندگیم،کارم روابطم و عملا کل زندگیم تحت شعاع قرار گرفته توجهی نمیشه در حال حاضر اوکسی بوتنین برای صبح،ظهر شب و ترازوسین ۲ یک وعده برای شب که خیلی تاثیر گذار تو درمانم نبوده لطفا بنده رو راهنمایی کنید،سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ميل كنيد دو هفته و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد دو هفته

  • تصویر کاربر پیمان شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر، من یه مدت تقریبا هر روز خودارضایی میکردم ولی روزی یکبار،، یکهفته ای میشه این کارو نکردم چون فردای اخرین بار احساس درد خفیف در بیضه هام داشتم البته تا الان ک یک هفته میگذره دارم ولی مداوم نیست خیلی خفیفه و گاهی پشت کمرم هم درد میکنه و موقع نشستن بیشتر اتفاق میوفته و البته موقع شستن خودم هنگام دفع مدفوع حس میکنم تحریک میشه درد،، چون خفیف هست دردم دکتر نرفتم لطفا بفرمایین چ کنم من ۳۵ سالمه و درضمن تعداد دفعات ادرارم بیشتر شده یکم ولی نیاز فوری ب تخلیه ندارم سوزش و درد هنگام ادرار یا خون در ادرار ندارم و قطره ای یا ابری هم نیست ادرارم ممنونم ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ديكلوفناك صد ميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر هوشنگ شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 357 مشاهده پرسش
    سلام آقاى دكتر
    ٢٦ ساله هستم. هنگام خودارضايى مانع بيرون اومدن مايع منى ميشدم كه بعد از يه مدت ادرارم سخت ميومد به دكتر مراجعه كردم و ازمايش خون و سونوگرافى دادم كه اندازه پروستات عادى بود و ادرارم به طور كامل تخليه نميشد و بعد از خوردن افلوكساسين به مدت يك هفته بهتر شدم ولى دوباره عود كردو افلوكساسين رو دوباره خوردم ولى تاثيرى نكرد. ادرارم دير مياد، احساس داغى شديد در بين مقعد و الت دارم
    تقريبا هر دو ساعت يكبار ادرار ميكنم و شبها هم يكبار از شدت احساس ادرار بيدار ميشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

  • تصویر کاربر حمیدی دوشنبه ۱۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من پس از انزال مشکل دفع ادرار دارم و با فشار دفع ادرار انجام میشه در طول روز هم مشکلی ندارم و فقط بعد انزاله ممکنه التهاب پروستات باشه و اگر اره چه دارویی مصرف کنم و میزان خطرش چقدره و نیاز به جراحی هست یا نه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      جراحي لازم نيست ،،، روزي ذو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود

  • تصویر کاربر ali شنبه ۸ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام
    دكتر من ٢٢ سال سن دارم حدود ٧،٨ ماه پيش تكرر ادرار داشتم در طول روز ولي هيچ سوزش و دردي نداشتم فقط تكرر ادرار بود ، خود درماني كردم فكر كردم عفونت باشه انتي بيوتيك مصرف كردم فايده اي نداشت ، به متخصص مراجعه كردم و سنوگرافي رفتم ورم پروستات تشخيص دادن واسم قرص پروستاتان تجويز كردن و الان چند ماه هست اين قرص رو مصرف ميكنم بهتر هستم ولي شرايط نرمال ندارم و ادرارم حس ميكنم بصورت كامل تخليه نميشه و تا يكم مثانه ام پر ميشه بايد تخليه كنم، بيشتر مواقع حالت در طول روز حس ادرار دارم ولي سعي ميكنم كنترلش كنم ولي اين وضعيت روي كيفيت زنگيم خيلي تاثير گذاشته،احساس درد هاي خفيف توي كشاله ي رون و مثانه ام دارم
    لطفا يك درمان قطعي بهم بگين ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۸ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي ميل كنيد دو هفته

  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من 29 سالمه بعد از ادرار به مدت چندین دقیقه سوزش ادراری دارم رفتم سونوگرافی پروستاتم 35 بود دکتر یه ماه لووفلوکساسین و آزیترومایسین و فیناستراید و پروسکور نوشتن ولی خوب نشده ام لطفا راهنمایی کنید مشکلم چیه و چه دارویی چند مدت مصرف کنم ؟ این مشکل 8 ماهی هست که دارم .ممنون از لطفتان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      التهاب پروستات داريد روزي يك عدد كپسول تامسولوزين ميل كنيد يك ماه

    2. تصویر کاربر علی چهارشنبه ۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      عذر میخوام آقای دکتر چون جواب سوالم دیر رسید ( ده روزه که سوال کرده بودم) و من اذیت داشتم از سایتتون مطالعه کردم و از داروخانه آنتی بیوتیک(لووفلوکساسین) و تامسولوزین تهیه کردم والان شش روزه مصرف میکنم آقای دکتر دو تا سوال از خدمتتون دارم یکی اینکه آنتی بیوتیک رو چندروز مصرف کنم یا اینکه قطع کنم؟ سوال دوم اینکه از موقعی که تامسولوزین مصرف میکنم موقع نزدیکی مایع منی ازمون نمیاد منم میترسم نکنه ضرر داشته باشه آخه میگن تو نزدیکی باید منی بیرون بیاد و الا ضرر داره. ممنونم اگه راهنمایی کنین.
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۸ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      عدم خروج مني ايرادي ندارد و كپسول را يك ماه مصرف كنيد

    4. تصویر کاربر علی شنبه ۸ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      آقای دکتر خیلی عذر میخوام یعنی هر دو کپسول رو یه ماه استفاده کنیم؟ هم لووفلوکساسین وهم تامسولوسین؟
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      بله

    6. تصویر کاربر علی یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      بسیار بسیار متشکرم. خدا عمرتون بده
    7. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      خواهش

    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر فرهاد شنبه ۸ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    سلام.درسونوابعاد پروستات30*34*38وحجم22سی سی است.کلیه سنگ ساز دارم.ضخامت مثانه طبیعی وابعادکلیه طبیعی.12سال پیش عمل هر دو طرف واریکوسل انجام دادم.مدتی است دچار درد وکمی سوزش پایین بیضه،درد وضعف کمر،ادرارخطی وگاهی قطره قطره،تاخیر در شروع ادرار،درد کشاله ران وگاهی رانها هستم.اکثرا احساس لرز خفیف وسرما دارم.لطفا راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۸ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ديكلوفناك صد ميلي

       استعمال كنيد ده روز و روزي يك عدد گپجسول تامسولوزين ميل كنيد يك ماه

  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام من ۱۴ سال دارم و بخاطر عوارض و گناه بودن خودارضایی ، خودم رو تا مرحله قبل از انزال تحریک میکنم و وقتی میدونم که اگه چند لحظه دیگه ادامه بدم ارضا میشم ، از اون کار دست میکشم و خودم رو ارضا نمیکنم . عوارض این کار رو خوندم و فهمیدم ممکن است به التهاب پروستات دچار شده باشم ، چون بعضی وقت ها (خیلی کم) هنگام ادرار سوزش دارم و در خواب هم به صورت دردناک انزال شدم ، (یک بار) ، خواستم بدونم من الان دچار این بیماری التهاب شدم یا خیر؟ خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      بله التهاب پروستات است

  • تصویر کاربر سارا چهارشنبه ۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 621 مشاهده پرسش
    سلام‌
    وقت بخیر بنده همسرم واریکوسل خفیف داشتن که قرص میخورن و درد کمتر شده ،امروز صبح‌ ادرارشون با سوزش بوده ولی بدون درد و فشار و در اخر چند قطره خون اومده ، در طول روز موردی نداشتن تا عصر مجدد هنگام ادرار با سوزش بوده اما بدون خون لطفا راهنمایی کنید
    (چندروز پیش یه درد ناگهانی در کلیه و مثانه داشتن و دیگه تکرار نشده ، همچنین دیشب در خواب جنب شدن(
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      بايد سيستوسكوپي شوند

  • تصویر کاربر ن.ج شنبه ۱۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من 24 سالمه، به دلیل مشکل معده که داشتم سونوگرافی دادم و بعد اون شخصی که سونوگرافی میکرد گفت که سایز پروستاتم نسبت به سنم بزرگ هست ولی دکتر گفت چیزی نیست، اما خودم بعضی مواقع علایمی مثل درد خفیف زیر شکم و بیضه و سوزش خفیف ادرار دارم و یه مدت هم در ناحیه مقعد خیلی درد داشتم بطور که اصلا نمیتوستم مدفوع کنم. قبلن هم در آزمایش ادرارم خون دیده شد و درد پهلو داشتم که رفع شد و در ازمایشات بعدی مشکلی دیده نشد. مشکل حادی ندارم اما این علایم چندین سال هست که در مواقعی ظاهر میشن، آیا لازمه تحت درمان باشم و دارو مصرف کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      نيازي به درمان نيست

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر