دلیل بروز بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات

بزرگترین نگرانی و ترس بیماران مبتلا به بزرگی پروستات که به علت علائم ادراری شدید حتما باید مورد عمل جراحی قرار گیرند، دو عارضه اختلال جنسی (ناتوانی جنسی) و بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات است.

بر خلاف تبلیغات موجود در سراسر دنیا به خصوص در اینترنت دو عارضه بعد از عمل به ندرت بعد از عمل اتفاق می افتد. طبیعی است اگر عمل جراحی توسط جراحان کم تجربه ای انجام شود، این دو عارضه بیشتر اتفاق می افتد. عمل جراحی پروستات چه به صورت عمل باز و یا بسته انجام شود، نیاز به تجربه زیاد پزشک دارد. چون هر دو بسیار سخت بوده و تجربه کافی پزشک شرط اصلی می باشد.

این دو عارضه بعد از عمل در حدود 6 درصد ممکن است، اتفاق افتد و در دست جراحان با تجربه هرگز اختلال نعوظ و بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات دیده نمی شود، طبق آمار 1000 بیمار عمل شده توسط اینجانب یک مورد بی اختیاری ادرار نداشته ام.

بی اختیاری ادرار بعد از جراحی باز پروستات

وقتی بیمار تحت عمل جراحی باز قرار می گیرد، چنانچه جراح پروستات را با تجربه و دقت کافی پروستات را از مجرا جدا نکند و باعث آسیب مجرا شود، فرد بعد از عمل دچار بی اختیاری ادرار می شود.

اگر آسیب و صدمه به مجرا شدید نباشد بی اختیاری ادرار بعد از عمل با سرفه کردن، خندیدن و کار سنگین اتفاق می افتد و معمولاَ بعد از چند ماه بهبودی حاصل می شود. ولی اگر صدمه به مجرا و عضله کنترل ادرار در مجرا شدید باشد. در این صورت بی اختیاری کامل و نیاز به گذاشتن پوشک تا آخر عمر است که این فاجعه ای بزرگ و قابل گذشت نیست. پس پزشک خود را درست انتخاب کنید.

بی اختیاری ادرار بعد از جراحی بسته پروستات

در عمل بسته که رزکسیون پروستات یا TUR-P می باشد و پروستات به صورت قطعات متعدد خارج می گردد حتما باید برای جلوگیری از بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات ، پزشک جراح تجربه کافی را داشته باشد. بی اختیاری ادرار در این عمل جراحی به علت صدمه به عضله کنترل ادرار در مجرا می باشد، که بر حسب اینکه آسیب خفیف یا شدید باشد، بی اختیاری موقت و بهبودی حاصل می شود و یا دائمی که باید از پوشک استفاده شود.

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر Only دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    ممنون بابت وقتی که برای جواب دادن به سوالای ما میذارید
    من تقریبا ۳۰ سالمه درگیر سوزش و تکرر ادرار هستم و هنوزم هیچ پزشکی تشخیص ندادن که ریشه ی درد من کجاست و چجوری درمان میشه
    هم کشت ادرار دادم هم سونو هم آزمایش همگی بدون مشکل و حتی برای اطمینان معاینه داخلی زنان هم انجام دادم گفتن شاید مشکل واژن باشه!
    اما متاسفانه این درد درمان نمیشه و کل زندگی منو تحت شعاع قرار داده
    اگر میشه کمکم کنین واقعا زجر میکشم بخاطر اینهمه داروی الکی که میخورم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      قرص وزيكر ده ميلي گرم روزي يك عدد

  • تصویر کاربر سمانه دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 505 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید من دختری ۴۱ ساله و مجردهستم و من التهاب روده دارم و یک ماه پیش از مقعد به مدت یک روز ترشحات خارج شد و بعد من دچار عفونت ادراری شدم و بعد از دستشویی یک یا دو قطره نشت ادرار داشتم و یک هفته قرص سیپروفلوکساسین تجویز کرد و من خوب شدم و حتی نوار مثانه رفتم و دکتر گفت سالم هستی ولی به خاطر وسواس زیاد برایم داروی دولوکستین ۲۰ میلی روزی یک عدد تجویز کرد و من ۶ روز این قرص را خوردم ولی متاسفانه سردرد و تهوع و تعریق زیاد و نشت ادرا مبتلا شدم و بعد من قرص را قطع کردم و سردرد و تهوع برطرف شد ولی بی اختیاری ادرار در موقع راه رفتن همچنان ادامه دارد یعنی در خانه چه آرام یا تند راه بروم احساس خیس شدن بر اثر چند قطره ادرار را می کنم و ۱۰ روز هست که قطع کردم خواهش میکنم بفرمایید این مشکل برطرف میشود یا نه؟ ممنون از پاسختان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ميل كنيد

  • تصویر کاربر جواد دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام.چندروزی هست درادرارمخون دیده میشود.نشانه چیست.بدون درد.سابقه قبلی نداشتم.همیشه نیست.باتشکرازراهنمایتون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سونوگرافي انجام شود

  • تصویر کاربر آرین چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 332 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین من متولد 81 هستم آیا امکان افزایش طول آلت به روش طبیعی یا غیره هست چطوری؟راهنمایی کنین ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      خير نيست

  • تصویر کاربر شهلا.ق یکشنبه ۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 365 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    کن خانمی هستم ۴۴ ساله. تقریبا دوساله که تکرر ادرار دارم. یعنی به محض اینکه نصف لیوان اب یا چای یا کلا مایعات بخورم باید اجابت مزاج کنم. به این دلیل اب و مایعات خیای کم مینوشم و مشکلات دیگه ای برام درست کرده. ایا قرص وزیکر برای مشکل من مناسبه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      بله مناسب است

  • تصویر کاربر محمدرضا پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 2234 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 22 سالمه و اضطراب و افسردگی هم دارم از داروهای ضد افسردگی و اضطراب هم استفاده میکنم. گاهی اوقات که خود ارضایی میکنم تکرر ادرار پیدا میکنم و ادرارم قطع و وصل میشه. آیا باید به پزشک مراجعه کنم آیا اگر خود ارضایی را ترک کنم مشکلم درست می شود؟ آیا درمان خانگی هم میتونم انجام بدم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      اگر ترك كنيد مشكل حل مي شود

  • تصویر کاربر پروانه جمعه ۲۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پدر شوهر من بیش از ده سال پیش عمل پروستات انجام داده و متاسفانه گفتند اکسپکتورانتها از بین رفته و کنترل ادرار ندارد همه خانواده عذاب می کشند آیا را ه حلی برای مسئله وجود داد لطفا راهنمایی بفرمائید متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      درماني ندارد

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۸ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    با سلام. خسته نباشید. خدا قوت. جوانی ۲۹ ساله هستم. از دو سه سال پیش عفونت و التهاب مثانه داشتم. ولی هنوز خوب نشده و متاسفانه الان عفونت و درد واقعا شدید از ناحیه ی مثانه دارم ؛ به طوری که اندکی ادرار کثیفتر مثانه را باید سریع دفع کنم. وگرنه با درد بسیار شدید درگیرم آنطوری که این دردهای پیوسته و شدید، به علت ادرارهای پیوسته و مکرر اعصابم را هم دچار اختلاط کرده. چونکه اندکی مثانم درد میگیره باید برم دفع ادرار کنم تا درد عجیبش بخوابه . اگه یک کم هم دیرتر دفع ادرار کنم، بند نافم هم درد میگیره و بعد از اون اعصابم به شدت. ولی درد اولیه مثانه کمتر میشه، احساس میکنم این درد شدید منتقل میشه به بند ناف و بعد به اعصاب؛ ولی شروعش و اصلش از همین مثانه است ؛ آنطوری که با خودم احساس میکنم ادرارم بر می گرده به بند نافم. به نظرم از طریق مجاری پروستات متصل به بند ناف؛ چونکه در هنگام دفع ادرار، ته ادرارم با فشار بیشتر باید خارج شود و به حالت دو شاخه می شود.نمیدونم چه جور احساسیه، ولی واقعیتش از همین عفونت شدید مثانه وتکرر همیشگی ادرار، الان بند ناف و معده ام نیز بعضی موقع ها شدیدا درد میکنند و سخت آزرده شده اند. چند بار دکتر هم رفتم. ولی هیچ افاقه نکرده. تو رو خدا اگه میتونین یه راه علاج قطعی و نهایی برای این عفونت بسیار شدید مثانه ام و به نظر خودم، همچنین تداخلات پروستات و مثانه بدهید. با تشکر. منتظرم. در پناه حق باشید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۸ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر کورش یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 2670 مشاهده پرسش
    بادرود فراوان خدمت جناب دکتر
    من 45 سالمه پارسال یه سنگ تو حالبم داشتم که با دو بار tul برام درش اوردن بار اول به علت تنگی حالب فنر گذاشتن بار دوم سنگ برام درآوردن
    حالا نزدیک دو سه هفته ای میشه که تو ادرارم دانه های قرمز می بینم بعد چند روز که این دانه ها رو دیدم یه آزمایش ادرار گرفتم البته از اون دانه ها تو نمونه نبود نتیجه آزمایش بردم دکتر عمومی گفت آزمایش مشکلی نداره البته هروقت کار سنگین می کنم بیشتر از اون دانه ها میبینم سوزش ادرار هم ندارم فقط بعضی مواقع یه کم پهلوی سمت چپم درد خیلی کمی
    حس میکنم
    حالا اگه زحمتی نیست میخواستم ببینم اینا
    نشانه چه چیزی میتونن باشن
    با سپاس فروان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      اطلاعي از دانه ها ندارم

  • تصویر کاربر حامد یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر، من 32 سالمه، امروز به صورت ناگهانی دچار تکرر ادرار شدید شدم، موقع دفع ادرارم هم حالتی مثل موقع ارضا شدن بهم دست میداد، پاهام سست میشد ولی مایعی همراه ادرارم خارج نمیشد ، رنگ ادرارم طبیعی هستش مثل روزهای قبل، من دیابت دارم، و کلاتعداد دفعات ادرارم زیاده ولی هیچ وقت این حالتو نداشتم، مشکل از چی میتونه باشه؟!
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      زرد گذر است

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر